بازار خودرو رونق ميگيرد. اين رونق به گفته كارشناسان بازار تا پايان سال به اوج خود خواهد رسيد. محركهايي نظير ورود خودروهاي جديد، خروج خودروهاي غيراستاندارد و قديمي و اعمال تعرفههاي جديد سه عامل اصلي در روشن كردن چراغ بازار خودرو هستند كه كارشناسان از اين عوامل به عنوان مركز ثقل رونق بازار ياد كردهاند.
روزنامه اعتماد نوشت: بازار خودرو رونق ميگيرد. اين رونق به گفته كارشناسان بازار تا پايان سال به اوج خود خواهد رسيد. محركهايي نظير ورود خودروهاي جديد، خروج خودروهاي غيراستاندارد و قديمي و اعمال تعرفههاي جديد سه عامل اصلي در روشن كردن چراغ بازار خودرو هستند كه كارشناسان از اين عوامل به عنوان مركز ثقل رونق بازار ياد كردهاند.
با رفع ممنوعيت ثبت سفارش، خودروسازان فروش محصولات توليد داخل و وارداتي را با پلاك ٩٧ آغاز كردهاند، در اين ميان طبق روال مرسوم هر ساله در ماههاي پاياني سال، تب و تاب خريد خودرو بيشتر شده و به همين جهت هم صحبتهاي مختلفي در مورد افزايش تقاضا و به تبع آن رشد قيمت خودرو به گوش ميرسد؛ رشد قيمتي كه در سال جاري با توجه به رشد قيمتها به دليل محدوديتهاي واردات و محدوديتهاي توزيع كمي پيش از ماههاي پاياني سال آغاز شده و با ادامه آن پيشبيني ميشود كه روال افزايشي قيمت و تقاضاي خريد تا شب عيد ادامه يابد.
در اين ميان بايد نيم نگاهي هم به تازهواردهايي كرد كه از جاده مخصوص و گمركهاي كشور روانه بازار ميشوند و با توجه به انتظاري كه براي ورود به بازار داشتهاند، نميتوان از كنار تاثيرگذاري اين خودروها بر بازار شب عيد به راحتي گذشت، هر چند كه نبايد سگمنتهاي قيمتي را نيز در ميزان گرم نگه داشتن بازارخودرو بيتاثير دانست. شايد يكي از سوالهاي مهم همين است كه چه خودروهايي درچه قيمتهايي بازار شب عيد را گرم ميكنند؟ موضوعي كه حتي فعالان بازار و كارشناسان خودرويي هم به آن اشاره ميكنند و معتقدند: «بازار شب عيد، بازار داغي خواهد بود مخصوصا براي سگمنت قيمتي زير ١٠٠ ميليون تومان.»
بازار داغ پيش روي خودرو
در همين رابطه اميرحسن كاكايي، عضو هياتمديره دانشكده مهندسي خودرو دانشگاه علم و صنعت درگفتوگو با «اعتماد» در خصوص بازار خودرو شب عيد با اعتقاد به اينكه «بازار خودرو شب عيد داغي را پشت سر خواهد گذاشت.» ميگويد: «تحولاتي كه در بازار خودروي كشور روي داده باعث ميشود كه در شب عيد با هجوم خريد خودرو مواجه شويم.»
وي در توضيح بيشتر ميافزايد: «با توجه به تغيير تعرفهها و افزايش آنها قطعا خودروهاي وارداتي افزايش قيمت خواهند داشت و در عين حال با افزايش قيمت دلار در بازار خودروهايي كه در حال حاضر توسط داخليها نيز در حال توليد است هم دچار افزايش قيمت خواهند شد، اين روال در حالي است كه در يكي دو مورد دولت به صورت دستوري با افزايش قيمت برخورد كرده و قيمتها به پيش از افزايش بازگشته است كه اين امر نيز مجددا بر هيجان بازار افزوده است.» اين استاد دانشگاه در توضيح بيشتر ميگويد: «از سوي ديگر مردم وقتي ميدانند ارزش فلان خودرو براي مثال ١٢٠ ميليون تومان است و به صورت دستوري ١٠٠ ميليون تومان فروخته ميشود پس هيجان بازار براي خريد اين خودرو زياد شده موجب رشد قيمت حبابي اين خودرو در بازار آزاد ميشود كه خود اين امر بر داغ كردن بازار شب عيد ميافزايد.»
كاكايي با تاكيد بر اينكه خودرو اين روزها به كالايي سرمايهاي تبديل شده است، ادامه ميدهد: «در حال حاضر هم با توجه به تصميمات حاكم بر بازار خودرو مثل توقف فعاليت سايت ثبت سفارش در هفت ماه گذشته قيمت برخي خودروهاي وارداتي رشد قابل توجهي داشته است، حتي خودروهاي ٢٠٠ ميليوني به 300 ميليون تومان رسيدهاند و حتي در خودروهاي هيبريدي هم شاهد رشد قيمتها بين ٦٠ تا ٧٠ ميليون تومان هستيم كه همان تفكر سرمايهاي بودن خودرو موجب خواهد شد بر هيجان بازار در ماههاي پاياني سال افزوده شود.»
وي با توضيح اين مطلب كه ركود در سالهاي گذشته موجب شده تا رشد قيمتها در بخش خودرو مردم را متقاعد به سرمايهگذاري در اين بخش كند، ميگويد: «زماني كه خودروسازان با دستور دولتي مجبور به كاهش قيمت ميشوند به سمت كاهش توليد خواهند رفت تا زيان موجود از افزايش قيمتهاي توليد را تعديل كنند. از سوي ديگر در بازار قيمتها كه به صورت دستوري كنترل نميشود و به اين جهت كالايي كه از سوي كارخانه ١٠٠ ميليون تومان فروخته ميشود در بازار ١٢٠ميليون تومان قيمت ميگيرد و مردم هم با توجه به اين رشد قيمت به ديد سود به اين كالا نگريسته و به سمت سرمايهگذاري در اين بخش پيش ميروند.»
كاكايي همچنين به موضوع پاس كردن استانداردهاي جديد هم اشاره ميكند و از آن به عنوان اتفاق ديگر در بخش خودرويي ياد كرده و تاكيد ميكند: «نتيجه اعلام توقف توليد خودروهايي كه استانداردهاي مورد نظر سازمان استاندارد را پاس نميكند تنها افزايش تقاضا براي خريد اين خودروهاست، چرا كه خودروهايي كه توسط سازمان استاندارد به عنوان غيراستاندارد معرفي شدهاند خودروهايي در رنج قيمت پايين هستند و چون جايگزيني براي آنها وجود ندارد با افزايش تقاضاي خريد مواجه شده و بر هيجان بازار شب عيد ميافزايند.»
اين استاد دانشگاه همچنين به موضوع خروج خودروهاي قديمي هم اشاره كرده و از آن به عنوان ديگر عامل هيجاني كردن بازار خودرو شب عيد ياد كرده و خاطرنشان ميكند: «بازار خودروهاي داخلي و وارداتي در شب عيد قطعا بازار داغ و پرهيجاني است اما نبايد توقع سود زيادي براي خودروسازان و واردكنندگان از اين محل داشت چون فعالان اين بازار به دليل توقف افزايش قيمت و توقف سامانه ثبت سفارش زيانهايي را تحمل كردهاند.» كاكايي همچنين در مورد تازه واردهاي بازار خودرويي نيز ميگويد: «در شب عيد خودروهايي همچون ٢٠٠٨، ٢٠٧ جديد و چند خودرو در مجموعه سايپا وارد بازار خودرويي كشور خواهند شد كه بر تنوع بازار ميافزايد و در عين حال در بخش خودروهاي وارداتي نيز با توجه به باز شدن سامانه ثبت سفارش برخي خودروهاي جديد از گمرك ترخيص ميشود و بازار تنوع كاملتري در شب عيد را تجربه خواهد كرد.»
وي همچنين بيشترين تقاضا براي خريد خودرو را در بازه قيمتي زير ١٠٠ ميليون تومان ميداند و معتقد است: «همواره در بازه قيمتهاي بين ٥٠ تا ١٠٠ ميليون و كمتر از ٥٠ ميليون تومان خريداران خودرو بيشتري وجود دارند و قطعا بيشترين تعداد فروش براي خودروي پرايد كه در بازه قيمتي زير ٢٥ ميليون تومان است روي خواهد داد كه با توجه به خروج پرايد از گردونه توليد اين امر بيش از هميشه خواهد بود.»
بازار خودروهاي زير ٢٥ ميليوني
داوود ميرخانيرشتي، مشاور انجمن خودروسازان ايران درخصوص وضعيت بازارخودرو درماههاي پاياني سال با اعتقاد بر اينكه بازار خودرو هماكنون در وضعيت مناسبي قرار دارد، ميگويد: «به نظر ميرسد در ماههاي پاياني سال جاري هم كه وارد فصل خريد و فروش خواهيم شد نيز اين بازار بهتر از قبل خواهد شد و فروش خودروهاي جديد با پلاك سال جديد نيز قطعا اين بازار را گرمتر از ماههاي قبل خواهد كرد.» ميرخانيرشتي در عين حال ديد ديگري هم به موضوع استانداردهاي جديد تدوين شده دارد و ميافزايد: «در حالي استانداردهاي جديد مورد نظر سازمان استاندارد بايد از سوي خودروسازان اجرايي شود كه قطعهسازان ايراني نتوانستهاند نسبت به نوسازي ماشينآلات قديمي خود اقدام كنند. پاس كردن استانداردهاي مورد نظر خودروسازان قطعا به همراهي قطعهسازان نياز دارد كه اين امر با تخصيص منابع ارزي و تسهيلات بانكي جهت نوسازي ماشينآلات قطعهسازان امكانپذير است.
اما منبع ارزي و تسهيلات ريالي مورد نياز در دسترس ايشان نيست.» وي با اشاره به اينكه كاهش توليد خودروسازان در سال آينده شوكي را به اين صنعت وارد خواهد كرد، تاكيد ميكند: «با توقف توليد خودروهاي پرتيراژ فعلي در ديماه ٩٧ با كاهش شديد تيراژ توليد خودرو روبهرو ميشويم. چند ماه پيش از اين هم هشدارهاي اين بحران پيش رو، از سوي انجمن خودروسازان طي نامهاي به آقاي دكتر معظمي رياست هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران اعلام و خواستار تشكيل اتاق فكر براي بررسي و يافتن راهحل مناسب در اين موضوع شدهايم.»
مشاور انجمن خودروسازان درعين حال، بازار مورد توجه مشتريان براي خريد شب عيد را در بازه زير ٢٥ ميليون تومان در رده اول و زير٥٠ ميليون تومان را در رده دوم از نظر تعدادي ميخواند و ميگويد: «از زماني كه دلار هزار توماني به سه هزار تومان افزايش يافت، قدرت خريد مردم بهشدت كاسته شده و تعداد زيادي از مردم قادر به خريد خودرو نيستند. اعمال استانداردهاي جديد كه به افزايش قيمتها ميانجامد اين موضوع را تشديد خواهد كرد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
توروخداااااا یکی به فکر ما باشه که همه کارامون رو کردیم واسه تعویض تاکسی فرسودمون ولی ایران خودرو سایت رو بسته و پیش فاکتور صادرنمیکنه.
خواهشااااااا به ما هم فکرکنید که دوست داریم واسه عید بتونیم یه ماشین خوب داشته باشیم.
نظر کاربران
توروخداااااا یکی به فکر ما باشه که همه کارامون رو کردیم واسه تعویض تاکسی فرسودمون ولی ایران خودرو سایت رو بسته و پیش فاکتور صادرنمیکنه.
خواهشااااااا به ما هم فکرکنید که دوست داریم واسه عید بتونیم یه ماشین خوب داشته باشیم.