یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ اصل و تابویی درباره تعطیلات تابستانی نباید در ذهن تصمیمگیران وجود داشته باشد گفت: نه تنها شرایط کنونی با شرایط چند صد سال پیش تفاوت دارد، بلکه باید این ملاحظه را داشت که مناطق مختلف، شرایط جغرافیایی متفاوتی دارند. بوم یزد با بوم مازندران تفاوت دارد و ما باید در تصمیمگیری به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.
ایسنا: علی عبدالعالی،یک کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به معایب و مزایای طرح تعطیلات زمستانی گفت: در بسیاری از امور و از جمله در آموزش و پرورش، درگیر تابوهایی میشویم که برای خودمان درست کردهایم و از این امر غافل میشویم که فلسفه و ریشه اتفاقات چه بوده است و روی برخی از تصمیات پافشاری میکنیم.
وی افزود: یکی از این تصمیمات و تابوها، تعطیلات تابستانی است. از خودمان نمیپرسیم که تعطیل بودن مدارس در تابستان و جاری بودن آموزش پرورش در بهار و پاییز و زمستان در کجا ریشه دارد و چرا رخ داده است؟. این در واقع برمیگردد به تقویم کشاورزی که باید فرزندان خانواده در تابستان به علت کار زیاد مزارع، به خانوادههای خود کمک میکردهاند. اکنون سالها از این روزگار گذشته و جهان و مقتضیاتش عوض شده؛ اما هنوز که هنوز است تعطیلات تابستانی را به چشم وحی منزل نگاه میکنیم.
این کارشناس آموزش و پرورش ادامه داد: ابتدا باید بنای آموزش پرورش در بسیاری از حوزهها و فضاها کاملا خراب و دوباره بازسازی شود. این همان تحول بنیادین است. باید با توجه به مقتضیات جدید درباره تعطیلات تصمیمگیری شود. باید بنابر شرایط مکانی و زمانی امروز، درباره توزیع تعطیلات در طول سال برنامهریزی کنیم.
عبدالعالی با بیان اینکه هیچ اصل و تابویی درباره تعطیلات تابستانی نباید در ذهن تصمیمگیران وجود داشته باشد گفت: نه تنها شرایط کنونی با شرایط چند صد سال پیش تفاوت دارد، بلکه باید این ملاحظه را داشت که مناطق مختلف، شرایط مختلفی دارند. بوم یزد با بوم مازندران تفاوت دارد. بوم سیستان با بوم آذربایجان تفاوت دارد و ما باید در تصمیمگیری به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.
وی با توجه به شرایط موجود، جمع جبری محاسن طرح تعطیلات زمستانی را بیشتر از معایب آن ارزیابی کرد و آن را در راستای تحول آموزش و پرورش دانست.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
سلام و درود
عجب نظر کارشناسی و دقیق و بی عیب و نقصی
خواننده های محترم می بینید چه مدیران باسوادی در راس مدیریت آموزش و پرورش هستند .
خیلی راحت با یک تفسیر که مربوط به ۱۰۰ سال پیش بود و با یک جمع جبری به نتیجه رسیدن که محسنات از مضرات بیشتر هست
با همین نوع تصمیم گیری ها ی بسیار دقیق الان ما شاهد یک اموزش و پرورش پویاهستیم .
چند مثال از تصمیمات کارشناسی مدیران گدشته
۱)طرح نظام جدید آموزشی درسال های ۷۶_۷۵ که طرح نظام قدیم رو کنار گذاشت .چقدر طرح کارشناسی و دقیقی بود که بعد از چن سال به سالی واحدی تبدیل شد وچه سردرگمی هایی که ایجاد نکرد و یکی از افتخارات این طرح بعد از کلی تغییرات دوره پیش دانشگاهی بود
۲)بعد از ایجاد طرح توصیفی در مدارس ابتدایی که نیاز به کلاس هایی با جمعیت کم داشت طرح ۳_۳_۶ پیاده شد که جمعیت کلاس ها زیاد ،نیروهای دفتر داری و خدمات برای رفع نیاز وارد کلاس های درس برای تدریس شدند
۳)هدف از طرح ۳_۳_۶حذف دوره پیش دانشگاهی بود
نظام اموزشی برگشت به دروره تحصیلی پدر مادرامون که از ششم و هفتم و هشتم و ...... حرف میزدن درست به اندازه ۳۵ سال پیش
در راستایی این طرح پنجشنبه ها تعطیل شد که همین الانش هم اگر مدیران بالا دستی از این تعطیلی پنجشنبه ها شاکی بودن همین آقای کارشناس میگفتن تعطیلی پنجشنبه یک تابو هست باید اون رو بشکنیم و ادامه داستان
۴)طرح خرید خدمات آموزشی که مدارس را به شکل پیمان کاری به افرادی صاحب نفوذ با مبلغی که توافقی بود می دادند و اون فرد از هر جا به هر شکل که دوست داشت نیرو جذب می کرد تا کلاس ها پر بشه از بس این طرح کارشناسی نشده و الکی و بد بود که این طرح به صورت سلیقه ایی در بعضی نقاط انجام شد
و بسیاری از طرح های شکست خورده که ناشی از همین جمع جبری ها که انجام شد .
تابوهایی زیاد دیگری در آموزش و پرورش هست که توجه ایی به انها نمیشه
اولا که آموزش و پروش اینقدر بار سنگین طرح های شکست خورده رو دوشش سنگینی میکنه که دیگه تاب و توان یک تغییر دیگه رو نداره
همین اتفاق با کلی بار مالی همراه هست .اون هم واسه آموزش و پرورشی که دیگه حقوق های مربوط به حق التدریس رو با دیر کرده یک سال به بالا پرداخت میکنه
واسه آموزش و پرورشی که کلاس هاش از تراکم جمعیت در حد و مرز ترکیدن هست اون هم واسه اینکه ساعات حق التدرسی کم بشه تا هزینه کمتری رو متحمل بشه
نکته جالب اینجاست که این آقای کارشناسی برای حل مشکل آلودگی هوا به تابو بودن تعطیلات تابستانی آموزش و پرورش اشاره کردن که اصلا ربطی به هم ندارن
تابوهای بسار نزدیک تر به مساله آلودگی هوا وجود داره از قبیل خودروهای فرسوده ،خودروهای بی کیفیت ،از بین رفتن فضا های سبز ،درآمد زایی از طرح های ترافیکی ،نداشتن حمل و نقل عمومی مناسب ،و ..............
خدایا به ما رحم کن از دست مدیرانی که بدون حساب و کتاب تصمیم گیر ی می کنند .
حالا ببینیم پایان این اتفاقات چگونه خواهد بود .
بدون نام
خداشاهده بیسوادتر از این دوره ریاست جمهوری من ندیدم!!! اسن شب میخابن صبح پامیشن یه فتوا صادر میکنن...این 5 سالو من کار ندارم فقط رجوع کنید به همین چند ماه اخیر ببینید مسئولین و کارشنااااسان این دولت چه پیشنهاداتی ارائه دادن! :-) خنده داره مزحکه بخدا
نظر کاربران
سلام و درود
عجب نظر کارشناسی و دقیق و بی عیب و نقصی
خواننده های محترم می بینید چه مدیران باسوادی در راس مدیریت آموزش و پرورش هستند .
خیلی راحت با یک تفسیر که مربوط به ۱۰۰ سال پیش بود و با یک جمع جبری به نتیجه رسیدن که محسنات از مضرات بیشتر هست
با همین نوع تصمیم گیری ها ی بسیار دقیق الان ما شاهد یک اموزش و پرورش پویاهستیم .
چند مثال از تصمیمات کارشناسی مدیران گدشته
۱)طرح نظام جدید آموزشی درسال های ۷۶_۷۵ که طرح نظام قدیم رو کنار گذاشت .چقدر طرح کارشناسی و دقیقی بود که بعد از چن سال به سالی واحدی تبدیل شد وچه سردرگمی هایی که ایجاد نکرد و یکی از افتخارات این طرح بعد از کلی تغییرات دوره پیش دانشگاهی بود
۲)بعد از ایجاد طرح توصیفی در مدارس ابتدایی که نیاز به کلاس هایی با جمعیت کم داشت طرح ۳_۳_۶ پیاده شد که جمعیت کلاس ها زیاد ،نیروهای دفتر داری و خدمات برای رفع نیاز وارد کلاس های درس برای تدریس شدند
۳)هدف از طرح ۳_۳_۶حذف دوره پیش دانشگاهی بود
نظام اموزشی برگشت به دروره تحصیلی پدر مادرامون که از ششم و هفتم و هشتم و ...... حرف میزدن درست به اندازه ۳۵ سال پیش
در راستایی این طرح پنجشنبه ها تعطیل شد که همین الانش هم اگر مدیران بالا دستی از این تعطیلی پنجشنبه ها شاکی بودن همین آقای کارشناس میگفتن تعطیلی پنجشنبه یک تابو هست باید اون رو بشکنیم و ادامه داستان
۴)طرح خرید خدمات آموزشی که مدارس را به شکل پیمان کاری به افرادی صاحب نفوذ با مبلغی که توافقی بود می دادند و اون فرد از هر جا به هر شکل که دوست داشت نیرو جذب می کرد تا کلاس ها پر بشه از بس این طرح کارشناسی نشده و الکی و بد بود که این طرح به صورت سلیقه ایی در بعضی نقاط انجام شد
و بسیاری از طرح های شکست خورده که ناشی از همین جمع جبری ها که انجام شد .
تابوهایی زیاد دیگری در آموزش و پرورش هست که توجه ایی به انها نمیشه
اولا که آموزش و پروش اینقدر بار سنگین طرح های شکست خورده رو دوشش سنگینی میکنه که دیگه تاب و توان یک تغییر دیگه رو نداره
همین اتفاق با کلی بار مالی همراه هست .اون هم واسه آموزش و پرورشی که دیگه حقوق های مربوط به حق التدریس رو با دیر کرده یک سال به بالا پرداخت میکنه
واسه آموزش و پرورشی که کلاس هاش از تراکم جمعیت در حد و مرز ترکیدن هست اون هم واسه اینکه ساعات حق التدرسی کم بشه تا هزینه کمتری رو متحمل بشه
نکته جالب اینجاست که این آقای کارشناسی برای حل مشکل آلودگی هوا به تابو بودن تعطیلات تابستانی آموزش و پرورش اشاره کردن که اصلا ربطی به هم ندارن
تابوهای بسار نزدیک تر به مساله آلودگی هوا وجود داره از قبیل خودروهای فرسوده ،خودروهای بی کیفیت ،از بین رفتن فضا های سبز ،درآمد زایی از طرح های ترافیکی ،نداشتن حمل و نقل عمومی مناسب ،و ..............
خدایا به ما رحم کن از دست مدیرانی که بدون حساب و کتاب تصمیم گیر ی می کنند .
حالا ببینیم پایان این اتفاقات چگونه خواهد بود .
خداشاهده بیسوادتر از این دوره ریاست جمهوری من ندیدم!!! اسن شب میخابن صبح پامیشن یه فتوا صادر میکنن...این 5 سالو من کار ندارم فقط رجوع کنید به همین چند ماه اخیر ببینید مسئولین و کارشنااااسان این دولت چه پیشنهاداتی ارائه دادن! :-) خنده داره مزحکه بخدا