مردم چگونه صدای خود را به مسؤولان برسانند؟
سبک دیگر اعتراضها، اعتراضهای عمومی است. گاهی دولت، مجلس و یا نهادهای دیگر تصمیماتی میگیرند که زمینه ساز اعتراضات سراسری مردم میشود.
در جریان این اعتراضها برخی مسؤولان به پشت تریبون آمدند و گفتند باید صدای مردم را شنید و مشکلات آنها را درک کرد.
مسؤولان راست میگویند باید حرف مردم را شنید اما سوالی که در این میان مطرح میشود این مسئله است که آقایان چگونه و از چه طریقی میخواهند صدای مردم را بشنوند.
در ایران معمولا راهکاری برای شنیدن وجود ندارد. هیچ سازوکار برای اعتراضات مردم تعریف نشده است. برخی تصور نکنند اعتراضها فقط در ایران است. نه، تمام جهان شاهد اعتراضهای این چنین است. در تمام جهان، مردم به تصمیمات اقتصادی و سیاسی حاکمان اعتراض دارند و تلاش میکنند صدای خود را به گوش مسؤولان برسانند.
رساندن صدای مردم به مسؤولان روشهای مختلفی دارد. شاید یک نفر از یک سازمان شکایت دارد. او به آن نهاد مراجعه میکند و با مسؤولان آنجا صحبت و شکایت خود را مطرح میکند. ( البته دست یابی به مسؤول سازمانها و یا نهادها هم به این سادگی نیست.)
ممکن است چند نفر به یک سازمان اعتراض داشته باشند. در این صورت آنها دست جمع به آن سازمان و یا اداره مراجعه میکنند و به صورت تحصن و یا اجتماعی کوچک خواستههای خود را مطرح میکنند. معمولا نمایندهای از این جمع به گفتوگو با رییس یا مدیرعامل شرکت میپردازد.( البته دیدار نماینده معترضین با مدیر یا رییس به این سادگیها نیست)
سبک دیگر اعتراضها، اعتراضهای عمومی است. گاهی دولت، مجلس و یا نهادهای دیگر تصمیماتی میگیرند که زمینه ساز اعتراضات سراسری مردم میشود. مردم تصمیم میگیرند به خیابان بیایند و راهپیمایی کنند.
در برخی کشورها مکانهایی برای این کار تعبیه شده است یا در جاهایی با مدیریت پلیس در خیابانهای اعتراضات انجام میشود.
مشکل مردم ایران و نهاد حکومت دقیقا همینجاست. راهکاری برای این جنس از اعتراضها وجود ندارد.
بعد از حوادث اخیر به نظر میرسد بهترین فرصت برای تعیین وضعیت این راهپیماییها فرا رسیده است. رییس جمهور روحانی به عنوان مجری قانون اساسی میتواند با تشکیل کار گروهی در دولت، لایحه مدونی را در این مورد آماده و به مجلس ارائه کند.
میشود از روشهای کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کرد و با تغییراتی مطابق با فرهنگ ایران در آن، قانون جامع اعتراضات مردم را تدوین کنند.
نبود این قانون و روش مشخص برای اعتراض، باعث شده است تا به بسیاری از تظاهراتها و یا تجمعها به عنوان تهدید امنیت ملی تعریف شود.
نمیشود مردم همیشه راضی باشند. بالاخره آنها از برخی تصمیمات ناراضی هستند و باید این ناراضی بودن خود را اعلام کنند تا تصمیم گیرندگان بدانند که مثلا مردم از گران شدن بنزین راضی نیستند. نمیشود مسؤولان کشور انتظار داشته باشند هر تصمیمی میگیرند مورد قبول مردم باشد.
نظر کاربران
...چرا به فکر مردم نیستن چرا پول مردم نمیدهید چرا اجازه میدهید قیمت اجناس بالا بره که مردم بخواند مجوزبگیرن که خواستهایشان رابگویند
اخه کو گوش شنوا اگر گوش شنوایی بود ما اقتصاد قویی داشتیم همه راضی نه ترسی از تحریم داشتیم ونه ترسی از شکایت
هیس مردم قرار نی چیزی بگن
شخصی که از یک نهادی شکایت دارد دستش به هیچ جا نمی رسد وقتی در اداره ای خلافی وجود دارد از کی به کی شکایت کنید مخضوصا اگر رییس اداره مشگل داشته باشد مگر کسی جرات دارد خلاف او حرف بزند
در اداره ای مشگلی برای من پیش آمد رفتم از نماینده مجلس شهر خودمان برای رفع مشگل نامه گرفتم وقتی نامه را به اداره نشان دادم گفت اگر از این نامه ها بیاری کارت دو سه سال بیشتر عقب می افتد من پافشاری کردم الان ده سال است که سر جای اولم هستم
کاش تلویزیون میلی یاد میگرفت برنامه ای مثل روی خط صدای آمریکا یا نوبت شما در بی بی سی تولید کنه تامردم دردشونو تو شبکه ملی به گوش مسولان برسونندنه دست به دامن شبکه های معاند !!!!!!!بشن
حرفی هم بزنی اعتراضی داشته باشی بجایی نمیرسی
بی خیال گوش شنوا نیست.
مسیولین همه خوب هستند،اینها نبودن ما نابود بودیم،چقدر به حرفهای ما اهمیت میدن،مشکل ماست که بلد نیستیم با مسئولان حرف بزنیم
ببخشید ما را مسئولان اگر اشتباهی کردیم!!؟
اقای دادننده مسیولااگر مردم ببینن خوبه من خودم برای کالارفتم به وزارت صنعت وبرای سود سپرده رفتم به بانک مرکزی نوشتم وبه اقای ربیعی درمورد ویزیت اگرمامردم این کار نکنیم سوئ استفاده میشود اگرمن این جوری دست ذوی دست بزارم
تا کی باید سکوت کنیم و مثل سرمان پایین باشد؟ آ
فقط باید بری جلو یه چک بزنی تو صورتشون تا حواسشون به ادم جلب شه دیگه راهی به نظرم نمیرسه
بخدا همین نوشته چند کلمه ای راهم نمیخوانن