سهمیه بندی بنزین جدی شد؟
درپی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و از سویی اصرار دولت بر تغییر قیمت، پیشنهاد سهمیه بندی و فروش دو نرخی بنزین در سال آینده که رئیس مجلس هم بر آن تاکید کرده، به طور جدی مطرح شده است.
خبرگزاری تسنیم: درپی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و از سویی اصرار دولت بر تغییر قیمت، پیشنهاد سهمیه بندی و فروش دو نرخی بنزین در سال آینده که رئیس مجلس هم بر آن تاکید کرده، به طور جدی مطرح شده است.
در هفته های اخیر، اختلافات مجلس و دولت درباره وضعیت قیمت بنزین در لایحه بودجه ۹۷ به اوج خود رسیده و فضای مبهمی در این زمینه ایجاد شده است . از طرفی، بسیاری از نمایندگان مجلس حتی نمایندگان شاخص حامی دولت مانند رئیس کمیسیون تلفیق مجلس و سخنگوی هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده اند که مخالف پیشنهاد دولت برای افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان هستند.
بسیاری از نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از افزایش فشارهای اقتصادی به مردم، بحث عدم افزایش قیمت بنزین را به صورت جدی مطرح کرده اند.با توجه به همین موضوع، احتمال حذف تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ و حتی ایجاد منع قانونی برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده توسط مجلس بالاست.
از طرف دیگر، مقامات ارشد دولتی حتی شخص رئیس جمهور همچنان ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی براساس برنامه ششم توسعه و همچنین ضرورت توجه بیشتر به موضوع اشتغال از پیشنهاد دولت در زمینه افزایش قیمت بنزین دفاع می کنند و بر ضرورت تصویب آن تاکید دارند.
در همین زمینه، صبح دیروز، حسن روحانی، رئیس جمهور در دیدار با روسای کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی گفت: «مگر شما در قانون نگفتید که حامل های انرژی چگونه بیاید باید اصلاح شود. قانون خودتان است...به نظر من اگر مجلس، فکر می کند منبع بهتری دارد، در تبصره ۱۸ بیاید از منبع بهتر استفاده کند، ولی اگر ما برای اشتغال سالهای آینده، امسال تصمیم گیری درستی نداشته باشیم، نمیتوانیم. شما بدانید، هیچ مسأله ای بالاتر از مسأله اشتغال نیست و هیچ خطری بالاتر از بیکاری نیست.»
این وضعیت در حالی ایجاد شده است که اصولا این دوگانه مخالفت با هر گونه افزایش قیمت بنزین یا افزایش شدید قیمت بنزین به صورت تک نرخی، غلط است و نهایتا به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان تمام می شود .
* چرا دوگانه بنزینی مجلس و دولت غلط است؟
پیشنهاد بسیاری از نمایندگان مجلس مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت بنزین که به معنای توقف در وضعیت فعلی است، راهکار نادرست و غیرقابل قبولی است و افزایش قیمت این حامل انرژی ضرورت دارد، زیرا:
الف- در سال های اخیر، شاهد افزایش قابل توجه و کم سابقه رشد مصرف بنزین بوده ایم به گونه ای که امسال رشد مصرف این فرآورده نفتی به ۸ درصد رسیده است. بنابراین در صورت تثبیت مجدد قیمت بنزین، شاهد افزایش مجدد رشد مصرف این فرآورده نفتی و افزایش واردات آن خواهیم بود .
ب- براساس آمارهای رسمی وزارت نفت قیمت فروش داخلی هر لیتر بنزین به ترتیب حدود ۳۰۰ و ۹۰۰ تومان کمتر از قیمت تمام شده و قیمت فوب خلیج فارس این فرآورده نفتی است. بنابراین قیمت فعلی بنزین همچنان یارانه ای است.
با توجه به این قضیه و همچنین سیستم تک نرخی توزیع آن، هر کس بنزین بیشتری مصرف کند از یارانه بیشتری استفاده می کند، یعنی یارانه پنهان بنزین عمدتا به پرمصرف ها می رسد که این امر برخلاف عدالت اجتماعی و اصول مدیریت مصرف است.
ج - با عدم افزایش قیمت بنزین، بخش قابل توجهی از بودجه پیش بینی شده دولت برای اشتغالزایی در قالب تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ (حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان) محقق نخواهد شد و عملا برنامه دولت در این زمینه نیمه کاره می ماند.
از طرف دیگر، پیشنهاد دولت مبنی بر افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین به صورت تک نرخی هم راهکار نادرست و پرهزینه ای است که هم تداوم سیستم ناعادلانه «یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» و هم حرکت به سمت اقتصاد ریاضتی محسوب می شود و تبعات زیر را دارد:
۱ - افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین هم تورم زیادی در بخش حمل ونقل ایجاد می کند و هم با توجه به ویژگی های خاص این حامل انرژی در جامعه، تورم روانی قابل توجهی را در سایر بخشهای مختلف اقتصادی ایجاد می کند. این تورم موجب افزایش فشار اقتصادی بر جامعه بخصوص خانوارهای مستضعف می گردد. به علاوه، این افزایش قیمت بنزین، کاهش رشد اقتصادی و افزایش جمعیت بیکاران را به دنبال دارد.
۲- تاثیر افزایش ۵۰ درصدیدرصدی قیمت بنزین بر کنترل مصرف، محدود و موقتی بوده و بعید است بیش از یک سال به طول بی انجامد. همانطور که علیرغم افزایش قیمت بنزین در سال ۹۴ شاهد بودیم که رشد ۲ درصدی مصرف این فرآورده نفتی در آن سال به رشد ۵.۵ و ۸ درصدی مصرف در سالهای ۹۵ و ۹۶ افزایش یافت.
* بهترین راهکار احیای سهمیه بندی بنزین است
با توجه به آنچه گفته شد، هم حفظ وضع موجود ( تثبیت بنزین ۱۰۰۰ تومانی) و هم افزایش قیمت بنزین به ۱۰۰۰ با توجه به آنچه گفته شد، به نفع پرمصرفها (عمدتا پردرآمدها) و به ضرر عموم مردم بخصوص مستضعفان است و باید سراغ راهکار دیگری رفت. راهکار سوم یا راهکار صحیح که از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پیشنهاد شد، احیای سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن مجدد بنزین است. لاریجانی گفت: «حتماً شرایط مردم را در نظر بگیرید و پرش در این زمینه به مصلحت نیست و باید راههایی مانند دو نرخی بودن اندیشیده شود تا به طبقات پایین جامعه فشار نیاید» برخی از نمایندگان مجلس مانند رحیم زارع، نایب رئیس کمیسیون تلفیق مجلس هم از طرفداران این پیشنهاد هستند.
احیای سهمیه بندی بنزین با محور قرار دادن خانواده به جای خودرو، راه درست برای اصلاح وضعیت موجود بدون ایجاد فشار به عموم مردم بخصوص مستضعفان است. در صورتی که قیمت بنزین برای عموم خانوارها که کم مصرف هستند همان ۱۰۰۰ تومان باقی بماند و صرفا قیمت این فرآورده برای خانوارهای پرمصرف که مصارفی بالاتر از حد متوسط جامعه (مثلا ۸۰ لیتر در ماه) دارند، افزایش چشمگیری یابد و مثلا به ۱۵۰۰ یا ۲۰۰۰ تومان برسد، سیستم ناعادلانه « یارانه بیشتر برای مصرف بیشتر» اصلاح می شود و پرمصرفها مجبور می شوند برای مصارف بالای خود، هزینه بیشتری بپردازند.
سایر مزایای استفاده از این راهکار عبارتست از: کاهش اثرات تورمی و فشار اقتصادی به عموم مردم بخصوص مستضعفان، اصلاح الگوی مصرف بنزین به صورت گسترده تر و بلندمدت تر و همچنین تحقق بخش اعظم درآمدهای مدنظر دولت از محل افزایش قیمت بنزین (تبصره ۱۸ لایحه بودجه) و در نتیجه، فراهم شدن امکان اجرای برنامه های اشتغالزایی دولت.
نظر کاربران
ای بابا
عجب !!خوب ماهايي که داریم با ماشین کار میکنیم جز کدوم دسته ایم روزی حداقل 15ليتر مصرف داریم نکنه جز قشر مرفه جامعه هستیم
چرا گیر دادین به بنزین؟! چون پولش نقد میره تو جیب آقایون!
دولت...روحانی به کدام وعده های انتخاباتی عمل کرده دروغ گفت سر ٢۴ميليون راي دهنده کلاه کذاشت من که پشيمانم به روحانی رای دادم
دولت روحانی به کدام وعده های انتخاباتی عمل کرده
آخه مهندس همه که ماشین ندارن کرایه بالا میره بازم به ضرر مردم بدبخت هست دوما 80بنزین چی هست تروخدا دست از این مسخره بازی بردارید تمومش کنید...
درآمد دولت هزار برابر هم بشه ایجاد اشتغال نمیکنه چون دولت فقط وام میده که اونم نتیجه اش معلومه خارجی ها هم نمی ایند سرمایه گذاری کنند چون از غلط کردنشون پشیمون میشن...
به نظر من این راه حل بهترینه. مردم معمولی که که مصرفشون تو ماه زیاد نیست. دولتم که مجبوره قیمتو بالا بیاره خب از جیب پرمصرفها در بیاره که بهتر از ابنه که از جیب همه مردم بگیره. به نظذ من که اصلا قیمت بالا نره بهتره ولی اگه لازمه که قیمت بالا بره حد اقل اینجوری باشه بهتر از هیچیه.
وای دوباره روز از نو روزی از نو. لعنت خدا برچنین کارشنلسانی.
به نظر من 80 لیتر در ماه خیلی هست 5 لیتر کافی است در ماه مازاد بر آن هم 2000 تومان خوب است اینجوری دیگر آدم ضعیفی هم باقی نمیماند ، خدایا به دادمان برس
آخه ۸۰ لیتر چیه خودتون رو دست بندازید
منی که با ماشین شخصی خودم مجبورم هر روز پنجاه کیلومتر برم و پنجاه کیلومتر برگردم که برسم به کلاس درسم با این اوصاف باید کل حقوقمو بدم بنزین
سلام باتوجه به استفاده ناوگانهای مسافری و همچنین
شرکتهاوکارخانجات عرصه برملت تنگتر میشود
بهترین جا گزینی الاغ برگردیم به دوره احمد شاه جوان
هر وقت درامد کارگر ماهی پنج میلیون شد بنزین هم بشه ۲۰۰۰تومان
چرا بنزین انرژی ونان باید گران شوند .پس خلاقیت وکارایی خودتان کجا رفته .گران کردن هنر نیست وشماهم هنرمند درست کردن لین وضع نیستید .مردم همین قیمتها رانمی توانند هضم کنند.
با این فرغونهای پر مصرف ساخت داخل کی میتونه تو یکماه 80 لیتر مصرف کنه مساله رو از ریشه حل کنید
به خدا در این کارخانه های فرغون سازی رو ببندید مصرف بنزین به نصف کاهش پیدا میکنه وهوای شهرها هم تمیز شده وسالانه میلیاردها تومان در زمینه بهداشت ودارو و... صرفه جویی میشه واز طرف دیگه هر سال صدها هزار نفر بی سرپرست ویتیم نمیشن و......
الان همه میدونن بزرگترین قاتلان مردم ایران دو کارخانه ایران خودرو وسایپا هستند و بس
چرا ما هم نباید مثل اکثر کشورها از خودرهای خارجی استفاده کنیم
چرا نباید مسئله هزینه وفایده رو در مسئله ساخت خودرو یا واردات خودرو را در نظر بگیریم
چهل ساله کارخانه های خودر سازی رو تاسیس کردیم و باید قبول کنیم توانایی ساخت خودرو استاندارد روز دنیا را نداشته ونخواهیم داشت
واین مردم هسنتد که تاوان این بیخردی را داده وخواهند داد
قبلا میگفتید تحریم بنزین شدیم حالا چی؛اصلا شما فقط میخواهید جیبهایتان را پر کنید ان هم از جیب ملت فقیر و بیکار؛شما اقتصاد زندگیتونرا با جیب ملت میگردونید ...
اگر بجای قرار داد با شرکت رنو و پژو سیتروئن رفته بودین با شرکت تویوتا قرار داد بسته بودین الان بجای یه مشت خودروهای اشغال فرانسوی الان ماشین های با کیفیت تویوتا کم مصرف و هیبریدی داخل شهر بود ..الودگی هوا که کم میشد هیچ مصرف بنزین هم کاهش پیدا کرد میکرد ..نه اینکه الان بنزین بخواین گرون کنید ...کاش روزی بیاد ..
شماها به روحانی رای دادید حالا بکشید خخخخخخخ
یکی نیست به آقایون بگه تا لحظه آخر بازم به فکر جیب خودتون هستید خجالت بکشید مردم به نون شب محتاج شدن اونوقت این از خدا بی خبرا تو شیش و بش افزایش قیمت بنزین هستن خدا نگذره ازتون فقط خدا باید تقاص این مردم بی گناه و ازتون بگیره
اتفاقا گرون شدن بنزین به ضرر قشر ضعیف جامعه است نمیدونم نماینده های محترم نمی بینند بیشتر قشر ضعیف با ماشین کار میکنند کمترین مصرف را قشر مرفع دارن میخوان با جیب مردم اشتغال زایی کنند .
چرا نظریهای من نمینویسید پس شما هم نان را بنرخ روز میخورید متاسفم برای خدای خودم که حق ماها را از شما مسولین بی خیرت نمیگیره
روحانی احمدی نژاد رو روسفید کردی
خب مگه مجبورید از ماشین شخصی تان استفاده کنید اره برای شما بده برید تو خیابونها الکی دور دور کنید بنزین کم میارید بهونه الکی هم نیارید این بهترین راهه