طرح جدید ترافیک، صرفاً درآمدزایی است
روزنامه جوان: دولت با پرداخت نكردن سهم خود در تكميل شبكه حملونقل عمومي به دنبال آن است تا از طريق مديريت شهري و طرح جديد ترافيك هزينه كمكاري خود را از جيب شهروندان برداشت كند.
چند هفتهاي است كه بحث تغيير طرح ترافيك و اجرا شدن طرح جديد از سوي شهرداري تهران به عناوين مختلف بيان شده است. در اين خصوص شهرداري اعلام كرده است براي حذف رانت و عدالت براي استفاده از محدوده طرح ترافيك، طرح ترافيك در حال اجرا تغيير كرده و با دريافت هزينه خودروها ميتوانند به محدوده طرح وارد شوند. از استدلالهاي شهرداري براي طرح جديد، كاهش ۲۰درصدي ترافيك در مركز شهر است. اينكه شهرداري پيشبيني ميكند با اجرايي كردن طرح جديد، ترافيك در اين محدوده كاسته خواهد شد، صرفاً يك پيشفرض است كه محقق شدن آن به حدس و گمان بيشتر شبيه است تا يك اقدام عملي. با مطرح شدن تغيير طرح ترافيك، بسياري از صاحبنظران آماده نبودن زيرساختها و همچنين تبعات منفي طرح را همچون افزايش ترافيك در تمام ساعات روز، افزايش آلودگي و هجوم موتورسواران به اين محدوده را بهعنوان توالي فاسد طرح جديد بيان ميكنند. همچنين بسياري از صاحبنظران معتقد هستند مديريت جديد در وهله اول با اين تغييرات به دنبال كسب درآمد از فضاي شهري است تا حل مسائل و مشكلات اين كلانشهر.
تضمين شهرداري براي كاهش آلودگي هوا چيست؟
به هرحال پيشنهادات جديد براي اجراي طرح ترافيك جديد ارائه ميشود و هنوز تصميم قطعي گرفته نشده است؛ اين درحالي است كه در محدوده طرح ترافيك بسياري از خودروهاي دولتي و نهادها و دستگاهها بهراحتي بهصورت تك سرنشين بدون رعايت ضوابط و مقررات در حال دور دور و آلوده كردن هوا هستند.
هرچند طرح جديد روي ميز دولت قراردارد تا براي گرفتن ميزان عوارض و چگونگي اجرايي طرح راهكار ارائه كند، اما دولت با پرداخت نكردن سهم خود در تكميل شبكه حمل ونقل عمومي بهدنبال آنست تا از طريق مديريت شهري هزينه كم كاري خود را ازجيب شهروندان برداشت كند.
در پايان بايد در نظر داشت كه بنا بر اظهارات و شواهد و تجارب قبلي، اجرايي كردن طرح جديد ترافيك سبب كاهش آلودگي هوا نخواهد شد و اينكه مسئولان شهري اين موضوع را بهدقت رصد نميكنند خود موضوع قابل تأملي است. از طرف دیگر، اجرای این طرح موجب خواهد شد پلاک شهرستانیهایی که برای مسافرکشی به تهران آمده و میآیند با پرداخت پول وارد محدوده طرح ترافیک شوند و هسته مرکزی شهر را بیش از پیش قفل کنند. اعضاي شوراي شهر وهمچنين شوراي عالي ترافيك بايد به همه عواقب اين تصميم جديد پيش از اجرا توجه ويژهاي داشته باشند.
نظر کاربران
نویسنده این مقاله حتمآ حق حساب نگرفته که تازه یادش افتاده...
نقشه زدن جیب مردم ، و اخاذی آشکار شهرداری با وعده سر خرمن ، بزک نمیر بهار میاد کمبوزه و خیار میاد
بیچاره مردم که بازیچه شما شده اند و هر کاری میخواهید میکنید .
به هر عنوانی دستشون تو جیب مردمه
کدوم طرح دولت صرفا برای رفاه مردم بوده که این باشه .
قلک سازی با جیب مردم
به نظر من کلیات طرح که خوبه این هم که روزنامه ها به شدت با این طرح مخالفن به خاطر اینه که سهمیه خودشون رو از دست میدن واقعا چرا باید صد هزار ماشین تو تهران طرح ترافیک سالانه داشته باشن و مردم عادی با مبلغ زیاد برای یک روز طرح بخرن
اصلا براي اينا مهم نيست سر مردم چه بلايي مياد فقط كسب درامد مهمه كه اين هم محقق ميشود البته ناگفته نماند كه براي افراد با ژن خوب و اقازاده ها تسهيلات فراهم خواهد شد كه از طرح فوق معاف شوند