آیا اینترنت منصفانه سرعت را تضمین میکند؟
تفاوت تعرفههای جدید غیرحجمی اینترنت ثابت به گفتهی مسوولان، تضمین سرعت ارائهشده است. با این وجود کاربران هنوز از این سرعتها قانع نشده و میگویند تغییری در سرعت پینگ و باز کردن صفحات، دانلود و آپلود احساس نمیشود.
در حالی که اعمال تعرفههای جدید اینترنت ثابت تحت عنوان نامحدود در پایان دولت یازدهم به دلیل اعتراضاتی که در ابتدا به تعرفهها و حجمهای پیشنهادی وارد شده بود، توسط محمود واعظی - وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات - به تعویق افتاد، در نهایت محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات دولت یازدهم- به گفتهی خود اینترنت غیرحجمی را جایگزین کرده و تعرفههای جدیدی بر مبنای سرعت ارائه کرد.
در تعرفههای جدید اینترنت ثابت نامحدود که مقرر شد توسط شرکتها از ۱۲ آذرماه اجرایی شود، حداقل ِ سرعت ۵۱۲ کیلوبیت بر ثانیه بوده و حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت در ADSL و یا ۵۰ مگ در اینترنت مبتنی بر فیبر نوری است. همچنین حجم بستههای ارائهشده نیز متناسب با افزایش سرعت، بیشتر میشود. بدین صورت که اگر برای سرعت ۵۱۲، حجم ۱۰ گیگابایتی پیشنهاد شده، این عدد برای سرعتهای ۵۰ مگی تا سقف ۲۰۰ گیگابایت هم وجود دارد.صرف نظر از اعتراض کاربران کممصرف نسبت به همین افزایش تدریجی حجم متناسب با سرعت که موجب شد وزیر ارتباطات اعلام کند برای آن دسته از مشترکین که نیاز به سرعت بالای اینترنت دارند، شرکتهای ارائهکننده خدمات ثابت ارائه بستههای رقابتی برای این گروه را آغاز کردهاند، نکتهی دیگر تضمین سرعت اینترنت بود که مسوولان ارتباطی و رگولاتوری از ابتدا بر آن تاکید کردند و جهرمی نیز در این باره گفته بود: در مدل جدید، شرکتهای ارائهدهنده موظف به تضمین سرعت خریداری شده به مشترکین خود هستند.
حسین فلاح جوشقانی - رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- نیز با تاکید بر تضمین کیفیت سرعت در ۹۵ درصد زمانها در تعرفههای جدید توسط اپراتورها، گفته بود: در این مصوبه ما کف سرعت را تعیین کردهایم اما محدودیتی برای سقف سرعت نیست. از اپراتورها نیز اینترنت خواستهایم که بر اساس این سرعت، اینترنت را بدون در نظرگرفتن حجم و طبق مصرف منصفانه ارائه کنند. رگولاتوری نیز در این زمینه نظارت خواهد داشت.البته جهرمی درباره ممنوعیت خروج از سقف سرعت مشخصشده، اظهار کرده است: «طبق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات سرعت هر سرویس باید رعایت شود. مدل اقتصادی این مصوبه فروش سرعت است و منطق اقتصادی ارائه سرعت بیشتر مجانی توجیه اقتصادی ندارد.» اما به نظر میرسد سرعت بیشتر هم میتواند یکی از روشهای رقابتی شرکتها برای جذب کاربر باشد.
با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانههای ایجادشده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیکی وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و ساماندهی آورده شده است. مشترکین به منظور سنجش سرعت و کیفیت، میتوانند اپراتور سرویسدهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند. مشترکین شرکتهای ارائهدهنده خدمات انتقال داده میتوانند از طریق لینکهای معرفیشده نسبت به سنجش شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوقالذکر با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیصیافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.
با وجود این به نظر میرسد این سرعت تضمینی که وزیر و معاونانش بر آن تاکید دارند هنوز توسط همه کاربران حس نشده است. پیش از این هم درباره تفاوت سرعت اینترنت خریداریشده مشترک و سرعتی که دریافت میکرد اعتراضاتی وجود داشت و کاربران شاکی غالبا اظهار میکردند که سرعت آنها با آنچه در قراردادشان مطرح شده، تطابق ندارد.اکنون هم با ارائه تعرفههای جدید اینترنت ثابت و ممنوعیت فروش تعرفههای قبلی پس از پایان قرارداد، کاربران اعتراضات خود را از طریق اعلام نظراتی در صفحههای اجتماعی وزیر ارتباطات و یا نظراتی که در واکنش به اخبار تعرفهها منتشر میشود، اعلام میکنند و حتی برخی از این موضوع شکایت دارند که تعرفههای جدید راهی برای اجبار خرید سرعتهای بالاتر است.
اگرچه به نظر میرسد سرعتهای پایین حتی یک مگابیتی در کشورهای توسعهیافته دیگر جایی ندارند، اما ارائه و تضمین سرعتهای مگابیتی واقعی اینترنت هم برای کاربران ایرانی به آرزویی محال بدل شده است. در نهایت این کاربران هستند که باید نتیجهی راستیآزمایی اینترنت ارائهشده توسط شرکتها را بررسی کنند. بنابراین توصیه میشود ابتدا سرعت و کیفیت بستههای اینترنتی خود را بررسی کرده و اگر همچنان از ارائه خدمات ناراضی بودند، با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اعتراض خود را اعلام کنند.
نظر کاربران
نه خیر زیرا از زمانی که اینترنت داخلی امده حجم ترافیک ما سریع تمام میشود متاسفم برای دولته
طرح های جدید افتضاحن، هم از نظر ترافیک و هم از نظر هزینه؛ همش به ضرر ما مشترکا شده، طرح های قبلی رو برگردونید یا یه فکری برا هزینه و ترافیک بکنید