۶۵۰۱۲
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

صدای پای نفت ۱۲۰ دلاری در بازار انرژی

هر چند طلای سیاه از ابتدای فصل تابستان تاکنون روزهای آرامی را پشت سر گذاشته اما افزایش تنش‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی در سطح منطقه خاورمیانه به یک باره افزایش افسار گسیخته قیمت نفت خام را در بازارهای چهار گوشه جهان به همراه داشته است.

خبرگزاری مهر: هر چند طلای سیاه از ابتدای فصل تابستان تاکنون روزهای آرامی را پشت سر گذاشته اما افزایش تنش‌های سیاسی و ژئوپولیتیکی در سطح منطقه خاورمیانه به یک باره افزایش افسار گسیخته قیمت نفت خام را در بازارهای چهار گوشه جهان به همراه داشته است.

بر این اساس با توجه به احتمال حمله موشکی آمریکا به سوریه و مخالفت برخی از کشورهای بزرگ نفت و گاز خیز جهان همچون ایران و روسیه با این سیاست جنگ طلبانه، بهای نفت خام هم از روز گذشته تاکنون افزایشی حدود ۵ دلاری به ازای هر بشکه را تجربه کرده است.

گزارش موسسات معتبر بین‌المللی حاکی از آن است که همزمان با سقوط معاملات در بازارهای بورس و سرمایه، امروز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با افزایشی نزدیک به ۵ دلاری نسبت به روز گذشته تا مرز ۱۱۸ دلار معامله شده است.

صدای پای نفت ۱۲۰ دلاری در بازار انرژی

از سوی دیگر، پیش بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت ادامه شرایط ژئوپولیتیکی و تنش‌های دیپلماتیک بین کشورهای مختلف احتمال عبور بهای طلای سیاه از مرز ۱۲۰ دلاری محتمل به نظر می رسد، هر چند بیژن زنگنه وزیر جدید نفت ایران، تاکید کرده است که ایران از نفت گران استقبال نمی کند.

در حال حاضر صادرات حدود ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام سوریه به طور کامل متوقف شده است اما این توقف صادرات سوریه که برخی از کشورهای اروپایی از مهمترین مشتریان آن بودند عامل اصلی گران شدن قیمت نفت نیست.

اختلاف نظر بین کشورهای مختلف عضو اوپک همچون ایران، ونزوئلا و کشورهای عربی همچون عربستان سعو.دی، امارات، قطر و کویت از مهمترین دلایل گران شدن مجدد قیمت طلای سیاه پس از نزدیک به دو ماه تثبیت قیمت ها است.

اوپک: تولید نفت ایران افزایش یافت

دبیرخانه اوپک امروز با انتشار گزارشی، اعلام کرد: تولید نفت خام ایران پس از سقوطی قابل توجه در سال ۲۰۱۲ میلادی، هم اکنون به مرز سه میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

با این وجود، یکی از سیاست‌های دولت جدید افزایش ظرفیت تولید نفت ایران در مدت حدود هفت ماه به سطح ۴ میلیون بشکه در روز است که به نظر می رسد برای تحقق این هدف باید افزایشی حدودی ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار بشکه ای تا پایان سالجاری اتفاق بیافتد.

هم اکنون روسیه با تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه، عربستان با تولید ۹.۷ میلیون بشکه و آمریکا با تولید ۶.۵ میلیون بشکه بزرگترین تولیدکنندگان طلای سیاه جهان هستند که پس از آنها کشورهای چین با ۴.۱ میلیون بشکه و ایران با ۳.۷ میلیون بشکه بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان به شمار می روند.

نفت ایران در مرز ۱۱۰ دلار ایستاد

هم سو با افزایش قیمت جهانی طلای سیاه، بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران هم با افزایشی حدود سه دلاری بیش از ۱۰۳ دلار و ۶۵ سنت به مشتریان فروخته شده است.

با این وجود از دو روز گذشته و پس از سونامی های جدید قیمت جهاین نفت، بهای هر بشکه طلای سیاه سبک صادراتی ایران هم تا محدوده ۱۰۹ تا ۱۱۰ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است.

این در حالی است که اوپک با انتشار گزارشی و در تحلیل وضعیت قیمتی فروش نفت ایران، اعلام کرده است: متوسط بهای نفت ایران از ۱۰۹ دلار و ۵۶ سنت در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۱۰۴ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه در ۶ ماه نخست ۲۰۱۳ میلادی کاهش یافته است.

متوسط بهای سبد نفتی اوپک هم با سه دلار و ۴۲ سنت افزایش از بشکه ای ۱۰۱ دلار و سه سنت در ماه ژوئن به ۱۰۴ دلار و ۴۵ سنت در ماه ژوئیه رسیده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج