مسیر جایگزین افزایش عوارض خروج از کشور
مقایسه رقم اخذ شده برای عوارض خروج از کشور با مالیاتهایی که سایر کشورها وضع میکنند حکایت از تفاوت فاحش رقم پیشبینیشده در ایران با آن کشورها دارد. گرچه فلسفه عوارض با مالیات متفاوت است، اما کارشناسان معتقدند حتی اگر دولت براساس کارکرد مالیاتها به دنبال ساماندهی سفرها و افزایش درآمداز محل افزایش عوارض باشد، راه سخت و ناپایداری را برگزیده است.
پس از مشخص شدن لایحه بودجه سال ۱۳۹۷، یکی از تغییراتی که تعجب فعالان حوزه گردشگری را در پی داشت، سهبرابر شدن عوارض خروج گردشگران ایرانی بود. بر اساس این بند، قرار است عوارض خروج از کشور از ۷۵ هزار تومان درحالحاضر به ۲۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر افزایش یابد. علاوه بر این پیشتر هزینه عوارض خروجی برای سفر هوایی ۷۵ هزار تومان اعلام شده بود و برای سفرهای دریایی و زمینی این مقدار ۲۵ هزار تومان بود اما در لایحه جدید فقط به خروج از کشور بهصورت کلی اشاره شده و هیچ طبقهبندی برای نوع خروج ذکر نشده است. افزون بر این، عوارض سفرهای خروجی به ازای سفر دوم ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ هزار تومان میرسد و از سفر سوم به بعد نیز هر نفر به ازای خروج باید هزینهای معادل ۴۴۰ هزار تومان پرداخت کند.
اما قانون دریافت عوارض خروج از کشور پیش از انقلاب اسلامی ایران وجود نداشت و برای نخستینبار در سال ۱۳۶۴ در مجلس ایران به تصویب رسید. این قانون پس از تصویب در شورای نگهبان، دولت را مکلف کرد از هر مسافری که با گذرنامه ایرانی سفر میکند، عوارض بگیرد. به موجب این قانون دولت از هر مسافر با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران، برای بار اول در هرسال مبلغ پنجاه هزار ریال و برای بار دوم و بیشتر در همان سال برای هر نوبت مبلغ یکصد هزار ریال تحتعنوان عوارض خروج از کشور دریافت کرده و به حساب درآمد عمومی کشور منظور میکرد. این قانون کودکان زیر هفت سال و شاغلان برخی مشاغل یا موارد خاص را مستثنی میکرد و در مورد زائران نیز تخفیف پنجاه درصدی قائل شده بود.
اما این موضوع در کشورهای دیگر متفاوت است. «مالیات بر خروج مسافران» نامی است که عموما کشورها در فرودگاههای خود اخذ میکنند. این مالیات به روشهای مختلفی ستانده میشود که بهصورت هزینههایی از پرداخت مبلغی در فرودگاهها تا محاسبه آن در قیمت استفاده از خدمات خطوط هوایی منعکس و تنها در کشورهای اندکی این مبلغ از فرد ستانده میشود. بریتانیا یکی از بیشترین مقادیر را از شهروندانش اخذ میکند. این مالیات که از سال ۱۹۹۴ در این کشور برقرار شده، بهدلیل اختصاص به هزینههای زیستمحیطی سفر هوایی بوده است. این میزان برای پروازهای مسیر کوتاه و کلاس اقتصادی ۱۳ پوند و برای کلاسهای دیگر ۲۶ پوند تعیین شده است. همچنین باید برای سفرهای بیش از ۲هزار کیلومتر در کلاس اقتصادی ۷۵ پوند و سایر کلاسها در این مسافت، ۱۵۰ پوند بهعنوان مالیات پرداخت کرد. در برخی از گزارشها اعلام شده که حذف این نرخ تا سال ۲۰۲۰ موجب ارتقای ۷/ ۱ درصدی اقتصاد بریتانیا خواهد شد و ترزا می را برای آن تحتفشار گذاشتهاند.
در عین حال، این مبلغ برای استرالیا که یکی از بیشترین مقادیر این نوع مالیات را در سراسر جهان دریافت و آن را بر تمام مسافران پروازی یا دریایی که استرالیا را ترک میکنند، اعمال میکند، نرخ ثابت ۴۲ دلار است؛ یعنی حدود ۱۷۷ هزار تومان به قیمت دلار بازار آزاد. این مالیات در سال ۱۹۹۵ وضع شد و بهعنوان راهی برای افزایش غربالگری مهاجرتی به استرالیا در نظر گرفته شد. جمهوری دومینیکن نیز ۳۳ دلار به ازای زیرساختهای فرودگاهی و ۲۰ دلار مالیات بر خروج از هر گردشگر دریافت میکند که البته برای ارتقای درآمدهای گردشگری این کشور است. میزان مالیات بر خروج در باهاماس نیز به ۲۹ دلار میرسد؛ هرچند عوارض فرودگاهی خاصی نیز در این کشور وجود دارد.
در آلمان مالیات بر حملونقل هوایی در سال ۲۰۱۱ به کار گرفته شد و هزینههای مختلف براساس مسافت و مقصد سفر اخذ میشود. در مسافتهای کوتاهمدت برای هر مسافر هزینهای معادل ۳۹/ ۸ دلار، مسافتهای متوسط ۲۶ دلار و مسافتهای طولانی ۴۷ دلار بهعنوان مالیات اخذ میشود. نتیجه این مالیات، کاهش تعداد گردشگر خروجی در این کشور بوده است. قطر نیز از سال ۲۰۱۶ بهدنبال چنین مالیاتی بوده است و از هر مسافر در ازای استفاده از تسهیلات هوایی قابلقبول آن ۲/ ۹ دلار دریافت میکند. در ترکیه نیز به موجب قانونی که در سال ۲۰۰۷ به تصویب رسیده است، به ازای خروج هر یک از شهروندان ترکیه از این کشور ۱۵ لیر ترکیه گرفته میشود که به قیمت حال حاضر حدود ۴ دلار میشود. باید توجه کرد که عنوان این سیاست در جهان گویای تفاوت آن با سیاست موردنظر در ایران است.
نظر کاربران
بجای آوردن توریست و کسب درآمد از مردمی که با بدبختی میرن ی استراحت کنن پول میگیرن یا بهتر بگم چپاول می کنن
جون هرکسی دوست دارید هی نگید نرخ واقعی ارز حالم بد می شه !