در سالروز تولد ۷۰ سالگی مطرح شد
انتقاد ناظرزاده کرمانی از«گیشهپرستهای تئاتر»
فرهاد ناظرزاده کرمانی گفت: بعضیها فقط گیشه پرست هستند و برای فروش سراغ چهرههای سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، میروند و به تئاتر وارد میکنند و دائم جمعیت را نشان میدهند. جمعیت چه ارزشی دارد! شما در خیابان یک دعوا راه بیاندازید چندین نفر جمع میشوند، بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.
این استاد که خود اصالتا اهل کرمان است، به طنز، نقل قولی از کرمانیها داشت و گفت: کرمانیها میگویند ۶۰(اشاره به سن ۶۰ سالگی) نشست، ۷۰ رفت بر باد، ۸۰ افتاد، ۹۰ نمردی، چه بد! حالا ما رسیدهایم به پرده اول این داستان و در واقع بعد از شصت سالگی دیگر کسی دوست ندارد سنش را بگوید.
او، داود نامور(از دانشجویانش و مدیر مجموعه ارغنون) را به عنوان یک کارآفرین تئاتری دانست و گفت: پیشبینی میکردم که او در آینده میتواند کاری برای تئاتر کشور انجام دهد.
ناظرزاده در ادامه صحبتهای خود به نقش برخی شخصیت در تاریخ اشاره کرد و نمونههایی از افراد شاخص کشور را مثال زد و یادآور شد: سالن تئاتر «مولوی»، یک سالن خوابیده بود و من به یکی از بچههای تئاتر گفتم که باید آن را سرپا کنید و این اتفاق هم افتاد، پرده دوم آقای نامور است که اکنون این فضا را به وجود آورده است و چند شخصیت دیگر مثل آقای شفیعی هم جز شخصیتهای تاثیر گذار هستند.
او در نهایت گفت که چه خوب است تئاتریهای کشور این داستانهای تاریخی را به نمایش در بیاورند.
این استاد پیشکسوت ادامه داد: سیاستِ متولیان دولتی، کاهش تصدیگری در تئاتر است. اگر تئاتر بخواهد نهادینه شود ایدهآل این است که حکومت حداقل نظارت و حداکثر حمایت را از آن بکند نه برعکس. در اینجاست که تئاتر رشد کرده، فاخر و پدیده فرهنگی میشود. در واقع باید از تاریخ درس آموخت.
فرهاد ناظرزاده کرمانی در بخش دیگری از سخنانش درباره لزوم نهادینه شدن تئاتر، سخن گفت و افزود : تئاتر باید از مردم، به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. اگر تئاتر در جامعه رشد نکند باید تعداد زندانها را زیاد کنیم. تئاتر یکی از وسایل به حداقل رسانی آسیبها و پیشگیری از جرائم است.
او اضافه کرد: سه چیز باید باهم جمع شوند تا هنر نمایش رشد کند. آموزش، پژوهش و آفرینش. اینها باید باشد تا سطح هنر نمایش بالا بیاید. در ایران فرهنگ فرودینه تئاتر را به وجود آورد و از سطح پایین جامعه شروع شد ولی در غرب نخبگان فرهنگی آن را به وجود آوردند. تئاتر در ایران فقط تفریح بود. در واقع تئاتر باید از مردم به وسیله مردم و برای مردم باشد تا بتواند رشد کند. باید مردمی باشد که حاضرشوند برای این هنر هزینه کنند. ما در ایران هنوز کسی را نداریم که وقتی از دنیا میرود پولش را به تئاتر اختصاص دهد. اگر تیاتر در جامعه رشد نکند باید تعداد زندانها را زیاد کنیم چون در اثر نبود هنر، آمار جرم بالا میرود پس بیایید پیشگیری کنیم. در واقع با آسیب شناسی دوکار میتوان کرد یک: کاهش آسیب پذیری و دیگری پیشگیری. تئاتر یکی از وسایل به حداقل رسانی آسیبها و پیشگیریها است.
ناظرزاده کرمانی در پایان صحبتهایش گفت: بعضیها فقط گیشه پرست هستند و برای فروش سراغ چهرههای سینمایی، تلویزیونی و ورزشکاران و هرکه صندلی را پُر کند، میروند و به تئاتر وارد میکنند و دائم جمعیت را نشان میدهند. جمعیت چه ارزشی دارد شما در خیابان یک دعوا راه بیاندازید چندین نفر جمع میشوند! بنابر این خود تئاتر مهم است و نه جمعیت.
مراسم سالروز تولد 70 سالگی فرهاد ناظرزاده کرمانی در تماشاخانه «ارغنون» با افتتاح سالن جدید این مجموعه همراه شد.
در بخشی از این مراسم، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در سخنانی گفت: حضور در بعضی مراسمها برای ما تکلیف است؛ ولی وقتی آقای نامدار به من گفت که تولدی برای پروفسور ناظرزاده کرمانی تدارک دیده است من برنامههایم را طوری چیدم تا بتوانم به این مراسم برسم. به او تبریک میگویم و امیدوارم اتفاقات خوبی در این مجموعه تئاتری که امروز افتتاح شد، رقم بخورد.
مدیرکل هنرهای نمایشی ادامه داد: او (فرهاد ناظرزاده کرمانی ) استاد خیلی از ما بوده و تمام ویژگیهای یک استاد توانمند، دلسوز و همه جانبه نگر را دارد. استاد را از سالهای پیش که میشناسم، همیشه میگفتند باید فعالان این حوزه گستردهتر باشند و خانوادهها باید درگیر تئاتر شوند تا دایره مخاطبان گستردهتر شود. او جایگاه ویژهای در این هنر دارد و در دانشگاههای معتبری در ایران و دنیا تدریس میکند.
او یادآور شد: همیشه وقتی از دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی دعوت میشود که برای افتتاح یک مکان آموزشی یا هنری حضور داشته باشد، میپذیرد و برای ارتقا آموزشی آن مکان پیگیری و کمک هم میکنند. شاید بتوان گفت یکی از افراد تاثیر گذار در حوزه دانشگاه و ارتقا آن استاد ناظرزاده هستند.
شفیعی اضافه کرد: این استاد در زمانی در نقش یک پژوهشگاه تئاتر عمل میکردند، به تنهایی کتابهایی را ترجمه، تالیف و منتشر کردند. قطعا حضور او بر بالندگی و گستردگی نهاد فرهنگی کشور تاثیر گذار است. نهاد اجتماعی و سازمان بزرگ هنری و فرهنگی کشور به بزرگانی که جایگاه اجتماعی و فرهنگی داشته باشند نیاز دارد.
او در پایان صحبتهای خود به خاطرهای از دوران دانشجوییاش اشاره کرد و گفت: در زمان دانشجویی قرار بود تحقیقی برای واحد درسی که با استاد ناظرزاده داشتیم، انجام بدهم این در حالی بود که من و همسرم بعد از ازدواج به اولین سفرمان رفته بودیم که استاد با من تماس گرفتند و گفتند به خاطر اینکه باید به سفری بروند، باید تحقیق را طی یکی دو روز آینده به او تحویل بدهم و این شد که ما مجبور شدیم همان شب از سفر برگردیم تهران!
در ادامه این مراسم، داود نامور رئیس مجموعه تئاتر «ارغنون» با حضور در جایگاه با بیان اینکه "صحبت کردن در حضور بزرگان کار بسیار دشواری است"، گفت: من شاگرد دکتر فرهاد ناظرزاده کرمانی هستم، از او یاد گرفتم در گسترش فرهنگ سرزمینم کوشا باشم او همچنین میگفت که شهری متمدن است که در آن سالنهای "تماشاگان" وجود داشته باشد. امیدوارم بتوانم در این راستا پایدار و پرتلاش باشم.
او در خصوص مجموعه تئاتر ارغنون اظهار کرد: این سالن بعد از دوسال بازسازی شده است و ظرفیت آن بالاتر رفته است و توانستیم فضای مناسبی را به وجود بیاوریم.
نامور اضافه کرد: ما در فکر کارهای بزرگتری هستیم؛ یکی اینکه خواهش کردیم از آقای دکتر که کتابهایی که مختص هنرهای نمایشی است را به ما دهند و یک کتابخانه تخصصی با نام او تاسیس کنیم و همینطور از مدیرکل هنرهای نمایشی هم قولی گرفتهایم که کتابهایی به ما هدیه دهند، دومین نکته این است که اسم مجموعه را به نام پرفسور فرهاد ناظرزاده کرمانی گذاشتهایم زیرا که ما با یاد ایشان این هنر را ادامه میدهیم.
از میهمانان حاضر در این مراسم میتوان به داریوش اسدزاده، مریم معترف، مسعود دلخواه، اصغر همت، بهزاد خداویسی، کیهان ملکی، اتابک نادری، داریوش اسدزاده، علی مرادخانی، مریم معترف، ساعتچیان، عطالله کوپال، نادر نادرپور اشاره کرد.
ارسال نظر