معرفی مزدا ۶ در نمایشگاه خودرو لسآنجلس
کمپانی مزدا از نسخه ۲۰۱۸ سدان خوشنام خود یعنی مزدا ۶ رونمایی کرد که اصلیترین تغییر آن، در قوای محرکه رخ داده و قدرت آن به ۲۵۰ اسب بخار رسیده است.
کمپانی مزدا در نمایشگاه خودرو لس آنجلس از مزدا ۶ ۲۰۱۸ رونمایی به عمل آورد و ادعا میکند که این خودرو، مجددا مورد مهندسی قرار گرفته اما واقعیت این است که این نسخه، بیشتر شبیه به یک فیس لیفت از نسخه فعلی است. باید بگوییم که این سدان سایز متوسط، که البته سدان پرچمدار ژاپنیها هم به شمار میرود، همچنان همان خودروی جذاب با سیستم دیفرانسیل جلو است. تقریبا همه چیز در این سدان دست نخورده باقی مانده به جز موتور که از نوع اسکایاکتیو ۲.۵ T است و بد نیست بدانید که حرف T، به استفاده از توربو در آن اشاره دارد.
درست است. مزدا بالاخره تصمیم به استفاده از توربوشارژر در خودرو خود گرفته و موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر را به پرخوران مجهز نموده. این موتور اکنون توانایی تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. مزدا این سیستم توربو را Dynamic Pressure Turbo نامیده و علت آن، به عملکرد عالی توربو در دورهای پایین و بالا بازمیگردد. مزدا میگوید که نتیجه تلاشهایش، تزریق هوای بیشتر به موتور به طور پیوسته بوده و در صورت استفاده از بنزین با اکتان ۹۳، به راحتی به حداکثر قدرت موتور دست خواهید یافت. استفاده از بنزینهای با اکتان پایینتر، موجب خرابی موتور نخواهد شد اما قدرت آن را به ۲۲۷ اسب بخار تقلیل خواهد داد.
این تغییر بزرگی در مقایسه با عملکرد همین موتور در حالت تنفس طبیعی و بدون استفاده از توربو است چراکه موتور ۲.۵ لیتری مزدا در حالت عادی قدرتی معادل ۱۸۴ اسب بخار تولید میکند در حالی که اضافه شدن توربو، نه تنها موجب افزایش قدرت شده، بلکه مصرف سوخت آن را کاهش داده و عملکرد نرمتری هم برای آن به ارمغان آورده است. یکی از ویژگیهای جالبی که مزدا به این موتور اضافه کرده، غیر فعال شدن سیلندرهاست به طوری که موتور ۴ سیلندر در سرعتهای بین ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به یک موتور ۲ سیلندر تبدیل خواهد شد. اما هر زمان که به تمامی قدرت نیاز باشد، هر ۴ سیلندر به چرخه باز خواهند گشت. مزدا هنوز اطلاعات مربوط به مصرف سوخت این سدان را منتشر نکرده.
تحول بزرگ دیگر، در داخل کابین مزدا ۶ رخ داده جایی که تقریبا همه چیز جدید است حتی فرمان و بسیاری قطعات دیگر. داشبورد باز طراحی شده و حالتی کشیده دارد و حس وجود فضای زیاد را به راننده و سرنشین القا میکند. در صورت سفارش نسخههای Signature، شما تریم چوبی، چرم ناپا و جیر را برای درها، صندلیها و داشبورد دریافت خواهید کرد.
صندلیها مجددا طراحی شدهاند تا بهتر شما را در بر بگیرند و صندلیهای جلو هم به سیستم تهویه مجهز هستند. از دیگر ویژگیهای کابین میتوانیم به مانیتور با دید ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۸ اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی، کروز کنترل مجهز به رادار، یخ زدای برف پاک کنهای جلو، نمایشگر هدآپ، و در تریمهای بالاتر به نمایشگر ۷ اینچی TFT برای صفحه آمپر اشاره کنیم.
اما تغییرات در بخش بیرونی چندان قابل توجه نیستند. جلو پنجره جدید مزدا، چراغهای جلو LED استاندارد به همراه مه شکنهای یکپارچه، رنگ یکپارچه بدنه و رینگهای ۱۷ و ۱۹ اینچی از مهمترین تغییرات هستند.
بدون شک تغییرات اعمال شده بر روی موتور و کابین، مهمترین اتفاقات در مزدا ۶ هستند اما مهندسین مزدا دست به تقویت شاسی هم زدهاند. شاسی در نقاط کلیدی از استحکام بیشتری برخوردار است و سیستم تعلیق هم بازنگری شده. نتیجه، کاهش صدا، لرزش، دفع بهتر ناهنجاریهای مسیر و پاسخگویی بهتر فرمان است. در صورت سفارش نسخه توربو، خودرو شما به جعبه دنده ۶ سرعته خودکار مجهز خواهد شد ولی اگر به سراغ نسخه تنفس طبیعی با ۱۸۴ اسب بخار قدرت بروید، امکان سفارش جعبه دنده ۶ سرعته دستی هم وجود دارد.
در مجموع به نظر میرسد مزدا با معرفی سری ۶ جدید، قصد دارد تا یک سدان لوکس چیزی بین تویوتا کمری و هوندا آکورد و خودروهای لوکستر از جمله لکسوس و اینفینیتی روانه بازار کند. خودروهای یاد شده از نظر قدرت همچنان جایگاه بهتری از مزدا ۶ دارند ولی قیمت هم یک موضوع مهم است که البته هنوز از سوی ژاپنیها اعلام نشده. مزدا به ویژه در نسخههای فول آپشن، به دنبال عرضه ویژگیهای لوکسی است که در خودروهای گرانتر یافت میشود. فروش مزدا ۶ جدید از بهار سال آینده آغاز خواهد شد.
نظر کاربران
قراره زلزله 8 ریشتری بیاد لوس انجلس صاف کنه
ماشین عالی و درجه یک الان بابام داره تو رشته خیلی خوبه ز لحاظه کیفیت و موتور و و8تا باند داره