یک «شاسی بلند» فوق العاده +عکس
کوچک ترین شاسیبلند مرسدس بنز در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۵ لیتر مصرف میکند. این خودروی مجهز به سیستم ۴Matic میتواند در مسیرهای ناهموار هم به خوبی خیابانها حرکت کند.
گروه دایملر که چند ماه پیش از کانسپت تازه GLA رونمایی کرد، آماده است تا ماه آینده نمونه جدیدی را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت به نمایش بگذارد و تا یکیدو سال دیگر روانه بازار کند. این شاسیبلند کوچک که از بهروزترین فناوریهای بهکار گرفته شده در خودروهای تولید این شرکت بهره میبرد، پنجمین مدل از شاسیبلندهای مرسدس بنز است.
این خودروساز موفقشده شاسیبلند همهفنحریفی بسازد که بسیاری از خودروسازان دیگر برای تولید آن تلاش میکنند. این GLA کلاس جدید میتواند نقش یک خودروی درونشهری را در حالی بازی کند که به اندازه کافی برای سفر در مسیرهای ناهموار نیز قابلاعتماد است.
این خودروی تازه بسیارشبیه به مدلهای اسپرت کلاس A است. شاسی این خودرو از هاچبک کلاس A و CLA کلاس ۴در اقتباس شده است. این شاسیبلند کوچکترین SUV یا خودروی اسپرت ساخت دایملر است و حدود ۱۰ سانتیمتر نسبت به نمونههای دیگر طول کمتری دارد. علاوه بر این پنجمین مدل از شاسیبلندهای تولید شده توسط این خودروساز اولین نمونهای است که از سیستم چهارچرخمتحرک ۴Matic با توزیع متغیر گشتاور نیرو بهره میبرد.
مانند کلاس CLA در GLA نیز تلاش شده شرایط آیرودینامیک تا حد امکان مطلوب شود. متخصصان میگویند این نمونه بهترین شرایط آیرودینامیک را در میان تولیدات شاسیبلند دارد و با تعبیه آینههای که مقاومت آنها در برابر هوا به حداقل رسیده، اسپویلر در انتهای سقف خودرو و آببندی سپر جلو مصرف این خودرو به ۶.۵ لیتر در هر صد کیلومتر رسیده است.
نیروی محرکه این شاسیبلند توسط یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با ۴ سیلندر تأمین میشود و ۲۰۸ اسببخار خواهد بود. GLA ۲۰۱۵ از جعبهدنده خودکار هفتسرعته با دو کلاج بهره میبرد. گشتاور نیروی تأمینشده ۳۵۰ نیوتنمتر خواهد بود. شتابگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو نیز به ۶.۴ ثانیه زمان نیاز دارد.
مطابق اعلام این شرکت GLA۲۵۰ ۴Matic طی سال آینده وارد بازار خواهد شد؛ اماGLA۲۵۰ دیفرانسیل جلو تا سال ۲۰۱۵ وارد بازار نخواهد شد.
این اولینبار است که سیستم ۴Matic در خودروهای GLA استفاده میشود. این سیستم به ترکیبی از چهارچرخمتحرک و گیربکس خودکار در خودروهای مرسدس بنز اطلاق میشود که همراه با دو کلاج هیدرولیک عمل میکنند. به کمک این سیستم میتوان گشتاور نیرو را به اشکال مختلف روی چهار چرخ توزیع کرد و مخصوصا در ناهمواری جادههای کوهستانی پایداری خودرو، ایمنی و قابلیت کنترل آنرا بهبود بخشید.
برای بهبود عملکرد این سیستم در جادههای کوهستانی دو سیستم کمکی دیگر نیز به GLA اضافه شده است. یکی از آنها DSR یا سیستم تنظیم سرعت در سرازیری است و دیگری خودرو را در حالت سفر در مسیرهای ناهموار قرار میدهد. سیستم DSR با کاهش سرعت و تحت کنترل نگهداشتن آن در شیبها به راننده کمک میکند، هدایت خودرو را سادهتر به عهده بگیرد. این سیستم سرعت را به کمک موتور خودرو، گیربکس و ترمزگیری متناوب کنترل خواهد کرد.
از میان بخشهای کمکی دیگر این خودرو میتوان به سیستم کمکی جلوگیری از برخورد که مبتنی بر رادار است، ترمز انطباقی، سیستم استاندارد تشخیص خوابآلودگی راننده، سیستم کمکی پارک و سیستمهای متعدد دیگر اشاره کرد.
نکته جالبتوجه دیگر سکوت و آرامش فضای داخلی خودرو است که از آببندی چند لایه درها و قاب محکم پنجرهها ناشی شده است.
راننده و سرنشینان در داخل خودرو به یک مرکز چندرسانهای و اطلاعات ناوبری دسترسی دارند که توسط سیستم Mbrace۲ به شکل بیسیم به تلفنهای هوشمند متصل میشود. مرسدس بنز GLA ۲۰۱۵ پیش از اینکه سال آینده وارد بازار شود، ماه آتی در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی خواهد شد. البته هنوز در مورد قیمت پایه آن چیزی نمیدانیم.
نظر کاربران
واااااااااااااااااااای خدای من.ما کجا داریم زندگی میکنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا کی پراید ماشین رویایی ما ایرانیا باشه که تازه اونم آرزوی رسیدن بهش فقط خیاله؟؟؟
خداجون ما هم دل داریم.چرا بعضیا اونجور و بعضیا اینجور؟؟؟؟
بازم شکرت.حمکتت رو عشق است
پاسخ ها
حرفت درسته یه اشنایی داشتیم که یه دختر خانم ایرانی که مهندس بود رفته بود آلمان زندگی میکرد اضافه کاری می کرد گفته بود این طوری می تونه بیشتر پس انداز کنه که بعد از دو سال یه ماشین بنز بخره حالا اینجا با حقوق کارمندی 40 سال هم اضافه کاری کنی نمیتونی یه تویوتا بگیری
زیبا
از لحاظ امكانات كه به پرايد نميرسه
اما از لحاظ قيمت چرا!
مگر این که خاوری بشم بتونم از اینا بخرم
داشبوردش به کل ماشینای ایران می ارزه
پاسخ ها
چشم بسته غیب گفتی
حال نمیده!نه خطری نه صدایی نه تصادفی نه مرگی اخه هیجان نداره ! این دیگه چیه بابا ... پراید خدمو عشقه