۶۳۲۶۷۳
۱۷ نظر
۵۰۰۹
۱۷ نظر
۵۰۰۹
پ

نباید کمک خارجی ها به زلزله زدگان را می پذیرفتیم؟

مصطفي ملکوتي- پژوهشگر در روزنامه شرق نوشت: در سال ۱۳۸۲ و هنگام زمين‌لرزه سهمگين بم، مدير منطقه‌اي يکي از شرکت بزرگ اروپايي و صاحب‌نام در عرصه خانه‌هاي پيش‌ساخته اعلام آمادگي کرد که در راستاي کمک‌هاي بشر‌دوستانه، يک اردوگاه با استفاده از صنعت پيش‌ساخته در جوار شهر بم برپا کند تا زلزله‌زدگان در آنجا مسکن گزينند.

مصطفي ملکوتي- پژوهشگر در روزنامه شرق نوشت: در سال ۱۳۸۲ و هنگام زمين‌لرزه سهمگين بم، مدير منطقه‌اي يکي از شرکت بزرگ اروپايي و صاحب‌نام در عرصه خانه‌هاي پيش‌ساخته اعلام آمادگي کرد که در راستاي کمک‌هاي بشر‌دوستانه، يک اردوگاه با استفاده از صنعت پيش‌ساخته در جوار شهر بم برپا کند تا زلزله‌زدگان در آنجا مسکن گزينند.
آقاي قاسم ميرزايي، نماينده فعلي و شجاع مجلس، رايزن وقت بازرگاني ايران در امارات بود. نگارنده نيز مدير يک شرکت وابسته به شستا در دوبي بودم. متأسفانه تلاش‌هاي ما براي کسب مجوز حرکت کشتي‌هاي تجهيزات پيش‌ساخته و انتقال آن به منطقه زلزله‌زده بي‌ثمر ماند. انگار در ايران عزمی جدي براي ممانعت از دريافت کمک‌هاي بين‌المللي وجود دارد؛ کمک‌هايي که مردم زلزله‌زده سخت به آن نياز دارند. جالب است که بعد از اين همه سال هنوز در صنعت ساختمان جاي تکنولوژي پيش‌ساخته خالي است.
دست‌کم مشابه ساختمان‌هاي پيش‌ساخته شرکت‌هاي آمريکايي و اروپايي که در شهر کابل افغانستان ديده‌ام، در تهران ديده نمي‌شود. شايد برخي گمان کنند صنعت پيش‌ساخته چيزي شبيه کانکس‌هايي است که موقتا براي تجهيز کارگاه‌ها به کار مي‌رود؛ در‌حالي‌که ساختمان‌هاي مدرن پيش‌ساخته بسيار مجهز، سبک، محکم و ايمن بوده و به طور معمول تا هشت درجه ريشتر در مقابل زلزله مقاوم هستند.
در اين روش ساختمان‌سازي همه قطعات در کارخانه انجام مي‌شود و در زمين مد‌نظر نصب مي‌شود. سرعت، ارزاني، ايمني و رفاه اين روش ساختمان‌سازي در کشور زلزله‌خيز ما يک ضرورت است. چندي پيش ساختمان سفارت ژاپن در خيابان مقدس‌اردبيلي تهران تخريب و دوباره ساخته شد. پس از تخريب گمان مي‌کنم با فاصله چند هفته بعد که از آنجا عبور مي‌کردم، ساختمان سفارت برپا شده بود! واقعا براي ما ايرانيان باورکردني نيست، کاري را که ما در چند سال و با مصالح سنگين و پرحجم و هزينه گزاف مي‌سازيم، انسان‌هاي ديگري در جوار ما با کيفيت بسيار بالاتر و در زماني بسيار کوتاه‌تر بسازند؛ ساختمان‌هايي با استاندارد‌هاي بالا و از‌جمله مقاوم در برابر زمين‌لرزه. در‌حال‌حاضر بسياري از شهر‌هاي ما تبديل به کارگاه بزرگ ساختمان‌سازي شده است.
امروز اين کارگاه‌هاي ساختماني پرسروصدا «آسايش» را از شهروندان سلب کرده و فردا بر اثر يک زلزله -مشابه زمين‌لرزه کرمانشاه - « جان» شهروندان را مي‌بلعد. آيا وقت آن نرسيده که از «دانش و تکنولوژي مدرن» در شهرسازي و صنعت ساختمان استفاده شود؟! چند سال پيش که از شهر بم ديدن مي‌کردم، تنها ساختمان استانداردي که جلب توجه مي‌کرد، مجموعه‌ای ورزشي بود که با کمک خارجي‌ها احداث شده بود. بقيه ساختمان‌ها انگار در انتظار بودند تا در زلزله بعدي ويران شوند! جاي بسي تعجب است که وزير امور خارجه در توييت خود ابراز داشته «ما در اين زلزله به کمک خارجي نيازي نداريم»...

...در‌حالي‌که همه کشورها چه غني، چه فقير در هنگام بحران از کمک‌هاي بين‌المللي استفاده مي‌کنند. خاصه ضعف ما در مديريت بحران نياز به کمک‌هاي فوري و مؤثر خارجي را ضروري مي‌کند. همچنين در مديريت پيش از بحران نيز نيازمند دانش و تکنولوژي و آموزش‌هاي حرفه‌اي بين‌المللي هستيم. نحوه اطلاع‌رساني از رويداد سهمگين زمين‌لرزه در استان کرمانشاه گوياي آن است که ما آمادگي مواجهه با بحران را نداريم.
انتشار اخبار متناقض و ديرهنگام از اين فاجعه بزرگ و شيوه کند و غيرحرفه‌اي کمک‌رساني دستگاه‌هاي مسئول خود درد ديگري است که بايد براي درمان آن چاره‌انديشي شود. به گمان نگارنده يکي از چاره‌انديشي‌ها «گسترش نهاد‌هاي مدني فراگير و توانمند» در کشور است. بايد اجازه داد تا سازمان‌هاي بزرگ مردم‌نهاد در ايران رونق بگيرد تا در هنگام بحران کمک‌هاي مردمي را سازماندهي کند؛ سازمان‌هاي مردم‌نهادي که مورد اعتماد مردم باشند، از‌جمله نياز‌هاي اساسي زلزله‌زدگان براي هميشه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بی مخ

      احسنت خدا خیرتان بدهد موقعه حوادث اکثرا نیاز به کمک داریم به ویژه زلزله

    • بدون نام

      آقا جون مردم دیگه گول یه مشت اراجیف رو نمیخورن و نمیشه مثل زلزله های قبلی چادرهای آمریکایی و تجهیزات اروپایی و صلیب سرخ جهانی رو آورد توی ناصرخسرو و چراغ برق توی بازار آزاد فروخت درضمن اون تجهیزات پیش ساخته ساختمانی چون توی ایران مشابه نداره پس مشتری توی بازار آزاد نداره و چون کمک عام المنفعه س وقردادش پورسانت زیر میزی نداره بیاد ایران که چی بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنی کی میاره ؟ امثال من و شما آدم هایی که از روابطشون سو استفاده میکنن و جز پول چیزی براشون مهم نیست. هر کاری هم بکنی همیشه هستن و هر جا بتونن دزدی میکنن

    • بدون نام

      مگه قراره برای مردم کاری انجام بشه......

    • خاسر

      باید پروژه ها برای مسئولین نفع داشته باشدوقتی در این پروژه ها مسئولین نمی توانند...
      پس موافقت نخواهدشد.

    • بی نام

      حد اقل بگیرین بدینش به لبنان و سوریه .

    • بدون نام

      نه خودتون کمک میکنید نه میذارین کسی کمک کنه

    • بدون نام

      خودتان کمک نمی کنید لااقل بزار خارجی ها کمک کنند

    • بدون نام

      دولت کمک کشورهای ديگه کند مردم خودشان کمک هم واقعا خیلی پرو هستید

    • بدون نام

      اتفاقا خارجیها بدون هیچ ریا وتملقی کمک میکنن

    • .ابوالجن

      غرور بی جا وتوان کم شاخصه ما هست آنهم در حوزه اجتماعی ومردمی وغیر دولتی ..امید است چنین بلایی هرگز دامنگیر پایتخت نشود که کل مملکت میخوابد ونقایص اخلاقی ما بوضوح به چشم میاید.

      پاسخ ها

      • رسول

        اهداف‌اقایان‌کمک‌به‌مردم‌نیست‌‌‌زیرا‌هر‌چقدر‌که‌مردم‌رنج‌بکشند‌اجرش‌را‌ان‌دنیا‌‌خواهند‌گرفت‌‌

    • بدون نام

      واقعا که خیلی پر وی چه اشکالی دارد کمک کنم آنها پولشون حلال تره چون سود بانکیشون دو درصدا با این وضعیت که اقتصاد کشور ما داره پیش می ره زار زده که هیچ مردم هم به کمک های خارجی نیاز خواهند داشت همه انسان نمیتوانم به کمک بدن لطف کنید یه ۵۰۰ میلیارد کمک کنید تا از خارج نخواهیم

    • بدون نام

      بزرگترین مشکل کشور ضعف مدیریت وبزرک بینی است !،

    • بدون نام

      وقتی خودشان خواستار کمک هستند اشکالی ندارد،پذیرای کمک انسان دوستانه آنها باشیم بجای اینکه بازسازی چند سال طول بکشدبهتر است در حداقل زمان انجام شود.

    • بدون نام

      نه خودش توان کمک کافی داره ونه میذاره کشورای خارجی کمک کنن.اگه کمکهای مردمی نبود خدا میدونه این بندگان خدا الآن در چه فلاکتی بودن.اگرچه هنوزم در وضعیت بسیار وخیمی بسر میبرن.

    • دراكولا تا به تا

      مهم نيست كه بهت بگند دكتر. تو امريكا درس خونده باشي و انگليس موقع مصاحبه حرف بزني. مهم نيست كه توئيتر داشته باشي و از تكنولوژي استفاده كني. مهم اينه كه احمق نباشي و بدوني مردم زلزله زده به كمك احتياج دارند و بدوني كه افه قبول نكردن كمك، نشان دهنده بي كفايتي هست نه غرور و غيرت.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج