سن خودروهای فرسوده هنوز اعلام نشده است
قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور با انتقاد از اجرا نشدن قوانین مربوط به خودروهای فرسوده گفت:طبق قانون باید حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوزسن خودروهای فرسوده اعلام نشده است.
وی افزود: هر چه روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کندتر باشد، تبعات اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی آن که در نتیجه آلودگی هوا ایجاد می شود، بیشتر خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نگاه به خودرو از اساس غلط است، عنوان داشت: در ایران، خودرو را یک کالای سرمایه ای می دانیم زیرا نتوانستیم آن را به یک کالای مصرفی با کیفیت و ارزان قیمت تبدیل کنیم.
قائم مقام معاینه فنی کلانشهرهای کشور، ۸۰ درصد آلودگی کلانشهرها را مربوط به منابع متحرک یا خودروها دانست و عنوان داشت: از ۸۰ درصد آلودگی که سهم خودروها است، ۴۰ درصد آن سهم خودروهای فرسوده است که عمدتا کاربراتوری هستند. در ماده ۸ قانون هوای پاک برای خودروهای فرسوده نباید بیمه شخص ثالث صادر شود و معاینه فنی نیز نباید به آنها داده شود و حتی حق معامله کردن این خودروها نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: همچنین در قانون پیش بینی شده است، سه ماه پس از ابلاغ این قانون باید توسط سازمان محیط زیست، سازمان استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداکثر عمر خودروهای فرسوده اعلام شود اما هنوز سن خودروهایی که باید فرسوده اعلام شوند، اعلام نشده است. بنابراین عملا مقررات و قوانین مربوط به خودروهای فرسوده اجرا نمی شود در حالی که با مشخص شدن سن خودروهای فرسوده، از تردد آنها جلوگیری خواهد شد.
مقدم در ادامه با بیان اینکه برای حل معضل آلودگی هوا و البته مسئله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده باید همه جانبه عمل کرد، عنوان داشت: در حال حاضر در همه بخش ها مانند خودروسازی، کیفیت خودروها، فرهنگ مردم، استفاده از حمل و نقل عمومی و ... دچار اشکال هستیم. اگر قرار باشد کاری برای آلودگی هوای تهران انجام دهیم، اولویت باید توسعه حمل و نقل عمومی باشد. وقتی به این مرحله رسیدیم می توانیم قوانینی برای استفاده نکردن از خودروهای بی کیفیت وضع کنیم. کاتالیست خودروها باید هر دو الی سه سال عوض شود.
نظر کاربران
دولت خودرو سازها را باید مکلف کند که به ازای تولید هر یک خودرو ،دو خودرو از رده خارج نماید.
خودروهای تولید داخل که از کارخانه بیرون نیامده باید از رده خارج کرد
آقای مقدم مردم چطورمیتوانندخودروراکالای سرمایه ای نگاه نکننددرکشوری که قیمت یک پرایدبدردنخوروفاقدایمنی ۲۰میلیون شده ویااینکه یک کامیون ولوو۴۷۰میلیون تومان است درحالی که همین کامیون حتی درکشوری جنگ زده مانندافغانستان که بایدازخارج واردکنندومانندایران حتی مونتاژ هم نمی کنندبه قیمت خیلی خیلی ارزان حداکثرباحساب پول ایران ۱۰۰میلیون میخرند چطورمیتواننداین مردم بدبخت چنین کننداگرواقعا دولت بفکرمحیط زیست وآلودگی هوااست خودروهای سواری وکامیون به قیمت درست وقانونی به مردم بدهند همه کسانی که خودروهایشان فرسوده هست عوض میکنندالبته به شرط اینکه خودروهای خوب اروپایی باقیمت واقعی به مردم بفروشندنه خودروهای بی کیفیت چینی وخودروهای ناایمن ساخت داخل .بخدا مادرایران مسوول دلسوزخیلی کم داریم متاسفانه اکثرا بفکرپرکردن جیب خودشون هستند. پس حرفی بزنیدکه باعقل جوردربیاد
خودرو ایرانی با بنزین سرب دار که مطابقت دارند میسازند درموقع معاینه فنی راندمان ماشین خارجی ازت میخواهد مگرشدنیه ماشین ایرانی با بنزین پالایشگاه خودش کار میکنه معاینه فنی تویوتا با معاینه فنی پراید وپژو نیسان وپیکان فرق میکنه ضمنا پولم هم نداریم تعویض وبخاطرکیفیت بدماشین ایرانی تعمیر کنیم.فکرکردیدبابنزین و یورو۴هوا گل و بلبل میشه وگلاغ تو تهران به پرواز درمیایند
من بیکار هستم متاهل تاکسیرانی گفت اگر یک تاکسی فرسوده بخرید و اسقاط کنید کلید به کلید ماشین صفر تحویل میگیرید تاکسی خریدم و ۶ میلیون پیش پرداخت برای خرید تاکسی آریو پرداخت کردم بعد از ۳ ماه هنوز هیچ خبری نشده میگویند سایپا با سازمان تاکسیرانی مشگل داره گناه من و امثال من که به حرف دولت اعتماد کرده چیست
بعد انتظار دارید مردم به کدام حرف شما اطمینان کنند
مردم پول ندارن ماشین جدید بخرم خواهشها ظلم نکنید ماشینهای ایرانی از زمان تولید از رده خارجن