تعداد خودروهای تهران ۸ برابر ظرفیت معابر
تردد یک پنجم خودروهای کشور در معابر تهران، تردد ۱۲ میلیون نفر در خیابانهای پایتخت، هوشمند سازی تنها ۱۱ درصد تقاطعات تهران و نسبت ۸ برابری تعداد خودروها به نسبت معابر تهران بخشی از آمارهای رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص معضلات ترافیکی تهران است.
پس از این بازدید جلسهای با حضور سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سردار مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مهندس محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
در این جلسه سردار رحیمی تأکید کرد: پلیس بنا دارد در کنار شورای شهر و شهرداری فضایی را ایجاد کند که خدماتی شایسته به شهروندان ارائه شود. بخش زیادی از معضلات ترافیکی شهر تهران قابل حل است.
وی در همین رابطه گفت: برای حل این مشکلات باید برنامههای بلندمدت و کوتاه مدت مد نظر قرار گیرد. اگر پلیس در کنار شهرداری نباشد، مدیریت شهری دچار مشکل میشود. البته نگاه ما مبتنی بر همافزایی است که نتیجه آن افزایش رفاه مردم است.
رئیس پلیس پایتخت که خود پیش از این رئیس پلیس راهور تهران بزرگ بوده ضمن اشاره به محدودیتهای پلیس بیان کرد: بهعنوان کسی که قبلاً در پلیس راهنمایی و رانندگی بوده میگویم که پلیس برای حل مسئله ترافیک برنامه دارد و رویکرد ما در این زمینه همافزایی و همدلی است.
پیش از رحیمی سردار مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: یکی از چالشهای اساسی مدیریت کلانشهرها بحث ترافیک است. مردم هر روز با این مسئله مواجهند و بر اساس آن مدیریت شهری را قضاوت میکنند. تهران علاوه بر مشکلات جمعیتی خود، به علت اینکه مرکز کشور است با تقاضای زیادی برای سفر مواجه است که این تقاضا بهصورت تزایدی در چند سال گذشته افزایش یافته است.
مهماندار در همین رابطه اضافه کرد: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل ۴ میلیون دستگاه خودرو در تهران شمارهگذاری شده و این را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که بهصورت شناور در تهران تردد میکنند. اولین چیزی نیز که گردشگران راجع به توسعه یافتگی یک شهر قضاوت میکنند ترافیک آن است.
وی در رابطه با مسئله ترافیک شهر تهران آمارهای مختلفی ارائه کرد: وضعیت تهران به این صورت است که بیش از ۹ میلیون جمعیت ساکن، ۳ میلیون جمعیت شناور و ۲۰ میلیون سفر روزانه دارد. این شهر ۵۷۰۰ تقاطع دارد که تنها ۶۶۰ تقاطع آن به صورت هوشمند مدیریت و کنترل میشود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز ۸ برابر است.
لزوم تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک
مهماندار برخی از چالشهای مهمی را که شهر تهران با آن مواجه است اینگونه برشمرد: استفاده زیاد از خودروهای شخصی بهگونهای که بهازای هر ۲ نفر یک خودرو وجود دارد، کمبود زیرساختهای حملونقل، عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی، وجود گلوگاههای ترافیکی و اشکالات هندسی معابر، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران، کمبود تجهیزات ITS، عدم بازدارندگی مقررات و عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی.
وی راهحلهای کوتاه مدت حل ترافیک تهران را تقویت پلیس و تمرکز بر اجرای مقررات دانسته و دو مورد انضباط بخشی و برخورد با ناهنجاریهای ترافیکی و همچنین آموزش و ارتقای رفتار ترافیکی شهروندان را اهداف قابل دستیابی در این حوزه تعریف کرد، بهگونهای که یکی از راهکارهای اجرایی تشکیل قرارگاه ساماندهی و انضباط بخشی ترافیک است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اهداف و وظایف این قرارگاه را اینگونه تشریح کرد: برنامهریزی برای رفع معضلات ترافیکی، هماهنگی اجرای طرحهای ویژه ترافیکی برای مناسبتهای خاص، تصویب اولویتهای انضباط بخشی ترافیک، پشتیبانی و حمایت از طرحهای اجرایی در ترافیک و پیگیری مصوبات قانونی.
وی اولویت پیشنهادی خود را ساماندهی موتورسیکلتها مطرح کرد و در این رابطه افزود: در تهران بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده و عمده بینظمیهایی که با آن مواجهیم از این محل نشئت میگیرد. رویکرد عمومی جامعه نسبت به ساماندهی موتورسیکلت سواران معمولاً یکی از این دو مورد است که یا میگویند برخورد با موتورسیکلت سواران ظلم به قشر ضعیف جامعه است یا برخورد با آنها را وظیفه نیروی انتظامی میدانند.
مهماندار ساماندهی موتورسیکلت سواران را در ۴ فاز تعریف کرد: آموزش و ارتقای فرهنگ، سازماندهی و ساماندهی موتورسیکلت سواران شاغل در بخشهای مختلف، تهیه الزامات قانونی و قضایی و در نهایت عملیات اجرایی و برخورد موتورسیکلت سواران متخلف.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین به دیگر مشکلات شهر تهران در زمینه ترافیکی اشاره کرد و از عدم توسعه حملونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت در این رابطه یاد کرد و افزود: سواری سهم ۶۶درصدی در اشغال سطح معابر و سهم ۴۰درصدی در حملونقل دارند. همچنین کمبود سرویس ادارات و ارگانهای دولتی، عدم توسعه مناسب سیستمهای کنترل ترافیک الکترونیکی، خودروهای فرسوده و تردد آنها در سطح شهر خصوصاً در بخش حملونقل عمومی، عدم تناسب تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی با مأموریتهای محموله و وجود پایانههای مسافربری در شهر تهران نیز از جمله این مشکلاتند. تنها در رابطه با مورد آخر لازم به ذکر است که ۴ پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی در سال ۱۳۹۵ جمعاً بیش از ۲میلیون و ۵۰۰هزار سرویس داشتهاند و ۴۱میلیون نفر مسافر از طریق آنها جابهجا شده است.
مهماندار با بیان اینکه مشکل اصلی تهران تراکم ترافیک و آلودگی هواست، بیان کرد: راه نجات از این معضلات گسترش مترو و استفاده از LRT است. بهنظر میرسد نمیتوان خیلی به توسعه ناوگان اتوبوس فکر کرد زیرا این وسیله بیشتر برای توزیع مسافر در مناطق محلی است و در شریانهای اصلی نمیتواند آنطور که باید راهگشا باشد. همچنین توسعه دوچرخه سواری و ایجاد محدودیتهای جدید و طبقهبندی معابر باید در دستور کار قرار گیرد.
وجود ۳۷ گره ترافیکی در تهران
محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در دیدار با فرمانده انتظامی تهران بزرگ و رئیس پلیس راهور پایتخت اظهار کرد: بودجه شهرداری تهران نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان است که ۸ هزار میلیارد تومان آن نیز مربوط به بخش ترافیک، حملونقل و عمرانی است که نیمی از این مبلغ در اختیار بخش حملونقل است. البته نزدیک به ۸۰درصد بودجه بخش عمرانی نیز صرف خیابانها، بزرگراهها، پلها و... میشود.
وی درباره همکاری با پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: علت اینکه اکنون با ۳۷گره ترافیکی مواجهیم، این است که تا کنون تعامل ویژهای بین شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی وجود نداشته است و باید به این تعامل برسیم؛ زیرا برای حل مسئله برخی از این ۳۷ گره ترافیکی نیاز به هزینههای زیادی است اما ۸۰درصد اینها میتواند حل شود. امیدوارم با توجه به حجم نقدینگی که شهرداری تهران به مسائل توسعهای اختصاص میدهد، با طرح موضوع در کمیسیون عمران و هماهنگی با کمیسیون سلامت و محیط زیست راهکارهایی پیدا کنیم که این معضل حل شود. این کار میتواند از نقاط مثبت همکاری شورای شهر با پلیس باشد.
رئیس شورای شهر تهران ضمن تأکید بر لزوم تقویت پلیس، اظهار کرد: تقویت پلیس باید در کوتاه مدت و بلند مدت مد نظر باشد. در زمانی که ما نتوانستهایم حملونقل عمومی کارا، غیرآلاینده و ایمن و پردقت و عدالتمحور داشته باشیم، بهترین جایی که میتوانیم هزینه کنیم، تقویت پلیس است و با این هزینه مشکلات را طوری حل کنیم که باعث آزار مردم نشود و نظم هم در سطح شهر احساس شود. ما قطعاً چگونگی این تقویت را در برنامه هایمان قرار میدهیم. با تقویت پلیس میتوانیم بخش زیادی از معضلات ترافیکی خود را کاهش دهیم بهگونهای که مردم دیگر با تنش مواجه نشوند و دیگر ساعتها از وقتشان را در ترافیک نگذرانند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: بر اساس آمار و ارقام، تعداد نیروی انسانی، خودروها و ابزار پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نسبت به مساحت و جمعیت آن کم است. باید مقایسهای بین تهران و شهرهایی با همین جمعیت تقریبی که وضعیت مناسب و همچنین شهرهایی که وضعیت نامناسبی دارند، صورت گیرد تا متوجه شویم چقدر به استفاده از نیروی انسانی یا تجهیزات نیاز داریم.
هاشمی یادآور شد: بند ۲۰۴۰۰ قانون بودجه شهرداری درباره افزایش ایمنی و بهرهوری معابر است که در برنامه ۵ساله هزار میلیارد تومان بودجه دارد، یعنی سالیانه ۲۰۰میلیارد تومان بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده است و عمدهترین بخش هم مربوط به بند ۲۰۴۰۱ است که نصب دوربینهای ترافیکی است که ۶۰۰میلیارد تومان در ۵ سال برای آن در نظر گرفته شده است. اینها پولهایی است که دارد در معاونت حملونقل برای فعالیتهای مربوط به ایمنی و بهرهوری بیشتر معابر هزینه میشود. البته امیدواریم تعاملمان را با راهنمایی و رانندگی باز هم بیشتر کنیم.
وی در پایان یادآور شد: خوشبختانه در این جلسه اطلاعات بسیار مناسبی از خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و امکانات و روشهای آنها برای کنترل ترافیک تهران به دست آمد. پیشنهادات مناسبی هم ارائه شد که در جلسات شورای شهر به آنها خواهیم پرداخت.
نظر کاربران
تا زمانیکه خودروسازها بابت تولید خودروهای بنجل و فروش چند برابر قیمت واقعی اون به مردم بخشی از درامدشون رو به نهادهای مختلف باج میدن باید انتظار داشت وضع ترافیک روزبروز بدتر بشه و به 16 برابر هم برسه
شورای شهر وچرابه پیمانکارا.ن چیزی نمیگه بابت به کاربردن کارگرها ی افغانی