چرا مردم، دیگر با «مال» ها حال نمی کنند؟
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نتایج بررسی ها درباره موقعیت جدید «مال»ها در جهان و اوضاع وخیم این مراکز در تهران حاکی است: بازار مجتمعهای تجاری چندمنظوره و مراکز بزرگ فروش کالا در دنیا، با پشتسر گذاشتن دوران «شکوفایی» و «اوج رونق» مراجعه خریدار و بازدیدکننده، مدتی است وارد عصر «زوال» و «مرگ تدریجی» فروش سنتی شدهاند.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: نتایج بررسی ها درباره موقعیت جدید «مال»ها در جهان و اوضاع وخیم این مراکز در تهران حاکی است: بازار مجتمعهای تجاری چندمنظوره و مراکز بزرگ فروش کالا در دنیا، با پشتسر گذاشتن دوران «شکوفایی» و «اوج رونق» مراجعه خریدار و بازدیدکننده، مدتی است وارد عصر «زوال» و «مرگ تدریجی» فروش سنتی شدهاند اما در پایتخت، حجم قابل توجهی از همین مراکز (بیش از ۵۰ برج)، تازه در مراحل پایانی ساخت و تکمیل برای شروع فعالیت هستند.
سه سال پیش درست در اوج «مال»سازیهای سریالی در تهران (سرمایهگذاران هیجانی از روی دست همدیگر)، یک هشدار سراسری در آمریکا -بورس قدیمی فروشگاههای زنجیرهای و مراکز تجاری چندمنظوره- از «آغاز سراشیبی سقوط تجارت با مالها» خبر داد.
سال ۲۰۱۴ کارشناسان شهرسازی و دلالان ملک در آمریکا با رویت اولیه «رقبای مجازی» مراکز تجاری، پیشبینی کردند: ۱۵ درصد «مال»ها طی ۱۰ سال، «تعطیل» یا «تبدیل به انبار» میشوند.
مشاهدات تازه در این کشور اما سرعت انقراض «مال»ها بهدلیل تعطیلی یکسری از فروشگاههای زنجیرهای در ورودی مجتمعهای تجاری را به مراتب بیشتر از پیشبینیهای قبلی نشان میدهد. مطابق آخرین برآوردها تا ۵ سال آینده، از هر ۴ «مال» در آمریکا، یکی تعطیل میشود. عصر «مال»ها، در عمده کشورها به پایان رسیده است.
در تهران مراکز تجاری چند منظوره (شبه مال) به عنوان نوعی از فضای عمومی -فضای بسته- طی سالهای اخیر دو نیاز پایتختنشینها شامل «خرید» و «گذراندن اوقات فراغت» را توانست در غیاب فضاهای باز شهری کارآمد در این کلانشهر، تا حدودی پوشش دهد.
اما اکنون رقیب مجازی «مال»ها، میزان مراجعه به مراکز تجاری در حال بهرهبرداری را در تهران به شدت کاهش داده است. مطالعات نشان میدهد، تحت تاثیر نفوذ شبکههای مجازی (تلگرام و اینستاگرام) به روابط اجتماعی افراد، بخشی از نیاز پایتختنشینها (دیدن و دیده شدن) که تا پیش از این با مراجعه به این مراکز پاسخ داده میشد، به طریق دیگر در حال تامین است.
نظر کاربران
تما جنس مارک میزارن همه که توان خریدش رو ندارن یه عده مایه دار میرن دنبال مارک دوما قیمتها از بازار سنتی گرونتره