ساخت خودکار آواتار در خدمات فیسبوک
شرکت فیسبوک در حال تولید الگوریتمی رایانهای است که میتواند آواتارهای کاربران را به سرعت تولید کرده و در اختیار آنها قرار بدهد.
ساختن آواتار در بسترهای مختلف مانند شبکههای اجتماعی برای بسیاری از افراد روندی کند و کسالتبار دارد و به سرعت از این مرحله عبور میکنند. شرکت فیسبوک برای رفع این مسئله در حال تحقیق روی یک الگوریتم رایانهای است که این کار را برای کاربران انجام میدهد.
فیسبوک در زمان برگزاری نشست بینالمللی دید رایانهای (International Conference on Computer Vision)، نشان داد، نوعی سامانهی یادگیری ماشینی ایجاد کردهاند که بهترین آواتار ممکن را بر اساس تصویر واقعی هر فرد تولید و ایموجیهای شخصیسازی شده، میسازد.
شرکت گوگل نیز در اوایل سال ۲۰۱۷، سامانهی مشابهی را راهاندازی کرده بود؛ اما بین فناوریهای فیسبوک و گوگل تفاوتهای اساسی وجود دارد. سامانهی گوگل از انسانها برای ارزیابی و توصیف ویژگیهای مختلفی مانند رنگ مو، نوع بینی و شکل چشمها استفاده میکند. به عبارت دیگر سامانه به دنبال ویژگیهای خاص گشته و آن را از پایگاه دادهی خود انتخاب میکند؛ اما این کار بر اساس ورودیهای انسانی صورت میگیرد.
رویکرد فیسبوک متفاوت است. در روش فیسبوک رایانه سعی میکند با استفاده از هر ابزاری که در اختیار دارد بهترین آواتار ممکن را از چهرهی افراد تولید بکند. فرقی نمیکند این ابزارهای ایموجی، بیتموجی، تولیدکنندهی چهره در واقعیت مجازی یا هر چیز دیگری باشد، کار یاد شده هنوز هم قابل انجام خواهد بود.
فیسبوک میتواند از فناوری بالا در سامانهی ایموجیهای خود استفاده کند. همچنین زمانی که در چهره و تصویر کاربر تفاوت کوچکی مانند حالت مو ایجاد میشود، آواتار وی نیز به شکل خودکار بروزرسانی خواهد شد. به علاوه زمانی که کاربران به شبکهی واقعیت مجازی یا بازیهای فیسبوک وارد میشوند، میتوانند به سرعت نمونهای سهبعدی از خود را دریافت کرده و به کار بگیرند.
ارسال نظر