خاک خوردن ۷۰۰۰ خودروی بدون ثبت سفارش
در حالی که بر اساس اطلاعات موجود ۷ هزار خودروی بدون ثبت سفارش در گمرکات اجرایی متوقف شده است، برخی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان جهت ارائه مجوز ترخیص این خودروها حکایت دارد.
موضوع واردات خودرو و تغییر قوانین و دستور العملهای وارداتی تاکنون منجر به عدم تعادلهای مختلفی در بازار خودرو شده است. این در حالی است که بعد از بسته شدن سایت ثبت سفارش عملا همه واردکنندگان اعم از رسمی و غیر رسمی امکان ثبت سفارش جدید نداشتهاند.
از سوی دیگر درحال حاضر بر اساس آمارهای ۶ ماهه تجارت خارجی کشور، حدود ۴۰ هزار خودرو (با رشد قابل توجه نسبت به مدت مشابه سال ۹۵) به صورت قانونی وارد کشور شده است. همین امر باعث شد تا مسئولان وزارت صمت اعلام کنند روند واردات خودرو متوقف نشده است.
کارشناسان معتقدند هرچند تاکنون میزان واردات با افزایش رو به رو بوده است اما به نوعی این موضوع به پیش خور شدن استفاده از مجوزهای ثبت سفارش قبلی مربوط بوده و اتفاقا این افزایش در واردات منجر به افزایش قیمت خودروهای وارداتی شده است.
این در حالی است که با وجود افزایش واردات تعداد خودروهای معطل در گمرک نیز به شدت افزایش یافته است. یک مقام مطلع در گمرک ایران در گفتگو با تسنیم از وجود ۷۰۰۰ خودرو بدون ثبت سفارش یا بدون مجوز واردات در گمرکات اجرایی خبر داد. گفتنی است، حتی اگر حجم موتور خودروهای متوقف در گمرک زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد اما ورود این خوردوها به محوطه گمرکی بدون ثبت سفارش انجام شده باشد، وزارت صنعت و گمرک مجوزی برای ترخیص آنها ندارند.
در همین راستا برخی خبرها از افزایش فشارها به مسئولان برای اعطای مجوز برای ترخیص خوردوهای معطل در گمرک خبر میدهند. این در حالی است که دولت هیچ گونه الزامی برای ارائه تسهیلات و ارفاق به این دست واردکنندگان که ثبت سفارش نداشتهاند، ندارد.
به گزارش تسنیم، بر اساس اعلام مسئولان وزارت صنعت دستور العمل جدید واردات خودرو به کمیسیون زیربنایی هیئت دولت ارسال شده است، هنوز مشخص نیست هیئت دولت چه تصمیمی را در خصوص واردات خودرو اتخاذ خواهد کرد اما نکتهای که نمیتوان از آن صرف نظر کرد این است که به اعتقاد کارشناسان با یک فضای انحصارگونه در فضای وارداتی خودرو مواجه هستیم که مشخصا حقوق مصرف کننده را به چالش کشیده است. در حالی که برخی دستگاههای متولی حمایت از حقوق مردم منتظر دستورالعمل جدید هستند و در این بین شاهد افزایش قیمت خودروهای وارداتی بودیم بهتر است هیئت دولت الزامات جلوگیری از انحصار و افزایش قیمت را در دستور کار خود قرار دهد.
نظر کاربران
اقای جهانگیری اینو بهش میگن اقتصاد مقاومتی این همه خودرو حتما کولبرها اوردند مبارگتان باد
به نظر من اگر کسی هوش و درایت سیاسی در ایران به خرج می داد ایران بهشت می شد البته الان هم بهشت هست اما نه برای هر کس !دولت ها در هر موردی دخالت کردند آن مورد به منجلاب کشیده شد حتی در دخانیات نیز این ناهماهنگی قیمت و کیفیت به وضوح دیده می شود دولت با چنین ترفندهایی از دو کاسه میخورد و اسیبش نصیب ملت می شود از طرفی خودرو ساز داخلی جهت طرح ممنوعیتی ورود خودرو با پرداخت سهم عوارض و مالیات بیشتر و واریزسهم دفترهای خاص حکومتی با این طرح همرا هی می کندوازسوی دیگر تجار و واردکنندگان در پی آزاد شدن سرمایه خودمجبوز یه پرداخت گمرک گزاف به دولت می شوند و با این ترفندها دولت بیشتر در راستای تامین خود تلاش می کند تا رفاه مردم و آرامش