۶۰۸۹۵۳
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

سرنوشت خودروهایی که شماره‌ گذاری نمی‌شود

مرجان اسلامی‌فر در روزنامه ایران نوشت: کدام خودرو را بخریم؟ سؤالی آشنا که در هر خانه‌ای شنیده می‌شود.چند وقتی است که مردم جواب این سؤال را در جدول ستاره‌ها پیدا می‌کنند.شرکت بازرسی کیفیت خودرو هر ماه تمام خودروهای تولیدی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس کیفیتی که خودروها دارند به آن ستاره می‌دهد.

مرجان اسلامی‌فر در روزنامه ایران نوشت: کدام خودرو را بخریم؟ سؤالی آشنا که در هر خانه‌ای شنیده می‌شود.چند وقتی است که مردم جواب این سؤال را در جدول ستاره‌ها پیدا می‌کنند.شرکت بازرسی کیفیت خودرو هر ماه تمام خودروهای تولیدی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و بر اساس کیفیتی که خودروها دارند به آن ستاره می‌دهد.
خودروهای تک ستاره که جزو ارزان قیمت‌ها هستند بیشترین مشتری را از آن خود کردند ولی چند وقتی است که خودروسازان برای ارتقای کیفیت این خودروها در حال تلاش هستند تا مبادا خط تولید این خودروها تا پایان سال متوقف شود.طبق قانون از سال ۹۷ خودروی تک ستاره نباید تولید شود.اما خودروهایی که ستاره‌های بیشتری را یدک می‌کشند و در زمره گران قیمت‌ها هستند سطح توقع مردم را بالا بردند و اگراین خودروها با عیب و ایرادی روبه‌رو شود همه به ستاره‌ها بدبین می‌شوند.حال چند روزی است که این بدبینی به سراغ ستاره‌داران آمده است.در خبرها آمده ۹ خودرو به علت مصرف سوخت بالا از سوی راهور ناجا شماره‌گذاری نمی‌شوند.
حال گلایه مردم این است که این خودروها مصرف سوختشان استاندارد بوده است و در ارزشیابی کیفی هم ۴ستاره بودند؛ حال چه اتفاقی رخ داده است که دیگر شماره‌گذاری نمی‌شوند.نمایندگی‌ها در پاسخ به این سؤال می‌گویند مشکل مصرف سوخت نیست بلکه پلیس راهور ناجا از حجم موتور ایراد گرفته است لذا تا ۲۰ روز دیگر شماره‌گذاری آغاز می‌شود.شرکت‌های خودروساز هم به مردم می‌گویند به‌زودی حل می‌شود و مردم می‌توانند خودروهای خود را شماره کنند.
ولی پلیس راهور ناجا تمام این موارد را منوط به اسقاط خودروها از سوی خودروسازان می‌داند و می‌گوید تا زمانی که قانون اجرا نشود اجازه شماره‌گذاری نمی‌دهیم. در فرم مشخصات فنی خودروها مصرف سوخت خودرویی مانند هایما در بخش ترکیبی (شهر و خارج شهر) در هر صد کیلومتر ۱/۸ لیتر است و گراند ویتارای ترکیبی ۹لیتر است‌.حال چگونه به یکباره شماره‌گذاری آن متوقف شده است و پیش از این مشکلی وجود نداشته است.
شماره‌گذاری ۹ خودرو متوقف شده است
در این میان سعید روحی معاون فنی و مهندسی پلیس راهنمایی و رانندگی به «ایران» گفت: «از تاریخ ۲۰ شهریور۹۶ شماره‌گذاری کلیه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها ۸.۵ لیتر و یا بالاتر از ۸.۵ در ۱۰۰ کیلومتر است، موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کرده است که مطابق این مصوبه ۹ خودروی داخلی شناسایی و شماره‌گذاری آنها نیز منوط به اسقاط خودروی فرسوده شد.هم اکنون شماره‌گذاری ۹ خودرو داخلی مربوط به ۴ شرکت متوقف شده است.»
قانونی جلوی شماره‌گذاری خودرو را گرفتیم
وی توضیح داد: «راهور ناجا بر اساس قانون جلوی شماره‌گذاری خودروها را گرفته است.وقتی خودرویی بیش از ۸ و نیم لیتر مصرف سوخت داشته باشد طبق قانون تولیدکننده خودرو باید یک خودرو اسقاط کند تا آن خودرو اجازه شماره‌گذاری داشته باشد.لذا تا زمانی که خودروسازان برای اسقاط خودروهای فرسوده کاری انجام ندهند، خودروهای جدید شماره‌گذاری نمی‌شود.ما مجری قانون هستیم بدین جهت طبق وظیفه مانع از شماره‌گذاری شدیم.مصوبه دولت لازم الاجرا است و هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند از آن سرباز زند.»
ستاره افتخاری نمی‌دهیم
یکی از گلایه‌ها این است چگونه خودرو‌ها ارتقای ستاره می‌گیرند اما مصرف بنزین آنها زیاد است و این امر مغایرت‌هایی با کیفیت خودروها دارد.اشکان گلپایگانی رئیس شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هم در این باره توضیحات تکمیلی ارائه کرده است.وی به «ایران» می‌گوید:«شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران براساس استاندارد ملی ارزشیابی خودرو، کیفیت خودروها را مورد سنجش قرار می‌دهد. در این مدل موتور، سیستم ترمز، رنگ، نفوذ آب و... مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و با توجه به بررسی‌های تخصصی به خودروها ستاره داده می‌شود.این ستاره‌ها دقیق است و به هیچ عنوان ستاره افتخاری به خودروسازها داده نمی‌شود.»
ستاره خودروها واقعی است

وی ادامه داد: «بازرسان خودروها را ارزیابی می‌کنند و اگر نقص و یا مشکلی داشت امتیاز مثبت یا منفی می‌دهند. با اینکه سال‌ها است از سوی خودروسازان تحت فشار هستیم تا نمرات مثبت به محصولاتشان بدهیم اما در جهت حقوق مصرف‌کنندگان و اعتماد‌سازی که صورت گرفته است به صورت شفاف تمام موارد را عنوان می‌کنیم.لذا خودروهایی که تک ستاره یا ۴ستاره هستند واقعی است و هیچ اغراقی صورت نمی‌گیرد.» وی گفت: «میزان مصرف سوخت خودروها در استاندارد ملی ارزشیابی خودرو وجود ندارد.مصرف بنزین خودروها از سوی سازمان ملی استاندارد به سرعت مجزا می‌شود و مورد سنجش قرار می‌گیرد.در مدل ارزشیابی کیفی خودروها ۲۴۰ دقیقه برای هر یک خودرو باید زمان صرف کرد. این در حالی است که برای سنجش میزان مصرف بنزین باید زمان بیشتری گذاشت.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج