فروش قسطی خودرو به نفع کیست؟
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: طی چند سال گذشته و به دلایل مختلف از جمله افزایش شدید قیمت خودروها (چه محصولات داخلی و چه وارداتیها) و همچنین کاهش قدرت خرید عمومی و البته در دورانی نیز بهدلیل افت تیراژ، بخش قابلتوجهی از مشتریان داخلی برای خرید خودرو به مشکل خوردند.
مثال اول به یکی از خودروسازان داخلی مربوط میشود. طبق اطلاعات موجود در سایت فروش گروه خودروسازی سایپا، این شرکت برای فروش مدل ساینا، تسهیلاتی ۱۲ میلیون تومانی را در نظر گرفته و این تسهیلات را با سه نرخ سود متفاوت در اختیار مشتریان قرار میدهد. بر این اساس، مشتریان میتوانند تسهیلات موردنظر را در سه چک سه ماهه تسویه کنند، که در این شرایط سودی از آنها دریافت نخواهد شد. این در شرایطی است که اگر مشتریان خواهان بازپرداخت تسهیلات ۱۲ میلیونی تومانی در بازه زمانی ۱۵ ماهه و در قالب سه چک پنج ماهه باشند، ملزم به پرداخت ۱۲ درصد سود خواهند بود.
در روش سوم نیز که تسهیلات موردنظر در چهار چک شش ماهه شش ماهه تسویه میشود، سود ۱۶ درصدی برای مشتریان در نظر گرفته شده است. مرور این سه روش نشان میدهد خودروسازان به واسطه بازی با مدت زمان بازپرداخت تسهیلات، شرایط مختلفی را برای مشتریان لحاظ کردهاند، به نحوی که هرچه این زمان کوتاهتر باشد، سود تسهیلات کمتر و حتی صفر خواهد بود و هرچه زمان بیشتر باشد، سود موردنظر بالاتر است.
مثال بعدی اما به یکی از خودروسازان بخش خصوصی مربوط میشود که برای برخی محصولات خود، روش فروش اعتباری را در نظر گرفته است. در شرایط فروشی که شرکت کرمان موتور برای مدل هیوندایی سوناتا در نظر گرفته، مشتریان میتوانند با پیش پرداختی ۸۰ میلیون تومانی و با استفاده از تسهیلات حدودا ۱۲۰ میلیون تومانی، صاحب هیوندای سوناتا شوند که البته این روش سودی بین ۵/ ۴ تا ۵/ ۱۵ میلیون تومان را در پی دارد. بر این اساس، اگر مشتری بخواهد تسهیلات موردنظر را طی ۱۲ ماه بازپرداخت کند، حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان سود باید بپردازد و این در شرایطی است که پرداخت ۲۴ ماهه اقساط، سودی ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را در پی دارد.
اما سری هم به واردکنندگان رسمی خودرو بزنیم و ببینیم آنها به چه شکل از روش فروش اعتباری در راستای تحریک تقاضا و فروش محصول بهره بردهاند. آن طور که در سایت فروش آرین موتور آمده، این شرکت محصولات خود را با دو روش بدون سود و با سود، عرضه میکند. در این بین و در روش بدون سود، مشتریان میتوانند میتسوبیشی اوتلندر را با تسهیلاتی ۹۵ میلیون تومانی خریداری کنند، به نحوی که این مبلغ باید طی ۱۸ ماه تسویه شود. این در شرایطی است که مشتریان میتوانند تسهیلات ۹۵ میلیون تومانی را در بازه زمانی ۲۴ ماهه و با اقساط کمتر تسویه کنند، با این تفاوت که نرخ سودی ۱۴ درصدی گریبان آنها را میگیرد.
در مجموع با توجه مثالهای ذکر شده، مشخص میشود که عرضهکنندگان خودرو، نرخ سود دریافتی از مشتریان بابت تسهیلات پرداختی را بهصورت متغیر و با توجه به زمان بازپرداخت درنظر میگیرند. جذابیت این روش برای مشتریان (چه مشتریان خودروهای داخلی و چه مشتریان محصولات وارداتی) از آن جهت است که آنها با ودیعهای نسبتا اندک (با توجه به قیمت خودرو موردنظر)، موفق به خرید خودرو شده و مابقی مبلغ را با سود یا بدون سود، بهصورت قسطی پرداخت میکنند.
عوارض منفی فروش اقساطی خودرو
اما استفاده از روش اعتباری توسط عرضهکنندگان خودرو، اگرچه توانسته تقاضا را تحریک و در برخی دورانهای حساس، فروش آنها را تضمین کند، با این حال خالی از ضرر و زیان نیز نیست و پیامدهای منفی خاص خود را بهدنبال داشته و دارد. در حالت کلی، معنای فروش اعتباری این است که عرضهکنندگان خودرو، از منابع داخلی خود برای فروش محصولات استفاده کرده و طبعا از تسهیلات خارجی (مانند وام خودرو) بهرهای نمیبرند. این موضوع بهطور مستقیم روی سرمایه در گردش (دارایی جاری منهای بدهیها) اثر منفی گذاشته و آن را کاهش میدهد. بنابراین اگرچه فروش اعتباری توانسته در این سالها ضامن فروش محصولات خودروسازان و واردکنندگان کشور باشد، با این حال منابع مالی داخلی و سرمایه در گردش آنها را مستقیما مورد هدف قرار داده است.
بهصورت ساده میتوان گفت عرضهکنندگان خودرو عملا جنس نسیه در اختیار مشتریان قرار دادهاند و برای بازگشت سرمایه خود باید چند ماه و یا چند سال انتظار بکشند. این در شرایطی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، بیشترین ضرر را از این ماجرا، خودروسازان داخلی متحمل شدهاند و واردکنندگان آسیب کمتری دیدهاند. بر این اساس، کارشناسان بر این باورند که اگر خودروسازان تا حد امکان روشهای بهتر و کم هزینهتر را برای تحریک تقاضا و فروش محصولات خود در نظر بگیرند، سرمایه در گردش آنها کمتر در معرض خطر و استهلاک قرار خواهد گرفت.
نظر کاربران
فروش قسطی بنفع همه است بجز مردم