۶ محصول جديد ايران خودرو به بازار می آید
مديرعامل ايران خودرو گفت: معرفي تندر ۹۰ اتوماتيک، راناي لوکس، خودروي دنا، يک خودروي شاسي بلند، وانت تندر ۹۰، وانت نيمه سنگين و خودروي سورن با موتور توربوشارژ در برنامه سال ۹۲ قرار دارد.
جواد نجم الدین چالش ها و دستاوردهاي سال ۹۱ و برنامه راهبردي اين گروه صنعي را در سال حماسه سياسي و اقتصادي براساس عدم استفاده از ارز نفتي، توسعه صادرات و توليد و عرضه ۶ محصول جديد براي سهامداران تشريح كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو گزارشي از مهمترين چالش ها و دستاوردهاي سال ۹۱ در شرايط تحريمي و برنامه هاي سال ۹۲ را در مجمع عمومي صاحبان سهام ارائه كرد و در سخنان خود سال ۹۱ را سالي سخت و پر فراز و نشيب براي صنعت و اقتصاد کشور و ايران خودرو دانست و گفت: با وجود اين چالش ها، گروه صنعتي ايران خودرو توانست درجايگاه برترين توليد كننده ملي و نيز خودروساز اول منطقه و كشورهاي اسلامي قرار بگيرد.
نجم الدين تامين نقدينگي را از مهم ترين چالش هاي ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد و افزود: درخواست واريز ۱۳۰ درصد ارزش پيش فاكتور به حساب بانک براي اختصاص ارز مبادله اي با در نظر گرفتن زمان حداقل ۴ ماهه تامين و تحويل كالا و ترخيص آن براي خودروسازان بسيار سنگين بود. در حالي كه در گذشته خودروساز با ۱۰ درصد اين مبلغ امكان گشايش اعتبار را داشته و اغلب وجوه ريالي مورد نياز به صورت وام هاي مختلف توسط بانک تامين مي شد.
وی عدم تخصيص تسهيـلات مصوب کارگـروه حمايت از توليد به صنعت خودرو به مبلغ ۲ هزار ميليارد تومان و کاهش تيراژ و درآمد فروش ناشي از مشکلات زنجيره تامين، تحريم ها و همکاري هاي بين المللي را که همان دور باطل نقدينگي است، از جمله شرايط حاكم بر وضعيت تامين مالي ايران خودرو در سال گذشته عنوان كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو يادآور شد: در بحران اقتصادي غرب در سال ۲۰۰۹ كه در آن به دليل عدم فروش خودرو شركت هاي بزرگ در خطر جدي قرار گرفته بودند دولت هاي غربي حمايت هاي ويژ ه اي از صنعت خودرو به عمل آوردند.
نجم الدين برخورداري از هزار شركت قطعه ساز در زنجيره تامين و به دنبال داشتن ۶۰ صنعت مختلف را از دلايل مهم بودن صنعت خودرو عنوان كرد كه حمايت مالي در شرايط دشوار را براي اين صنعت ضروري مي كند.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو افزود: صنعت خودروسازي نقش مهمي در اشتغال و رشد اقتصادي دارد، اما در سال گذشته كاهش فروش، درآمد، تامين قطعات و در نهايت توليد و درآمد، دور باطل نقدينگي را شكل داد.
وي محدوديت منابع ارزي و افزايش هزينه هاي تامين آن به دليل قطع ارتباط بانک هاي داخلي و خارجي را که منجر به توقف گشايش LC و ارسال وجه با نرخ ارز آزاد و افزايش هزينه هاي مالي و مخاطرات انتقال ارز از ساير راه ها مي شود از ديگر چالش هاي مالي بازرگاني ايران خودرو در سال گذشته ذكر كرد.
نجم الدین افزود: در سال گذشته ال سي ۱۰ درصدي به ۱۳۰ درصد ارزش پيش فاكتور افزايش يافت و در كنار اين امر نياز صنعت خودرو به نقدينگي چندين برابر سال هاي قبل رشد كرد. مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به بسته شدن خطوط اعتباري ارزي فاينانس و ري فاينانس اظهار داشت: عدم پذيرش ضمانتنامه براي ترخيص كالا، عدم پذيرش گواهي اسقاط خودروهاي فرسوده با وجود دستور هيئت دولت و مصوبه مجلس و بلوكه شدن بيش از ۲۵۰۰ ميليارد ريال نقدينگي ايران خودرو در اين اوراق و عدم تقسيط حقوق امور گمركي نيز در سال ۹۱ ايران خودرو را با مشكلات بزرگ دست به گريبان كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو با اشاره به فرآيند قيمت گذاري خودرو اظهارداشت: فرايند قيمت گذاري وقت زيادي از دولت و خودروسازان را گرفت و سرانجام موجب توليد همراه با زيان در چند ماه از سال شد. با وجود مصوبه دولت مبني بر محاسبه قيمت خودرو بر اساس نرخ ارز مبادله اي تاکنون از اين منبع هيچ ارزي به خودروسازان تخصيص نيافته است.
وي عدم اجراي درخواست خودروسازان مبني بر افزايش قيمت محصول در حالي كه تمامي مواد اوليه افزايش قيمت پيدا كرده بود از ديگر مشكلات سال گذشته ذكر كرد و گفت: واگذار شدن قيمت گذاري به شوراي رقابت نيز منجر به بلاتكليفي ۲ ماهه خودروسازان شد.
نجم الدین در زمينه دلايل عدم واگذاري سهم بانک پارسيان نيز خاطرنشان كرد: از سال ۹۰ شركت ايران خودرو به دنبال فروش سهام مديريتي بانک پارسيان به منظور تامين نقدينگي بوده است ولي همكاري لازم با اين شركت جهت واگذاري سهام صورت نگرفت. از آنجايي كه فروش سهام مديريتي امكان تامين حدود ۱۷۰۰ ميليارد تومان نقدينگي براي شركت ايجاد مي کرد و مصوبه كميته تدابير ويژه دولت دراين زمينه اخذ شد ولي متاسفانه با آن نيز مخالفت نموده و شركت را ملكف به فروش تدريجي بلوكي نمودند كه تامين نقدينگي مذكور را به نصف كاهش مي دهد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو از سرگيري دوباره توليد ۲۰۶، نزديک به دو برابر شدن صادرات ايران خودرو، توسعه و توليد محصول جديد رانا و رسيدن به تيراژ روزانه ۳۰۰ دستگاه و اداره دومين واحد اقتصادي کشور بدون تکيه بر ارز نفتي را مهم ترين دستاوردهاي ايران خودرو در شرايط سخت تحريمي يک سال اخيرا ذكر كرد و افزود: ايران خودرو در سايه تدابير و راهبردهاي مقابله با امواج تحريم هاي جهاني موفق شد كه توليد ۴۴۴ هزار و ۴۴۴ دستگاه خودروي سبک را رقم بزند.
نجم الدين افزود: اين گروه صنعتي علاوه بر كسب رتبه اول از نظر اشتغال زايي و رتبه دوم از نظر فروش در بين ۱۰۰ شركت برتر، رضايت ۶۸ درصدي مشتريان از كيفيت محصولات را نيز به دست آورد. بيش از ۱۷ هزار دستگاه خودرو صادر كرد و سهم ۴۹ درصدي بازار از نظر تعدادي و ۵۱ درصدي از نظر ريالي را به خود اختصاص داد. در سال گذشته ايران خودرو سهم بازار ۵۶ درصدي قطعات يدكي را در اختيار داشت، از هر ۱۰ دستگاه سمند توليدي يكي را به بازار صادراتي فرستاد و در بين ۵۸۰ شركت دولتي و خصوصي صادر كننده نمونه شناخته شد.
وی قطع همكاري پژو بعد از ۲۳ سال به دليل خريد بخشي از سهام آن توسط امريكا را يک شوک بزرگ براي ايران خودرو ذكر كرد و گفت: در آن هنگام پارس، ۴۰۵ و سمند، به صورت كامل ساخت داخل شده بود اما مشكل جدي كه در توليد ۲۰۶ و ۲۰۷ روي داد با تلاش قطعه سازان و كاركنان بخش هاي تامين و مهندسي در مدت ۶ ماه حل و اين دو خودرو نيز ساخت داخل شد.
مديرعامل ايران خودرو خودكفايي كامل قطعات ۴۰۵ و پارس با موتور TU۵ و تجاري سازي اين دو خودرو بدون حضور پژو را از ديگر موارد خودكفايي در سال گذشته عنوان كرد و گفت: برنامه خودكفايي كامل ۲۰۶ با موتورTU۳ براي سال ۹۲ نيز انديشيده شد كه بر اساس آن تا پايان تابستان ۹۲ محصولات گروه ۲۰۶ به طور کامل خودکفا شده و يا مديريت تامين قطعات آن توسط ايران خودرو و بدون پژو صورت خواهد گرفت.
نجم الدین در بخش ديگري از گزارش خود به مجمع عمومي سهامداران ايران خودرو گفت: در سال ۹۰ تعداد نمايندگي هاي رتبه يک شبكه خدمات پس از فروش ايران خودرو ۴۱ نمايندگي بود كه در سال ۹۱ به ۱۷۴ نمايندگي رسيد.
وی بیان داشت: تعداد نمايندگي هاي داراي رتبه دو در اين دوره از ۴۷۴ به ۴۳۹ و تعداد نمايندگي هاي داراي رتبه سه از ۱۷۵ در سال ۹۰ به ۵۴ نمايندگي در سال ۹۱ افزايش يافت. مدیرعامل ایران خودرو سهم بازار ايساكو از قطعات يدکي در سال ۹۰ را ۴۹ درصد عنوان كرد كه در سال ۹۱ به ۵۶ درصد رسيد و گفت: ايساکو به نمايندگي از گروه صنعتي ايران خودرو در حوزه خدمات پس از فروش، براي اولين بار در تاريخ صنعت خودروي كشور در ارزيابي هاي وزارت صنعت از شركتهاي خدمات پس از فروش عنوان رتبه اول و تنها شركت موفق را از آن خود كرد.
مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو تصریح کرد: ميانگين رضايتمندي مشتريان از كيفيت محصولات سواري توليدي ايران خودرو در سال ۹۱ به ۶۸.۱درصد رسيده است. وی عبور از تيراژ يک ميليون دستگاه خودروي ملي را نقطه عطفي براي توليد خودرو در عرصه جهاني برشمرد و گفت: اين گروه صنعتي در ادامه برنامه هاي خود براي رفع وابستگي و استقلال صنعتي، در سال جاري توليد يک ميليونيومين خودروي ملي را در کارنامه صنعت کشور به ثبت خواهد رساند.
نجم الدین خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ريزي ها، شرکت ايران خودرو در سال ۹۲ توليد بالغ بر ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو را در دستور کار دارد. گروه صنعتي ايران خودرو برنامه راهبردي خودرا بر اساس عدم استفاده از ارز نفتي ترسيم کرده و قرار است درسال حماسه سياسي و اقتصادي ۵۰ هزار دستگاه انواع خودروي سواري صادر کند.
وي اظهار داشت: گروه صنعتي ايران خودرو براي حفظ و توسعه سهم بازار و پاسخگويي به نياز مشتريان توليد و معرفي تندر ۹۰ اتوماتيک، راناي لوکس، خودروي دنا، يک خودروي شاسي بلند، وانت تندر ۹۰، وانت نيمه سنگين و خودروي سورن با موتور توربوشارژ را در برنامه سال ۹۲ دارد.
این مقام مسئول در ایران خودرو مهمترين برنامه ها و اهداف استراتژيهاي كلان شركت را بعد از سال ۱۳۹۲ توليد و معرفي محصولات جديد از جمله خودروي سدان خانوادگي جديد، مدل سال خودروي سمند LX ، ارايه و توليد خودروهاي وانت سمند و PU۱ در سال ۱۳۹۳، ارايه محصول رانا با موتور ديزل در سال ۱۳۹۳، ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي خانوادگي ايران خودرو در سال ۱۳۹۴ و ارايه و توليد اولين محصول از پلاتفرم هاي كوچک ايران خودرو در سال ۱۳۹۵ عنوان كرد.
نظر کاربران
من چون يکی فاميل های درجه يکم ، يکی از مهندسين ايران خودروست و خودش اين رو بهم گفت ، ميگم :
اين حرف ها در مورد 206 و رانا همه چرته!!! موتوری که روی 206 های جديد هست موتورش چينی !!!
حالا ايران خودرو چه کلکی به شرکت پژو زد؟؟؟
بله ايران خودرو اومد رانا رو توليد کرد که همون 206 صندوقدار و چراغ عقب و جلو و پنجره رادياتورش رو عوض کردن و
روش برند اسب ايران خودرو رو گذاشتن يعنی طراحی و ساختش کاملا مال خودمونه در حالی که اصل موتور همون 206 هست......
بعد رفتند با يک شرکت چينی قرارداد بستند و گفتند مااين موتور رو مي خوايم ..... آرمش هم اسبه و ساخت خودمونه !! اوناهم دارن واسشون توليد ميکنن و مي فرستن!!! بعد موتوری که مياد ايران روش يه آرم پژو می زنن با اتاق 206 ميگن بعععععله ما موفق شديم موتور 206 رو خودمون توليد کنيم!!! اينست بومی سازی و خلاقيت!!!
حالا اون مصرف کننده بد بخت خيال ميکنه داره 40 ميليون ميده پژو فرانسوی تحويل ميگيره!!
اما در مورد 405 و پارس که ماشين 30 سال پيش فرانسه هست و 15 سال از رده خارج شده اومديم بعد از سالها داريم يه موتور TU5 رو که قيمتش خدا تومانه رو توليد کردند و ميگن اينم ما ساختتيم در حالی که همون موتور قبلي پژوه که با کمی تغييرات همانند پايه گاز سوز کردن راندمان و توانش بيشتر شده!!
همون که قبلا گفتم تنها خودروی بومی که تماما ايرانيه همون
فـــــــرغـــــــــــــونـــــــه!!!
پاسخ ها
آفرين.مطلب مفيدي بود. لايك (y) ++
10% حرفاش واقعيت داره. مملكت از سر تا پا شده دروغ
خودروی جدید با بوق جدید
عجب محصولات جدیدی؟!!!
ایران خودرو مچکریم!!
ساخت داخل؟؟؟؟!!!!!!
مسخرس چراغو کشیده میکنند میگن اینم یه مدل جدید
حتماً با قیمت های سرسام آور و کیفیت بد!!!
واییییییی دمش گرم
یک خودروی شاسی بلند
اسمش منو کشته
یکی نیست بگه حالا اینایی که زاییدین بزرگ کنین
چقدم رو دارن ماشالا