تکنولوژیهای منسوخ در خودروسازی ایران
به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران، خودروهای ایرانی معادل خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی هستند و ما ۳۰ سال از تکنولوژی عقب هستیم.
بر کسی پوشیده نیست که خودروهای داخلی بسیار قدیمی و از رده خارج شده هستند ولی همچنان بر روی خط تولید قرار دارند و و اکثر مشتریان ایرانی باید از همین خودروها استفاده کنند. مشخص نیست که چرا خودروسازان ما با این شدت در مقابل پیشرفت مقاومت میکنند و هرگز دست به ورود و یا ایجاد تکنولوژیهای جدید نمیزنند.
بیشترین تغییر به وجود آمده در خودروهای (مثلا) داخلی، تغییر چراغها و یا اضافه شدن شیشه بالابر برقی به عنوان آپشن است که پس از دههها ساخت یک خودرو، نوعی توهین به مشتری محسوب میشود. حتی از نظر ایمنی هم تغییری حاصل نشده و بلای جان ایرانیان شده است. اما رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در همین رابطه میگوید: «تکنولوژی خودروهای داخلی ما با تکنولوژی خودروهای روز دنیا بسیار متفاوت بوده و از نظر آیرودینامیک بدنه و موتوری میتوان آنها را مطابق با دهه ۱۹۸۰ میلادی دانست.»
علیرضا نیک آئین اظهار کرد: «مشکل دیگر خودروهای ایرانی آن است که مصرف سوخت فوقالعاده بالایی دارند که علاوه بر ایجاد مشکل آلایندگی هوا مصرف سوخت کشور را نیز بسیار بالا میبرد. به گونهای که حتی این امکان وجود دارد که ما نصف میزان فعلی مصرف سوخت داشته باشیم. طبیعی است وقتی استانداردهای خودروسازی ما با چند دهه قبل دنیا هماهنگ است از سوی شرکتهای اصلی مانند پژوی فرانسه امکان تامین قطعات در بسیاری موارد وجود نداشته و بر همین اساس خودروسازان ما مجبور میشوند قطعات خود را از طریق کارخانههای دیگری که کیفیت قطعات اصلی را ندارند تامین کنند که همین مسئله موجب میشود قطعات استفاده شده در این خودروها عمر لازم را نداشته باشد.»
نیک آئین در عین حال به موتور اتومبیلهای ایرانی اشاره کرد و گفت: «متاسفانه سیستم این موتورها منسوخ شده است، از سوی دیگر اگرچه گفته میشود که سوخت ما یورو۴ محسوب میشود اما به هر صورت گوگرد این سوخت بالا بوده و مشکل ساز است. حال به مجموع این شرایط، قطعات و یا روغنهای تقلبی که در بازار وجود دارد را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که در مقابله با این حجم مشکل نمیتوان از تعمیرکار خودرو انتظار معجزه داشت.»
او به عمر مفید پایین قطعات اشاره کرد و گفت: «به عنوان مثال قطعات جلوبندی یک خودرو باید بالای دو سال عمر کند اما گاه شاهدیم که عمر این قطعات حتی به شش ماه هم نمیرسد و با توجه به وضعیت آسفالت جادهها و خیابانها باید به مراتب زودتر از تاریخ اصلی آنها را تعویض کرد. اکنون مصرف لوازم یدکی در ایران چندین برابر استانداردهای جهانی محسوب میشود و عمر خودروهای ایرانی مسلما نصف خودروهای خارجی میشود.»
نیک آئین به مشکل سوخت در کشور و عدم سازگاری سوخت موجود در ایران با موتور خودروهای داخلی اشاره کرد و ادامه داد: «حتی در میان خودروهای خارجی هم آنهایی که در ایران استفاده میشوند نسبت به نمونههایی که در کشورهای دیگر مورد استفاده قرار میگیرند عمر کمتری دارند چرا که خودروهای خارجی از نظر موتوری به گونهای طراحی شدهاند که نیاز به سوخت یورو۶ دارند و لازم است گوگرد بنزین آنها کمتر از ۱۰ باشد اما اکنون سوخت رایج در کشور ما سوخت یورو۴ است که میزان گوگرد آن حدود ۵۰ میشود.»
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از نامناسب بودن قیمت خودرو در ایران گفت و مقایسه کوتاهی میان قیمت در ایران و کشور همسایه یعنی عراق داشت: «اگر بخواهیم قیمت خودروی ایران را با بازار خلیج فارس قیاس کنیم باز هم قیمتهای ما بالاتر است چرا که در کشورهای همسایه از جمله عراق اکنون تویوتایی عرضه میشود که مطابق استانداردهای روز است جالب آنکه قیمت این تویوتا با پژوی ما که متعلق به دهه ۱۹۸۰ است برابری میکند.»
نظر کاربران
لعنت خدا به عواملش! انشاءالله خدا به زودی رسوا و نابودشون کنه!
در زمینه خودرو کشور بسیار عقب افتاده است و مهمترین بخش ان است که جان ادم ها برای خودروسازان پشیزی اهمیت ندارد و قیمت هم که هیچ دارن پول مفت از مردم میگرن بابا یک نفر مانند زرو بیاد حق مردم رو بگیره
بازم شکر یکی اومد حرفی بزنه
تویوتا در عراق هم قیمت پژو در ایران است؟! بعد آغایون میگن ما به عراق پراید صادر میکنیم هفت هزار دلار!!!
وقتی عراق بهترین ماشینها را وارد میکند مگه مرض داره پراید ایران را به کشورش وارد کنه.
آفرین به رییس اتحادیه تعمیرکاران که نشان داد همه چیز را میداند.