حذف ۱۰ چالش عمده از شهرهای جدید در ایران
پیشنویس سند «توسعه شهرهای جدید» با ترسیم چشمانداز ۲۴ ساله برای ۱۳ شاخص کیفیت زندگی در این شهرها تدوین شد. جزئیات این سند، مسیر «خوابزدایی» از شهرهای جدید موجود و نحوه ایجاد «نسل نوین» شهرها را برای عوامل شهرساز ترسیم کرده است.
سند توسعه شهرهای جدید برای «ارتقای کیفیت زندگی در ۱۷ شهر جدید موجود» و «نحوه احداث ۱۱ شهر جدید دیگر (نسل نوین شهرهای جدید)» در قالب «شهرهای جدید ۱۴۲۰» تهیه و تدوین شد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، متولی ساخت و توسعه شهرهای جدید در دولت با تدوین این سند که حاصل سه دهه تجربه ایجاد و استقرار این شهرهاست، با تصویر کیفیت زندگی «شهرهای جدید تا سال ۱۴۲۰»، با استناد به آسیبشناسی وضعیت موجود ۱۷ شهر جدید مستقر در اطراف ۸ کلانشهر از یکسو و مطالعه الگوهای جهانی موفق در توسعه شهرهای جدید، «۱۰ نارسایی کلیدی» در نسل قدیم این شهرها را شناسایی کرده و برای رفع آنها و همچنین نحوه ایجاد نسل نوین شهرهای جدید، «۱۳ ماموریت شاخص» برای مدیران این شهرها ترسیم کرده است.
بررسیهای کارشناسی صورت گرفته ناشی از تجربه گذشت سه دهه از ساخت وگسترش شهرهای جدید، نشان میدهد مهمترین علت خالی ماندن بیش از ۷۰ درصد ظرف جمعیتی شهرهای جدید طی سالهای گذشته تاکنون، به «چالشهای سکونتی موجود در این شهرها» برمیگردد که عمده این چالشها و مشکلات در «سند توسعه شهرهای جدید ۱۴۲۰» شناسایی و برای رفع آنها برنامهریزی شده است.
این در حالی است که الگوی جهانی ساخت و توسعه شهرهای جدید نشان میدهد «یک شهر جدید کارآمد» شهری است که «حداقل ۵۰ درصد از ظرفیت جمعیتپذیری تعریف شده برای آن فعال بوده» و مورد سکونت خانوارها قرار گرفته باشد؛ همچنین برخورداری از شاخصههای مهمی همچون «سرزندگی»، «هویت اجتماعی» و «سکونت طبقات مختلف اجتماعی» از دیگر معیارهای کارآمدی یک شهر جدید در استانداردهای تعریف شده جهانی است. وضعیت موجود شهرهای جدید در ایران اما نشان میدهد اگرچه طی سالهای گذشته تاکنون دیدگاههای کارشناسی بر ضرورت ایجاد این شاخصهها در شهرهای جدید و تلاش برای دستیابی به آنها تاکید داشته است اما این شاخصها به ندرت در برخی شهرهای جدید قابل ملاحظه است؛ ایندرحالی است که عمده شهرهای جدید کشور هماکنون فاقد این شاخصها هستند. بررسیهای «دنیای اقتصاد» درباره فلسفه و اهداف شکلگیری شهرهای جدید در دهه ۶۰ نشان میدهد، شهرهای جدید در کشور در بدو طراحی و برنامهریزی برای ایجاد بر پایه همان اهدافی ایجاد شدند که شهرهای جدید موفق دنیا نیز برای تحقق همان اهداف شکل گرفتند. به این معنا که شهرهای جدید کشور با هدف «تامین مسکن برای رشد شتابان جمعیت شهری» و
همچنین «تمرکززدایی از کلانشهرها و پاسخ به نیاز سرریز جمعیت شهرهای بزرگ»، طراحی و ساخته شدند؛ این دو هدف دقیقا مشابه همان اهدافی است که از سالهای قبل تاکنون مبنای تاسیس شهرهای جدید در دنیا قرار دارند.
متولی توسعه شهرهای جدید در دولت، در این سند با شناسایی و دستهبندی چالشها، ناکامیها و نارساییهایی که طی سه دهه گذشته در ساخت و گسترش شهرهای جدید تجربه شده است «توسعه کیفی» این شهرها را جایگزین «گسترش کمی» کرده است؛ در این راستا، مهمترین هدف تهیه و تدوین این سند در وهله اول حذف دست کم ۱۰ چالش و نارسایی موجود از شهرهای جدید فعلی و همچنین ساخت نسل نوین شهرهای جدید با اتکا به شاخصهای شهر جدید کارآمد و اجرای ۱۳ ماموریت کلیدی مرتبط با کیفیت زندگی در این شهرهاست.
حذف ۱۰ چالش عمده از شهرهای جدید
بررسیهای «دنیای اقتصاد» از جزئیات سند شهرهای جدید ۱۴۲۰ نشان میدهد متولی توسعه شهرهای جدید در دولت، حذف دستکم ۱۰ چالش کلیدی در این شهرها را بهعنوان یکی از اهداف عمده خود در افق ۲۴ ساله توسعه این شهرها قرار داده است؛ این چالشها تنها ۱۰ نمونه عمده از میان همه چالشهایی است که هماکنون در شهرهای جدید وجود دارد.
اولین چالش به «کیفیت نازل سطح زندگی در شهرهای جدید» برمیگردد؛ مشاهدات و مطالعات صورت گرفته طی سالهای گذشته تاکنون از سطح پایین کیفیت در شهرهای جدید حکایت میکند؛ به این معنا که سطح کیفیت زندگی به لحاظ شاخصههای گوناگون همچون دسترسی به مراکز خدماتی، خدمات زیربنایی و روبنایی و سایر شاخصههای سنجش رفاه شهری، در شهرهای جدید در مقایسه با سایر شهرها پایینتر است.چالش دوم، «جانمایی نامناسب برخی شهرهای جدید»به علت سهلانگاری و کمکاری در مکانگزینی برای احداث و گسترش شهرهای جدید است؛ این در حالی است که در برخی شهرهای جدید هرچند جانمایی اولیه برای احداث شهر مناسب بوده است اما ساخت و سازهای مسکن مهر طی یک دهه گذشته عمدتا در مناطقی از این شهرها انجام شده است که نسبت به سایر مناطق دورافتادهتر و نامناسبتر بودهاند. «نبود سامانه حمل و نقل عمومی سریع و ارزان» سومین چالشی است که در «سند شهرهای جدید ۱۴۲۰» بر ضرورت حذف آن تاکید شده است؛ پیشتر در جریان یک نظرسنجی از ساکنان شهرهای جدید، ۷۵ درصد ساکنان این شهرها از کمبود و نقص شبکه حمل و نقل بین شهر جدید و شهر مادر بهعنوان مهمترین مشکل سکونت در این شهرها یاد کرده
بودند.در حال حاضر در نبود شبکه حمل و نقل مترو بین شهر مادر و شهرهای جدید، تنها وسیله حمل و نقل در دسترس برای تردد ساکنان بین این مسیر، استفاده از خودروهای شخصی است که هم زمان و هم هزینه سفر را برای خانوارهای ساکن در شهرهای جدید افزایش میدهد. چالش چهارم به «فقر خدمات رفاهی و سکونتی در شهرهای جدید» برمیگردد؛ هماکنون شهرهای جدید کمترین سطح دسترسی به خدمات و امکانات رفاهی، تفریحی، بهداشتی و درمانی، آموزشی و... را دارند.
«ضعف در جذب جمعیت هدف» پنجمین چالش حال حاضر شهرهای جدید موجود است؛ هماکنون بیش از ۷۰ درصد جمعیتپذیری شهرهای جدید محقق نشده است که مهمترین علت این امر سطح پایین کیفیت زندگی در این شهرها به واسطه مشکلات فراوانی است که پیشروی ساکنان این شهرها قرار دارد. «دامن زدن به جدانشینی در شهرهای جدید»، چالش ششمی است که در سند توسعه شهرهای جدید ۱۴۲۰ بر ضرورت حذف آن طی ۲۴ سال آینده تاکید شده است؛ درحال حاضر چهره جمعیتی شهرهای جدید، چهرهای فقیرنشین است؛ به این معنا که عمده ساکنان شهرهای جدید جزو طبقات ضعیف جامعه هستند و اختلاط جمعیتی که یکی از مهمترین شاخصهای کارآمدی یک شهر جدید محسوب میشود در کمترین سطح ممکن قرار دارد.
«تبدیل شدن شهرهای جدید به خوابگاه شاغلان کلانشهرها»دهمین چالش کلیدی ساکنان این شهرها محسوب میشود که ناشی از وابستگی شغلی شهرهای جدید به شهرهای مادر است؛ طی سالهای گذشته، شهرهای جدید موجود عمدتا بدون تدابیر مشخص برای اشتغال ساکنان و صرفا در شکل خوابگاه ساکنان کلانشهرها احداث شدند.
بازتعریف سیاستها با ۱۳ ماموریت
مدیریت جدید شرکت عمران شهرهای جدید، اعلام کرده هماکنون زمان بازتعریف سیاستهای مدیریت و توسعه شهرهای جدید فرا رسیده است؛ متولیان شهرهای جدید با استناد به نقشه راه شهرهای جدید تا افق ۱۴۲۰، در صدد برآمدهاند تا مجموعه اقدامات تازهای را برای سکونتپذیری در شهرهای جدید در دو سطح عمده کلید بزنند؛ براین اساس، «حل چالش و نارساییهای ۱۷ شهر جدید موجود» در سطح اول و همچنین «ایجاد نسل نوین شهرهای جدید با ویژگی شهرهای کارآفرین و دارای استقلال شغلی از شهر مادر»در سطح دوم، مهمترین اهداف ذکر شده در این سند است. گزارش «دنیای اقتصاد» از جزئیات پیشنویس سند توسعه شهرهای جدید حکایت از آن دارد که متناسب با این شاخصها، دستگاههای دولتی مسوولیت پیدا میکنند ۱۳ ماموریت عمده را در برنامهریزیهای جدید خود دنبال کنند.
«متنوعسازی گروههای ساکن در شهرهای جدید»به معنای ایجاد اختلاط جمعیتی و جذابسازی شهرهای جدید برای ورود وسکونت طبقات متوسط و متوسط روبه بالای درآمدی از مهمترین ماموریتهای تاکید شده در «سند توسعه شهرهای جدید ۱۴۲۰» است. «تلاش برای شکلگیری تدریجی هویت و سرمایه اجتماعی»و ایجاد سطح بالای ماندگاری ساکنان شهرهای جدید در این شهرها به واسطه ایجاد حس تعلق در آنان دومین ماموریت مورد تاکید در این سند است؛ براساس نتایج تحقیقاتی که پیشتر درخصوص وضعیت حس تعلق و سرمایه اجتماعی در شهرهای جدید انجام شد ۷۱ درصد از ساکنان شهرهای جدید از تمایل به جابهجایی از شهر جدید و تغییر محل زندگی در صورت توانمندی مالی در آینده خبر دادند. به این معنی که هر زمان از توانایی مالی کافی برای جابهجایی و تامین مسکن برخوردار شوند به مجموعه شهری مادر بازگشت خواهند کرد.
«توسعه مطلوب شهرهای جدید با اتکا به توان بخش خصوصی»چهارمین ماموریت کلیدی برای توسعه شهرهای جدید طی ۲۴ سال آینده است.در این راستا حذف مداخلهگری مستقیم دولت از تصدی امور اجرایی در این شهرها مورد تاکید قرار گرفته است؛ «ایجاد و تکمیل سیستم حمل و نقل همگانی، انبوه، سریع وارزان قیمت» با تکیه بر توسعه ریل محور شبکههای حمل و نقل عمومی «شبکه مترو»، اولویت دیگر متولی شهرهای جدید در دولت است؛ «نوآوری در مکانیابی برای ساخت وتوسعه شهرهای جدید اعم از نسل قدیم و نسل جدید این شهرها» و همچنین «ارتقای کیفیت محیطی شهرهای جدید» از دیگر ماموریتهای کلیدی تاکید شده در «سند توسعه شهرهای جدید ۱۴۲۰ » است.
ارسال نظر