موجسواری مجازی سلبریتیها بر عواطف عمومی
این روزها بین برخی چهرهها مد شده که برای اضافه شدن تعداد دنبالکنندگان (فالوئرها) خود در شبکههای مجازی همچون اینستاگرام، از ترفندهایی استفاده میکنند و با سلفیگرفتن در نهادهای خیریه با شرط دریافت هزینههای هنگفت، فقط میخواهند با عوامفریبی به تعداد دنبالکنندگان خود بیفزایند.
این روزها اما کمتر شاهد چنین رویکردی هستیم و برخی معضلات نه فقط دامنگیر افراد معمولی جامعه شده که حتی سلبریتیها هم درگیر چنین فضایی هستند.
مخاطب فعال امروز
دکتر احمد یحیایی ایلهای، مدرس ارتباطات درباره رقابت و چشم و همچشمی میان برخی ستارگان برای افزایش تعداد دنبالکنندهها میگوید: در دنیا از مدلهای مختلف و ابزارهای متنوع برای تبلیغات استفاده میکنند که فضای مجازی هم یکی از ابزارهای تبلیغاتی محسوب میشود. برخی از این فضا استفاده صحیح میکنند و برخی دیگر ناصحیح، اما آنچه اهمیت دارد این است که ما بتوانیم به سبکهای آگاهیبخشی برسیم و از روشهای انحرافی پرهیز کنیم. جهان امروز، دنیای اطلاعات خوانده میشود و افکار و آگاهی مردم جامعه در حال رشد است.
وی ادامه میدهد: مخاطب امروز فعال است و در مقابل هر پیام، تصویر و اطلاعات، واکنشهای متفاوت دارد. البته گروهی بیهدف به نشر مطالب میپردازند و گروهی دیگر که از سواد رسانهای برخوردار هستند، سعی میکنند هر پیام، تصویر و خبری را براحتی نپذیرند و بدون تحقیق، آن را نشر نمیدهند، اما درباره اقدام سوپراستارها و سلفیهایی که میگیرند، باید تاکید کنم هدف همه آنها یکی نیست. برخی به دنبال اقدامات خیرخواهانه و برخی دیگر به دنبال منافع شخصی هستند.
فضای مجازی، اصالت ندارد
دکتر محمود اربابی، مدرس ارتباطات نیز در این خصوص معتقد است: پرداختن به این مساله، به فرصت و تمرکز بیشتر نیاز دارد، چون در این اقدام باید وجوه مختلف را در نظر داشته باشیم. در فضای مجازی، هر عمل از روی قصد و غرض است. یکی از این قصدها میتواند تبلیغ باشد یا جنبه اطلاعرسانی به خودش بگیرد یا برای جهت دادن در راستای منافع عمومی باشد. فضای مجازی چنین امکاناتی را ایجاد کرده است.
او تاکید میکند: انسانها به واسطه ویژگیهایی تبدیل به شخصیت میشوند و مردم هم بنا به دلایلی که از سطح علاقه و اشتیاقشان نشات میگیرد، مسیر شخصیتهای برجسته را ادامه میدهند. ممکن است چهرهها، سیاسی، فرهنگی و هنری باشند. وقتی این دو تلفیق شوند، موقعیت جدید ایجاد میشود که البته به ذات نمیتواند موقعیت نامناسبی باشد.
وی ادامه میدهد: هر فرآیندی میتواند توسط فرد یا افرادی با غرض یا بیغرض مخدوش شود. بنابراین فضای مجازی برای تقویت هر گونه اتفاقی مهیاست. شخصیتی را در نظر بگیرید که درگیر یک مناسبت میشود. ما نمیتوانیم به این مساله ایراد بگیریم و به طور قطع بگوییم فرد چهره، فقط در راستای افزوده شدن دنبالکنندگان کاری را انجام داده است.
دکتر اربابی با تاکید بر اینکه در این خصوص نمیتوان قضاوت قطعی کرد، تصریح میکند: هر پدیدهای که در فضای مجازی شکل میگیرد، عوارض منفی هم دارد. فضای مجازی، اصالت واقعی برای اهل فکر و نظر ندارد و فضای مثبت آن بالقوه خیلی واجد اعتبار نیست، اما این دلیل نمیشود که بگوییم فضای مجازی فقط عوارض منفی دارد، زیرا هر امکانی نقاط مثبت و منفی خودش را دارد.
تبلیغات رنگارنگ سلبریتیها در فضای مجازی
کافی است هر روز سری به صفحههای شخصی بازیگران در شبکههای اجتماعی بزنیم، آن وقت است که متوجه میشویم هر کدام از آنها دنیای رنگارنگی در فضای مجازی دارند. یکی از بازیگران خبر از افتتاح یک کافه دنج با محیط سنتی را میدهد و آن یکی کافهای را تبلیغ میکند که به واسطه نورش برای کسانی مناسب است که مشکل آستیگمات و شب کوری دارند. یکی دیگر با یک بچه معلول عکس میاندازد و از این طریق محبت خودش را نسبت به این کودکان نشان میدهد. یکی دیگر هم با یک حیوان عکس میگیرد و دم از محیط زیست میزند.
نظر کاربران
کار خاصی نمي کنند، اينجور کارا را دولت مردان هم می کنند
در کشور ما که فقر فرهنگی بیداد می کند قطعا امثال تتلو در فضای مجازی خوب جولان داده و عوام هم از این افراد طرفداری می کنند