چه کسی در حادثه ترمینال جنوب مقصر است؟
حسین آخانی در خبرآنلاین نوشت: بسیاری از حوادث خشونت بار ناشی از عدم برخورد درست کارکنان و کارمندانی است که وظیفه آنها خدمت رسانی است.
۱. خبر تکان دهنده است. مسافری برای سفر به ترمینال جنوب میرود، بلیط میگیرد، اتوبوس تاخیر بیش از حد دارد. مسافر برای پس گیری پول بلیط مراجعه میکند و پولش را نمیدهند. مسافر از برخورد کارمندان تعاونی ۱۳ به حدی به خشم میآید که به خانه رفته چاقو بر میدارد و برای انتقام به ترمینال بر میگردد. انتقامی خونین که یک نفر کشته و دو نفر زخمی به همراه دارد. من نه حقوقدانم و نه میتوانم بگویم برای چنین آدمی چه مجازاتی عادلانه است. اما من ریشه یابی حادثه را بسیار مهمتر از برخورد با مجرم میدانم. تحقیر انسانها و رفتار بد کسانی که شغلشان خدمات رسانی ریشه این حادثه است.
روزانه دهها و شاید صدها برخورد توهین آمیز و تحقیر آمیز توسط کارکنان خدماتی دولتی و خصوصی با مردم میشود. این برخوردها اغلب باعث درگیریهای لفظی میشود، گاهی به زد و خورد میکشد و در اندک مواردی باعث خشونت شدید و فاجعه منجر به زخمی شدن و حتی قتل میشود. بعضی موارد خشونت در جای دیگر خود را نشان میدهد. مثلا فرد سوار خودرو میشود و به دلیل عصبانیت، باعث حادثه مرگ باری در جای دیگر میشود و یا سر اعضای خانواده خالی میکند.
دستگاههای نظارتی و مدیریت شرکتهای خدماتی باید با خاطیان برخورد جدی کنند. بخصوص در ترمینالهای مسافری که آستانه صبر و تحمل به دلیل فشار سفر همیشه پایین است. بایستی کارکنان خدماتی و حتی کارگران چنین مراکزی دورههای آموزشی ببینند تا نسبت به حقوق کسانی که به آنها خدمات میرسانند آشنا شوند و نحوه برخورد با مردم را بدانند. در همین حادثه ترمینال باید رئیس آن تعاونی پاسخگوی رفتار با مسافرین و کوتاهی در حل مشکل تاخیر باشد. اگر اتوبوسی به هر علتی تاخیر دارد، باید در کوتاهترین زمان ممکن جایگزین برای آن پیدا شود، یا اینکه برای مسافران از سایر شرکتها بلیط تهیه شود. برخورد کارکنان باید احترام آمیز بوده و اگر به هر دلیلی مشکل حل نمیشده وظیفه شرکت پرداخت خسارت به مسافرین و دلجویی از آنها است.
به عقیده من به جای باز کردن این همه دانشگاه و دادن مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به بیکاران، بایستی مدارس و آموزشگاههای حرفهای در کشور راه اندازی کرد. برای هر حرفهای تا زمانی که فرد آموزش ندیده و گواهی آن را نگرفته اجازه کار ندهند. اگر چه تضمینی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی نیست، ولی به مرور زمان فرهنگ سازی شده و نحوه احترام گذاشتن به افراد و حقوق آنها در جامعه نهادینه میشود و باعث کاهش جرم و جنایت خواهد شد.
نظر کاربران
احسنت
متاسفانه بی فرهنگی بی رحمی بی وجدانی موج میزنه تو جامعه چرا نمی دونم!؟
ممنون از توضیح درباره جرم و جرم شناسی و حقایق جامعه
لایک
توی ترمینال ها هیچکسی
حرف راست به مسافر نمیزنه
همه دنبال اینن که جیب مسافر بدبختو
خالی کنن
سلام
تحليل درستي نبود و در قضيه گم شدن شماره پلاستيك هم مقصر خود نويسنده بوده و شاگرد و راننده حق داشتند ساك رو به شوما ندهند.
پاسخ ها
چهارنفراگرمثل تو قضاوت کنند دیگراحتیاج به قاضی نیست
چند وقت پیش من میخواستم به تهران بروم بلیط ساعت ۹ صبح راگرفتم ,اما بخاطر اینکه مسافر کم بود و راننده میخواست با ماشین پر از مسافر حرکت کنه یک ساعت طول کشید تا راه افتاد.وهمه ما دیگه کفری شده بودیم.
عالی بود مرسی خیلی زیبا خود بنده امروز تو تعویض پلاک بعلت رفتار ناشایست کارمند دختر کم بود به دعوا رو بیاورم ولی به زور خودم رو نگه داشتم واقعآ یه کلاس درس میخان
خوب برادر من کاغذ رسیدش رو نداشتی ساک رو بهت نمی دادن این که توهین نبوده این انجام وظیفه راننده و کمکش بوده تازه شکایت هم می کنی ؟!!!
واقعا خیلی از این راننده ها اینطور برخورد می کنن / مشخصات وسایل داخل ساک کافی بود !! منم یبار رسید ساکم گف شد !! مامور گف مشخصات بده !! گفتم کلیدم تو جیب شلوارمه تو ساک !! نگا کرد و بدون هیچ چشم دارشتی بهم دادش!! البته چند نشونه دیگه هم دادم ولی ادم رو از دینش خارج نکرد / بعضی ها انگار دنبال حل مسئله نیستن / بیشتر دنبال پیچیده کردن مسئله هستن / خب ادم تحقیر بشه و بهش احترام گذاشته نشه اونم بخاطر گم شدن یه رسید ، واقعا درکش مشکله !!! چون جرم که نکرده ، اتفاقه و پیش میاد / من کاملا موافقم ، باید دستگاهای نظارتی دنبااال این مسائل بااشن و حقوق شهروندی مردم رعایت بشه
البته که این گم شدن رسید الکی بوده چون کسی ساک خالی با خودش نمیبره ولی در مورد ترمینال جنوب گناه کار شرکت مسافر بری میباشد
ترمینال جنوب برخلاف بقیه ترمینالا الان بلیط میده و دو ساعت دیگه هم حرکت نمیکنه.محیط خوبی هم نداره...کی رسیدگی میکنه.