۵۹۳۱۵۰
۱۳ نظر
۵۰۱۲
۱۳ نظر
۵۰۱۲
پ

چه کسی در حادثه ترمینال جنوب مقصر است؟

حسین آخانی در خبرآنلاین نوشت: بسیاری از حوادث خشونت بار ناشی از عدم برخورد درست کارکنان و کارمندانی است که وظیفه آنها خدمت رسانی است.

حسین آخانی در خبرآنلاین نوشت: بسیاری از حوادث خشونت بار ناشی از عدم برخورد درست کارکنان و کارمندانی است که وظیفه آنها خدمت رسانی است.
در ترمینال جنوب تاخیر اتوبوس، حادثه خونباری را سبب شده است که در آن یک نفر کشته و دو نفر زخمی و قاتل هم در هر صورت قربانی چهارم و خانواده‌های آنها زنجیره قربانیان یک ندانم کاری است. در همین هفته برای من اتفاق مشابهی رخ داد که اگر طرف کس دیگری بود شاید به خشونت منجر می‌شد.

۱. خبر تکان دهنده است. مسافری برای سفر به ترمینال جنوب می‌رود، بلیط می‌گیرد، اتوبوس تاخیر بیش از حد دارد. مسافر برای پس گیری پول بلیط مراجعه می‌کند و پولش را نمی‌دهند. مسافر از برخورد کارمندان تعاونی ۱۳ به حدی به خشم می‌آید که به خانه رفته چاقو بر می‌دارد و برای انتقام به ترمینال بر می‌گردد. انتقامی خونین که یک نفر کشته و دو نفر زخمی به همراه دارد. من نه حقوق‌دانم و نه می‌توانم بگویم برای چنین آدمی چه مجازاتی عادلانه است. اما من ریشه یابی حادثه را بسیار مهمتر از برخورد با مجرم میدانم. تحقیر انسان‌ها و رفتار بد کسانی که شغلشان خدمات رسانی ریشه این حادثه است.

۲.صبح شنبه ۴ شهریور ماه ساعت ۴ صبح برای رفتن به اراک با بلیط رزو شده سوار ولوی سیر و سفر در پایانه بیهقی شدم. ساعت هفت و چهل دقیقه به ترمینال اراک رسیدم. وقتی پیاده شدم رفتم ساک خالی خود را بگیرم. هر چه گشتم شماره پلاستیکی که به من داده شده بود را در جیبم پیدا نکردم، خیلی برایم عجیب بود. من بلافاصله بعد از تحویل ساک پلاک را هم در جیبم گذاشته بودم و نمی‌دانم چرا گم شده بود! وقتی خواستم ساک را بگیرم کمک راننده ساک من را نمی‌داد. هر چه گفتم همه مسافرها رفته‌اند و این ساک خالی هم به من تعلق دارد، ولی گوش نمی‌داد. به راننده مراجعه کردم، او هم از شاگرد راننده دفاع کرد! به هیچ عنوان حاضر نمی‌شدند ساک را بدهند.
حتی راننده، کمک راننده را تهدید کرد که اگر ساک را بدهی تو را جریمه می‌کنم! نیم ساعت در ترمینال به جر و بحث کشید. به طوری که من حاضر شدم قید ساک را بزنم و بروم. بلاخره وقتی دیدند من قید ساک را زده‌ام با عصبانیت و ناراحتی ساک من را دادند. قصد من دیدار پدر پیرم بود. من ماشین شخصی هم داشتم و اتفاقا ماشین خود که در پارکینگ بیهقی پارک کرده بودم و می‌خواستم با حمل و نقل عمومی سفر کنم. وقتی به این نحوه برخورد مواجهه شدم ذهن من کل روز درگیر بود. دو بار به بخش شکایات سیر و سفر زنگ زدم و موضوع را توضیح دادم. تلفن من را گرفتند، ولی کسی با من تماس نگرفت و نمی‌دانم آیا با راننده و کمک راننده خاطی برخورد شد یا نه.

روزانه دهها و شاید صدها برخورد توهین آمیز و تحقیر آمیز توسط کارکنان خدماتی دولتی و خصوصی با مردم می‌شود. این برخوردها اغلب باعث درگیری‌های لفظی می‌شود، گاهی به زد و خورد می‌کشد و در اندک مواردی باعث خشونت شدید و فاجعه منجر به زخمی شدن و حتی قتل می‌شود. بعضی موارد خشونت در جای دیگر خود را نشان می‌دهد. مثلا فرد سوار خودرو می‌شود و به دلیل عصبانیت، باعث حادثه مرگ باری در جای دیگر می‌شود و یا سر اعضای خانواده خالی می‌کند.

دستگاه‌های نظارتی و مدیریت شرکت‌های خدماتی باید با خاطیان برخورد جدی کنند. بخصوص در ترمینال‌های مسافری که آستانه صبر و تحمل به دلیل فشار سفر همیشه پایین است. بایستی کارکنان خدماتی و حتی کارگران چنین مراکزی دوره‌های آموزشی ببینند تا نسبت به حقوق کسانی که به آنها خدمات می‌رسانند آشنا شوند و نحوه برخورد با مردم را بدانند. در همین حادثه ترمینال باید رئیس آن تعاونی پاسخگوی رفتار با مسافرین و کوتاهی در حل مشکل تاخیر باشد. اگر اتوبوسی به هر علتی تاخیر دارد، باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن جایگزین برای آن پیدا شود، یا اینکه برای مسافران از سایر شرکت‌ها بلیط تهیه شود. برخورد کارکنان باید احترام آمیز بوده و اگر به هر دلیلی مشکل حل نمی‌شده وظیفه شرکت پرداخت خسارت به مسافرین و دلجویی از آنها است.

به عقیده من به جای باز کردن این همه دانشگاه و دادن مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری به بیکاران، بایستی مدارس و آموزشگاه‌های حرفه‌ای در کشور راه اندازی کرد. برای هر حرفه‌ای تا زمانی که فرد آموزش ندیده و گواهی آن را نگرفته اجازه کار ندهند. اگر چه تضمینی برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی نیست، ولی به مرور زمان فرهنگ سازی شده و نحوه احترام گذاشتن به افراد و حقوق آنها در جامعه نهادینه می‌شود و باعث کاهش جرم و جنایت خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • بدون نام

    احسنت

  • بدون نام

    متاسفانه بی فرهنگی بی رحمی بی وجدانی موج میزنه تو جامعه چرا نمی دونم!؟

  • میلاد

    ممنون از توضیح درباره جرم و جرم شناسی و حقایق جامعه

  • بدون نام

    لایک

  • بدون نام

    توی ترمینال ها هیچکسی
    حرف راست به مسافر نمیزنه
    همه دنبال اینن که جیب مسافر بدبختو
    خالی کنن

  • haimiirani

    سلام
    تحليل درستي نبود و در قضيه گم شدن شماره پلاستيك هم مقصر خود نويسنده بوده و شاگرد و راننده حق داشتند ساك رو به شوما ندهند.

    پاسخ ها

    • بدون نام

      چهارنفراگرمثل تو قضاوت کنند دیگراحتیاج به قاضی نیست

  • بروجرد

    چند وقت پیش من میخواستم به تهران بروم بلیط ساعت ۹ صبح راگرفتم ,اما بخاطر اینکه مسافر کم بود و راننده میخواست با ماشین پر از مسافر حرکت کنه یک ساعت طول کشید تا راه افتاد.وهمه ما دیگه کفری شده بودیم.

  • بهزاد رسولی

    عالی بود مرسی خیلی زیبا خود بنده امروز تو تعویض پلاک بعلت رفتار ناشایست کارمند دختر کم بود به دعوا رو بیاورم ولی به زور خودم رو نگه داشتم واقعآ یه کلاس درس میخان

  • سبا

    خوب برادر من کاغذ رسیدش رو نداشتی ساک رو بهت نمی دادن این که توهین نبوده این انجام وظیفه راننده و کمکش بوده تازه شکایت هم می کنی ؟!!!

  • الماسی

    واقعا خیلی از این راننده ها اینطور برخورد می کنن / مشخصات وسایل داخل ساک کافی بود !! منم یبار رسید ساکم گف شد !! مامور گف مشخصات بده !! گفتم کلیدم تو جیب شلوارمه تو ساک !! نگا کرد و بدون هیچ چشم دارشتی بهم دادش!! البته چند نشونه دیگه هم دادم ولی ادم رو از دینش خارج نکرد / بعضی ها انگار دنبال حل مسئله نیستن / بیشتر دنبال پیچیده کردن مسئله هستن / خب ادم تحقیر بشه و بهش احترام گذاشته نشه اونم بخاطر گم شدن یه رسید ، واقعا درکش مشکله !!! چون جرم که نکرده ، اتفاقه و پیش میاد / من کاملا موافقم ، باید دستگاهای نظارتی دنبااال این مسائل بااشن و حقوق شهروندی مردم رعایت بشه

  • بدون نام

    البته که این گم شدن رسید الکی بوده چون کسی ساک خالی با خودش نمیبره ولی در مورد ترمینال جنوب گناه کار شرکت مسافر بری میباشد

  • یک دختر

    ترمینال جنوب برخلاف بقیه ترمینالا الان بلیط میده و دو ساعت دیگه هم حرکت نمیکنه.محیط خوبی هم نداره...کی رسیدگی میکنه.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج