۵۹۱۶۸۴
۴ نظر
۵۰۲۰
۴ نظر
۵۰۲۰
پ

ضرب الاجل بانکهای بی‌ اخلاق برای مشتریان

در فاصله دو روز مانده تا اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با الزام شبکه بانکی به رعایت سودهای مصوب شورای پول و اعتبار، برخی از بانک‌ها همچنان با ارسال پیامک‌هایی که از ابتدای هفته جاری نسبت به آن اقدام کرده‌اند، مشتریان خود را نگران کرده و برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده به بانک‌ها فرامی‌خوانند، رفتاری که از نگاه مدیران ارشد بانکی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است.

خبرگزاری ایسنا: در فاصله دو روز مانده تا اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی در رابطه با الزام شبکه بانکی به رعایت سودهای مصوب شورای پول و اعتبار، برخی از بانک‌ها همچنان با ارسال پیامک‌هایی که از ابتدای هفته جاری نسبت به آن اقدام کرده‌اند، مشتریان خود را نگران کرده و برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده به بانک‌ها فرامی‌خوانند، رفتاری که از نگاه مدیران ارشد بانکی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است.

بعد از آنکه در هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از روز شنبه همزمان با ۱۱ شهریورماه بانک‌ها براساس دستورالعملی که به آنها ابلاغ شده مکلف هستند نرخ‌های سود متفاوتی که اکنون به حساب‌های سپرده پرداخت می‌کنند را براساس سود سپرده شورای پول و اعتبار کاهش دهند، برخی از بانک‌ها طی اقدامی پیامک‌هایی را برای مشتریان خود ارسال کرده و آنها را به شعب فراخوانده‌اند.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها مکلف هستند سودهای سالانه را حداکثر تا ۱۵ درصد علی‌الحساب و کوتاه مدت را تا حداکثر ۱۰ درصد کاهش دهند. این در شرایطی است که برخی از بانک‌ها به مشتریان خود پیام دادند که با این شرایط به شعب مراجعه کرده و حساب‌های روزشمار خود را به بلندمدت منتقل کنند.

این رفتار برخی از بانک‌های خصوصی با واکنش تند سایر مدیران بانکی مواجه شد به گونه‌ای که حسین‌زاده - رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی - منتقدانه عنوان کرد که "برخی بانک‌ها در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی در فراخوان‌هایی از مردم خواسته‌اند تا قبل از ۱۱ شهریورماه نسبت به افتتاح حساب بلندمدت و دریافت سود بیشتر اقدام کنند. این رفتار به هیچ عنوان قابل تایید نیست و بانک مرکزی نیز نسبت به این موضوع حساسیت خواهد داشت."

با این حال گرچه انتظار می‌رفت بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر بازار پول واکنشی نسبت به رفتار چنین بانک‌هایی داشته باشد، اما مشاهده می‌شود حتی امروز پنج شنبه که وقت اداری بانک‌ها معمولا تا ساعت ۱۲ است، برخی از آنها پیامک‌هایی پیاپی را برای مشتریان خود ارسال کرده و برای آنها ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند، به گونه‌ای که یکی از آنها اعلام می‌کند از ۱۱ شهریورماه سود کلیه حساب‌های روزشمار به ۱۰ درصد تغییر می کند و از این تاریخ تمام حساب‌ها یکساله تلقی شده و قابل دریافت و پرداخت ندارند، از این رو مشتری باید با ارسال پیامک موافقت یا عدم موافقت خود را با این موضوع اعلام کند.
این در شرایطی است که نه تنهابرخی بانک‌ها هنوز دستورالعمل سود بانکی که به اجرا در نیامده را دور می زنند، بلکه موجب نگرانی سپرده گذاران شده‌اند.

فقط کافی است از مقابل شعب این بانک‌ها عبور کرد تا مشاهده شود که ازدحام بسیاری در نتیجه فراخوان مشتریان در آنها ایجاد شده است. حال این که چرا مقامات نظارت نسبت به این موضوع هنوز واکنشی نشان نداده‌اند جای سوال دارد! این در حالی است که این بانک‌ها اغلب بانک‌هایی هستند که پیش از این نیز سودهایی بیش از ۲۰ درصد به سپرده‌گذاران خود پرداخت می‌کردند و خلاف جریان نظام بانکی در حال حرکت بودند.

جالب اینجاست که این چند مورد بانک متخلف به مشتریان اعلام می‌کنند که گرچه از روز شنبه همه بانک‌ها موظف به کاهش نرخ سود هستند، اما چندان هم بعید نیست که سودهای بالغ بر ۲۰ تا ۲۲ درصد در آنها همچنان جریان داشته باشد البته این موضوع خاص سپرده‌های کوتاه مدت آنها بوده و سپرده‌های بلندمدت همچنان نرخ‌های قابل توجهی دارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سیاووش

    مردم و سرمایه هاشون ،شدن بازیچه دست بانک ها و بانک مرکزی،، پس چرا سود وام ها رو کاهش نمیده

  • بدون نام

    کار غیرقانونی نکرده اند، به مشتریان اطلاع رسانی کرده اند که این اختیار رو دارند حسابشون رو یکساله کنند و در نتیجه به جای 10% روزشمار ، 15% یکساله بگیرند.
    این که اسمش دور زدن قانون نیست که بهره برداری بهینه از قوانین موجوده، کاری که وکیل هم میکنه.
    یه عده که منافعی دارند فقط دنبال بهانه اند.

  • بدون نام

    مامانده ایم این وسط ببن بانکها وبانک مرکزی

  • بدون نام

    روشنگری واطلاع رسانی به مشتریان بی اخلاقی است ولی اغفال ودرعمل انجام شده قراردادن مشتری اوج اخلاق است.

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج