تا سوخت گران نشود، خودروها نو نمیشوند!
هر چند سازمان راهداری در طول ماههای گذشته بارها اعلام کرده برنامهریزیهایی را به منظور نوسازی ناوگان عمومی کشور اجرایی میکند و در این راستا از حمایت بخشهایی همچون وزارت نفت نیز استفاده خواهد شد، اما به نظر میرسد هنوز فرآیند نوسازی ناوگان به طور جدی آغاز نشده و به فراهم شدن مقدماتی وابسته است.
خبرگزاری ایسنا: هر چند سازمان راهداری در طول ماههای گذشته بارها اعلام کرده برنامهریزیهایی را به منظور نوسازی ناوگان عمومی کشور اجرایی میکند و در این راستا از حمایت بخشهایی همچون وزارت نفت نیز استفاده خواهد شد، اما به نظر میرسد هنوز فرآیند نوسازی ناوگان به طور جدی آغاز نشده و به فراهم شدن مقدماتی وابسته است.
در حوزه ناوگان مسافری عمومی همانطور که پیش از این نیز بارها مسئولان این اتحادیه اعلام کردهاند، فاصله بسیار زیاد میان قیمت خودروهای نو و تسهیلات بانکی ارائه شده برای اسقاط خودروهای فرسوده از سوی دولت اصلیترین علت کند شدن فرایند نوسازی به حساب میآید. طبق برآوردهای صورت گرفته، برای یک اتوبوس اسقاط شده مبلغی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به راننده پرداخت میشود و این در حالی است که برای خرید یک اتوبوس نو به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان سرمایه احتیاج خواهد بود و هیچ یک از تسهیلات بانکی که تاکنون ارائه شده امکان پر کردن این فاصله قابل توجه را پیدا نکردهاند.
در حوزه ناوگان فرسوده باری نیز در کنار مشکل بخش مسافری مسائلی چون فراهم نبودن شرایط دقیق اقتصادی و آینده شغلی رانندهها مزید بر علت شده تا بسیاری از آنها زیر بار ریسک نوسازی خودروهایشان نروند؛ هر چند در این زمینه وارد شدن یکی از شرکتهای خصوصی و ارائه تسهیلات آن توانست حداقل بخش کوچکی از ناوگان فرسوده کشور را وارد فرآیند نوسازی کند، اما در عمل هنوز اقدامات انجام شده با اهداف ابتدایی فاصلهای قابل توجه دارد.
در این فضا با وجود آنکه به نظر میرسد تلاش برای افزایش مبلغ وام و البته کاهش نرخ سود آن می تواند به عنوان یکی از اولویتهای سازمان راهداری مطرح شود، اما هنوز رئیس این سازمان پیگیری مسائلی مانند افزایش هزینه سوخت را عامل اصلی در ترغیب رانندهها به نوسازی خودروهایشان اعلام میکند.
داود کشاورزیان اخیرا گفته یکی از فاکتورهای مهم در روند اجرایی طرح نوسازی بحث واقعی شدن قیمت سوخت است، چرا که در صورت عدم تحقق این موضوع مالکان خودروهای فرسوده رغبت چندانی برای انجام این کار نخواهند داشت. اضافه کردن هزینه خودروهای فرسوده متناسب با سوخت مصرفی و آلودگی در محیط زیست میتواند یکی از اصلیترین ابزارها در این حوزه باشد.
با وجود آنکه رئیس سازمان راهداری به طور دقیق اعلام نکرده برنامهریزی برای افزایش نرخ سوخت در شرایطی که دولت در سطح کلان با آن مخالفت کرده چگونه پیگیری خواهند شد و حتی تا زمان تصویب این موضوع چه برنامهای وجود خواهد داشت، اما آنچه در حال حاضر بیشترین اهمیت را دارد، فرسودگی قابل توجه در ناوگان عمومی باری و مسافری ایران است که از سوی رئیس سازمان راهداری به دستوراتی در آینده موکول میشود. دستوراتی که تا نرسیدن آنها احتمالا همچنان جادههای ایران را به محلی برای جولان خودروهای فرسوده تبدیل میکند.
نظر کاربران
سوخت و گرون کنید ماشینم گرون کنید.... پیش دس پدر مردم! ؟
الکی الکی بنزین 1000 توماني را شلوغش مي كنند اهاي يا ايها الناس روزي مصرف بنزين شده 90 يا 100 مليون ليتر و2000 تومن قيمت پرت میدهند .تا 1500 تومن به خلق الله بندازند!!!!!
فکر نمی کنم در حال حاضر دولت سوبسیتی بابت سوخت بدهد وطبق گفته بعضی حضرات الان نرخ سوخت مساوی اونور آب ا ست بنا براین بجای افزایش سوخت ومتعاقب آن افزایش بار گرانی بر دوش مردم بهتر است یه کم از حیف ومیلهای منابع مالی کاسته و
تیتر باید اینطوری زده میشد:تا بنزین گران نشود،مردم مارواتش نمیزنند
دست شما درد نکند. مواضب باش ندزدنت.
ورود ماشین را ازاد کنید تا مردم خورو خوب بخرند و خودرو سازی ما هم یا جمع یا درست شود.
واقعا قرار است تا کی ملت از خودرو سازان حمایت کنند. برای پنج تا ده سال منطقی است اما ابدی شده
پولی هم برای مردم مگر گذاشتید که توقع دارید خودرو هارو نو کنن
مگر در عرض پنج سال ده برابرکردید جزفلاکت برای مردم چه داشته شما مگر غیر از گران کردن چه بلد هستید
اقا اینم گران کنید شاید اب خوش از گلوه شما پایین بره شما که کلا مردم زیر فقربردید اینم واسه شما بسم ا....
آره راست میگه گرون ترش کنید.مردم زیادی در رفاه هستند. کرایه تاکسی ها هم خیلی پایینه
زندگی مردم چه اهمیتی داره ،نو شدن خودروها مهمتره!
خودرو ها را کیفیتش را افزایش دهید نه سوخت را گران کنید.
عجیب حرفهایی میزنند.عزیز من کدوم سوخت وکدوم خودرو و گرانی.از جیب خالی مردم بپرس
باعرض سلام خدمت هموطنان گرامی
چرا در کشور ما هر کم وکاستی که باشد مردم هزینه انرارمی پردازند کارت پایان خدمت مشکل پیدا می کنندمردم هزینه انرا می پردازند کارت ملی عوض میشود مردم هزینه می دهند شناستنامه عوض میشود باز مردم خودرو زیاد میشود مردم هزینه اش را می دهند یک سوال همیشه ذهن مارا ازار می دهدکه گناه ما مردم چیست چرا باید ضررو زیان بی تدبیری دولت را مردم بپردازند تا ترافیک زیاد میشه قیمت سوخت را به میان می اورندبجای استاندارد کردن جاده ها خودرو ها زیاد مصرف می کنند مردم هزینه اضافی را می پردازند خانواده های متوسط به بالا تازه از خودروی استفاده می کنند که در کشورهای اروپایی وحتی کشورهای فقیر همسایه از انها استفاده نمی کنند چون مصرف سوخت بالایی دارند یک بار هم خودتان این هزینه هارا جبران کنید مردم از خداشونه که خودروشان کم مصرف باشه ولی کارخانه های خودرو سازی چون دولتی هستندوبخاطر همین تولید بی کیفیت می کنند پژو405که معلوم نیست چندین سال در فرانسه رده خارج شده ولی در ایران مردم عادی توان خرید انرا ندارند دولت اول باید خودش نوسازی کنه تا مردم خودبه خود نوسازی میشوند
پاسخ ها
گل گفتی عزیزولی گوش دولت انگارخیلی وقته که کرشده خداکنه لال هم بشه که ازین چرندیات دولت خسته شدیم
اینم بهونه خوبی واسه گرون کردن سوخته ماشالله کسی حریف سیاستاتون نمیشه
چه ربطی به گرانی بنزین داره شما.برین به روز بشین مثل کره جنوبی
دچار توهم شدید فقط به فکر خالی کردن جیب مردمید
بنزین و گازوییل باید به نرخ دنیا شود خود به خود جلو قاچاق گرفته میشود ولی در عوض خودرو به قیمت دنیا عرضه شود
اخه چه ربطی داره چرا برعکس فکر میکنید اتفاقا این گرونیه که همه وهمه چیرو نابود و ضایعاتی کرده
واقعا این اقا فکر میکنه پدر بنده اگ پول داشت میذاشت زیر بالشش و ماشین پر مصرف سوار میشد!؟
ن برادر من !یا خودتو زدی به کوچه علی چپ,یا اینو واسه یه کشور دیگه میخواستی بگی...
فکرکردی الان ارزونه
دیگه انتخابات تموم شدبامردم تا ۴ساله یگر کارنداربد حسن اقا رییس جمهوریت ۸,ساله شدیادته دستات میلرزید حالا هم برای گرانی مایحتاج مردم دستات بلرزه
نکن ازابن کارها