چرا خودروی وارداتی گران شده است؟
خودروی خارجی بهطور قانونی و براساس شرایط جاری کشور واردشده اما به دلیل یکشبه بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک مانده و امکان ترخیص آن وجود ندارد.
خبرآنلاین: خودروی خارجی بهطور قانونی و براساس شرایط جاری کشور واردشده اما به دلیل یکشبه بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک مانده و امکان ترخیص آن وجود ندارد.
به گزارش اتاق تهران، فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در یادداشت خود نوشت:
افزایش قیمت خودروهای وارداتی که از طریق نمایندگی به فروش میرسد ناشی از حقوق و عوارض قانونی است که در فرایند واردات ایجادشده است. در تغییر قیمت خودروی وارداتی که توسط نمایندگی عرضه میشود، دو نکته مؤثر است. اول افزایش تعداد خودروهای فرسوده و دوم تغییر نرخ ارز. این دو عامل بهطور مستقیم بر قیمتی که نمایندگیهای رسمی برای خودرو اعلام میکنند مؤثر است. بازار نمایندگیها باوجوداینکه از هیچ ارز مبادلهای برای واردات استفاده نمیکنند، یک بازار رقابتی است. این بازار نیازی به قیمتگذاری دولتی ندارد اما هم چنان براساس دستورالعمل قیمتگذاری کالا که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلامشده قیمتگذاری میشود و سازمان حمایت هم بر این بازار نظارت دارد.
در بازار آزاد، قیمتگذاری متفاوت است. قیمت خودرو در بازار آزاد براساس میزان عرضه و تقاضا تنظیم میشود و از مکانیسمهای قیمتگذاری به شکلی که در بازار عرضه نمایندگیها رایج است، پیروی نمیکند. در این بازار علاوه بر دو موضوع تعداد خودروهای فرسوده و تغییر نرخ ارز، مسائل روانی هم بر قیمت خودرو اثرگذار است. در چند هفته اخیر بازار آزاد خودروی وارداتی افزایش قیمتی را به خود دیده که بیش از هر چیز ناشی از جو روانی بسته شدن بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. این مسئله بهطور متوسط به افزایش قیمت ۱۵ درصدی خودروهای وارداتی منجر شده است.
بیش از یک ماه پیش، بخش ثبت سفارش برای واردات خودرو در سایت وزارت صنعت بسته شد. اولین دلیلی که وزارت خانه اعلام کرد، توقف ثبت سفارش به دلیل آمارگیری بود و البته در ادامه اینطور عنوان کردند که سایت بهزودی باز میشود. اما در هفتههای بعدی دوباره اعلام کردند که فعالیت سایت به دلیل بهروزرسانی متوقفشده است و مشکل در حال برطرف شدن است. بهتازگی اینطور اعلام کردند که سایت به صلاحدید وزارت صنعت، معدن و تجارت بستهشده است. این آخرین موضع رسمی نسبت عدم ثبت سفارش برای واردات خودروست.
این مسئله نمایندگیهای رسمی برای واردات خودرو را دچار مشکل کرده است. طرف خارجی منتظر ثبت سفارش نمایندگی ایرانی نمیماند بلکه براساس توافق فروشی که انجامشده از شرکت نمایندگی انتظار سفارش گذاری دارد. نمایندگی موظف است مطابق با توافق فروش، سفارش گذاری را انجام دهد و به دنبال آن با توجه به این نمایندگیها مجوزهای لازم را کسب کردند باید اقدام به ثبت سفارش کنند. متأسفانه با مواردی روبهرو شدیم که خودرویی بهطور قانونی و براساس شرایط جاری کشور واردشده اما به دلیل یکشبه بسته شدن سایت ثبت سفارش در گمرک مانده و امکان ترخیص آن وجود ندارد.
نظر کاربران
از روی بی برنامگی. از روی سوء مدیریت. وقتی خودرو داخل انقدر بی کیفیت است با هر زور و زحمتی که شده میخواهن فقط چیزی تولید کنن باید جاوی خودرو خارجی را بگیرن. گمرک را مقید به گرانی کنن. اگر کشوری با مدیریت بالا داشتیم اینطوری نمیشد وضع سرمایه گذاری . استفاده از بهترین وسایل حق عموم مردم است اما متاسفانه قشر ضعیف و متوسط میروند رای میدهن و قشر ثروتمند سودش را میبرن. به امید ایرانی اباد.
وقتی ماشین های خارجی چندین برابر قیمت واقعی به دستمون میرسه و هیچ اعتراضی نمیکنیم پس باید انتظار زورگویی بیشتر رو هم داشته باشیم
پاسخ ها
تنها دلیل گرانی خودرو های وارداتی اینه که اگر با قیمت واقعی بدست مشتری برسه، اونوقت ایران خودرو و سایپا باید برن غاز بچرونند.عزیزم سازمان حمایت از مصرف کننده که خودش حامی تولید کننده است، میاد قیمت خودرو وارداتی رو چند برابر اعلام میکنه تا در نهایت و بقول خودشون افراد فقیر مجبور بشن برن پراید بخرند.من سال ۹۰ پژو ۴۰۵ خریدم ۱۵ میلیون و همون موقع با این قیمت میشد توی عراق تویوتا کرونا خرید.بنظر شما اگر دولت اجازه میداد که دست مصرف کننده برای انتخاب باز باشه، من مجبور بودم پژو بخرم؟؟؟؟ هیهات هیهات به این دولت و مملکت
برید جمع کنید این مسخره بازیهاتون
چرا باید قیمت یه خودرو خارجی درایران دو یا سه برابر بدست مشتری برسه
دوستم که رفته بود چین میگفت خودروهای چینی تو ایران دوبرابر به مردم فروخته میشه
در عوض خودروهای تولید داخل ایران تو کشورهای دیگه ارزانتر از ایرانه
چرا باید اینجوری باشه؟
چرا اینهمه سیاست بازی و دلال بازی ولابی گری تو خودرو وجود داره که درهیچ کجای دنیا مانند ایران نیست
چون وقتی ی ماشین خارجی وارد میشه گمرک میخواد دو لپی بخوره مالیات و عوارض هزار تا کوفت و زهر مار دیگه هم بهش اضافه میشه اخر دستم باید تمام این خرجا پای مصرف کننده سوخته بشه دیگه مگه دزدی باید چجوری باشه
چه کار کنیم مگه کاری از دستمان برمیاد
دولت که خودش دزدتر از همه س باعث گرانی خودرو شده.والا چطور بایدخودروی خارجی چندین برابر قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسه.هرکس باید سهمی از این واردات به جیب بزنه