رئیس جمهوری در روز معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس مهمترین راهکار حل مسأله مسکن را بازسازی بافتهای فرسوده عنوان و بر همکاری با بخش خصوصی برای حل مشکل مسکن تأکید کرد. در ۴ سال گذشته اولویت وزارت راه و شهرسازی در برنامه مسکن نوسازی بافتهای فرسوده بود. بافتهای فرسوده از آن جهت که دارای زیرساخت هستند ساخت و ساز در آن به هزینه کمتری نیاز دارد.
روزنامه ایران: رئیس جمهوری در روز معرفی وزیران پیشنهادی به مجلس مهمترین راهکار حل مسأله مسکن را بازسازی بافتهای فرسوده عنوان و بر همکاری با بخش خصوصی برای حل مشکل مسکن تأکید کرد. در ۴ سال گذشته اولویت وزارت راه و شهرسازی در برنامه مسکن نوسازی بافتهای فرسوده بود. بافتهای فرسوده از آن جهت که دارای زیرساخت هستند ساخت و ساز در آن به هزینه کمتری نیاز دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح ۵ اقدام ویژه وزارت راه و شهرسازی در احیای بافت فرسوده گفت: برنامههای بازسازی و احیای بافتهای فرسوده با توجه به اینکه محدوده وسیعی از شهرها را در بر میگیرد جزو برنامههای مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.
محمد سعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری در گفتوگو با «ایران» با تأیید این مطلب گفت: اولویت دولت یازدهم بر سیاست نوسازی و بازآفرینی بافتهای فرسوده قرار گرفت و در این خصوص ۵ اقدام کلیدی در ۴ سال گذشته برای احیای این بافتها انجام گرفت. وی اقدام نخست را در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی در سطح ملی نام برد و افزود: در سال ۹۳ سند ملی بازآفرینی شهری در دولت تصویب شد. برنامهای را در مواد ۵۹، ۶۱ و ۶۲ قانون برنامه ششم توسعه تدوین کردیم و دراین برنامه به صورت روشن سیاستهای کلی برای ۲۷۰۰ محله بافت فرسوده در کشور را مشخص کردیم.
بنابراین برای نخستین بار در حوزه بافت فرسوده صاحب برنامه شدیم و سندی به تصویب رسید که سیاستهای دستگاههای متعدد درگیر با نوسازی و احیای بافت فرسوده را در مواجهه با این مسأله روشن کرد.
ایزدی تشکیل ستاد ملی بازآفرینی شهری را اقدام بسیار اساسی برای افزایش تعامل با دستگاههای درگیر با احیای بافت فرسوده و ارائه راهکار برای رفع این مسأله نام برد و گفت: در اقدام دوم برای هماهنگی تمام دستگاههای مرتبط با نوسازی بافت فرسوده ستادی فرابخشی با ریاست رئیس جمهوری و عضویت ۲۰ دستگاه تشکیل و جلسات مختلفی در سطح ملی و استانی و محلی برای بافتهای فرسوده تشکیل شد. وی سومین اقدام مهم برای برنامه نوسازی بافت فرسوده را تأمین ابزارهای لازم برای اجرای برنامهها نام برد و گفت: تا قبل از سال ۹۳ برای بافتهای فرسوده تنها ۳۷ میلیارد تومان اعتبار دولتی در نظر گرفته شده بود اما در حال حاضر ۹ ردیف اعتبار مستقل در حدود ۶۳۰ میلیارد تومان برای نوسازی بافتها در نظر گرفتهایم که این مبلغ فقط شامل اعتبارات عمرانی است که این مبلغ تا حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان ارزش افزوده ایجاد میکند. بنابراین از اعتبار ۳۷ میلیارد تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان جهش قابل توجهی رخ داده است.
وی افزود: اعطای ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ارزان قیمت، تأمین منابع ۱۰۰۰ میلیارد تومانی از اعتبارات بانک مرکزی و افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن در بافت فرسوده تا سقف ۵۰ میلیون تومان تنها بخشی از عملکرد و پیگیریهای وزارت راه وشهرسازی در حوزه بافت فرسوده بوده است. تازه برای احیای بافتها تنوع اعتبارات را نیز اضافه کردیم که ودیعه مقاوم سازی، خرید، نوسازی و وام برای انبوه سازان از آن جمله است. به گفته ایزدی برای تسهیلات خرید نرخ سود به کمترین میزان یعنی ۸ درصد رسیده است و با پرداخت تسهیلات به انبوه سازان حمایت از بخش خصوصی در نوسازی بافتها را در دستور کار قرار دادیم.
ایزدی اقدام مهم دیگر در حوزه نوسازی بافت فرسوده را در حوزه اجرا عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ تا ۹۴ ،۶۰۰ طرح و در سال ۹۵ و ۹۶ تاکنون ۸۶۰ طرح اجرا شده است که اجرای این طرحها همراه با ساخت زیرساختها و خدمات مانند درمانگاه، پارک، خانه سلامت، آسفالت معابر و غیره بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی آخرین اقدام دولت یازدهم در نوسازی بافت فرسوده را نهادینه کردن سیاست بازآفرینی و جریانسازی در این حوزه از طریق آموزش، اطلاعرسانی و فرهنگسازی نام برد. معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: اجرای تمام این اقدامات نشان دهنده نقش حمایتی دولت از نوسازی بافت فرسوده بوده است. وی تأکید کرد: در دولت دوازدهم برای اجرای بهتر برنامه اگر سیاستی در برنامه ششم قید شده و سندی تصویب شده باید برای همه دستگاهها الزامآور باشد و این برنامهها فقط زمانی امکان پذیر است که همه دستگاههای مرتبط با اعتقاد به نوسازی وظیفه خود را بدرستی انجام دهند. ایزدی با بیان اینکه برنامههای نوسازی بافت فرسوده از برنامههای مصوب ستاد اقتصاد مقاومتی است، گفت: محدوده وسیعی از شهرها ناامن است و بهسازی این محدودهها توسعه از داخل محسوب میشود که بر اساس اصول
اقتصاد مقاومتی بیان شده از سوی رهبر معظم انقلاب است.
وی گفت: سند حمایت از انبوه سازان ۶ ماه پیش در ستاد اقتصاد مقاومتی مطرح شد اما هنوز منتظر دستورالعمل تصویب آن هستیم. ایزدی گفت: البته در اجرای برنامهها مشکلاتی داشتیم؛ برخی از بانکها از ارائه تسهیلات استقبال نکردند و در برخی اعتبارات هم تاکنون هیچ تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت نشده است. تخصیص اعتبارات نیازمند حمایت جدی دولت و بانک مرکزی است، اگر تسهیلات پرداخت نشود مردم رغبتی برای نوسازی بافت فرسوده ندارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
جناب آقای رئیس جمهور هزینه ساخت و ساز در بافتهای فرسوده علاوه بر وجود معارضات به دلیل همان زیر ساختها که شما میبینید هزینه کمتری نسبت به ساخت و ساز در سایر قسمتها نخواهد داشت و بعضا هزینه بیشتری نیز خواهد داشت . بنابراین هزینه در صنعت ساخت و ساز را شهرداری ها و نظام مهندسی و سایر ارگانهای مربوطه زیر مجموعه دولت به وجود می اورند. از آن گذشته نرخ اهن آلات و مصالح که بی جهت و بدون دلیل منطقی و بدون نظارت موثر دولت در حال افزایش است . حال جمیع موارد یک طرف و سطح درآمد اقشار متوسط جامعه یک طرف . آیا به نظر شما هنوز راه حل برون رفت از رکود در صنعت ساختمان فقط ساخت وساز و پرداخت وام به ملتی است که در مخارج روزانه خود مانده اند . واقعا متاسفم .........
نظر کاربران
جناب آقای رئیس جمهور هزینه ساخت و ساز در بافتهای فرسوده علاوه بر وجود معارضات به دلیل همان زیر ساختها که شما میبینید هزینه کمتری نسبت به ساخت و ساز در سایر قسمتها نخواهد داشت و بعضا هزینه بیشتری نیز خواهد داشت . بنابراین هزینه در صنعت ساخت و ساز را شهرداری ها و نظام مهندسی و سایر ارگانهای مربوطه زیر مجموعه دولت به وجود می اورند. از آن گذشته نرخ اهن آلات و مصالح که بی جهت و بدون دلیل منطقی و بدون نظارت موثر دولت در حال افزایش است . حال جمیع موارد یک طرف و سطح درآمد اقشار متوسط جامعه یک طرف . آیا به نظر شما هنوز راه حل برون رفت از رکود در صنعت ساختمان فقط ساخت وساز و پرداخت وام به ملتی است که در مخارج روزانه خود مانده اند . واقعا متاسفم .........