پاسخ آیت الله مکارم به شیخالازهر:
«ازدواج موقت»، برای ضرورت است، نه هوس بازی
آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخالأزهر به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت، نامه سرگشادهای صادر کرد.
خبرگزاری ایسنا: آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به حمله تند شیخالأزهر به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت، نامه سرگشادهای صادر کرد.
این مرجع تقلید در پاسخ به اظهارات تند شیخ الأزهر، «احمد الطیب» به مکتب اهل بیت(ع) در موضوع ازدواج موقت نامه سرگشادهای صادر کرد که در متن آن آمده است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
فاضل ارجمند، برادر دکتر احمد الطیب
شیخ الأزهر شریف (دامت تأییداته)
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
امیدوارم که در سلامتی و تندرستی به سر ببرید و خداوند در انجام واجبات مقدس در خدمت به دین و امت اسلامی پشتیبان و حامی شما باشد؛ چرا که خداوند شنوا و اجابت کننده است!
ما همیشه تلاش های سازنده شما در راستای تحکیم روابط برادرانه میان قشرهای مختلف امت اسلامی را ستودهایم؛ چرا که این تلاشها، تلاشهایی مبارک برای از بین بردن شکاف در ساختار استوار و مستحکم امت اسلامی است، و با این اقدامات به کسانی که قصد سوئی نسبت به اسلام دارند مجالی نمی دهد!
تاریخ، مواضع شجاعانه و حکیمانه شما در مقابله با تلاشهای بنیاد شکست خورده وهابیت جهت تسلط بر الأزهر شریف و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف شوم خود را ثبت خواهد کرد.
این مواضع شما برای همیشه به عنوان کارنامه ای درخشان و پر تلألو در تاریخ الأزهر شریف باقی خواهد ماند.
برادر بزرگوار! خبرگزاریها نطق تلویزیونی شما در رابطه با موضوع ازدواج موقت را پخش کردند، من صریح میگویم که این سخنان هم موجبات شگفتی بنده را فراهم ساخت و هم باعث نارضایتی و ناراحتی بنده گردید؛ زیرا این زبان و ادبیات سخن گفتن را در جنابعالی سراغ نداشتیم. سخنان شما تند و تحریککننده بود. حال آنکه شما از گذشته تا کنون، همواره خواهان میانهروی، رعایت انصاف و تکیه بر منطق برتر بوده اید!
سخنرانی شما در تلویزیون مصر، به مثابه هجمهای تند و سنگین به مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در موضوع ازدواج موقت بود. بلکه در این سخنان به تمام مفتیهای اهل تسنن که قصد داشتند بر اساس این موضع فتوا بدهند نیز حمله شده است؛ چرا که شما صدور اینگونه فتواها را خیانت دانستهاید، و این برخورد عجیبی است که مطلقا در تاریخ فقه اسلامی سابقه ندارد! «ابن عباس» -همانطور که مشهور است- به جایز بودن آن (ازدواج موقت) فتوا میداد، آیا به نظر شما درست است که به آن برچسب خیانت بچسبانید؟ آیا در این اقدام، تهمت زدن و انکار حقیقت نهفته نیست؟!
لازم است -در این رابطه- توجه شریفتان را به نکات زیر جلب نماییم:
۱- ازدواج موقت وسیله ای برای سوءاستفاده هوسبازان و همجنسبازان نیست! به همین دلیل در پرسشهایی که از ما مطرح میشود، ما فتوا دادهایم که ازدواج موقت تنها در صورتی جایز است که ضرورت ایجاب کند، مثلا زمانی که فرد از خانوادهاش دور است و بیم آن میرود که اگر از این حکم یاری نجوید، در دام فسق و فجور گرفتار آید، یا اینکه فردی مجرد است و با وجود نیاز مبرم جنسی، امکان ازدواج دائم برای او فراهم نیست! بر این اساس اگر ازدواج موقت را ازدواج ضرورت بنامیم، به خطا نرفتهایم!
روایاتی که در این موضوع از اهل بیت (علیهم السلام) به دست ما رسیده است، بر این مطلب دلالت دارد.
۲- در پایین شواهدی از شخصیتهای برجسته اهل سنت در مورد آرای «ابن عباس» ذکر می کنیم، این شواهد حاوی اشارات مهم و پرمغزی است که شاید تصویر مشهور در ذهن عموم فقها نسبت به گفتمان ازدواج موقت را بشکند:
«الزیعلی» در کتاب «تبیین الحقائق» در شرح این جمله (و بطل نکاح المتعه/ ازدواج موقت باطل اعلام شده است) صریحا می گوید:
«مالک گفته است: ازدواج موقت جایز است؛ زیرا امری شرعی است پس باید به عنوان یک حکم باقی بماند تا اینکه ناسخی برای آن پیدا شود. حکم به حلّیت توسط ابن عباس در مورد این مسأله مشهور است و بسیاری از صحابه یمنی و مکی وی نیز در این مسأله از او تبعیت کردهاند. در این زمینه، به این آیه قرآن استناد شده است: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ" (و زنانی را که متعه می کنید مهر آنها را، واجب است بپردازید). «عطاء» به نقل از «جابر» می گوید که ما در زمان رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) و ابوبکر و نیمی از دوران خلافت عمر حکم ازدواج موقت را اجرا می کردیم، سپس بنا به گفتهی «ابوسعید الخدری»، «عمر» مردم را از این کار بازداشت، ولی شیعه همچنان به این حکم معتقد است».[۱]
«ابن رشد» در کتاب «بدایة المجتهد» گفته است:
«بیشتر صحابه و فقهای تمامی کشورها، این حکم را حرام دانسته اند. حکم به حلّیت توسط ابن عباس در این زمینه مشهور است و صحابه مکی و یمنی وی نیز در این حکم از او تبعیت نموده اند، و نقل کرده اند که «ابن عباس» در سخنان خود به این آیه: "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ"، و این عبارت "إلی أجل مسمی" استناد می نمود، از «ابن عباس» نقل شده است که گفت: حکم ازدواج موقت جز رحمت و مهربانی از سوی خداوند _ عز وجل _ نیست، که با این حکم به امت محمد(صلی الله علیه و سلم) ترحّم نموده است، و اگر «عمر» مردم را از این حکم نهی نمی کرد کسی جز شقی مجبور به زنا نمی گردید».[۲]
«الثعلبی» در کتاب «الکشف و البیان» آورده است:
«... گفتم: جز عمران بن الحصین، عبدالله بن عباس و برخی از شاگردانش و گروهی از اهل بیت کسی ازدواج موقت را جایز نمیداند».
سپس در مورد ازدواج موقت می گوید:
«در مورد این آیه اختلاف نظر ایجاد شد که محکم است یا منسوخ؟ ابن عباس گفت: این آیه محکم است و حکم به جواز ازدواج موقت داد».[۳]
«الزرقانی» در شرح خود بر «الموطاء» می نویسد:
«در ادامه این سخن خود (جز رافضی ها بقیه مخالف هستند) می گوید که گروهی از صحابه مانند جابر، ابن مسعود، ابوسعید، معاویه، اسماء بنت ابوبکر، ابن عباس، عمرو بن الحویرث، سلمه و نیز گروهی از تابعین، حکم ازدواج موقت را جایز دانسته اند. در مورد اینکه آیا ابن عباس نظر خود را به حرمت این حکم تغییر داده است یا نه، اختلاف نظر ایجاد شده بود که «ابن عبد البر» گفت، شاگردان مکی و یمنی وی این مسأله را حلال می دانند».[۴]
«ابن حزم» در «المحلّی» می گوید:
«حلال شمردن این حکم پس از رسول خدا(صلی الله علیه و سلم) توسط برخی از سلف (رضی الله عنهم) اثبات شده است. این افراد که برخی از صحابه(رضی الله عنهم) نیز به شمار می روند، عبارتند از: أسماء بنت ابوبکر صدیق، جابر بن عبدالله، ابن مسعود، ابن عباس، معاویة بن ابی سفیان، عمرو بن حریث، ابوسعید الخدری، سلمه، معبد ابنا أمیة بن خلف...»[۵]
«ابن تیمیه» در «مجموع الفتاوی» آورده است:
«ازدواج موقت در مقایسه با ازدواج دائم از سه جنبه بهتر است... دومین دلیل این است که، ابن عباس و گروهی از سلف این کار را جایز می دانند». [۶]
«السرخسی» در «المبسوط» می گوید:
« مسأله ازدواج موقت ... ما این مسأله را باطل می دانیم، ولی «مالک بن أنس» بر اساس نظر ابن عباس(رضی الله عنه) آن را جایز می داند».[۷]
این شواهد و مطالب، نظر «ابن عباس» و گروهی از صحابه، تابعین و فقهای اهل تسنن را نشان می دهد، آیا با توجه به این مطالب درست است که هرکس فتوای جایز بودن ازدواج موقت را صادر کند او را بدان توصیفات زشت و زننده بخوانیم؟!!!
۳- در سخنانتان گفتید: «... این مسأله ازدواج موقت است، و عقدی که با این قصد خوانده شود بنا بر اجماع اهل سنت باطل است...».
شما در این عبارت ادعای اجماع نموده اید، حال آنکه ادعای اجماع با این سبک و سیاق و پس از ادله ای که در بالا ارائه شد، خالی از تکلّف و آمیختگی با اظهار نظرهای شخصی نیست؛ یکی از علمای شما نیز به این مطلب اشاره کرده است و می گوید:
«حرام دانستن این مسأله از سوی فقهای اهل سنت حالتی شبه اجماع دارد، می گوییم: شبه اجماع؛ زیرا نقل شده است که ابن عباس(رضی الله عنه) این مسأله را جایز می داند، همچنین بیشتر شاگردانش مانند، عطاء و طاووس و ابن جریح نیز حکم به جواز آن داده اند... .
... ابوبکر نیز در مورد این مسأله، نظری متفاوت ]با نظر شما[ دارد؛ او گفته است: ازدواج موقت مکروه است و نه حرام؛ زیرا «ابن منصور» از «احمد» در این مسأله سؤال کرد و او در پاسخ گفت: اجتناب از آن نزد من پسندیده تر است و گفت: ظاهر این سخن دلالت بر کراهت ازدواج موقت دارد نه حرام بودن آن...». [۸]
این است وضعیت آن اجماعی که ادعا شده است! سبک و سیاق فقه اقتضا می کند که گفته شود: قول مشهور نزد علمای اهل سنت بر حرمت این مسأله است!
سپس اظهار داشته اید: [شیعه دوازده امامی با اهل سنت به مخالفت برخاسته اند و ازدواج موقت را مباح شمرده اند، و بر اساس روایاتی که در دست دارند و برداشت شخصی از برخی آیات قرآن بنا بر این عقیده عمل کردهاند، ولی علمای اهل تسنن سخن آنان را رد و تکذیب کرده اند، در این رابطه دکتر «علی حسب الله» در پاسخ به آنان (شیعه) می گوید:
«هرگاه خواستید عقیده خود را توجیه کنید، به قرآن استناد نکنید؛ زیرا در قرآن حتی یک کلمه هم وجود ندارد که نشان بدهد این ازدواج مباح است...»].
نکته قابل توجه در اینجا این است که شما به اجماع تمام اهل سنت بر بطلان ازدواج موقت تأکید کرده اید، و این را دلیلی برای خود قرار داده اید، حال آنکه از یک نکته غفلت نموده اید، تمامی ائمه اهل بیت به جایز بودن ازدواج موقت فتوا داده اند، و فقهای آنان نیز همگی این مسأله را جایز دانسته اند، بر این اساس: آیا به نظر شما درست است که بدون در نظر گرفتن اجماع دوم، اجماع اول را معیار قرار داد؟ با اینکه شما در مصاحبه با شبکه «النیل» اظهار داشتید که پیرو نظر شیخ مغفور «محمود شلتوت» مذهب امامی به عنوان پنجمین مذهب شمرده می شود، و انتقال از دیگر مذاهب به این مذهب اشکالی ندارد، و این انتقال همانند انتقال از مذهب مالکی به شافعی صحیح است!
دلیل نادیده گرفتن و انکار اجماع دوم چیست؟!
و بدتر از آن، این سخن شماست: «علمای اهل سنت سخن آنان (شیعه) را رد و تکذیب نموده اند» و در ادامه آن، اظهارات دکتر «علی حسب الله» را آورده اید!
این سخن، سخنی عجیب است؛ زیرا صرف ادعایی بیش نیست! و از کی تا حالا علمای مسلمان ادعا را به عنوان دلیل در احتجاجات پذیرفته اند؟ این تنها یک سخنرانی است که به هیچ دلیل و برهانی تکیه و استناد ندارد، و در نتیجه نه ثمره ای دارد و نه دردی را دوا می کند!
علاوه بر آنچه گفته شد، مطلبی نیز از عمر بن الخطاب مشهور است که گفت:« ... در زمان پیامبر(صلی الله علیه و آله) دو متعه وجود داشت که من از آن دو نهی می کنم و کسی که آن را انجام دهد مجازات می کنم: متعه زنان و متعه حج ...». [۹]
ما در اینجا سخن «عبدالله بن عمر» در مورد متعه حج را آنگونه که در «سنن الترمذی» آمده است، نقل می کنیم:
«...ابن شهاب به نقل از سالم بن عبدالله و او به نقل از مردی شامی می گوید، شنیدم مردی شامی از عبدالله بن عمر در مورد متعه حج می پرسد، عبدالله در پاسخ گفت: حلال است، مرد شامی گفت: پدرت از آن نهی کرده بود، عبدالله پاسخ داد: اگر پدر من آن را حرام کرده باشد و پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) آن را وضع کرده باشد، به نظر تو باید دستور پدر من اجرا شود یا دستور رسول خدا؟ مرد پاسخ داد: دستور رسول خدا(صلی الله علیه و آله)، و عبدالله گفت: این حکم را رسول خدا وضع نموده است».
«الألبانی» منبع این حدیث را صحیح می داند.
ما نیز در متعه زنان از دستور پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) پیروی می کنیم و دستور عمر را همانند فرزندش عبدالله به کناری می نهیم!
و باید بگوییم که در موضع عبدالله بن عمر نسبت به رأی پدرش دلیل واضح و آشکاری نهفته است؛ زیرا تأکید می کند که تصمیم ممنوعیت این دو متعه تصمیمی بود که عمر شخصا انجام داد، و بیانگر نظر رسول خدا در این دو مسأله نیست، همانطور که «عمر» خودش نیز قبلا بر این مطلب تأکید کرده بود. بر خلاف آنچه که فخر رازی و امثال او در این رابطه ادعا می کنند. در نتیجه تلاش های «فخر» و هم قطارانش در توجیه این کار «عمر» بی نتیجه مانده است! [۱۰]
شایان ذکر است که «عبدالله بن عمر» با این اظهارات خود ابهامزدایی نموده است؛ و از امری بی نهایت مهم پرده برداشته است. امری مبنی بر اینکه در مسأله حرام دانستن متعتین، این گروه، به بهانه نسخ آیه و روایات منسوب به پیامبر و همچنین ادعای اجماع بر این حکم را مستمسکی برای توجیه موضع «عمر» نسبت به این مسأله قرار دادند. در حقیقت آنان اصل را به شخص دادند و برای میراث و سنن اسلام نقشی فرعی و حاشیه ای قائل شدند. حتی از این میراث در راستای دفاع از شخص خلیفه «عمر»، استفاده نمودند.
به نظر میرسد که این شیوه یک رویکرد دائم و همیشگی در ادبیات این طیف بوده است. رویکردی که متاسفانه بسیارخطرناک است!
۴- تصویری که شما از ازدواج متعه در احکام شیعه ارائه می دهید تصویری ناقص، تحریف شده و ناهمگون است، که با آنچه لزوم رعایت امانت علمی در نقل قول نظر افراد اقتضا می کند، همخوانی ندارد! اجازه بدهید تا صریح با شما سخن بگویم، شما در این مورد با زبان سیاستمداران سخن گفته اید! حال آنکه در ابتدای تصدی امامت الأزهر در کنفرانس گفتگوی ادیان در واشنگتن وعده دادید که: «اختلاف میان ما و شیعه مانند اختلاف میان من به عنوان یک سنی مالکی با یک سنی حنفی است... و ما بر این مطلب تأکید می کنیم و به آن پایبند هستیم و از ورود این مسائل به بازیهای سیاسی ممانعت بعمل می آوریم» پس چه شد که از آن سخنان روی برگردانید؟
امیدواریم که اوضاع و احوال به مجرای طبیعی خود برگردد، و با زبان مورد پذیرش علما سخن بگوییم، و در مسائل مهم و اساسی امت به اصول گفتمان سازنده پایبند باشیم!
شما در مورد ازدواج موقت گفته اید:
«ازدواج موقت عبارت است از یک دیدار موقت میان زن و مرد که تنها با هدف ارضای شهوت صورت می گیرد...».
هدف از ازدواج موقت تنها ارضای شهوت نیست، بلکه یک نیاز عاطفی مبرم نیز وجود دارد که شاید اهمیت آن از خاموش ساختن آتش شهوت کمتر نباشد! در بالا گفتیم که این ازدواج مختص شرایط اضطراری است؛ یعنی کسانی که تحت فشار شدید و کشنده جنسی هستند به گونه ای که اگر از این امر اجتناب کنند، ممکن است تا مرز جنون پیش بروند! بنابراین اگر هدف از ازدواج موقت برطرف کردن مشکل جنسی میلیون ها زن و مرد باشد خود برای شرعی بودن این هدف کفایت می کند!
۵- در سخنرانی شما آمده است:
«... کدام زن آزاده ای است که این خواری را بپذیرد؟ آیا این کار به معنای فروش جسمش به یک مشت پول نیست؟ تفاوت او با فاحشه ها چیست؟! ...».
بسیار متأسفم. آیا ازدواج موقت در صدر اسلام و زمانی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) دستور آن را صادر کردند، خفت و خواری برای زن آزاده به شمار میرفت و به معنای فروختن جسم او بود و آیا زن آزاده فاحشه محسوب می شد؟! این مسأله در حال حاضر نیز اینگونه است. بنابراین، ازدواج موقت یک نیاز مبرم از سوی دو طرف عقد است که آنها را وامیدارد تا به محض اراده، عقدی را جاری سازند که به موجب آن هر کدام از آن دو برای مدتی از یکدیگر بهره مند شوند. در ازدواج دائم نیز شرایط اینگونه است! اندوه من نسبت به اینکه حکم خدا با این اوصاف توصیف می شود فراوان است و پایانی ندارد، هرچند که فرض کنیم این حکم منسوخ است!
ازدواج موقت همان ازدواج دائم است، و تنها برخی شروط آن مستثنی شده است. این مسأله هم امر عجیبی نیست، برخی از فقهای اهل سنت ازدواج مسیار (ازدواج در مسافرت) را مشروع می دانند. در این ازدواج پرداخت نفقه به زن و تأمین مسکن وی استثنا شده است، و فقهای اهل سنت با آزادی کامل در این مورد فتوا صادر کردهاند و هیچ کس آنان را به موجب این فتوا متهم به خیانت ننموده است! چه فرقی میان این دو وجود دارد؟
اما در مورد بحث آرامش، مودت و مهربانی ای که در سخنان شما آمده است باید بگویم، این موارد حکمت ازدواج محسوب می شود، و حکم ازدواج بر مدار آن نمی گردد؛ چرا که عدم حصول آن در ازدواج دائم نیز منجر به ابطال این ازدواج نمی شود. علاوه بر اینکه گاهی اوقات تمامی این موارد در ازدواج موقت نیز محقق می شود؛ زیرا این ازدواج برای یک روز و دو روز نیست؛ بلکه گاهی عقد برای چند ماه یا چند سال نیز جاری می گردد، و بر این اساس، امکان تحقق آرامش، مودت و مهربانی در ازدواج موقت نیز وجود دارد. بنابراین، این موارد دلیل مناسبی برای تکذیب مشروعیت ازدواج موقت فراهم نمی سازد.
۶- از جمله مواردی که در سخنرانی شما ذکر شده عبارتند از:
«الأزهر معتقد است: ازدواج موقت حرام و همانند فحشا است».
آیا درست است که الأزهر شریف، فتوای یکی از مذاهب پنجگانه ای که به رسمیت می شناسد را فتوایی ملازم با فحشا توصیف نماید؟!
در «صحیح مسلم» آمده است که پیامبر خدا سه بار به «عام اوطاس» جواز ازدواج موقت داد... . [۱۱]
آیا _ العیاذ بالله _ پیامبر مجوز فحشا صادر کرده است؟!
«جابربن عبدالله» در حدیثی که در «صحیح مسلم» نیز آمده، گفته است:
«ما در زمان پیامبر، ابوبکر و عمر حکم ازدواج متعه(موقت) را اجرا می کردیم».[۱۲]
همچنین در صحیح مسلم به نقل از وی(جابر) آمده است:
«ما در زمان پیامبر و ابوبکر حکم ازدواج متعه را انجام می دادیم، تا اینکه «عمر» در قضیه «عمرو بن حریث» مردم را از اجرای این حکم نهی کرد...». [۱۳]
آیا جابر بن عبدالله و دیگر صحابه مرتکب فحشا می شدند؟!
عجیب این است که پس از این همه بزرگنمایی و تکذیب در راستای حرام بودن ازدواج موقت، فقهای اهل تسنن گفتند:
« علی رغم بطلان این مسأله، احکامی بر آن مترتب می شود که عبارت است از:
۱- در ازدواج موقت، طلاق بر زن واقع نمی شود و ایلاء، ظهار و لعانی نیز وجود ندارد. در این ازدواج طرفین از یکدیگر ارث نمیبرند، و برای هیچکدام از آنها حکم احصان ثابت نمی شود، و همچنین برای کسی که سه بار زنش را طلاق داده باشد، ازدواج موقت با آن زن مباح نیست.
۲- در ازدواج موقت تا زمانی که مرد اقدام به دخول نکرده است، حقوقی از قبیل مهریه، متعه و نفقه بر عهده او قرار نمی گیرد، و اگر دخول صورت گرفت زن از حق مهرالمثل برخوردار می شود. و اینکه در مذهب شافعی و سخنی منسوب به «احمد» و در نقلی از مذهب مالکی از مهر مسمّی نام برده شده است بدان دلیل است که قید زمان در تعیین مقدار مهریه تأثیر دارد. نظر حنفیه بر این است که اگر به زن دخول شود، در صورتی که مهر مسمّی وجود داشته باشد، از میان مهر مسمّی و مهر المثل، هر کدام که کمتر است به او تعلق می گیرد و اگر مهر مسمّی وجود نداشته باشد، مهر المثل به او تعلق میگیرد حالا می خواهد هر چه قدر باشد. اما مالکیه و حنابله بر این اعتقادند که با دخول، مهر المسمّی برای او ثابت می شود و این نظر اللخمی مالکی است.
۳- اگر زن در جریان ازدواج موقت صاحب فرزند شود، نسب آن فرزند به واطئ برمی گردد، چه آن مرد این ازدواج را ازدواجی درست بداند یا نه؛ زیرا او در شرایط شبه عقد قرار دارد و زن با او همبستر گردیده است. مدت زمان معتبر برای تعیین نسب از زمان دخول محاسبه میشود، و فتوای حنفی ها بر این اساس استوار است.
۴- در ازدواج موقت نیز، پس از دخول، همان محرمیت هایی که در ازدواج دائم بین زن و مرد و والدین و فرزندانشان بوجود می آید، حاصل می شود.
۵- کسی که اقدام به ازدواج موقت نماید چه زن و چه مرد، محکوم به حد نمی شود؛ زیرا حدود در صورت وجود شبهه برداشته میشود (الحدود تُدرأ بالشبهات). شبهه در اینجا همان مسأله اختلافی بودن حکم این نوع ازدواج است، لذا اگر کسی با علم به اینکه این کار حرام است مرتکب آن شود، تعزیر می شود؛ چرا که مرتکب معصیت شده است. اما حد و کفاره ای بر او ثابت نمی شود. [۱۴]
در پایان، بار دیگر این مطلب را تکرار و تأکید می کنیم که ازدواج موقت، پاسخی در جهت ارضای جنون جنسی و گرایشات جنون آمیز سرکش نیست، بلکه _ بر اساس مکتب اهل بیت (علیهم السلام) _ راه حلی است که خداوند برای درمان مشکلات موجود در جوامع بشری تعیین نموده است، _ این راه درمان، از روایات اهل بیت پیامبر(علیهم السلام) به دست می آید- این مسأله در دایره موارد اضطراری جای دارد و نه در دایره توهمات گناه آلود و آمیخته به فسق و فجور.
مطلب بعد این است که شما از دختران و پسران درخواست نموده اید که بپرسند چه کسی فتوای مباح بودن ازدواج موقت را صادر نموده است:
«بپرسید چه کسی حکم مباح بودن ازدواج موقت را صادر نموده است، از او بپرسید آیا این حکم را برای دختر خودت می پسندی؟ زمانی که نپذیرفت به او بگویید: در مورد دختران مسلمان نیز تقوای الهی پیشه کن...».
اولا: پیامبر خدا که پایه و اساس این حکم را بنیان نهاد نسبت به این پرسش و این توبیخ شایسته تر است!
دوما: همانطور که گفتیم ازدواج موقت برای موارد اضطراری در نظر گرفته شده است، و بدین معنی نیست که هرکس در این زمینه فتوا دهد مبتلای به این مسأله است؛ زیرا او در جایگاهی نیست که او را با این سؤالات مؤاخذه نماییم! البته اگر هدف از این سؤالات ایجاد مشکل و به حرج انداختن کسی که این فتوا را داده است نباشد!
علاوه بر اینها، گمان نمی کنم سبک و سیاق تحریک و جوسازی روشی پسندیده و مثمر ثمری در بررسی مسائل فقهی موجود باشد!
به همین دلیل، شایسته است که اینگونه مسائل جدی و مهم در مراکز علمی - پژوهشی و از طریق مباحثات علمی و منطقی متقن و به دور از هرگونه تعصب مذهبی بررسی شود، سپس نسبت به درستی یا نادرستی آن حکم شود، نه اینکه با زبانی تحریک آمیز و خشم آلود در رسانه ها مطرح شود و مورد سوء استفاده افرادی قرار گیرد که چشم دیدن هیچ خیر و خوبی برای اسلام و مسلمانان را ندارند!
ما امیدواریم که همگی _ در این شرایط سخت و دشواری که امت اسلامی را دردمند ساخته است _ برای خاموش ساختن تریبون هایی که بر آتش فتنه مذهبی و انتشار نفرت و کینه می دمند تلاش کنیم و از شما اخبار نیکو و طیب همانند نامتان (طیب) بشنویم که اتحاد و انسجام را درپی داشته باشد و اختلاف و تفرقه را کنار بزند! و خداوند و پیامبرش و مسلمانان شریف را خشنود سازد، همانطور که قبلا نیز اینگونه اظهارات را از زبان شما شنیدیم، و برای جنابعالی عاقبت بخیری و عمری طولانی همراه با تندرستی آرزومندیم!
در پناه خدا باشید
والسلام علیکم ورحمة الله
برادر شما ناصر مکارم شیرازی
۲۰ شوّال ۱۴۳۸ هـ ق / ۱۵ جولای ۲۰۱۷م»
[۱] . تبیین الحقائق فی شرح کنز الدقائق: ۲/۱۱۵.
[۲] . بدایة المجتهد و نهایة المقتصد: ۲/۴۷.
[۳] . الکشف و البیان: ۳/۲۸۶ - ۲۸۷.
[۴] . شرح الزرقانی علی الموطاء: ۳/۱۹۹.
[۵] . المحلی: ۹/۵۱۹ - ۵۲۰.
[۶] . مجموع الفتاوی - ابن تیمیه: ۳۲/۹۳.
[۷] . المبسوط: ۵/۱۵۲.
[۸] . پژوهشی بعنوان: زواج المتعة والزواج المؤقت والزواج بنیة الطلاق
المصدر: قسم الأبحاث الشرعیة بدار الإفتاء المصریة.
[۹]. سنن البیهقی: ۷/۲۰۶.
[۱۰]. راجع: التفسیر الکبیر: ۱۰/۵۰ (ط . دارالکتب العلمیة، طهران، فی ذیل الآیة: فما استمتعتم...).
[۱۱]. صحیح مسلم: ۲/۱۰۳۳، الحدیث ۱۸ (ط . دار إحیاء التراث العربی).
[۱۲]. المصدر نفسه، الحدیث ۱۵.
[۱۳]. المصدر نفسه، الحدیث ۱۶.
[۱۴] . پژوهشی بعنوان: زواج المتعة والزواج المؤقت والزواج بنیة الطلاق
المصدر: قسم الأبحاث الشرعیة بدار الإفتاء المصریة.
نظر کاربران
یکی برا من تفاوت ضرورت وهوس رو بیان کنه!با رسم شکل هم باشه قبوله
پاسخ ها
جهانگيري جان بي تعصب به دو مورد زير نگاه كن وببين تفاوتي با هم دارند يا نه؟
1- مردي به خاطر نداشتن امكان ازدواج دائم ندارد و در عين حال نياز جنسياش با ديگران فرقي ندارد! آيا به روابط پر خطر جنسي كه هيچ تعهدي در آن نيست روي آورد يا در مدتي مشخص با زني كه او نيز شرايطي مشابه دارد ازدواج موقت كند.
2- مردي هوس باز با داشتن زن و فرزند دست به رفتارهاي خارج از عقل و شرع جنسي ميزند و گاهي با زن شوهردار نيز...
حالا خداوكيلي آن دوتا در نظر شما يكي است؟؟؟
مفتی مصر بر اساس واقعیتهای جامعه ما حرف زده و نه چیزی که توی کتابهاست
یکی هم به من بگه فقط به نیاز مردها اهمیت داده شده؟؟
آیا زن ، انسان نیست و نیاز جنسی ندارد؟؟
در همان زمان که مرد از همسرش دور است و مجوز ازدواج موقت داد که خدانکرده به گناه نیفتد، زن ایشان هم که نیاز جنسی دارد آیا اختیار دارد ازدواج موقت کند؟؟؟ یا نه.باید بمیرد و تحمل کند
همچنین اینهمه دختر مجرد حتی در سنین بالا، که امکان ازدواج ندارند، تا اخر عمر باید امیال خود را سرکوب کنند؟؟؟
نظرات منو تماما حذف کردید با اینکه هیچ توهینی در اون نبود.اگه نمی تونید نظرات مردم بخصوص زنها رو منتشر کنید پس کامنتهای دیگه رو هم نگذارید.عادلانه نیست که نظرات مخالف رو سانسور می کنید و عده ای هوسباز هر توهینی به زن و زنانگی می کنند
مردها اگه خیانت جنسی کنند پذیرفته میشه حتی براشون راه حل هم پیدا میشه ولی زنها اگه خیانت عاطفی هم کنند بدنام میشن.حالا ما میگیم زن اصلا نیاز جنسی نداره و مرد از نیاز جنسی در حال ترکیدنه!!خب زن هم به عاطفه و محبت مرد نیاز داره.مردی که سال تا سال در خونه نیست و به خودش اجازه میده در راه دور به زنش خیانت کنه چرا از زن توقع صبوری داره؟کانون گرم خانواده فقط به وفاداری و فداکاری زن محتاجه؟
مفتی مصر درست گفته ...جای که زمینه سو استفاده همه متاهلین شده باید جلوشو گرفت
پاسخ ها
شما مرجع تقلیدی که همچین فتوایی دادی؟
واقعا مفتي مصر همچين حرفي زده؟؟؟ شما را به خدا بدون تعصب يك بار ديگه متن را بخون ببين حرفت درسته!!
کدوم دختر و خانواده کدوم دختر اجازه میدن دخترشون ازدواج موقت کنه، اگه پسر پول داشته باشه دایم ازدواج میکنه چرا موقت کنه
پاسخ ها
خوب اينكه در داخل نامه ايشان هم بود اگه خوب ميخونديش هر چند واقعا وقتعامون كمه!!
من موندم این پسرهایی که پول دارن و دائم عکسهای مختلف با دختران تو اینستا میذارن چه مرضی دارن.خانواده این دختران اجازه برقراری ارتباط با پسر نامحرم رو به دخترشون دادن که اونا اینطوری شدن؟؟؟
یه سوال داشتم منظور از " فرد " یا " فردی مجرد که از خانواده دور است " مرد است یا این ضرورت جنسی شامل شامل زن هم می شود؟
پاسخ ها
مگه زن هم آدمه که نیازهاش مهم باشه؟؟؟
ازدواج موقت کلاه شرعی برای آدمها شده
پاسخ ها
لطفا در مورد مساله ای که علم بهش ندارید اظهار نظر نکنید
دمت گرم جهانگیری خیلی باحالی ...فقط نمیدونم اون مواقع ضرورت چرا شامل حال خانمها نشده ...یعنی نیاز خانمها توی مسافرت طولانی مدت شوهرشون ضروری نیست و باید سرکوب شه ...یا اگه شوهره مشکل پزشکی داشت و وظایف همسرداری رو نتونست انجام بده. زنه غلط میکنه به این ضروریات فکر بکنه
پاسخ ها
ضرورت رو شما بهتر تشخیص میدی یا یک فقیه که عمرش رو در شناخت فقه جعفری گذرونده؟
در فرهنگ ما نیاز عاطفی و جنسی زن به رسمیت شناخته نمیشه.زن فقط نیاز مالی داره! البته گویا زنهای مطلقه هم نیاز عاطفی و غیره دارند ولی دخترهای ازدواج نکرده و زنهای متاهل خیر! سوالی که باید پرسید اینه که ازدواج بدون وفاداری چطوری به کانون گرم خانواده منجر میشه؟
کسانی که واقعا باید ازدواج موقت کنند نمی کنند
کسانی ازدواج موقت میکنند که زن و بچه دارند و پول اضافه و هوس اضافه
والا جوانان مجرد بیکار اونقدر بی پولی و افسردگی می کشند که به فکر ازدواج نمی افتند چه موقت چه دایم ، هوس و نیاز یادش رفته
نمی دونم تا کی این وضعیت ادامه داره ، ولی دمل این وضعیت سر باز کرده و چرک و تعفنش زده بیرون
اگر به این منوال بره جامعه هلاک میشه
پاسخ ها
پسری که ازدواج موقت میکنه حاضره بعدا با دختری که ازدواج موقت کرده ازدواج کنه؟ همین نگاه کالایی به زن در این جور ازدواجه که مشکل سازه
در مسیحیت و یهودیت چیزی به اسم ازدواج موقت وجود نداره
جالبه من شیعه هستم ولی نظر مفتی سنی رو قبول دارم. یعنی چی مرد زن دار بره ازدواج موقت کنه پس وفاداری چی میشه.
این که بیشتر نگاه ابزاری به زن هست.
پاسخ ها
خوب قربون اينكه عالم شيعي هم گفته ضرروت نداره مرد متاهلي كه زن داره بره دنبال عقد موقت...
ترویج ازدواج موقت یا منع آن هریک آسیبهای خود رادارد منع ازدواج موقت باعث شده است که جوانان وکسانیکه نیازهای غریزی خودرا نمی توانند تامین کنند به راه فساد و زنا بروندوقید دین ودینداری را بزنند. وازدواج موقت باعث شده عده ای آنرا وسیله ای شرعی برای هوس بازی و خطاهایشان مثل خیانت به همسرشان قراربدهند وبه پاره ای از احکام دین اعتقاد داشته باشند وبه آن عمل کنند وبه پاره ای دیگر بی توجه باشند وشرایط وضوابط آن را نپذیرندواینجاست که اگر انسان قصد اصلاح نداشته باشد ازدواج موقت یا منع آن هم نمی توان مشکلات اورا بر طرف کندومشکل تمامیت انکاری ما باعث شده که انسان همیشه به خطا برود با دین یا بدون دین !
من راضی - تو راضی - خدا راضی .
دیگه به بقیه مردم چه مربوطه؟؟؟؟؟
دو نفر میخوان با هم باشن. به بقیه چه مربوط؟؟
چرا نباید زمینه ازدواج دائم جوانان رو فراهم کنیم؟؟؟من به عنوان یه جوان مجرد دلم میخواد ازدواج کنم اونم ازدواج دایم،اما شرایط اقتصادی به گونه ای شده که این امکان با دشواری همراهه.اینطوری میشه که سن ازدواج بالا میره وکسی هم به فکر نیست
ضرورت یعنی اینکه زن بازیچه رفع نیاز هوس مرد باشه؟ مرد که چه عرض کنم نر، مرد مرد باشه خودش رو کنترل میکنه هوی و هوس رو کنترل میکنه پس اینهمه تعلیمات و عبادات از جمله روزه و .... که داریم مکر برای تمرین کنترل هوای نفس و مقابله و کنترل نفس سرکش نیست اگر اینجوری باشه که هر لحظه آدمی و نفس اون چیزی رو طلب میکنه و این نفس انسان رو تحت کنترل خودش قرار میده در صورتیکه اصل عبادات ما برای کنترل اون توسط انسان و چیره شدن و غلبه بر هواهای نفسانی هست و حالا هر هوای نفسانی باشه طمع به مال و ثروت جاه طلبی ... یا این غریزه حیوانی
بیخود نظر ندهید!
ازدواج موقت خیلی هم خوبه و باید اجرا بشه
هرکس ناراحت هستش میتونه بذاره بره
ازدواج موقت حلال و مباح است و از فساد جلوگیری می کند
ازدواج موقت حکم شرع برای جلوگیری از ارتکاب گناهه حالا اگه یکی ازش سواستفاده میکنه باید گفت بده؟واسه جوونی که شرایط ازدواج واسش فراهم نیس بره چیکار کنه گناه کنه؟واسه خانوم بیوه ای که هم نیاز مالی داره هم نیاز جنسی و خواستگار هم نداره چه راهی بهتر از این که به گناه نیفته
پاسخ ها
خانم مجرد چی که راه ازدواج نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بجای اعتزاض نرم بایدبه اقای مفتی گفت چطورمیشه لواط به قول شما حلال باشه ازدواج موقت حرام شمااقتخارمی کنیدکه فتوی می دهید عمل شنیع لواط انجام بشه برای نیاز مردومابایدشرمنده باشیم ازازدواج موقت که ان هم برای نیازندوطرف است
خدایا فقط ما را نجات بده. دنیا کجاست ما کجایی؟!!!!!!
پاسخ ها
خوب برو ببين دنيا تو مسائل جنسي كجان؟ چرا قاطي ميكنه موضوع روابط جنسيه ربطي به تكنولوژي و .. نداره كه ميگي دنيا كجاست و ما كجايي؟؟؟؟!!!!!
دنیا بین زن و مرد فرقی قائل نمیشه البته و در مورد حقوق زنان هم بسیار پیشروئه .اینجا زنی که شوهرش بهش خیانت میکنه چه کاری می تونه بکنه جز ساختن و سوختن؟ تکلیف دخترهای ازدواج نکرده چی میشه؟ دختر خارجیها ریاضت می کشند؟
شکر خدا اینهایی که با این مسایل موافق اند تو زندگی زناشوییشون شکست خوردن.
چرا نباید زمینه ازدواج دائم جوانان رو فراهم کنیم؟؟؟من به عنوان یه جوان مجرد دلم میخواد ازدواج کنم اونم ازدواج دایم،اما شرایط اقتصادی به گونه ای شده که این امکان با دشواری همراهه.اینطوری میشه که سن ازدواج بالا میره وکسی هم به فکر نیست
میبینم که اکثر کامنت ها طرف مفتی شیخ الازهر رو گرفتند!
اگه به نیاز جنسی به چشم نیازی شبیه به خوردن و نفس کشیدن نگاه کرد،به نظرم صیغه حکم درستیه.
اگه این حکم در جامعه نظارت قانونی داشته باشه مطمئنا آمار تجاوز به زنان و کودکان کاهش پیدا میکنه.
من به عنوان یک خانوم هیچ وقت اجازه نمیدم به خودم که صیغه ی کسی بشم.
و فکر نکنم کسی باشه که اجازه بده دخترش یا خواهرش یا مادرش یا عمه اش یا خاله اش صیغه ی کسی بشه؟
کسی هس؟
پاسخ ها
يعني الآن داري بازپرسي ميكني؟؟
پس چطور بعضی خانواده ها اجازه ارتباط دختر یا خواهرشون رو بدون هیچ محرمیتی با پسر نامحرم میدن؟؟؟پدر یامادری که از ارتباط دخترش با پسر نامحرم خبر داره اسم اونو چی باید گذاشت؟؟؟؟؟
چه جور توعالم دوستی همه کار میکنید عیب نداره ولی صبغه عیب داره
شماهاکه ادعای روشنفکری دارید پس این همه دختروپسرنامحرم چی هستند که توخیابون و .....باهم میلولند
پاسخ ها
آره دقیقا،واسم منم سوال بود
مفتی مصر درست میگوید
ازدواج موقت بنیان خانواده را نابود میکنه نمونه اش در ایران زیاده مردان با ازدواج های موقت و مکرر سواستفاده زیادی کردند.
در ایران این نوع ازدواج اصلا نمی تواند جا بیافته چون با فرهنگ ایران بیگانه هست . مگر در یک یا دو شهر مذهبی
پاسخ ها
بله در جاهاي ديگر روابط آزاد جنسي هست اشكالي نداره دوست دخترهاي متعدد برخيها مشكلي نيست، زن شوهردار با مرد متاهل ... چيزي نيست كه فقط صيغه در كشور مشكله!!
با بدون نام 8:31 موافقم
ازدواج موقت بیشتر توسط مردان متاهل صورت می گیره.یا زنان مطلقه یا بیوه ای که نمی توانند زندگی شان را تامین کنند.اگر این سوء استفاده از زنان و هوسرانی مردان نیست پس چیست؟
شده هوس واسه یه عده
اولین وظیفه حکومت در قبال زنان بیوه بی سرپرست و یا دوشیزگان بی سرپرست تامین سلامت روانی که این مهم از طریق دارا بودن استقلال مالی تامین میشه ، که در این صورت همه ازدواجها دائمی خواهد شد ، اگر مردی هم با داشتن زن قصد ازدواج مجدد داشت یعنی فرو پاشی زندگی اول پس در هر دو صورت این عمل مثبت نیست
با سلام این ازدواج های موقت و صیغه ای که باب شده فقط راه رو برای ازدواج دائم جوانان بسته و اینا که دارن ازش طرفداری میکنن چون منفعت خودشون هست مردای تنوع طلب و زنان مطلقه یا بیوه متاسفانه به اسم حلالیت صیغه همه نوع غلط میکنن و زندگی یک زن دیگر رو به تباهی میکشونن اگر اسلام واقعا بفکر بشریت هست و برطرف کردن نیاز جنسی به شکل صحیح پس چرا این کار رو فقط برای مردا و زنهای مطلقه حلال دانسته پس تکلیف دخترایی که الان مجرد هستن و بخاطر هوسبازی زنان مطلقه و بیوه پسرا رو به سمت خودشون میکشن و باعث شدن پسرا بفکر ازدواج دائم نباشن چی میشه؟ چرا اسلامی که گفته دختر نباید صیغه بشه نباید بدون اذن پدر عقد کنه راه حلی واسه برطرف کردن نیاز اون دخترقرار نداده تازه صیغه رو واسه دل مردا قرار داده نه بخاطر زنها که متاسفانه ی عده خانمها هم توی این زمینه شرایط رو برای اقایان فراهم میکنن؟ همین دختر اگر فقط با یکسر حتی صحبت کنه هم متهم میشه و همه ی جور دیگه بهش نگاه میکنن اما همه چی واسه ی مشت مرد و زن هوسباز حاضر و حلال است الهی شکر که ههمه ماها از سنت پیغمبر فقط صیغه کردنش و هوسبازی رو یاد گرفتیم
پاسخ ها
خیلی از اون زنهای مطلقه هم بازیچه هوس مردها هستند. مرد پول میده و زن مطلقه که مشکل مالی داره رو برای مدتی می خره.تماما همینه
تف بر رسانه هایی مثل شما که ابزاری برای اغوای مردم هستید
چرا نظر من رو تایید نکردی
لعنت خدا بر شما که از دین هم استفاده ابزاری می کنید
مصلحتتون هر سمتی باشه به اون طرف متمایل میکنید
کاربر 14.49 ایرانی.
برای نزدیکان خودت هم یک همچین نسخه ای می پیچی ؟
یا اینک معتقدی مرگ خوبه ولی برای همسایه.
مفتی مصر درست میگوید
ازدواج موقت بنیان خانواده را نابود میکنه نمونه اش در ایران زیاده مردان با ازدواج های موقت و مکرر سواستفاده زیادی کردند.
در ایران این نوع ازدواج اصلا نمی تواند جا بیافته چون با فرهنگ ایران بیگانه هست . مگر در یک یا دو شهر مذهبی
تا در شرایط اضطرار قرار نگیریم متوجه این امر نمی شویم شاید من این امر را نپسندم اما من نمیتوانم به جای یک میلیارد مسلمان تصمیم بگیرم آیا دختری نیست که میل جنسی او سر به فلک بزند و نیاز شدید داشته باشد شاید پدر آن دختر من باشم اما از میل جنسی او اطلاع ندارم! ولی به شدت با این کار مخالفم نتیجه چه خواهد شد یا خود ارضایی یا گناه ویا سختی بینهایت که با شبکه های امروزی و دنیای امروزی خیلی بعید است بتوان میل جنسی را کنترل کرد والله اعلم
پاسخ ها
کدوم پدری به دخترش اجازه ازدواج موقت میده اخه ؟؟؟
دخترهای نجیب و سالم محکومند به سرکوب نیازهاشون
باسلام
برادر گرامی جناب آقای مکارم شیرازی بسیار بجا فرمودند
ازدواج موقت باید به صورت علنی در شهر اجرا شود تا گناه ریشه کن بشود
داداش چرا جواب منو ندادی
چه خوبی داره . ازدواج موقت آگه جا بیفته . پشت سر ش رواج بیماریهایی مقاربتی . و تولد یک عالم بچه با پدر نامعلوم میشه . مورد اول گفته آگه مرد دور از خانواده بیفته . میتونه ازدواج موقت کنه . کدوم زنی حاضره با این جور مرد زندگی کنه . آمار طلاق میشه چند برابر حالا. باید شرایط ازدواج دائم رو برای جوانان مهیا کرد .
برترین ها چرا نظرات چاپ نمیکنی نظر بنده که نه توهینی درش بود به کسی نه چیزی
پاسخ ها
مال من رو هم کلا سانسور کردند در حالی که شبیه نظر من در بین نظرات هست.شاید سایتشون مشکل داره!
متاسفانه دختر و پسرها با هم دوست میشوند و رابطه برقرار میکنندخوب و درسته ولی ازدواج موقت که حکمش برای خانم های بیوه است که سخت میتوانند ازدواج کنند و ممکن است بازیچه پسران شوند درست نیست جالبه
اصلا به عواقبش فکر کردین که مردها زنهای اینشکلی برای مدتی میگیرن اول که براشون عادت میشه و زن مثل یه لباس که ۲ روز مپوشان بعد یکی جدید میخرن حالا این وسط بچه هایی که بوجود میان اگر مربوط به خود زن هست اینهمه بچه چکار کنه اگر هم مربوط به مرد هست باز کارشون کنه و آیا واقعا فکر میکنید این بچه ها از طرف خانواده های این افراد قابل پذیرش هستن ؟ یه خانوم با چند تا بچه با چند نام پدر مختلف واسه آقا هم همینطور یعنی خودتون تو خونتون نشستین یکی بیاد در بزنه بگه من بچه پدر یا مادرتون هستم می پذیرین واقعا چه در زمان حیات و چه در زمان فوت اونها اونوقت مادر شما مثلا یه عمر توی خونه پدرتان زحمت کشیده و سختی یکی آماده بیاد سم و ارث و ...
علماروحانیون مسعولین سیاست مداران /نمیدونم این وسط بایدیقه کیوگرفت/آقاصیغه خوبه ولی نه برای همه لطفااینوبه مردای هوسبازبفهمونین/وشرایط خاصی رواعمال کنین ک این مسعله یکی ازبالابردن آمارطلاقه چون زن هایی ک براحتی دارن صیغه میشن آمارشون بیشترازدخترای مجرده واین بده بد بد
هرکس هر کاری بخواهد بکند میکند. نه کسی به مفتی گوش میده نه به مکارم....
هیچ شخصی مجبور به صیغه شدن یا صیغه کردن نیست
در صیغه دو طرف باید رضایت کامل داشته باشند
دختر بدون اجازه ولی خود نمی تواند صیغه شود
پس اگر زن بیوه ای بخواهد با مردی ازدواج موقت کند برای مدت زمان مشخصی چه اشکالی دارد بسیاری از این ازدواج های موقت پس از شناختی که طرفین از هم پیدا می کنند ممکن است به ازدواج دائم تبدیل شود
نیاز جنسی امری فطری است و نباید سرکوب شود بلکه باید به صورت کنترل شده جهت رفع ان کوشید و نعمت و لذتی است که خداوند به انسان ارزانی داشته چرا به لذات جنسی به عنوان عمل زشت و قبیه مینگریم این دیدگاه از کجا منشاء می گیرد؟
باتوجه به مطالب فنی وتفصیلی ارائه شده انشاء الله درمورد ازدواج موقت که موجبات اصلاح وحفظ حریم وحرمت زن درجامعه می شودرابه نحوه قابل قبول ودرچارچوب موازین وشرع اسلام ناب محمدی توسعه واشاعه نمائیم وبرداشت های نادرست ازآن بدست آیدقطعا" وظیفه علماء دراین مورد بسیار حساس وانتظارافکارعمومی دقت دربیان موضوعات می باشد
خداوند به آیت الله العظمی مکارم شیرازی طول عمر عنایت کنند که با منابع معتبر برادران اهل سنت جواب این هجمه رسانه ای رو دادند بدون قیل و قال و دعوا و درگیری و تندروی و تندخویی
آقايون و خانوما!اگر كمي توجه كنيد به ازدواج موقت متوجه ميشويد كه اين قضيه به نفع زنان است تا مردان!اون مردي كه ميخواد هوس بازي كنه ميكنه!چه شرعي چه غير شرعي منتها صيغه باعث ميشه حداقل مرد هر كاري بخواد نميتونه بكنه و بايد حق و حقوق زن را از لحاظ روحي و جسمي بدهد نه اينكه ببخشيدا مردا بره هر كاري بخواد بكنه بعد بذاره بره اون زن هم فسرده حال و هيچ و پوچ و شايد با يه بچه و هزاران توضيح ديگر كه حوصله تايپ ندارم
ما که کلا قید هرمدل ازدواجه رو زدیم این ازدواج ها پیشکش اون پولدارها،ما دنبال ی لقمه نانیم که از گرسنگی نمیریم،خدایا این بود وعده زمینی که به بندگانت دادی؟ما که ازش خیری ندیدیم
برخی مواقع هم مردان دارای زن و بچه که از دست همسرشان به جان آمده اند باید ازدواج موقت نمایند وگرنه...
من تو چیزی که بهش علم ندارم وتخصص ندارم نظر نمی دهم
اینو روزی سه هزار بار تکرار کنید
مرجع تقلید عمرش رو در اسلام گذاشته اصن اگه هر کسی میتونست به این مقام برسه که نیازی به مرجع تقلید نبود
پاسخ ها
مرجع تقلیدت بیاد جواب دخترهای مجرد رو بده که نمی تونن ازدواج کنن.
فعلا که آقایون متاهل گوی سبقت و از مجردین ربودن تو ازدواج موقت و صیغه و................
دوستان محترم منتقد ازدواج موقت
اشتباه ما اينكه دين رو با رفتار انسانها در جامعه مقايسه ميكنيم
و خطاهاي انساني رو بدون اطلاع ميندازيم گردن دين(درواقع خدا)
با هميه فسادهاي ريز و درشتي كه در جامعه رخ ميده اگر كسي خط صحيح دين داري رو با اعتدال پيش بگيره بدون شك عاقبت بخير ميشه
و نكته آخر درباره اين نوع ازدواج اينكه مردان و زنان واجد شرايط (طبق گفته آقاي مكارم)ابتدا بايد خود كنترلي داشته باشند ازدواج موقت براي همه و شرايط يكسان نيست.
خانواده ها و صد البته دولت محترم هم بايد زمينه ازدواج آسان براي همه جوانها فراهم بشه(متاسفانه ازدواج آسان فقط در حد شعار مونده)
جوانان محترم هم بايد موضوع خود كنترلي و ازدواج به موقع رو بهش توجه داشته باشن
متاهلين محترم هم بايد فضاي خصوصي و عمومي خانواده رو گرم و صميمي نگه داشته و عطر خدا رو در خونشون جاري كنن
من خودم يه جوونم به خدا هروقت كه فرصت ميكنم براي رفقام
و جواناي جامعه مون بي نهايت دعا ميكنم.
خيلي حيفه اخلاق داره در جامعه كم رنگ ميشه.
به اميد عاقبت بخيري براي هميه هموطنان عزيزم.ياعلي
جناب فاضل گرانقدر شيرازي
دين اسلام دين عدالت است و حتما دريم مورد شما با من هم نظر هستيد. اگر يك مرد سفر ميكند اجازه دارد كه متعه كند و اما همسرش در خانه چي؟ او هم اجازه دارد كه متعه كند در حاليكه شوهرش است براي يكي دو ماه نيست ؟ قرآن مي گويد زن و مرد را از نفس واحد خلق كرده است . مگر زن نفس ندارد ؟ جواب خود را در ايمل دريافت خواهم كرد.
دكتور يونس استاد فلسفه اسلامي و بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه
ما اگه تابع شرع باشیم حرف خدا رو قبول می کنیم اون حرام و حلال رو معین می کنه اگه اجتماع رو در نظر بگیریم صیغه برای جلوگیری از افسردگیه برای مطلقه ها
کجاش بده هااااااااااا؟ !!!!!
برید مطلب چند روز پیش رو بخونین که از همین خبرنامه پخش شد. ازدواج موقت مادر کیمیا با یه پسر و ماجراهای تجاوز جنسی پسر به کیمیا. مردهای هوس باز بی عرضه
صیغه برای جلوگیری از افسردگیه برای مطلقه ها!!!!!! خیلی خنده دار بود ... صیغه که عامل اصلی نابودی روحیه وشخصیت زنان است فقط رنهای خیلی خیلی خراب میتونن این کار رو انجام بدن
خیلی جالبه که مرد چون از زنش دوره میتونه بره صیغه کنه ولی زن چی ؟؟ ایا زن کالاست که مرد اونو خریده گذاشته تو خونه رفته سفر یکی دیگه را خریده ؟!!!!!!!! واقعا کار تهوع اور بی شرفانه ای هستش .... ( سانسور نشود...
ضمن طلب طول عمر برای این فقیه عالی قدر بهتر است ریشه این تفریط ها نظیر سخنرانی شیخ الازهر که در مقابله با افراط برخی از اقشار مذهبی نما وجود دارد آن را جستجو کرد و نهادی اجتماعی را برای ممانعت از تفکرات و اقدامات مخالف بنیان خانواده تاسیس نمود.
و این قدر قوانین حقوقی در این مسأله با تساهل برخورد نمی کرد.