نظر مقام معظم رهبری درباره «رمی جمرات»
در حالی که حدود دو هفته تا آغاز موسم حج و اعزام زائران کشورمان به سرزمین وحی مانده، نحوه صحیح انجام این فریضه الهی و موضوعات مرتبط با آن، از مهمترین دغدغههای فکری هر زائری است.
از همین رو، در نظر داریم طی روزهای منتهی به آغاز حج ابراهیمی، با رجوع به پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، پاسخهای معظمُله به شبهات و استفتائات افرادی که قصد عزیمت به حج را دارند منتشر کنیم.
به این امید که حج امسال در کمال امنیت و آرامش، حداکثر دستاورد معنوی و روحی را برای هموطنانمان به همراه داشته باشد، در بخش هشتم پاسخهای رهبر معظم انقلاب در رابطه با "رمی جمرات" را مرور خواهیم کرد.
هنگام رمی یا پیش از آن، یک ریگ مستعمل در کیسه ریگ ما میافتد و با ریگهای بکر مخلوط و مشتبه میشود. آیا همین که هشت ریگ به جمره بزنیم که یکی از آنها احتمالاً ریگ مستعمل است کافی است؟
با حصول یقین به تحقق رمی با ریگ بکر، رمی صحیح و مُجزی است.
کسی که بعدازظهر عید قربان - که جمره عقبه خلوت است - خودش قادر است رمی کند، آیا میتواند برای رمی در صبح عید نایب بگیرد؟ در صورتی که بخواهد خودش هنگام عصر رمی کند موفق به قربانی در روز عید نمی شود، آیا برای اینکه بتواند روز عید قربانی کند می تواند صبح برای رمی جمره نایب بگیرد؟ با این که عصر شخصاً قادر بر آن است؟ همچنین کسی که چندین سال صبح روز عید برای رمی نایب گرفته با اینکه عصر خودش قادر به رمی بوده است اکنون تکلیفش چیست؟
با فرض تمکّن از رمی در ساعتی از روز ولو در ساعات عصر، نایب گرفتن صحیح نیست. ولی اگر مأیوس از برطرف شدن عذر تا آخر روز بود و برای رمی نائب گرفت، و اتفاقاً عذرش بعد از عمل نائب برطرف شد، عمل نائب مجزی است، و اعاده بر او لازم نیست. و نسبت به سالهای گذشته اگر نائب گرفتن به نحو غیر صحیح بوده، باید تدارک کند.
با توسعه اخیر جمرات، اگر قسمتی از ستون (دیوار ۲۴ متری) جمره عقبه، خارج از مِنی باشد، با فرضِ صدقِ جمره بر مجموع دیوار، آیا رمی آن قسمت صحیح است؟
در صورت یقین به خروج قسمتی از جمره توسعه یافته از مِنی، احوط رمی نقطهای از قسمتی است که از مِنی خارج نیست.
با توجه به توسعهای که اخیراً در جمرات ایجاد شده، وظیفه مخصوصاً با جهل به قسمت اصلی چیست؟ و آیا رمی همه قسمتها کافی است؟
اگر می تواند بدون عسر و مشقّت، به آنچه در محلّ ستون قبلی قرار دارد رمی کند، واجب است به آن رمی نماید. و اگر جستجو از محل آن و رمی به آن مستلزم عُسر و مشقّت است، به هر نقطه ی آن دیوار رمی کند مُجزی است، ان شاءاللّه.
با توجه به اینکه بانوان میتوانند رمی روز دهم را شب انجام دهند، آیا حتماً باید شب عید باشد یا شب یازدهم نیز جایز است؟ و در فرض جواز، در صورتی که زن در اعمال حج نایب دیگری باشد، چه صورت دارد؟
در صورت تمکّن باید در همان شب عید رمی جمره عقبه نماید، مخصوصاً اگر حج او حجّ نیابی باشد و تأخیر تا شب یازدهم صحیح نیست؛ ولی اگر در روز دهم ـ یعنی روز عید ـ رمی جمره عقبه نماید، اشکال ندارد.
آیا بهخاطر ترس از ازدحام در روز، زنان میتوانند جمرات سهگانه را شب رمی کنند؟ و آیا رمی در شب برای آنها متعیّن است یا میتوانند برای رمی در روز نایب بگیرند بدون اینکه منتظر رمی در شب شوند؟
اگر میتوانند در شب ـ هرچند شب بعد ـ رمی کنند، صحیح نیست برای رمی نایب بگیرند.
ارسال نظر