۵۶۵۱۹۰
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

روزانه بیش از ۶۰۰ نفر مزاحم اورژانس می‌شوند!

پویان خوشحال در روزنامه ابتکار نوشت: فلان اپراتور فلان دقیقه مکالمه رایگان به او هدیه داده! صبح در محل کار خود نشسته و یا در یک جمع عصرانه میان دوستانش، تلفن همراه خود را بر می‌دارد و با ۱۱۵ تماس می‌گیرد.

پویان خوشحال در روزنامه ابتکار نوشت: فلان اپراتور فلان دقیقه مکالمه رایگان به او هدیه داده! صبح در محل کار خود نشسته و یا در یک جمع عصرانه میان دوستانش، تلفن همراه خود را بر می‌دارد و با ۱۱۵ تماس می‌گیرد. بادی به غبغب و صدای خود انداخته و یک مشت اراجیف را تحویل مسئول پاسخگویی تلفن اورژانس می‌دهد! سپس می‌خندد و دقایقی بعد دوباره تماس می‌گیرد؛ یک، یک، پنج... در سال ۹۶ روزانه ۶۵۳ مزاحمت تلفنی برای اورژانس تهران ایجاد شده است.
علی، محمد، مریم، زلیخا و یا هر نام دیگری؛ نانوا، کارمند، رئیس شرکت، فروشنده لباس و یا هر شغل دیگری؛ کودک، نوجوان، جوان، میانسال، سالمند و یا هر سن دیگری؛ همه و همه در این جنایت شرکت می‌کنند. جنایتی که در پی انجام آن ممکن است عضوی از دست رود و یا جانی گرفته شود.
در سال ۹۴ روزانه ۸۷۸ تماس مزاحمت با اورژانس در تهران ثبت شد! این رقم در پایان سال ۹۴ به ۳۱۶ هزار و ۲۷۵ مورد رسید. ۳۱۶ هزار و ۲۷۵ مورد مزاحمت برای ارگانی که وظیفه آن خدمت‌رسانی پزشکی به مردم است. آمار مزاحمت ها در سال ۹۵ کاهش یافت و براساس اطلاعات وجود تعداد تماس مزاحمت اورژانس در سال ۹۴ با ۸۷۸ مورد، در سال ۹۵ به ۶۲۵ مورد کاهش یافت؛ اما آیا این به معنای اصطلاح فرهنگ مزاحم تلفنی در کشور است؟
فردی در طول سه ماه ۱۷۰ بار مزاحم اورژانس شد! این خبری است که در روزهای گذشته در رسانه ها بارها منتشر و دست به دست شد. شاید در برخورد با مشکلات و معضلات اینچنینی اولین واژه ای که به ذهن مخاطب حرفه‌ای که می تواند یک جامعه شناس باشد خطور کند، فرهنگسازی است. سال‌هاست که در زمینه‌های مختلف از رسانه‌ها و از طریق کمپین‌ها این فرهنگسازی در حال شکل گیری و انجام شدن است اما این فرهنگسازی تنها کمترین تاثیر ممکن را بر روی افراد متخلف گذاشته است!
در سال ۹۴، ۸۷۸ تماس مزاحمت با اورژانس در سال ۹۵ روزانه ۶۲۵ مورد تماس و در سال ۹۶ تاکنون روزانه ۶۵۳ مورد تماس مزاحمت اورژانس به ثبت رسیده است.
این در حالی است که تنها بزرگسالان دست به مزاحمت نمی زنند و کودکان نیز در غفلت والدین دست به این کار ناشایست می زنند.
اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران در این باره گفته بود: «بسیاری از مزاحمت‌ها از سوی کودکان در سایه غفلت والدین رخ می‌دهد. موضوع مهم دیگر این است که بیشترین تماس‌های ایجاد مزاحمت با تلفن‌های عمومی و سیم کارت‌های بدون نام و نشان است.»
معاون عملیات اورژانس تهران در مورد اعزام آمبولانس برای مزاحمان تلفنی، گفت: «در ابتدای تماس ابتدا شرح حال مصدوم سوال شده و در صورتی که نیاز به اعزام آمبولانس نباشد، اپراتور‌ها مشاوره درمانی می‌دهند، اما در صورت نیاز بلافاصله تیم اورژانس اعزام می‌شود. در برخی موارد پیش آماده مزاحمان با دادن شرح حال دروغین باعث شدند تا آمبولانس به محل اعزام شده و توان نیرو‌ها گرفته شود.»
جرایم همیشه فرهنگساز بوده اند
یکی از راه هایی که در بحث فرهنگسازی همیشه مطرح می شود، جریمه است! در کشور ما همیشه جرایم، فرهنگساز بوده اند و این فرآیند را در بستن کمربند ایمنی خودرو بارها لمس کرده ایم. در مقابله با پدیده مزاحم تلفنی نیز قوانینی وجود دارد. قوانینی که اگر نیاز به فرهنگسازی باشد، لازم الاجرا می شود.
بر اساس ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی، هر کس به وسیله تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا ۶ ماه محکوم خواهد شد. این ماده قانونی، مزاحمت با تلفن یا دستگاه‌های مخابراتی دیگر را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات تعیین کرده است.
علاوه بر آن در ماده واحده قانون اصلاح تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب سال ۱۳۶۶ نیز آمده است: هر کس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد یا با عمد و سوء نیت ارتباط دیگری را مختل کند، برای بار نخست پس از کشف، ارتباط تلفنی او به مدت یک هفته همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود.
برای بار دوم، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه و تقاضای مشترک خواهد بود و برای بار سوم، شرکت، ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن کرده و ودیعه مشتری را پس از تسویه حساب مسترد خواهد کرد.
شاید قانون مخابراتی در این رابطه بازدارنده نباشد، چرا که امروزه قیمت پایین سیم کارت ها و خطوط تلفن ثابت مزاحمان سمج را از پا نخواهد انداخت. با این حال در ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی مجازات حبس یک تا ۶ ماهه فرد متخلف را آورده شده است. سوالی که باید پرسید این است که چرا با وجود صراحت قانونی هنوز روزانه بیش از ۶۰۰ نفر تلفن همراه و یا ثابت خود را برداشته و برای یکی از حساس ترین سامان های بهداشتی درمانی کشور ایجاد مزاحمت می‌کنند؟
جریمه ای دیگر در انتظار مزاحمان
نگرانی از این موضوع در روزهای گذشته به مجلس شورای اسلامی نیز راه یافت، تا آنجا که قرار است جرایم دیگری نیز برای مزاحمان تلفنی لحاظ شود. بر این اساس قرار است طرحی در مجلس شورای اسلامی ارائه شود تا مزاحمین تلفنی اورژانس، بالغ بر سه میلیون ریال جریمه شوند. محمد حسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره به تسنیم گفته بود: «بنده نیز زمزمه‌های چنین طرحی را شنیدم ولی هنوز به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه نشده است، کما اینکه ما از این طرح استقبال می‌کنیم.»
نماینده آستانه اشرفیه عنوان کرد: «متاسفانه این مزاحمین تلفنی برای اورژانس در بسیاری از مواقع باعث اختلال در روند خدمت رسانی شده و کار سازمانی برای خدمت به مردم و بیماران را مختل می‌کنند، بنابراین کار بسیار به‌جایی خواهد بود تا این افراد مزاحم شناسایی و با آنها برخورد شود.» اگر این طرح ارائه و سپس به مرحله تصویب برسد. می توان امیدوار بود در کنار یک تا ۶ ماه حبس که در انتظار مزاحمان است، ۳۰۰ هزار تومان نیز برای آن ها جریمه در نظر گرفته خواهد شد و محدودیت های مخابراتی نیز شامل حالشان می شود. با وجود این باید منتظر ماند و دید آیا بار دیگر اعمال جرایم در کاهش تخلف و فرهنگسازی در این زمینه موثر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

نظر کاربران

  • سهیل

    تو پایتخت که ادعای فرهنگ دارن اینه!!!!خخخخخخ
    وطنم پاره تنم

  • بدون نام

    چققققققدر بی فرهنگیم ما.

  • بدون نام

    ی مشت آذم بیکارو الاف.اگه برخورد جدی میکردن باهاشون کمتر میشدن

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج