بازی خطرناک با اسبابِ کودکان ایرانی
اسباببازیها شاید لذتبخشترین داراییهای کودکان باشند. حتی وقتی بزرگ میشویم هم با دیدن اسباببازیهای قدیمی حس خوبی به ما دست میدهد و گاه تلاش میکنیم آنها را حفظ و نگهداری کنیم.
معیار انتخاب اسباببازی کیفیت آن نیست
برای مشخص شدن طرز فکر والدین در خرید اسباببازی نیز با یکی از آنها به مصاحبه نشستیم آقای آبپرور در گفتوگویی از معیارهای والدین در خرید اسباببازی گفت.
معیار شما برای خرید اسباببازی چیست؟
چند موضوع برای ما مهم است. جدا از سرگرم کردن کودک، آموزنده بودن آن هم مهم است. اینکه از لحاظ جسمی و روحی و روانی نیز باعث رشد کودک شود. وقتی کودک کوچکتر است سرگرم کردن مهم است، اما با بزرگتر شدن او جنبههای آموزنده هم اهمیت پیدا میکنند.
مثلا درحال حاضر در یک مغازهای تعداد زیادی عروسک وجود دارد، معیار انتخاب شما چیست؟
اولا انتخاب خود بچه مهم است. معمولا بچهها با توجه به انیمیشنهایی که دیدهاند، پیشزمینه ذهنی دارند. در درجه نخست ظاهر اسباببازی برای بچه باید جذاب باشد.
بچهها معمولا نسبت به چه نوع اسباببازیهایی ذوق بیشتری نشان میدهند؟
بیشتر به اسباببازیهایی که رنگ بهتری داشته باشند یا موزیکال باشند.
شما چه بودجهای را برای اسباببازی کنار میگذارید؟
بیستوپنج تا پنجاههزار تومان. توان مالی بیشتری نداریم.
در معیارهای انتخابتان به کیفیت نیز توجهی میکنید؟
بههرحال کیفیت اسباببازی هم مهم است، اما با توجه به بودجهای که داریم نمیتوانیم به اسباببازیهای گرانقیمت فکر کنیم. بههرحال اسباببازیهای گرانقیمت کیفیت بهتری دارند و حتی ممکن است کارایی بیشتری هم داشته باشند.
کودکان قشر آسیبپذیر جامعهاند
بهشید ارفعنیا، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری: نظارت بر این مسأله موضوع مهمی است. گاهی اوقات با خبرهایی مواجه میشویم مبنی بر اینکه برخی از اسباببازیها باعث مسمومیت در کودک میشوند. نکته این است که کودکان قشر آسیبپذیریاند و کودک بدون آنکه اطلاعی از چیزی داشته باشد با بازی کردن با یک اسباببازی جدید دچار مسمومیت میشود. برای رفع این مشکلات نیاز به نظارت دقیق و صحیح است.
تولید اسباببازی در کشور ما گسترده نیست و بسیاری از اسباببازیها از کشورهایی نظیر چین وارد بازار میشوند. این استدلال در بین همه ما وجود دارد که محصولات چین بیکیفیت هستند، اما به نظر میرسد ما محصولات بیکیفیت این کشور را وارد بازار خود میکنیم و تنها دلیل آن هم میتواند ارزان بودن باشد. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا، محصولات کشور چین به فروش میرسد و کیفیت این محصولات بسیار بالاست. با توجه به این موضوع میتوان دریافت که واردکنندگان ما به دلیل مسائل اقتصادی و فروش راحتتر محصولات باکیفیت و گرانتر را از چین وارد بازار داخلی نمیکنند.
نظارت بهتازگی روی کالاهای قاچاق بسیار زیاد شده است تا این حد که اعلام میشود کمتر محصولات قاچاق وارد بازار ایران میشود. این مسأله قابل تقدیر است، اما اینکه محصولات بیکیفیت حتی از راه قانونی وارد کشور شود، تأسفبار است. در بسیاری از کشورهای جهان به مسأله حقوق کودک بسیار توجه میکنند.
صنعت اسباببازی واقعی در ایران نداریم
محمدحسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباببازی: شورای نظارت بر اسباببازی با اهدافی مانند ساماندهي صنعت اسباببازي از طريق حمايت، هدايت و نظارت بر طراحي، ساخت، واردات و توزيع اسباببازي كودكان، تدوين آييننامهها، دستورالعملها، ضوابط و مقررات، سياستها و خطمشيهاي مرتبط بر حمايت، هدايت و نظارت بر طراحي، ساخت و واردات و صادرات و توزيع اسباببازي و جلوگيري از فعاليتهاي خارج از ضابطه و نيز تهيه موارد و اطلاعات ضروري برای استفاده صحيح از اسباببازيها و اعلام موارد هشداردهنده به منظور تامين سلامت جسمي، رواني، فرهنگي و اجتماعي کودکان تشکیل شده است.
ما در کشور صنعت اسباببازی را به معنای واقعیاش نداریم، چون تعریفی که از صنعت میشود، همه حوزههای آن موضوع را دربرمیگیرد. ما در حوزه اسباببازی هنوز توان تولید برخی مواداولیه، برخی از روشها و تکنولوژیهای تولید را نداریم و مهمتر از همه بحث طراحی اسباببازی بهعنوان زیربنای کار است که هنوز شکل نگرفته است. ما در سالهای اخیر رشد فزایندهای در تولید اسباببازی داشتهایم. نکته قابل توجه این است که به دلیل اختلاف دلار و ریال در سال ٩١ نسبت به سال ٩٠ واردات ما ٥٥درصد کاهش پیدا کرد. سال ٩٢ نسبت به سال قبل ٣٠درصد کاهش پیدا کرد، چراکه واردکننده اسباببازی واردات را متوقف کرد.
از سال ٨١ که واردات اسباببازی آزاد شد.
بعضی مواردی وجود دارد که ما جلوی وارداتش را میگیریم، امکان دارد مرجوع که میشوند از مسیرهای دیگری وارد کشور شوند. ما سال ٩٣ یک دوره آزمایشی داشتیم که نظارت را انجام دادیم. سال ٩٤ هماهنگیها را انجام دادیم.
محصولات آسیبرسان نباید وارد شوند
ایمان تیرداد، وکیل پایه یک دادگستری: مشکل اسباببازی در ایران بیشتر از اینکه مربوط به مقررات دستوپاگیر مالکیت فکری باشد، ضعف تولید است که در تمام قسمتهای دیگر صنعتی ما نمودش وجود دارد. در بحث پرورش یک ایده در حوزه مالکیت فکری در دنیا و شرکتهای بزرگ تولیدی در کنار آن شرکت موسسات پژوهشی فعالیت کرده و آنها نیاز بازار را بررسی میکنند و ایدههایی را که برای مصرفکننده ایدهآل است مورد بررسی قرار میدهند و وارد خط تولید میکنند. در کشور ما ناهماهنگی بین ایدهپردازان و مبدعان طراحی اسباببازیها و تولیدکنندگان وجود دارد. موسسات پژوهشی در کارخانههای تولیدی سهم بسیار ناچیزی دارند. تولیدکنندگان ما بیشتر منتظر هستند تا یک ایدهای جهانی شود و آن را مهندسی معکوس و با کیفیت پایینتر و قیمت ارزانتر وارد بازار کنند.
بسیاری از کشورها با توجه به فرهنگ کشورشان محصولاتی در این زمینه تولید میکنند، نهایت کاری که ما با توجه به فرهنگمان در زمینه تولید اسباببازی کردیم، ساخت عروسکهای دارا و سارا بود که آن هم چندان موفق عمل نکرد و حتی شنیده میشود طراحان این عروسکها نیز طراحان چینی بودند. برای ساخت هم به دلیل ارزانشدن محصول از مواد اولیه ارزانتر استفاده شد.
در مورد بحث واردات اسباببازی نیز از نظر حقوق مالکیت فکری، چه ضمانت اجرایی وجود دارد؟ بر فرض اگر یک تولیدکننده عروسک ایرانی که به ثبت رسیده است، در بازار حضور داشته باشد و شخص دیگری بخواهد از کشورهای دیگر این محصول را وارد ایران بکند، مقررات مالکیت فکری در اینجا مشکلساز نمیشود، بلکه به حمایت تولیدکننده هم میآید و مقررات گمرک مانع از ورود آن کالا میشود که مشابهش در ایران تولید میشود.
موانع تولید اسباببازی در کشور زیاد است
وضعیت تولید داخلی و موانع حضور برندها و تولیدات خارجی در بازار عروسک و اسباببازی در ایران به صورتی است که حتی در صورت وجود تقاضا هم، چندان امکان حضور محصولات متنوع، با کیفیتهای مختلف و پاسخگوی نیازهای خریداران وجود ندارد. با توجه به این نکات با آقای حمید لولاگر، یکی از تولیدکنندگان اسباببازی در کشور مصاحبه کردیم.
اگر بخواهید سه عاملی را نام ببرید که مانع از تولید خوب میشود، چیست؟
عواملی که به نظر میرسد بهعنوان مانع در صنعتیشدن اسباببازی موثرند. باید به موضوعاتی توجه کنیم که مثلا در روند ساخت یک عروسک مانع ایجاد میکنند. در حوزههایی که من فعالیت میکنم، یعنی حوزه بوردگیم، سوال این است که چرا موفقیتی حاصل نمیشود؟ عوامل مجزایی در حوزه اسباببازی وجود دارد. در برخی موارد اما همپوشانی وجود دارد. ما در مورد صنایعی که به کالای نهایی منجر میشوند، ضعیف هستیم. حوزه دیگری که همپوشانی در آن وجود دارد، توزیع است. در برخی مکانها حتی فضاهایی وجود دارد، اما این فضاها به من بهعنوان یک تولیدکننده جزء اختصاص داده نمیشود. وقتی مذاکره میکنیم و میگوییم حداقل این کالایی که به شکل محدود تولید شده است را اجازه بدهید عرضه شود، پاسخ میگیریم که نه ما باید از این فضا حداکثر استفاده را بکنیم.
شما بهعنوان یک تولیدکننده فکر میکنید مزیت نسبی تولید در بازار ما چیست؟ ما چه مزیتی نسبت به کشورهای اطراف خود داریم؟ برخی معتقدند که مزیت نسبی ما این است که پتروشیمی داریم، بعضی معتقدند ما بازار خوبی داریم و غیره.
بخش مهمی از مزیت نسبی این کشور ژئوپلیتیک آن است. جایی که ما قرار داریم و بازار خود ایران به علاوه کشورهای منطقه، ظرفیتی را ایجاد میکند که زمانی که در کنار نیروی خلاق متخصص ایرانی قرار میگیرد، مزیت ما را شکل میبخشد. موضوعاتی مانند مواد اولیه و پتروشیمی در چین با قیمت بسیار پایینتر تولید میشود. چین بازارهای بزرگتری را پوشش میدهد. ولی نکته مهم خلاقیت و فکر متخصص ایرانی است. کالای اسباببازی یک کالای فرهنگی است.
صنعت تولید اسباببازی، صنعت پیچیدهای است، با توجه به این نکته اگر شما در حوزه فرهنگ و اسباببازی سیاستگذار شوید، چه تصمیماتی اتخاذ خواهید کرد؟
واقعیت این است که کانون پرورش فکری کودکان با وجود تمام انتقاداتی که به آن شده است، ظرفیتهای فعالنشده زیادی دارد. ظرفیتهایی که اجازه میدهد کالاهای خوبی تولید و عرضه شود. به طبع آن بخش خصوصی هم به وارد شدن در این حوزه علاقه نشان خواهد داد.
ارسال نظر