ناو پیشرفته آمریکا چطور تصادف کرد؟
با برخورد یک کشتی باربری بزرگ به ناو جنگی فیتزجرالد آمریکا در سواحل ژاپن،مقامهای نظامی آمریکا میگویند جنازه حداقل ۷ ملوان و خدمه این کشتی جنگی را پیدا کردهاند و دهها نفر دیگر هم در این تصادف مهیب زخمی شدهاند. اما ناوی پیشرفته مانند فیتزجرالد چطور دچار این تصادف شده است؟
یواساس فیتزجرالد یا دیدیجی-۶۲ که ۱۵۴ متر طول دارد و در سال ۱۹۹۴ ساخته شده حدود ساعت ۲:۳۰ بامداد به وقت ژاپن در حالی که با پایگاه خود در سواحل شهر یوکوسوکا ژاپن حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله داشت با یک کشتی باربری غولپیکر به نام سیایکس کریستال و با پرچم فیلیپین برخورد کرد و از پهلو به شدت دچار آسیب شد.
بر اساس تصاویر هوایی که منتشر شده در این تصادف T شکل دماغه کشتی باربری از پهلو به ناو جنگی پیشرفته آمریکا برخورد کرده است. از ناو فیتز جرالد به عنوان یکی از پیشرفتهترین کشتیهای جنگی جهان یاد میشود که مجهز به آخرین فناوریهای راداری و ناوبری است و به همین علت برخورد آن با یک کشتی عظیم باربری بسیار عجیب و شگفتیآور توصیف شده است. درباره کشتی باربری ۳۰ هزار تنی هم مسئله مشابهی صادق است اما به طور حتم این کشتیهای جنگی هستند که از پیشرفتهترین رادارها و سیستمهای ناوبری استفاده میکنند.
کدام کشتی مقصر است؟
آن طور که روزنامه نیویورکتایمز گزارش داده اکثر ملوانان و خدمه کشتی در زمان حادثه در خواب بودند و با صدای تصادف بیدار شدهاند. گفته میشود ۲۵ دقیقه قبل از تصادف کشتی باربری سیایکس کریستال تغییر مسیر ناگهانی داشته است. منطقهای که سانحه اتفاق افتاده است منطقهای شلوغ است و تراکم کشتیهای بسیاری دارد و تغییر مسیر ناگهانی میتواند منجر به یک آشوب شود. اما بر اساس قوانین بینالمللی دریایی حق تقدم با کشتی سمت راست است. یعنی در شرایط عادی ناو جنگی فیتزجرالد باید اجازه عبور به کشتی باربری را میداده است.
برخی دیگر از کارشناسان میگویند اظهار نظر در این رابطه زود است و باید دید در آن شرایط خاص هر کدام از کشتیها در چه موقعیتی بودهاند،دستگاههایشان درست کار میکرده است و خدمه آنها به خوبی وظایف خود را انجام دادهاند یا خیر.
بر اساس گزارشها اما حداقل یکسال طول میکشد تا تحقیقات قانونی و رسمی در این رابطه به پایان برسد و مشخص شود کدام یک از این کشتیها مقصر این تصادف مرگبار بودهاند.
نظر کاربران
قبل از اینکه شما قضاوت کنید میبایست صحنه تصادم بررسی شود با این چند سطر و احیانا با تصاویر هوایی قابل تشخیص نیست که کدام شناور مقصر است ضمن اینکه در ناوهای نظامی در هر شیفت نگهبانی تعدادی در پست خود مستقر بوده و مابقی در استراحت هستند و با نگرش به تجربه و رعایت قوانین دریایی توسط ناوهای نظامی و با نگرش به منطقه تردد و تعداد کم پرسنل کشتیهای تجاری و عدم رعایت قوانین مرتبط با تغییر راه مناسب ، احتمال خیلی قوی کشتی باری مقصر بوده است
شاید هم جنگ سایبری باعث از کارافتادن سیستم های راداری کشتی ها شده باشد
اینا خیلی سخت می گیرن اگه ایران بود افسر میاد بیمه اینو میگیره میده به اون , مال اون میگیره میده به این تمام.
مسلما كشتي باري مقصر است چون تغيير جهت داده و در ان لحظه بر اوضاع مسلط بوده است ولي ناو امريكايي مستقر و ثابت بوده است ،،،ميتوان اين حادثه را عمدي تلقي كرد و ملوان باربري را محاكمه و بازجويي كرد شايد كار داعش باشد،،،،