توضیح درباره رای مردم به عنوان مبنای حکومت
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: «مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است.»
خبرگزاری ایسنا: نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور گفت: «مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است.»
علی مطهری در یادداشتی برای ایسنا درباره سخنان اخیر حسن روحانی به شرح زیر نوشت:
جناب آقای روحانی رئیس جمهور محترم در سخنرانی اخیر خود در جمع پزشکان جملهای فرمودند که نیاز به توضیح داشت. ایشان فرمودند: «امیرالمومنین مبنای ولایت و حکومت را نظر مردم و انتخاب مردم میداند. لمن ولّیتموا امرکم، گفت که هر کس که شما او را به عنوان ولیّ خودتان و رهبر جامعه برگزینید من هم اطاعت میکنم، من هم میشنوم و اجرا میکنم. امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رای مردم، خواست مردم و آرای مردم میداند.»
این سخن جناب ایشان قطعا ناظر به مساله امامت نیست، بلکه همانطور که قرائن نشان میدهد مقصودشان شرط تحقق حکومت امام یعنی رای و انتخاب مردم است و سیره علی (ع) نیز همین را تایید می کند. پس از رحلت رسول اکرم (ص) زمانی که مردم به هر دلیلی علی رغم نص پیامبر اسلام به شخص دیگری اقبال نشان دادند، آن حضرت به خاطر حفظ اساس اسلام و وحدت مسلمین قیام نکرد و حتی در مواردی با خلیفه اول و دوم همکاری داشت و طرف مشورت آنها بود، ولی پس از مرگ خلیفه سوم و اقبال مردم به امیرالمومنین و اتمام حجت بر او، حکومت و خلافت را پذیرفت، در حالی که قبل از آن نیز امام بود و از سه شأن امامت یعنی مرجعیت بیان دین و ولایت معنوی و زعامت سیاسی، تنها شأن زعامت سیاسی و رهبری اجتماع را در اختیار نداشت.
بنابراین مشروعیت امامت به معنی مورد نظر شیعه، از ناحیه خدا و رسول خداست، اما شرط تحقق یک شاخه آن یعنی زعامت سیاسی و رهبری جامعه، رای و نظر مردم و به عبارت دیگر مقبولیت شخص امام نزد مردم است. برای دوره غیبت، از سوی امام عصر (عج) نصب عام با عنوان «فقهای جامع الشرایط» صورت گرفته و نصب خاص آن با انتخاب مردم صورت میگیرد که طبعا اگر اقبال مردم نباشد، باز مانند زمان معصوم حکومت امام و ولی فقیه قابل تحقق نخواهد بود«.
نظر کاربران
معاویه از عمروعاص پرسید قوی تر از ذوالفقار علی سراغ داری گفت بله ، جهل مردم
جناب روحانی مردم را جاهل فرض کردند. اما نمی داند مردم هیچ وقت پشت رهبرشان را خالی نمی گذارند ، رئیس جمهور بجای این حرفها به فکر مردم باشید .
لطف کنید یک خط سخنان ایشون رو برای من تفسیر کنه ببینم ایشون چی میگن
خوب بودن کار سختیه ، بخاطر همین هم دوستان اصلاح طلب حتی یک مدافع حرم هم ندارن چه برسه به شهید ، ولی دوستی با شیطان اون هم در زمانی که رسانه شیطان با قدرت باورنکردنی کار میکنه خیلی آسونه ، حواسمون باشه در گروه خوبها باشیم ، حتی اگر خوب نیستیم ، من هم خوب نیستم ، ولی لا اقل حواسم جمعه که طرفدار خوبا باشم
پاسخ ها
مقامات مردان به مردی شنو / نه از سعدی، از سهروردی شنو
مرا شیخِ دانایِ مرشد شهاب / دو انـدرز فـرمـود بر روی آب
یکی آنکه در نفس خود بین نباش / دگر آنکه در جمع بد بین نـباش
شنیـدم کـه بگـریسـتـی شـیـخ زار / چو بر خواندی آیات اصحاب نار
شبی دانم از هول دوزخ نـخـفـت / به گوش آمدم صبحگاهان که گفت
چه بودی که دوزخ زمن پرشدی / مگـر دیگـران را رهـایی بـُدی ( سعدی علیه الرحمه) .
آره جانم خوب نیست آدم اینقد راحت در مورد دیگران قضاوت کنه و خودشو خوب و دیگران رو بد بدونه. معیار برای خداوند نیت اعماله « إنّما الأعمال بالنیّات »و فقط خود خدا از نیات آدما و ذاتشون و خوب و بدشون خبر داره. شما بهتره اینقد جاهلانه و عوامانه حرف نزنید آدم خنده اش میگیره.
ضمنا مولا علی (ع) فرمودند: اگه دیگران بخاطر چیزی که واقعا هستید از شما بیزار باشند بسیار ارزشمندتر از اونکه بخاطر چیزی که نیستید و به اون تظاهر می کنید شما رو دوست داشته باشند.
میزان رای ملت است ،اصل موضوع چی بود؟
نمی دانم مطابق قانون وظیفه نماینده مجلس چیست.آیا نماینده کار نمایندگی ندارد که می اید سخنان قوه دیگر را تفسیر می کند