هواپیمای سوپرسونیک ناسا واقعی می شود
ناسا در پروژهای موسوم به "حمل و نقل سوپرسونیک بیصدا" (QueSST) به دنبال ساخت هواپیماهایی با صدای بسیار پایینتری نسبت به هواپیماهای سوپرسونیک دیگر است و امیدوار است نخستین پروازهای آزمایشی "هواپیماهای ایکس"(X-plane) سوپرسونیک با صدای پایین، در سال ۲۰۲۱ انجام شوند.
به نقل از دیلیمیل، ناسا در پروژهای موسوم به "حمل و نقل سوپرسونیک بیصدا" (QueSST) به دنبال ساخت هواپیماهایی با صدای بسیار پایینتری نسبت به هواپیماهای سوپرسونیک دیگر است و امیدوار است نخستین پروازهای آزمایشی "هواپیماهای ایکس"(X-plane) سوپرسونیک با صدای پایین، در سال ۲۰۲۱ انجام شوند.
شرکت لاکهید مارتین نیز در حال کار بر روی طرح ابتدایی این سامانه است و امیدوار است نمونه نمایشی آن را بسازد اما ناسا عرصه را برای شرکتهای دیگر بازگذاشته تا آنها نیز طرحهای خود را در این زمینه ارائه دهند.
این آژانس فضایی امیدوار است به بوم صوتی۶۰ dBA پایینتر از هواپیماهای سوپرسونیک مانند "کنکورد"(Concorde) برسد. ناسا در نظر دارد ماه اوت فراخوان کامل خود مبنی بر دریافت پروپوزالهای مطلوب برای ساخت این هواپیما از سوی شرکتهای مختلف را منتشر کند.
این آژانس فضایی به دنبال گزینش طرحهایی برای طراحی، ساخت و پرواز آزمایشی یک هواپیمای ایکس است و در سال ۲۰۱۸ با ارائهدهنده بهترین پروپوزال قرارداد خواهد بست.
چندین دهه است که ناسا بر روی ساخت یک هواپیمای ایکس سرنشیندار سوپرسونیک مطالعه میکند و پس از بستن قرارداد در سال ۲۰۱۸ با شرکتی که بهترین پروپوزال را در این زمینه ارائه دهد، در سال ۲۰۱۹ طرح تیم برنده با دقت بالا بازبینی خواهد شد تا به واقعیت نزدیکتر شود.
این آژانس سپس به دنبال انجام نخستین آزمایشهای هواپیمای ایکس سوپرسونیک در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۱ خواهد بود.
آزمایشهای نمونه نمایشی(دمو) این هواپیما در دو مرحله در "مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ" واقع در کالیفرنیا و در نهایت در "پایگاه نیروی هوایی ادورادز" انجام خواهد شد.
در مرحله نخست بر روی ساخت، بررسی و بسط پرواز سوپرسونیک برای اواخر سال ۲۰۲۱ و در مرحله دوم بر روی ارزیابی صوت پایین آن تمرکز خواهد شد.
ناسا امیدوار است این هواپیما با تغییرات موجود در مقررات سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده سازگاری داشته باشد.
ارسال نظر