معیار تشخیص رای حلال از رای حرام چیست؟
حسامالدین واعظ زاده در خبرآنلاین نوشت: ما معیاری برای مشارکت مردم براساس حرام و حلال در یک نظام قانونی و مشروع و مردم سالار نداریم.
حسامالدین واعظ زاده در خبرآنلاین نوشت: ما معیاری برای مشارکت مردم براساس حرام و حلال در یک نظام قانونی و مشروع و مردم سالار نداریم.
در قاموسی سیاسی، همیشه مشارکت مردم در انتخابات نشانه سطح آگاهی ایشان از حقوق شهروندی در یک نظام سیاسی برای تعیین سرنوشت خود است. آنچه مورد توجه دانشمندان علوم سیاسی در بررسی فرایند انتخابات از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد، این است که این مشارکت از سوی چه گروه ها، احزاب و قشرهای اجتماعی صورت پذیرفته است؟ و از کدام مناطق جغرافیایی، قومی و دینی و زبانی بوده است، همچنین میزان این مشارکت در چه سطحی می باشد؟ آیا همه جریان های سیاسی امکان حضور کاندیداهای خود در انتخابات را داشته اند ؟ شاخص های مشارکت در انتخابات براساس این معیارها سنجیده می شود.
بنابراین، ما معیاری برای مشارکت مردم براساس حرام و حلال در یک نظام قانونی و مشروع و مردم سالار نداریم. براساس مفاد قانون اساسی و آیین نامه های انتخاباتی ایران، فارغ از اینکه فرد رای دهنده مرد یا زن باشد، مسلمان و یا مسیحی و با هرگرایش سیاسی وفکری، نفس شرکت در انتخابات امری مشروع، پسندیده و محترم است. لذا معیاری برای تقسیم آرای بیش از ۴۰ میلیون نفر از ملت شریف ایران به حلال و حرام وجود ندارد.
از ابتدای برقراری نظام جمهوری اسلامی هم در دوران رهبری حضرت امام (ره) و هم در دوره مقام معظم رهبری، هیچگاه رأی مردم به حلال و حرام شناخته و نامیده نشده است، بلکه همواره مشارکت مردم به عنوان نماد وحدت ملی گرامی داشته شده است. در فضای بعد از انتخابات عظیم و اعجاب آور ۲۹ اردیبهشت که دوست و دشمن بر عظمت آن به ناچار زبان گشودند، باید همه فرهیختگان وحدت آفرین باشند.
نظر کاربران
معیار جناب آقای تتلو هستند باید ببینید که ایشان در کدام سمت قرار گرفته در آن موقع حکم به حلالیت میکنیم بقیه هم که میشه حرام
اگر رای به اصولگرایان بدی حلال حلال ولی اگر به اصلاح طلبان بدی حرام!!!!!!
جناب واعظ زاده! اینکه مقوله حلال و حرام در زمان حضرت امام و یا در حال حاضر تحت زعامت مقام معظم رهبری مطرح نبوده پس نفی کنیم ! استدلالی مخدوش است کما اینکه مقوله ولایت فقیه با مفهوم امروزی در محوای کلام بسیاری از فقهاء در گذشته نبوده پس آیا باید نفی کنیم !؟
پیرو آراء حلال و حرام با احترام به تمام کاندیداهای محترم اگر با این فرض به قضیه نگاه کنیم که کاندیدائی با عوام فریبی و تدلیس موفق به جلب آرائی شود که مردم ناشی از فقدان آگاهی بدهند، گرچه مردم در رأی داده شده معذور هستند ، نسبت آراء مأخوذه برای آن کاندیدائی که با فریب اخذ کرده چه میشود !؟ آیا مصداق تحصیل من غیر حق میشود یا خیر ؟! و اگر بله آیا مشروع و حلال است یا نامشروع و حرام !؟
حال اگر این فرایند خلاف شرع توسط کاندیدا انجام نشده باشد ولی توسط کارگذار کاندیدا انجام گرفته باشد ، فرقی در ماهیت قضیه دارد !؟
پس لطفأ عدم آگاهی خودتان را دلیل بر نفی اصل موضوع قرار ندهید !!!