مردمسالاري يعني همين! مردم در يك انتخابات قانوني شركت كردند و با راي اكثريت مطلق خود رييسجمهور دوازدهم ايران را انتخاب كردند. اين انتخابات نيز همچون ساير انتخابات برگزار شده در كشور، روال قانوني خود را از ابتداي برگزاري تا پايان شمارش آرا طي كرده است.
محسن غرویان در اعتماد نوشت: با اظهاراتي كه طي دو روز گذشته از سوي برخي چهرههاي سياسي اصولگرا در خصوص آراي يكي از كانديداهاي مورد حمايت آنها در انتخابات رياستجمهوري مطرح شده، اين سوال از سوي مردمي كه مخاطب اين سخنان قرار گرفتهاند مطرح ميشود، كه معناي جمهوريت چيست؟
آيا جمهوريت غير از اين است كه مردم بيايند و در انتخابات شركت كنند و از اين طريق كانديداي مورد حمايتشان راي اكثريت را به دست آورد؟ آيا غير از اين است كه در نظام اسلامي ما انتخابات بر مبناي جمهوريت پايهگذاري شده است و همه مقامات چه مستقيم و چه غيرمستقيم از طريق آراي عمومي انتخاب ميشوند؟ دموكراسي يعني همين!
مردمسالاري يعني همين! مردم در يك انتخابات قانوني شركت كردند و با راي اكثريت مطلق خود رييسجمهور دوازدهم ايران را انتخاب كردند. اين انتخابات نيز همچون ساير انتخابات برگزار شده در كشور، روال قانوني خود را از ابتداي برگزاري تا پايان شمارش آرا طي كرده است. مردم در روز ٢٩ ارديبهشت پاي صندوقهاي راي رفتند و از بين كساني كه شوراي نگهبان براي انتخابات اين دوره از رياستجمهوري تعيين كرد، حسن روحاني را برگزيدند. اين انتخاب مردم است و بايد آن را پذيرفت. وقتي كه ميبينيم مقام معظم رهبري به عنوان ولي فقيه از حضور گسترده مردم پاي صندوقهاي راي تشكر كردند و در واقع با اين پيام روند قانوني امر انتخابات را تاييد كردند، ديگر چه جاي بحث و اظهارنظر مخالفي وجود خواهد داشت؟ اشراف ايشان بر مسائل سياسي كشور و به خصوص در امر انتخابات بر كسي پوشيده نيست، پس چگونه ميشود كه پس از تاييد ايشان هنوز هم كساني هستند كه لب به اعتراض ميگشايند؟
به راستي در اين شرايط هيچوجهي براي اعتراض و انتقاد آقايان آن هم از تريبونهاي رسمي و تريبون نماز جمعه وجود ندارد و ميتوان آن را اظهارنظري غيرمنصفانه دانست.
هرچند معتقدم كه مردم هم قضاوت درستي در برابر اين اظهارات انجام خواهند داد، اما بايد تاكيد كنم كه اينگونه واكنشها در برابر انتخابات رياستجمهوري، موضعگيري حزبي و جناحي است كه به هيچ روي نميتواند عادلانه باشد.
به هر حال آقايان بايد دقت داشته باشند كه طرح چنين مسائلي اصول جمهوريت نظام را زير سوال خواهد برد و از آنجا كه دعوت به حضور حداكثري در انتخابات از تاكيدات رهبري است بنابراين آقايان بايد توجه كنند كه حرفهايي را بر زبان نياورند كه خلاف مشي ايشان باشد. تقسيم راي به حلال و حرام به چه معناست؟
وقتي رييسجمهور ايران با اكثريت مطلق آراي ملت ايران انتخاب ميشود ميتوان با اطمينان گفت كه اين آرا كه حاصل عمل به قانون و شرع است، رايي حلال است.
هرچند معتقدم كه طرح بحث پيرامون راي حلال و حرام صحيح نيست و همه انتخاباتي را كه در ايران و طبق قانون برگزار ميشود را بايد حلال دانست، اما به دوستان اين توصيه را دارم كه طرح چنين مباحثي پس از اعلام آرا، هيچوجه فقهي ندارد و آن را نبايد در راي دادن مردم دخيل كرد.
مشاركت مردم، راي مردم و نتيجهاي كه از آن حاصل ميشود بايد از سوي همه ملاك عمل قرار بگيرد. در پايان يك سوال از آقاياني دارم كه پس از اعلام نتيجه انتخابات رياستجمهوري اينگونه اظهاراتي را مطرح ميسازند و آن اينكه «آيا آراي به دست آمده در مجلس خبرگان را هم به حلال و حرام تقسيم كردهاند؟»
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
.باباانتقادپذیرباشیدچراهنوزحرف ازدهن منتقدین درنیامده ..باسرمیریدتوشکمش...صبروتحمل داشته باشیدتازه تحریمهای جدیدامریکایی قراره اعمالبشه..خوب اونوچکارش میکنید...عمل کنیداینقدرحرف نزنید..این چهارسال هم تموم شدوشماهنوزدرحالانتقادهستید...علی چیگفت .تقی چی گفت....