۵۳۴۱۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

وامی برای پرداخت وجود ندارد حتی با ضامن

شورای پول و اعتبار ۳هفته پیش بخشنامه‌ای را به تصویب رساند و بانک‌ها را موظف کرد که وام‌های قرض‌الحسنه تا سقف ۱۵میلیون تومان را با یک ضامن پرداخت کنند.

همشهری آنلاین: شورای پول و اعتبار ۳هفته پیش بخشنامه‌ای را به تصویب رساند و بانک‌ها را موظف کرد که وام‌های قرض‌الحسنه تا سقف ۱۵میلیون تومان را با یک ضامن پرداخت کنند.

این در حالی است که کمبود اعتبارات بانک‌ها موجب شده تا حتی پرداخت وام‌های ضروری نظیر ازدواج هم با مشکل مواجه شود. در این شرایط متقاضیان وام که بدون کسب نتیجه بارها به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند، می‌گویند وامی برای پرداخت وجود ندارد که بخواهند یک ضامن یا ۲ضامن برای آن طلب کنند.

یکی از مشتریان یک بانک بزرگ دولتی که ماه‌ها‌ست برای دریافت وام ۴میلیون تومانی قرض‌الحسنه به بانک می‌آید و می‌رود می‌گوید: کارمند بانک می‌گوید باید در نوبت بمانم تا اعتبار برسد. می‌گویند که برای وام ازدواج هم اعتبار نداریم.

این مراجعه‌کننده چنین ادامه می‌دهد: برای تشکیل پرونده قرار بود یک ضامن بدون قید کارمند دولت بیاورم اما گفته‌اند که باید ضامن گواهی کسر از حقوق داشته باشد. این گواهی هم فقط به کارمندان داده می‌شود. در این شرایط عملا مجبور شدم ضامن کارمند دولت پیدا کنم.

در این شرایط کارمند یکی از بانک‌های دولتی می‌گوید که در حال حاضر اعتبار لازم برای اعطای وام نداریم. اولویت بانک پرداخت وام ازدواج است. برای ضامن هم طبق آخرین بخشنامه داخلی بانک برای وام‌های قرض‌الحسنه کمتر از ۱۰میلیون تومان، یک ضامن می‌خواهیم که لزوما نباید کارمند دولت باشد اما باید گواهی کسر از حقوق به بانک ارائه کند. صحت این گواهی توسط بانک استعلام و سپس باقی مراحل طی می‌شود. در شرایطی که شورای پول و اعتبار پرداخت وام قرض‌الحسنه تا ۱۵میلیون تومان را با یک ضامن غیرکارمند دولت مجاز ساخته، هنوز شعب بانک‌ها اطلاعی از آن ندارند.

شاهرخی، رئیس یکی از شعب یک بانک دولتی در این خصوص می‌گوید: اساسا بانک‌ها وام قرض‌الحسنه بالای ۱۰میلیون تومان ندارند که بخواهد برای آن شرایط پرداخت یا ضامن تعیین شود. با گذشت دو‌ماه از سال جدید هم هنوز ما هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر افزایش سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه دریافت نکرده‌ایم. در مورد شرایط ضامن هم بخشنامه جدیدی نداریم هرچند که اگر چنین بخشنامه‌ای صادر شود، وام قرض‌الحسنه‌ای بیشتر از ۱۰میلیون تومان وجود ندارد که آن را با یک ضامن پرداخت کنیم.

مشکل اعتبارات بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج که ضروری‌ترین وام قرض‌الحسنه در سیستم بانکی به‌حساب می‌آید، هنوز فراهم نشده است و برخی زوج‌های جوان ماه‌هاست در نوبت دریافت این وام قرار دارند. در این شرایط تسهیلات تشویقی ازدواج که براساس توافق وزارت ورزش و جوانان با بانک مرکزی برای زوج‌های کمتر از ۲۴سال درنظر گرفته شده بود نیز به کلی از مدار اجرا خارج شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۸ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج