آغاز تولید اولین خودرو پسابرجامی
جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانستند طی فروردینماه امسال تیراژی ۵۷ هزار و ۴۳۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارند.
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: جدیدترین آمار تولید خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، سه خودروساز بزرگ کشور توانستند طی فروردینماه امسال تیراژی ۵۷ هزار و ۴۳۹۹ دستگاهی را از خود به جا بگذارند.
براساس آماری که وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر کرده، ایران خودرو، سایپا و پارسخودرو در قامت خودروسازان اصلی کشور، به افزایش تولیدی حدودا ۲۱ درصدی در حوزه محصولات سواری دست یافتهاند.این افزایش تولید در حالی است که بازار خودرو کشور در حال حاضر در رکود به سر میبرد و خرید و فروش خودروها به حداقل رسیده است.هرچه هست، طبق آمار منتشره، ایران خودرو بهعنوان بزرگترین خودروساز داخلی، در مجموع ۳۳ هزار و ۴۹۲ دستگاه انواع محصولات سواری را در فروردینماه به تولید رسانده و در نتیجه، ۱۷درصد افزایش تیراژ را به دست آورده است.
همچنین سایپا نیز با تیراژی ۱۴ هزار و ۳۵۲ دستگاهی، با افزایش تولید ۳/ ۴۵ درصدی مواجه شده و پارس خودروییها هم با توجه به تولید ۹ هزار و ۵۹۵ دستگاهی شان، افزایش تولید ۱۵ درصدی را به ثبت رساندهاند.اما اگر نگاهی به افتوخیز ماهانه تولید خودروسازان بیندازیم، متوجه میشویم تیراژ آنها در فروردینماه و نسبت به اسفند سال گذشته، بیش از ۴۵ درصد کاهش داشته است. این روند نزولی البته طبیعی بهنظر میرسد؛ زیرا در فروردینماه با تعطیلات نوروز مواجه هستیم و این موضوع بر پروسه تولید اثر کاهشی میگذارد.
۲۰۰۸ آمد
آمار تولید خودروسازان اما یک میهمان جدید به نام پژو ۲۰۰۸ دارد که نشان میدهد تولید اولین خودرو پسابرجامی در کشور، طی سالجاری رسما آغاز شده است. این محصول که چندی پیش با حضور رئیسجمهور در ایران خودرو، آغاز تولید انبوه خود را نیز جشن گرفت، از دل قرارداد پژو (با ایران خودرو) درآمده و بهزودی نیز پیش فروش خواهد شد.اما از دیگر نکات قابل توجه آمار تولید فروردینماه امسال میتوان به کاهش تیراژ محصولاتی مانند پژو ۴۰۵ و پارس اشاره کرد. از سوی دیگر، طبق آمار، بیشترین تیراژ در میان کل خودروهای تولیدی و مونتاژی همچنان در اختیار پراید قرار دارد و این در حالی است که پژو۲۰۶ با سرعت پشت سر آن در حرکت است.
تیک آف ۲۰۶ و دنده عقب ۴۰۵
اما طبق آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، تیراژ پژو ۲۰۶ (در مجموع مدل هاچبک و صندوقدار) در فرودینماه امسال، ۱۰ هزار و ۲۳۸ دستگاه بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایشی حدودا ۶۴ درصدی را نشان میدهد.پژو ۲۰۶ پرتیراژترین محصول ایرانخودرو در اولین ماه امسال لقب گرفته و در مجموع نیز پس از پراید، بیشترین تیراژ را نصیب خود کرده است. در این میان اما پژو ۲۰۷ نیز در برنامه تولید این شرکت قرار دارد، این در شرایطی است که اثری از تولید این خودرو در آمار مقایسهای انواع خودرو سواری این شرکت نیست.
ایرانخودروییها میگویند پژو ۲۰۷های ثبتنامی در سال گذشته را نیز تحویل مشتریان دادهاند، با این حال مشخص نیست چرا نامی از این محصول در آمار تولید منتشره نیست.اما دیگر محصول پژویی ایرانخودرو یعنی پژو ۴۰۵ در فروردینماه امسال با کاهش تولید روبهرو شده است. بر این اساس، آبیهای جادهمخصوص در مجموع پنج هزار و ۳۹۰دستگاه پژو ۴۰۵ را طی اولین ماه امسال تولید کرده و نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۵/ ۳۲ درصد کاهش را تجربه کردهاند.از ۴۰۵ که بگذریم، پژو پارس نیز در فروردینماه امسال با کاهش تولید مواجه شده است. این محصول که پس از پراید و ۲۰۶، سومین خودرو پر تیراژ داخلی به شمار میرود، آماری شش هزار و ۶۱۴ دستگاهی را در فروردین امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین شش درصد کاهش تولید را تجربه کرده است.
بهجز سایت مرکزی، سایر سایتهای شهرستانی ایرانخودرو از جمله ایرانخودرو خراسان، مازندران و فارس نیز پارس را به تولید میرسانند و این در حالی است که بیشترین تیراژ آن به سایت مرکزی و کمترین نیز متعلق به فارس است.کاهش تولید پژوییهای ایران خودرو در حالی است که آبیهای جاده مخصوص در تولید سمند با افزایش تولید مواجه شدهاند. بنابر آمار منتشره، این شرکت طی اولین ماه امسال پنج هزار و ۵۲۰ دستگاه سمند را به تولید رسانده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد افزایش تیراژ را به خود دیده است.سمند علاوهبر تولید در سایت مرکزی، در تبریز و همچنین سمنان نیز به تولید میرسد که در این بین، سایت سمنان (متعلق به بخش خصوصی) به تازگی میهمان این محصول شده است. طبق آمار، سایت سمنان که چندی پیش توسط رئیسجمهور افتتاح شد، ۱۴۶ دستگاه سمند را به تولید رسانده و این در حالی است که بیشترین تیراژ این محصول سهم تبریزیها شده است.
اما آنطور که آمار یک ماهه تولید روایت میکند، ایرانخودرو در تولید دنا با رشد و در تولید رانا با افت مواجه شده است. طبق آمار منتشره، رانا با تیراژی ۱۲۶ دستگاهی در فروردینماه امسال، کاهشی ۴/ ۸۶ درصدی را تجربه کرده تا مشخص شود این محصول هنوز از روند کاهشی تیراژ، خلاصی نیافته است. کاهش تولید رانا در شرایطی است که دنا بهعنوان دیگر محصول داخلی ایرانخودرو، توانسته با افزایش تیراژ مواجه شود. طبق آمار اعلامی، دنا تیراژی یک هزار و ۸۴۱ دستگاهی را در اولین ماه امسال از خود به جا گذاشته و بنابراین حدود ۹۸ درصد افزایش تولید را به خود میبیند.اما نگاهی به دیگر محصولات شرکت ایرانخودرو داشته باشیم که در سایت ایرانخودرو خراسان به تولید میرسند.
آنطور که آمار میگوید، آبیهای جاده مخصوص تا پایان فروردینماه امسال ۵۷۱ دستگاه سوزوکی گرندویتارا را مونتاژ کردهاند و این در حالی است که این شاسیبلند ژاپنی در مدت مشابه سال گذشته اصلا تولیدی نداشت.از سوی دیگر اما ایران خودرو خراسان تنها دو دستگاه هایما (شاسیبلند چینی) را در فروردینماه به تولید رساندهاند، هرچند این محصول در فروردین ۹۵ تولید نداشته است. هایما که از تابستان سال گذشته میهمان ایرانخودرو شده، به شرکت هایما موتور چین تعلق دارد.اما در میان محصولات چینی ایران خودرو، دانگ فنگ که در سایت مرکزی به تولید میرسد، تیراژی یک هزار و ۶۸ دستگاهی را در فروردینماه امسال از خود به جا گذاشته و این آمار نشان میدهد تولید خودرو موردنظر ۱۲ برابر شده است.
پراید همچنان در صدر تولید
به سایپا برویم و ببینیم در دومین خودروساز بزرگ کشور چه خبر است و محصولات این شرکت و زیرمجموعه اش یعنی پارس خودرو، چه افتوخیزی در تولید طی فروردین امسال داشتهاند. به روایت آمار، در بین محصولات تولیدی گروه سایپا، رکورد تیراژ همچنان در دست پراید قرار دارد.
بر این اساس سایپا و پارسخودرو در مجموع ۱۱ هزار و ۹۲ دستگاه پراید را تا پایان فروردینماه امسال به تولید رساندهاند که این موضوع از افزایش تیراژ ۸/ ۴درصدی این خودرو حکایت دارد.در حالت تفکیکی اما پارسخودروییها با تیراژی چهار هزار و ۲۸۴ دستگاهی، ۲۲ درصد نسبت به فروردین ۹۵ افزایش تولید داشتهاند و این در شرایطی است که تیراژ پراید در سایپا شش هزار و ۸۰۸ دستگاه بوده است. با این حساب، سایپا در تولید پراید تنها ۸/ ۳ درصد افزایش تیراژ را به خود میبیند.
پراید در حال حاضر بیشترین تعداد تولید را در خودروسازی کشور در اختیار دارد. بهرغم آنکه در حال حاضر زمزمه خروج این خودرو از چرخه تولید این شرکت به گوش میرسد، اما بهنظر میرسد که سایپا نیز برنامه مشخصی برای خروج این محصول از خطوط تولید خود ندارد. با وجود این مدیران شرکت سایپا تاکید دارند که جایگزین این خودرو را مشخص کردهاند.در کنار پراید اما تیبا نیز با افزایش تیراژ روبهرو شده، چه آنکه سایپاییها در فروردینماه امسال پنج هزار و ۹۷۲ دستگاه از این محصول را به تولید رساندهاند.با این حساب، تیبا که علاوهبر سایت مرکزی سایپا، در سایت کاشان این شرکت نیز به تولید میرسد، در مقایسه با فروردینماه سال ۹۵ با افزایش ۶/ ۳۷ درصدی تولید مواجه شده است. افزایش تولید پراید و تیبا در شرایطی است که سایپا تا پایان فروردینماه امسال ۷۹۷دستگاه سراتو را به تولید رسانده و با این حساب توانسته تیراژ این مونتاژی کرهای را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۷ درصد بالا ببرد.
گفته میشود سایپاییها از چندی پیش تنها مدل اتومات سراتو را مونتاژ میکنند و دیگر خبری از تولید مدل دندهای این محصول نیست. علاوهبر این خودرو، سایپاییها به همراه زیرمجموعه خود (پارسخودرو)، محصولی به نام برلیانس را نیز مونتاژ میکنند، خودرویی چینی که در اولین ماه امسال تیراژی یک هزار و ۶۳۵ دستگاهی داشته است.
طبق آمار منتشره، این خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته توانسته ۱۷۰ درصد افزایش تولید را تجربه کند. سایپاییها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ میرسانند که در این بین، مدل S۳۰۰ تیراژی ۴۳۷ دستگاهی را طی فروردین امسال از خود به جا گذاشته است. این محصول که در سایت بنرو مونتاژ میشود، در مقایسه با فروردینماه ۹۵ حدود ۱۶۲ درصد افزایش تولید را به خود میبیند.از سوی دیگر اما چانگان نیز در اولین ماه امسال ۳۳۸ دستگاه تیراژ داشته و این در حالی است که طی فروردین سال گذشته، سایپا حتی یک دستگاه از این محصول را نیز به تولید نرسانده بود.
اوجگیری دوباره تندر
نگاهی هم به اوضاع تولید تندر-۹۰ در فروردینماه امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افتوخیزی را طی بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. آنطور که آمارهای وزارت صنعت و معدن و تجارت میگوید، تندر-۹۰ طی بازه زمانی موردنظر پنج هزار و ۷۹۷ دستگاه تیراژ داشته است. با توجه به این آمار، مشخص میشود تندر-۹۰ در مقایسه با فروردینماه سال گذشته ۷/ ۶۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است.
در حالت تفکیکی اما ایرانخودروییها با تیراژی دو هزار و ۱۲۱ دستگاهی توانستهاند افزایشی ۱۷۰ درصدی را در تولید تندر-۹۰ رقم بزنند و این در حالی است که تیراژ سه هزار و ۶۷۶ دستگاهی تندر پارس خودرو، افزایش تولید ۴/ ۳۳ درصدی را برای این محصول رقم زده است. در میان محصولات رنویی پارس خودرو، محصول دیگری به نام B۹۰ یا همان ساندرو نیز جا دارد که این محصول در واقع مدل هاچبک تندر-۹۰ بهشمار میرود.طبق آمار، رنو ساندرو در فروردینماه امسال دو هزار و ۱۸۹ دستگاه تیراژ داشته و این بدان معناست که خودرو موردنظر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۵۰ درصد افزایش تولید را تجربه کرده است.
نظر کاربران
چنان میگه 2008 آمد!
خودروی 100 میلیون تومنی که به عنوان ماشین ارزان قیمت اروپا حساب میشه.
این میوه برجام رو کیلو چند حساب میکنید که دست ما معمولی ها بهش نمیرسه!
پراید به 7 میلیون از لحاظ امنیت و کیفیت نمیرزه، ولی داره همچنان با تولید بالا و بالاتر از 20 میلیون به مردم فروخته میشه. بیشترین آمار تعمیرات رو ماشینهای پژو پارس، 405 و غیره، توی گاراژهای تعمیرات ماشین داره، یه سری به تعمیراتی ها بزنین، متوجه میشین. کشورهای همسایمون عراق و افغانستان اصلا این محصولات ایران خودرو و سایپا رو میخرند، یا اینکه به اونا به چه قیمتی میفروشند. گمرک واردات خودرو خارجی رو عمداً و به بهانه دلسوزی و از حمایت خودروی داخلی، چندین برابر گرون تر یعنی حدودا یک سوم قیمت اصل ماشین،حق گمرک بهش میبندند و عمداً سنگ جلوی پای خودرو با کیفیت خارجی میندازن، که به نفع خودرو سازان داخلی بشه و مردم اون تنها گزینه ای که جلوی روشون هست، یعنی خودروی داخلی حالا با هر شرایطی و هر کیفیتی و هر قیمتی چارهای جز تن دادن به خرید آن نداشته باشن. اگر میخواهد حمایت از خودروی داخلی و کالای داخلی که با به اصطلاح اقتصاد مقاومتی حاصل میشود، نتیجه اش ضرر مردم چه مالی و چه جانی باشد ظلم بزرگی به مردم میشود. کما اینکه برای بالا بردن کیفیت خودروی داخلی با اصرار سازمان سنجش کیفیت بارها و بارها شاهد بودیم که این کار از طرف خودروسازان مورد استقبال قرار نگرفت و کار برای یه ترمز ABS و یه کیسه هوا به سازمان بازرسی کشیده شد. مردم هیچ وقت فراموش نمیکنند که اوضاع چی بود و چی شد.
آقا بیای در این شرکتای خودرو سازی چه عرض کنم مونتاژ کنیتون گل بگیرید بزارید خودرو باهمون قیمتی که تو خارج میدن برسه دسته مردم.بعد تمام کارگرای اونارو ٱموزش بدن چطوری خودروهای خارجی رو باید تعمیر کنن بعد بفرستن برن سرکار.یا بزارید خودرو سازای خارجی بیان خودشون تو ایران تولید کنن با کارگرای ایرانی.الکی این منبع کلاه برداری رو بخاطر کارگراش نزارین بمونه ومظلوم نمایی نکنین که بخاطر کارکنانش باید باشن