تدبیر روحانی، کشور را بی نیاز از واردات بنزین کرد
سیدحمید حسینی در خبر آنلاین نوشت: اتمام ۷۰ درصد از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از یک دهه با حمایت دولت یازدهم منجر به بی نیازی کشور از واردات و خودکفایی در بنزین شد تا بار دیگر تدبیر دولت تدبیر و امید موفقیت دیگری را در صنعت نفت را ثبت تاریخی کند، این در حالی است که در ۶ ماه آینده علاوه بر خودکفایی ایران به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.
سیدحمید حسینی در خبر آنلاین نوشت: اتمام ۷۰ درصد از ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس پس از یک دهه با حمایت دولت یازدهم منجر به بی نیازی کشور از واردات و خودکفایی در بنزین شد تا بار دیگر تدبیر دولت تدبیر و امید موفقیت دیگری را در صنعت نفت را ثبت تاریخی کند، این در حالی است که در ۶ ماه آینده علاوه بر خودکفایی ایران به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.
روز گذشته ترین یک پالایشگاه خلیج فارس یکی از دیگر از پروژههای اولویت دار دولت یازدهم با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید تا با افتتاح این ترین روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو۴ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ۴ و یک میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر گاز مایع (الپیجی) یورو ۴ تولید شود. احمد ادیب، مدیرعامل شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس درباره این رخداد به آفتاب یزد میگوید: دولت یازدهم در حالی ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفت که تنها ۴۷ درصد از ساخت آن به پایان رسیده بود اما با حمایت وزارت نفت و تخصیص اعتبار ۶۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی موفق شدیم بخش حساس فرآیندی پالایشگاه را به سرانجام برسانیم. ماحصل این تلاش بی نیازی کشور از واردات ۱۲ میلیون لیتر بنزین به کشور است که این مسئله علاوه بر ایجاد امنیت در کشور از خروج سرمایههای ملی برای تامین بنزین مورد نیاز جلوگیری خواهد کرد.
بر اساس اطلاعات موجود ساخت این پالایشگاه با هدف تولید ۳۶ میلون لیتر بنزین با کیفیت ۴ و ۵ از سال ۸۴ آغاز شد تا تولید بنزین در کشور به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز افزایش یابد. کار اجرایی این پالایشگاه از سال ۸۶ آغاز شد و تاکنون ۳.۷ میلیون یورو هزینه برای ساخت آن تخصیص یافته است. سهامداران این پالایشگاه تنها ۳۰ درصد از اعتبارات را تامین کرده اند و مابقی آن از تسهیلات و صندوق توسعه ملی صورت گرفته است. هم اکنون ترین یک این پالایشگاه یعنی ۷۰ درصد از مجموع به اتمام رسیده است و چند روز آینده ۱۰۰ درصد تولید مستمر بنزین از ترین یک را شاهد خواهیم بود.
به گفته این مقام مسئول تولید بنزین این پالایشگاه به دلیل کیفیت بالای آن و توجه به محیط زیست در کشور توزیع خواهد شد و تولید بنزین سایر پالایشگاهها صادر خواهد شد.متاسفانه ظرفیت پالایشی کشور متناسب با سهم ایران در بازار اوپک و جهان نیست به طوری که با وجود اختصاص ۵.۵ درصد از ظرفیت تولید نفت کشورهای اوپک اما در بخش پالایشی تنها سهم ۱.۸ درصدی داریم. گفته میشود تنها ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در داخل پالایش میشود و این مقدار نیاز داخل را تامین نمیکند این مسئله موید خام فروشی بود. بدون شک با راه اندازی این پالایشگاه علاوه بر افزایش سهم پالایشگاهی در کشور خام فروشی کمتری صورت خواهد گرفت.کج سلیقگی دولت دهم
سید حمید حسینی کارشناس صنعت نفت با بیان اینکه با روی کارآمدن دولت یازدهم اتمام پالایشگاه خلیج فارس به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت به آفتاب یزد میگوید: اتمام پالایشگاه خلیح فارس در دولت گذشته جز اولویت نبود به همین دلیل نظارتی بر روند کار توسعه ای آن وجود نداشت این امر موجب شد تا علاوه بر طولانی شدن روند کار هزینه ساخت آن در بخشهایی سرسام آور و چندبرابر شود. زمانی که این پروژه به دولت یازدهم تحویل داده شد، طرح در ظاهر پیشرفت حدود ۶۸ درصد داشت اما در حقیقت این پیشرفت واقعی نبود و مشکلات متعددی بر سر توسعه وجود داشت.
وی میگوید: یکی از دلایل عقب ماندگی این طرح عدم استفاده بهینه از منابع و توسعه طرح بدون مطالعه بر اساس نیاز بود که ریشه آن کج سلیقگی و بی تدبیری مدیریت کار بود به همین دلیل قیمت تمام شده این پروژه افزایش یافت این مسئله موجب شد تا بازگشت سرمایه این طرح به جای ۴ سال به ۷ تا ۸ سال افزایش یابد. پیشبینی میشود که هزینه احداث این پالایشگاه با ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برسد در حقیقت به عبارتی هر بشکه بیش از ۱۲ هزار دلار هزینه خواهد داشت که قطعا اقتصادی نیست و اگر خوراک این پالایشگاه را بر مبنای ۹۵ درصد قیمتهای فوب خلیج فارس محاسبه کنند، بعید است که قادر باشد وامهایی را که طی سالیان گذشته گرفته شده پرداخت کند و برای سهامدارانش سودآوری داشته باشد این در حالی است که هزینه اولیه احداث این پالایشگاه کمتر از دو ونیم میلیارد یورو بوده است.
خودکفایی در تولید بنزین در کشور دستاورد دیگری از دولت یازدهم
قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پروژه پالایشگاه خلیح فارس را از سال ۱۳۸۹ در دست گرفت که پیش از آن دو شرکت اروپایی مشغول ساخت آن بودند اما به دلیل تحریمها، کار را رها کرده بودند. بر اساس گفته سردار سرتیپ پاسدار عبادالله عبداللهی فرمانده خاتم الانبیا در شرایط اوج کار طرح تا ۱۷ هزار نفر به طور مستقیم در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مشغول فعالیت بودند که تعداد آنها سه برابر نیروی انسانی موجود در پارس جنوبی بود. بر اساس برآوردهای صورت گرفته هزینه اجرای این پروژه ۳ میلیارد یورو بوده است که حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان میشود اما ارزش آن را دارد زیرا کشورمان را از وابستگی به بنزین نجات میدهد و با توجه به تولید بنزین یورو ۴، از نظر زیست محیطی هم به نفع ایران خواهد بود و به این ترتیب، هزینههای صورت گرفته به زودی باز میگردد.
وی با بیان اینکه به دلیل وجود نفت خام و میعانات گازی توان بالایی در تولید بنزین وجود دارد، میافزاید: با لغو تحریمها سرعت ساخت این پروژه تسریع شد از این رو لازم است تجهیزات مورد نیاز این پروژه در کشور تولید شود تا در زمان بروز تحریمهای احتمالی مانعی برای تولید بنزین ایجاد نشود. تولید بنزین یورو ۴ در این پالایشگاه کشور را از بنزینهای پتروشیمیها بی نیاز خواهد کرد و این مسئله موجب خواهد شد دغدغه آلودگی محیط زیست نداشته باشیم.
نظر کاربران
پالایشگاه خلیج فارس طبق اسناد نزدیک به هفتاد درصدش آماده بوده و بیست و یک درصدش در دوران روحانی سخته شده چون با نود و یک درصد پیشرفت افتتاح شده پس دروغ ننویسید لطفاً صداقت بهترین چیزه