مقایسه عملکرد دولت روحانی و احمدی نژاد در حوزه اقتصاد
بيترديد نميتوان به كارنامه دولت روحاني توجه كرد مگر آنكه نگاه گذرايي به دولت احمدينژاد بيندازيم. بايد بگويم عملكرد دولتها نسبي است و نميتوان حكم موفقيت كلي و تام داد. امروز بحث مقايسه است و عملكرد دولت را بايد در قالب ظرفيتها، شرايط و امكانات اجرايي داوري كرد.
پروژه مسكن مهر با انبوهي از ساخت و سازها در فضاهاي غيرشهري و با كمبود امكانات زيربنايي و بدون ملاحظات و دستور كار اجتماعي با وجود تذكرات متخصصان برنامهريزي و اقتصاد مسكن در ايران ساخته شد و بخش عمدهاي از هزينههاي آن از منابع بانك مركزي استقراض شد و به خاطر نقش اقتصادي استقراض از سيستم بانك مركزي بيش از ٣٠ درصد تورم سالهاي ٩٠ تا ٩٢ ناشي از استفاده از اين منابع بوده است، به طوري كه بيش از٤٠ هزار ميليارد تومان هزينه ساخت مسكن مهر به اتمام رسيده و بيش از ٥٠ هزار ميليارد تومان نيز براي ٥/١ ميليون واحد باقي مانده نياز بود.
در عملكرد برجام اگر چه با كارشكني امريكا خللهايي ايجاد شده است ولي كاركردهاي فراواني براي توسعه كشور داشته كه شامل كاهش تحريمها و امكان فروش نفت بيش از يك ميليون اضافه بر آنچه در دولت قبل صادر ميشد، باز شدن بخشهاي مهمي از سيستم بينالمللي بانكي بهخصوص عمليات پولي يورو، امكان مذاكرات و معاملات در طرحها و پروژههاي صنعتي و باز شدن فضاي بينالمللي براي ايران و امكان بهرهبرداري نسبي از ظرفيتهاي آن به نفع توسعه كشور ميشود. انجام برجام با تفاهم ملي و با هماهنگي نظام جمهوري اسلامي مهمترين دستاورد دولت روحاني بوده و در تاريخ ايران به نيكي باقي خواهد ماند.
در اقتصاد كلان كشور، كنترل تورم مهمترين دستاورد دولت است كه تورم حدود ٤٠ درصد آخر دولت قبل به زير ١٠ درصد كاهش يافته است و شرايطي را فراهم ساخته كه اقتصاد قابل پيشبينيتر و شرايط اجتماعي را آرامتر و امكان اجراي سياستهاي رشد اقتصادي را فراهم ميسازد.
در زمينه مسكن دولت وارث كوهي از توليدات ناتمام مسكن مهر بود كه از جانمايي تا امكانات زيربنايي و خدمات عمومي گرفته تا مشكلات بزرگ تامين منابع داراي مشكلات عمده بود و از سوي ديگر، فشار تقاضاهاي مردمي براي تكميل پروژهها نيز اهميت ويژهاي داشت.
در زمينه يارانهها در ابتداي دولت يازدهم سعي شد كه گروههاي درآمدي بالا داوطلبانه يارانه خود را نگيرند ولي عمدتا از اين كار سر باز زدند و حتي گروههاي خاص اجتماعي عنوان كردند كه در صورتي يارانه خود را نميگيرند كه دولت قول دهد مثلا مدرسه بسازد. اين كار اين رويكرد را نشان ميدهد كه يارانه به عنوان كمك به گروههاي هدفمند كمدرآمد به عنوان سهمي از پول نفت و حقي همگاني تبديل شده است كه يك فاجعه است. در كشوري كه دولت هزينههاي آموزش لازم را ندارد و سرانه بهداشت و درمان بسيار پايين است و ٣٠ درصد جمعيت زير خط فقر است، اجراي اين سياست، ضد توسعه است.
در بودجه سال ٩٦ تركيب درآمد بودجه عمومي دولت به اين شكل است كه ٥٠ درصد از ماليات و گمرك و غيره؛ ٣٦ درصد از درآمدهاي نفتي و ١٤ درصد از وام و اوراق مشاركت. دولت توانسته است با افزايش درآمدهاي مالياتي سهم وابستگي دولت به نفت را كاهش دهد. همگان قضاوت كنند كه اگر بخشي از يارانه را كه غيرضروري است به عمران و توسعه كشور اختصاص ميدادند، عاقلانه و منصفانهتر بود. اين همان تله يارانه است كه متاسفانه اقتصاد ايران در آن گرفتار شده است و دولت سعي دارد از آن خارج شود.
ادعاي اينكه يارانه را سه برابر ميكنيم، ادعايي است كه هيچ دولتي حتي در چند دوره آينده نيز قادر به انجام آن نيست زيرا چشمانداز بودجه و مالي دولت آن را بهخوبي روشن ميكند.
وزارت نفت توانست چندين كار مهم را در چهار سال گذشته به انجام برساند. تاسيس و استقرار اوپك گازي با دبيركلي يك ايراني، جلب حمايت و تمايل اوپك نفتي به خصوص عربستان براي كنترل سهميه و قيمت نفت و تعيين سهميه بالا براي توسعه و صادرات نفت ايران كه بعد از انقلاب بينظير بود و وارد شدن در بازار بينالمللي نفت و گاز، توليد نفت در دولت گذشته بين ٢ تا ٥/٢ ميليون بشكه و صادرات بين ٨٠٠ ميليون بشكه تا ٢/١ ميليون بشكه بود ولي در اين دولت با مجوز توليد ٧/٤ بشكه و ٥/٣ ميليون بشكه صادرات از اوپك، هماكنون توليد كشور ٥/٣ ميليون بشكه و صادرات ٢/٢ ميليون بشكه است و در آيندهاي نزديك نيز ٨/١ ميليون بشكه از مخازني نظير آزادگان به توليد كشور اضافه ميشود.
بخش كشاورزي با انتخاب مديران باتجربه و آزموده توانست ساماندهي خوبي به بخش بدهد و دستاورد دولت اصلاحات در خودكفايي گندم را كه در دولت قبلي به واردات چند ميليون تني بازگشته بود دوباره به مدار خودكفايي آورد؛ به طوري كه وزارت جهاد كشاورزي مورد تشويق بزرگان نظام قرار گرفت.
يا در بخش سلامت با وجود مشكلات فراوان پيشرو، وزارت بهداشت توانست دسترسي گروههاي درآمدي پايين و متوسط را به مراكز درماني بيشتر كند و پرداختهاي سهم مردم را به ٧ تا ٩درصد برساند و در اين زمينه به سلامت جامعه در زمينه اصلي توسعه كشور دست ياري رساند.
حمل و نقل هوايي كشور كه سالهاي بعد از انقلاب در اثر تحريمهاي ناجوانمردانه قدرتهاي بزرگ دچار مشكلات و ريسكهاي بزرگي شده بود براي نخستينبار با خريد هواپيماهاي مدرن سد آن شكسته شد. شايد بعضيها بگويند هواپيما كه در تركيب هزينهها و زندگي ما قرار ندارد ولي بيشترين استفادهكنندگان هواپيما در كشور مامورين و مديران دولتي و بخش خصوصي براي پيشبرد امور اقتصادي است و اثر مستقيمي در زندگي اقتصادي همه اقشار جامعه دارد. ورود هواپيماي مدرن به ايران غرور ملي ايرانيان را افزايش داد.
به واقع خارج شدن از ركودي كه تورم ٤٠درصدي و رشد چند ساله منفي و به هم خورده نهادهاي اقتصادي و اجتماعي پشتيبان آن بودهاند، كاري بس دشوار و طاقت فرساست.
دولت روحاني توانست با مشكلات فراوان اولا تورم را مهار و يك رقمي كند و در ثاني رشد منفي اقتصادي را به تدريج مثبت و در سال ٩٥ به بيش از ٧ درصد برساند و اگر چه اين رشد عمدتا ناشي از افزايش نفت بود كه خود نيز موفقيت مهمي است ولي پيشبيني ميشود در سال ٩٦ نيز بيش از ٤درصد باشد.
نظر کاربران
گود بای پارتی آقای روحانی در 29 اردیبهشت...وعده های توخالی...برجام فقط کلاه گذاشته شد بر سر ما..اصل برجام تحریمهای بانکی بود که اونم برنداشتن وقتی تحریم های بانکی رو برندارن دیگه بقیش الکیه خود اقای روحانی میدونه چه کلاه گشادی آمریکا سر ما گذاشته...آمریکا داره به ما میخنده آقای روحانی...مردم ما در فقر به سر میبرن بیا شهر ما تا فقر با تمام وجودت حس کنی ببین چه جوونای نازی از دارن خودکشی میکنن چیکار کردی اخه..تو حتی جرئت امدن به خوزستان هم نداری در حالی که چهارسال گذشته بیشترین رای از اینجا اوردی...
واقعا تحریم بدون تحریم بانکی یعنی چه
واقعا خیلی جلو پیشرفت مملکت رو گرفت, و روحانی از اول شروع کرد با هیچ