پرتلفاتترین روز سال ۹۵ در حوادث رانندگی
۱۵هزار و ۹۳۲ نفر سال گذشته در حوادث رانندگی کشته شدهاند، این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن ۳.۹ درصد کاهش یافته، بر اساس این آمار بیشترین کاهش در سال گذشته مربوط به ماه بهمن ۱۶.۷ درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه دی با ۲.۶ درصد بوده است. همچنین روز ۲۳ شهریور با ۸۰ کشته، ۲ مهر با ۷۷ کشته و ۷ فروردین با ۷۵ کشته پرتلفات ترین روزهای سال ۹۵ بوده است.
خبرگزاری ایسنا: ۱۵هزار و ۹۳۲ نفر سال گذشته در حوادث رانندگی کشته شدهاند، این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن ۳.۹ درصد کاهش یافته، بر اساس این آمار بیشترین کاهش در سال گذشته مربوط به ماه بهمن ۱۶.۷ درصد و بیشترین افزایش مربوط به ماه دی با ۲.۶ درصد بوده است. همچنین روز ۲۳ شهریور با ۸۰ کشته، ۲ مهر با ۷۷ کشته و ۷ فروردین با ۷۵ کشته پرتلفات ترین روزهای سال ۹۵ بوده است.
بیشترین کشته های حوادث رانندگی سال گذشته مربوط به شهریور ماه با ۱۷۱۱ نفر و پس از آن مرداد ماه با ۱۶۶۲ نفر و کمترین آن مربوط به بهمن ماه با ۹۶۴ نفر بوده است.
بیشترین مرگ ها در جاده های برون شهری
در این گزارش با تأکید بر اینکه بیشترین تلفات مربوط به مسیرهای برون شهری است، آمده است: ۶۵.۴ درصد کشته های تصادفات مربوط به جاده های برون شهری،۲۷.۳ درصد در راه های درون شهری ،۶.۹ درصد در جادههای خاکی و روستایی و محل تصادف ۰.۳ درصد موارد نامعلوم بوده است.
به بیان دیگر در سال ۹۵، ده هزار و ۴۲۷ نفر در محورهای برون شهری (چهار درصد کاهش نسبت به سال ۹۴)، ۴۳۵۵ نفر در مسیرهای درون شهری (۲.۲درصد کاهش نسبت به سال ۹۴)، ۱۱۰۲ نفر در مسیرهای خاکی روستایی (۷.۲ درصد کاهش نسبت به سال ۹۴) و ۴۸ نفر نیز در مسیرهایی نامعلوم جان باختهاند.
بیشترین تلفات در استان فارس
بر اساس این گزارش در سال گذشته استانهای فارس با ۱۴۵۸ نفر، تهران با ۱۱۵۶ نفر و خراسان رضوی با ۱۱۳۳ نفر بیشترین و استانهای ایلام با ۱۲۶نفر، کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶۸ نفر و اردبیل با ۱۹۶ نفر کمترین تعداد کشته های ناشی از حوادث رانندگی را داشتهاند.
بیشترین درصد افزایش در استان قم
بیشترین افزایش در مرگهای ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۵ نسبت به سال قبل از آن در استان های قم با ۱۰.۸ درصد و خوزستان با ۱۰.۲ درصد و بیشترین کاهش مربوط به استان های ایلام با ۲۸ درصد و سمنان با ۱۴.۱ درصد بوده است.
بیش از سه چهارم کشته های تصادفات مرد هستند
این بررسی ها نشان می دهد که ۷۸.۳ درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی در سال ۹۴ مرد (۱۲ هزار و ۴۷۰ نفر) و ۲۱.۷ درصد زن (سه هزار و ۴۶۲ نفر) بودهاند. همچنین در افراد ۱۸ سال به بالا ۷۲ درصد متأهل و ۲۶.۶ درصد مجرد هستند و وضعیت تاهل ۱.۴ درصد نیز نامشخص بوده است.
رانندگان؛ بیشترین قربانی
در زمان وقوع تصادف ۴۱.۹ درصد از افراد راننده وسیله نقلیه، ۲۱.۶ درصد عابر پیاده و ۳۵.۳ درصد سرنشین یا ترک وسیله نقلیه بوده اند.
از مجموع تلفات رانندگی سال ۹۵ (۱۵ هزار و ۹۳۲ نفر)، ۲۱.۶ درصد یعنی ۳۴۴۰ نفر عابر پیاده و ۲۴.۱ درصد یعنی ۳۸۴۱ نفر موتورسیکلت سوار بودند.
۳۰-۴۹ سالهها بیشترین تلفات
از لحاظ سنی ۷.۸ درصد افراد فوت شده در حوادث رانندگی سال گذشته در سنین ۱۰ سال و کمتر، ۵.۸ درصد ۱۷-۱۱ سال، ۲۵.۷درصد ۲۹-۱۸ سال، ۳۰.۴ درصد ۴۹-۳۰ سال، ۳۰.۳ درصد کشته های تصادفات ۵۰ سال به بالا داشتهاند.
سواری؛ خودروی مورد استفاده ۴۱.۵درصد متوفیان
نحوه وقوع تصادف ۴۴.۸ درصد از افراد متوفی ناشی از برخورد دو وسیله نقلیه، ۲۱.۶ درصد ناشی از برخورد وسیله نقلیه به عابر متوفی و ۲۴.۳ درصد واژگونی وسیله نقلیه بوده است. خودرو مورد استفاده ۴۱.۵ درصد از افراد متوفی خودرو سواری، ۲۴.۱ درصد موتورسیکلت، ۶.۳ درصد وانت بار، ۳.۳ درصد کامیون، کامیونت و تریلی و ۱.۵ درصد اتوبوس و مینی بوس بوده است.همچنین بر اساس این آمار سه هزار و ۴۴۰ نفر از متوفیان تصادفات (۲۱.۶ درصد) عابر پیاده بودند.
ضربه به سر علت اصلی مرگ
علت اصلی مرگ ۴۹.۹ درصد از افراد ضربه به سر، ۲۵.۵ درصد شکستگیهای متعدد، ۸.۷ درصد به دلیل خونریزی و ۹.۹ درصد به دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، ۰.۹ درصد سوختگی، دو دهم درصد نرسیدن اکسیژن، ۴.۵ درصد سایر موارد بوده است.
نیمی از متوفیات حوادث رانندگی در محل حادثه کشته می شوند
براساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پزشکی قانونی کشور، محل فوت ۵۱ درصد از افراد در محل حادثه، ۶.۷درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۱.۴ درصد از افراد در بیمارستان بوده است. همچنین نحوه انتقال ۸۸.۹ درصد افراد متوفی از طریق آمبولانس ، ۸ درصد توسط وسایل نقلیه عبوری، ۰.۴ درصد خودروی پلیس، ۰.۸ درصد سایر خودروها و ۱.۹ درصد نامعلوم بوده است.
افزایش۶.۴ درصدی مصدومین ارجاعی به پزشکی قانونی
در سال ۹۵، ۳۳۳ هزار و ۶۶ مصدوم تصادف به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۶.۴ درصد افزایش یافته است.
نظر کاربران
الان میدونم بعضیا میگن اشکال از خودروی نا ایمن هستش!! ولی واقع گرایانه بخوایم ببینیم مشکل از فرهنگ رانندگی خود ماست.
بیایید کل ماشینای کشور رو با آلمانیا طاق بزنیم باز میبینیم که ما آمار تلفات جاده ای مون با اونا خیلی فرق میکنه
,مدیریت نیست
خدایشان بیامرزد...سازندگان در روز محشر پاسخگو خواهند بود.بی شک
کمر بند ایمنی را ببنیدیم
حتی پراید سواریم
کلاه ایمنی ترک سواران موتور استفاده کنیم
16 هزار کشته در یک سال ، احتمالا 3 برابر این آمار ، آمار مصدومین و این یعنی درگیر شده ده ها هزار خانواده و صدها هزار نفر با مصیبت از دست دادن عزیز یا معلولیت شاید تا آخر عمر. واقعا تاثیری که این کشته ها بر جامعه می گذارد غیر قابل محاسبه است.
تا وقتی فرهنگ رانندگی اصلاح نشه امار پایین نمیاد
وحشتناکه مگه جنگه,,,تو جنگ ایران وعراق انقد کشته ندادیم
به عراق سفر کنید مثل وحشی ها رانندگی می کنند ولی چون ماشین خارجی استاندارد سوار میشن مشکلی هم پیش نمیاد من تازه فهمیدم مردم این دوره ی ایران چقدر مظلومند که باید همه چیز رو تجربه کنند ماشین ایرانی و وسایل نخاله ایرانی و پوشاک ایرانی و غیره
خدا همه شونو بیامرزه روحشان شاد خدا کنه دگه تکرار نشه