انتقاد باربارا استرایسند از وجود تبعیض در اسکار
باربارا استرایسند روز شنبه در فستیوال فیلم ترایبکا و در یک مصاحبه عمومی گفت بر این باور است که تبعیض جنسیتی باعث شده او در فیلم های «ینتل» و «شاهزاده جزر و مد» نامزدی دریافت جایزه اسکار را از دست بدهد.
استرایسند به دیگر سخنران این نشست یعنی رابرت رودریگز گفت: «خیلی افراد مسنتر هم بودند که دوست نداشتند و هنوز هم دوست ندارند ببینند یک زن کارگردانی میکند. اصولا نمیدانم چند زن هم بودند که بخواهند کارگردانی یک زن دیگر را ببینند.»
استرایسند گفت حسودی و رقابتی بودن بخشی از دلیلی هستند که زنان به کسی با جنسیت خودشان پشت کردند. به عنوان مدرک، او ادعا کرد که منتقدان زن سفت و سخت تر از همتایان مردشان با «ینتل» برخورد کردند. سه دهه پس از اکران این فیلم درام، نقدی از جانت ماسلین، منتقد سابق نیویورک تایمز هنوز این ستاره و فیلمساز را اذیت میکند.
او اضافه کرد: «هیچ یک از منتقدان زن فیلم سعی نکردند در مورد چیزی که فیلم می خواهد بگوید صحبت کنند. حرف های شان در مورد موضوع فیلم نبود؛ تجلیلی از زنان و تمام چیزهایی که آن ها می توانند باشند.»
«ینتل» که داستان زنی را تعریف میکند که لباس مردانه می پوشد تا بتواند به مطالعه قانون تلمودی بپردازد، نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شد اما نتوانست نامزدی جایزه بهترین فیلم سال را به دست بیاورد. «شاهزاده جزر و مد» هم که درامی است در مورد مردی با آسیب های احساسی که عاشق روانشناس خود میشود، نامزد دریافت هفت جایزه اسکار از جمله فیلم سال شد. در هر دو مورد، نام استرایسند در لیست نهایی نامزدهای بخش کارگردانی جا نگرفت. فاصله بین این دو فیلم هشت سال بود.
استرایسند گفت خوشحال بود که نادیده گرفته شدن او توجه بیشتری را جلب تبعیض جنسیتی علیه زنان کرد، اما گفت تجربه «ینتل» به وقفه طولانی مدت او مرتبط بود. «احتمالا بسیار بیشتر از آنکه فکر میکردم آسیب دیده بودم چون سالها نمی خواستم کارگردانی کنم.»
رودریگز که کارگردانی مکزیکی است که بیشتر به خاطر فیلم های اکشن خونی مثل «ال ماریاچی» شناخته می شود، ممکن است انتخابی عجیب برای برگزاری پنلی با استرایسند باشد که سبکی بیشتر احساسی دارد. اما این کارگردان لاتین تبار گفت به شدت هوادار آثار استرایسند است و شجاعت ورود به صنعت فیلم را از او گرفته است. «شما به من الهام دادید تا وارد صنعتی بشوم که حس می کردم در آن صدایی ندارم.»
رودریگز گفت استرایسند سقفی شیشه ای را برای دیگر فیلمسازان زن مثل کاترین بیگلو شکسته و این ایدهای بود که استرایسند آن را رد کرد و گفت: «زنان به اندازه کافی کارگردانی نمیکنند. خیلی دوست دارم که نام یک زن را روی یک فیلم می بینم و بعد میخواهم ببینم که فیلم خوبی است.»
او گفت ابتدا فقط می خواست روی بازیگری و ضبط موسیقی تمرکز کند، اما اختلاف با سیدنی پولاک سر فیلم سال ۱۹۷۳ «آنطور که بودیم» باعث شد او به جهتی متفاوت برود. استرایسند گفت: «کارگردانی کردم چون صدایم شنیده نمی شد.»
این همه در حالی بود که باربارا استرایسند چند روز پیش ۷۰ ساله شد و به این مناسبت از او بسیار تحلیل شد. او متولد ۲۴ آوریل ۱۹۴۲ است.
نظر کاربران
خیلی ازش خوشم میاد؛ مخصوصا تو فیلم آنطور که ما بودیم