اجاره خانه، هزینه منزل و انواع و اقسام قسط و بدهی خواب آرام شب را از چشمانش ربوده است، چرا که درآمدش کفاف مخارج زندگی روزمرهاش را نمیدهد و هر شب با دغدغه خاطر میخوابد، با این همه، انگیزه خود را از دست نداده و با عشق برای دانشآموزان وقت میگذارد.
روزنامه آرمان - نگین باقری: اجاره خانه، هزینه منزل و انواع و اقسام قسط و بدهی خواب آرام شب را از چشمانش ربوده است، چرا که درآمدش کفاف مخارج زندگی روزمرهاش را نمیدهد و هر شب با دغدغه خاطر میخوابد، با این همه، انگیزه خود را از دست نداده و با عشق برای دانشآموزان وقت میگذارد.
نارضایتی معلمان از میزان درآمدشان بحث دیروز و امروز نیست. گرچه آنها همچنان با مشکلات معیشتی دست و پنج نرم میکنند، اما در دولت یازدهم اتفاقات خوبی برای افزایش حقوق آنها رقم خورده است. ماه گذشته مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با تشریح سازوکار افزایش حقوق فرهنگیان، درباره انتشار اخباری مبنی بر افزایش ۵۰۰ تا ۷۰۰هزار تومانی حقوق این قشر توضیحاتی ارائه کرد. منصور مجاوری در واکنش به اخباری در مورد افزایش دوباره حقوق فرهنگیان تا ۷۰۰هزار تومان اظهار کرد: پیرو دستور وزیر آموزش و پرورش از اواخر سال گذشته کارگروهی تشکیل شد تا برای اجرای یکی از بندهای ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه به منظور ساماندهی حقوق و مزایای کارکنان فرهنگی راهکاری دیده شود. او افزود: در واقع استقرار نظام پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان در این بند مورد تاکید قرار گرفته است. مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه منتظر ابلاغ قانون برنامه ششم توسعه به دستگاههای اجرایی هستیم، گفت: پس از آن راهکارهای درنظرگرفته شده را در قالب لایحهای تنظیم و به هیات دولت ارسال میکنیم که پس از تصویب دولت و مجلس قابلیت اجرایی پیدا خواهد
کرد. مجاوری افزود: بنابراین هر شخصی بر اساس دستورالعمل جدید مشمول افزایش حقوق خواهد شد، اما روش و مبنای محاسبه آن هنوز مشخص نیست.
پیامد مشکلات معیشتی معلمان
محمدرضا لرستانی، معلم دروس ورزش و علوم اجتماعی است که پنج سالی است در مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی و دبیرستان تدریس میکند. او درباره درآمد معلمان در گفتوگو با «آرمان» میگوید: امیدواریم که شرایط حقوقی معلمان بهبود یابد. هر شغلی مشقتهای خاص خود را دارد و باید به اندازه زحمت به افراد حق و حقوق داده شود. او اظهار میکند: اکنون معلمان زیر ذره بین هستند و کوچکترین تخطی آنها مشکل آفرین میشود. لرستانی با اشاره به اینکه سختترین بخش این شغل برخورد با کودکان است، میافزاید: مهمترین شغل از نظر جایگاه اجتماعی معلمی است، چون آینده را میسازد. در واقع بعد از والدین بالاترین رکن اعتماد برای کودکان، معلمان هستند. او اضافه میکند: اگر حقوق معلمان با افزایش رو به رو باشد، تبعا معلمانی که دلسوزی کمتری دارند تشویق به دلسوزی بیشتر میشوند.
او تاکید میکند: معلمان با دغدغه فکری و مالی نمیتوانند تعلیم و تربیت را به خوبی در مورد فرزندان مردم انجام دهند، چراکه این مساله روی روش تعلیم معلمان نیز تاثیر میگذارد. لرستانی بیان میکند: البته تنها میزان حقوق معلمان مدنظر نیست. اکنون این قشر مورد بی مهری قرار گرفته و از احترام برخوردار نیست. او تاکید میکند: اگر منزلت اجتماعی معلمان تقویت و فرهنگ اعتماد بین دانشآموزان و معلمان برقرار شود نظام آموزش و پرورش پیشرفت سریعتری را طی میکند.
ضرورت مطالعه معلمان
معلمی که ۲۵ سال شیمی تدریس میکند درباره وضعیت حقوق معلمان در گفتوگو با «آرمان» میگوید: مشکل درآمدی معلمان با تغییرات مثبت رو به رو بوده است، گرچه همچنان با وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما رضایت نسبی حاصل شده است. او درباره شغلی معلمی میافزاید: معلمی شغل خطیری است. میتواند خیلی مثبت یا منفی باشد، چرا که معلمان با انسانهایی سر و کار دارند که تجربه و سن آنها کم است. این معلم شیمی ادامه میدهد: معمولا دانشآموزان در این سن حساس و شکننده اند و یک معلم از نظر رفتاری باید بهگونهای باشد که مسائل روحی و روانی دانشآموزان را در نظر بگیرد. او با بیان اینکه تدریس به افرادی با سلیقههای مختلف یک هنر است، اظهار میکند: معلم باید هم مطالب علمی را بیان کند و هم مواظب باشد تفاوتهای فردی موجب احساس حقارت در دانشآموزان ضعیف نشود. از اینرو حل مشکل معیشتی معلمان تاثیر شگرف بر بهبود رفتار آنها با دانشآموزان میگذارد.
او ادامه میدهد: از سوی دیگر، معلمان باید وقت مناسب برای مطالعه داشته باشند و بتوانند مباحث را با علم روز بیان کنند. به عبارت دیگر اگر معلم ۲۴ ساعت در هفته درس میدهد باید هفتهای ۱۲ ساعت هم مطالعه داشته باشد. بنابراین اگر او مشکل معیشتیاش حل نشود، مجبور است شغل دیگری اختیار کند. این معلم توضیح میدهد: شاید ساعت کاری معلمان کم باشد، اما شغلی سختی است که احتیاج به ایثار دارد، حتی زمان استراحت آنها کم است و گاهی اوقات باید در زنگ تفریح هم برای تقویت دانشآموزان ضعیف وقت بگذارند، این در حالی است که معلمان با سلیقههای مختلف رو به رو هستند و باید با روانشناسی رفتار نا بهنجار برخی دانشآموزان را کنترل کنند.
احترام به معلمان با حقوق متناسب
عاطفه اسلام زاده، هفت سالی معلم ادبیات در کتابخانه دبستان سرانه مفید منطقه ۳ است و متناسب با سن دانشآموزان مهارتهای کتابخانه ای، آشنایی با انواع ادبی، تجربههای خواندن خلاق، نمایش، کتابسازی تولید نشریه و... را به آنها آموزش میدهد. او درباره شغل معلمی در گفتوگو با «آرمان» میگوید: مهمترین جنبه شغل معلمی رشد کردن خود معلم است. به نظر من اگر فردی به دنبال ریشههای شناخت خود و جهان انسانهاست باید مدتی آموزش دادن به دانشآموزان دبستانی را تجربه کند. اسلامزاده درباره کم بودن میزان حقوق معلمان میافزاید: حقوق و درآمد نوعی احترام و نگهداری شان و ارزش کار معلم است و تناسب حقوق با زحمت برای هر فردی مهم است. او اضافه میکند: معلمان با شرایط و گروه سنی خاصی روبه رو هستند. بنابراین انگیزه و رفتار آنها تاثیر ملموس و مستقیم دارد. کار آنها مانند کار با سیمان و سنگ نیست و در این شرایط دریافت حقوق متناسب با زحمات معلمان علاوه بر ارزشمندیهای انسانی یک وجه اقتصادی هم دارد.
معلمی را با هیچ شغلی عوض نمیکنیم
ابراهیم و اسماعیل سعادتی، برداران دوقلویی هستند که در روستای خریج و چمگرد در شهرستان چناران معلمند. ابراهیم درباره مشکلات معیشتی معلمان روستایی در گفتوگو با «آرمان» میگوید: حقوق و مزایای معلمان روستا بسیار اندک است. آنها پول چای، رفت و آمد به روستاهای محروم، وسایل لازم برای تدریس، حتی برگه امتحانی را خودشان میپردازند. او میافزاید: دانشآموزان روستایی بسیار محرومند، گرچه معلمان روستا نمیخواهند که این محرومیت بر تدریس آنها نیز تاثیر بگذارد، اما عملا بدون بعضی امکانات تدریس معنایی ندارد. با این همه، من و برادرم عاشق معلمی هستیم و این شغل را با هیچ شغلی عوض نمیکنیم. این معلم روستایی اظهار میکند: معلمی در روستا با کمترین امکانات به ویژه آنکه معلم چندپایه باشی بسیار سخت است، ولی اگر فردی واقعا عاشق معلمی باشد همه سختیها را به جان میخرد.
معیشت معلمان تقویت شود
نماینده مردم تهران در مجلس درباره مشکلات معیشتی معلمان در گفتوگو با «آرمان» میگوید: معلمان خواستار همسان سازی حقوقشان با سایر کارمندان دولت هستند، اما بحثی که مطرح است اینکه بعضی از گروههای معلمی ساعت کاری کمتری نسبت به سایرین دارند. سهیلا جلودارزاده با بیان اینکه باید تولید فرهنگ و آموزش متعالی هم در کنار سایر خدمات دیده شود، میافزاید: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت و اینکه معلمان حتی در اوقات فراغت خود به تصحیح اوراق، آماده شدن برای امر آموزش و حتی تدریس نیز میپردازند، باید با دید خاصی به حقوق آنها نگاه شود. او بیان میکند: سالها معلمان خواستار اضافه حقوق خود هستند که گاهی اوقات این کار انجام شده و گاهی اوقات نیز به تعویق افتاده است. جلودارزاده اظهار میکند: دلیل آن هم به سالهایی بر میگردد که کشور به شدت دچار تورم و کاهش ارزش پولی شد.
از اینرو حتی افزایش حقوقی که در ارتباط با معلمان صورت گرفت بی اثر شد. او توضیح میدهد: بنابراین دولت باید تلاش کند مشکلات درآمدی معلمان را جبران کند. نماینده مردم در مجلس خاطرنشان میکند: معلمان گروه فهیمی هستند. اهل سواد و حساب و کتابند و بیشترین ضربه را در دوران هشتساله دولتهای نهم و دهم متحمل شدند. امیدواریم که در گفتوگوی مستمر با دولت مسائل آنها حل شود. جلودارزاده از عملکرد دولت یازدهم در امر آموزش و پرورش میگوید: بستهترین فضای ما فضای آموزش و پرورش بود. در دولت آقای روحانی با توجه به اصلاح شیوههای آموزشی این حوزه تا حدودی اصلاح و به لحاظ کیفیتی تغییر کرد. از این رو افزایش حقوق معلمان هم باید از طریق گفتوگوی نمایندگان پیگیری شود تا مشکلات معیشتی این قشر هر چه زودتر رفع شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
نظر کاربران
وقتی معلم دغدغه معیشت دارد یعنی جامعه گام به گام رو به نابودی می رود. جرم و زندان و بزه بالا می رود و .......