خطیبی: سوپراستاری داشتیم به نام گلزار
بازیگر فیلم سینمایی «قاعده تصادف» با بیان اینكه در فیلمهای غیر قابل دفاع هرگز بازی نكردهام، از روند بی توجهی به برنامه سازی در تلویزیون انتقاد كرد.
اشكان خطیبی درباره وضعیت حضور نابازیگران در آثار سینمایی گفت: اینكه كسی پول بدهد و بازی كند، اساسا در كارهای درجه چندم رخ می دهد و ساخته شدن چنین آثاری اساسا اهمیتی ندارد. وی در گفتوگو با ایرنا درباره حضور سوپراستارها در سینما نیز توضیح داد: در سینمای ایران یك سوپراستار به نام «محمدرضا گلزار» داشتیم، یعنی كاراكتری كه تماشاچی بدون درنظر گرفتن كیفیت فیلم، فقط به صرف حضور او بلیت می خرد.
به گفته بازیگر نمایش «مانیفست چو»، به مرور زمان ثابت شده افرادی كه دستمزدهای هنگفت می گرفتند، بعضا پول دستمزد خود را نیز نتوانستند برگردانند. وی تاكید كرد: این یك سُنت بود كه هر ۱۰ سال یكبار فردی از سوی یك كارگردان انتخاب و پس از خراب كردن انبوهی از نگاتیو از سینما خارج می شد، اما ظاهرا این چرخه مدتی از حركت باز ایستاده است. خطیبی افزود: اكنون همه در یك سردرگمی قرار داریم تا راه و رسم درست انتخاب بازیگر را بیابیم؛ مهم بازیگر نیست مهم نقش است و نقش باید بازیگر خود را پیدا كند.
بازیگر مناسب و نقش درست
این بازیگر سینما یادآور شد: همزمانی انتخاب بازیگر مناسب و نقش درست، به دانش و شناخت كارگردان و مسئول انتخاب بازیگر باز می گردد؛ در نوع درست این روند، «حبیب رضایی» پس از سالها تلاش، بازیگران خوبی همچون «ترانه علیدوستی» و «صابر ابر» را به سینما معرفی كرد. خطیبی ادامه داد: باید فردی وجود داشته باشد كه در زمینه انتخاب بازیگر مشاوره درست بدهد اما متاسفانه برخی این بخش را برگرفته از باندبازیها می دانند.
این بازیگر عرصه هنرهای نمایشی افزود: حضور بازیگران مستعد تئاتری برای نقشآفرینی در آثار سینمایی به ظرفیتهای موجود در بازیگران هنرهای نمایشی باز می گردد. به گفته بازیگر فیلم سینمایی «سوت پایان»، كارگردانان دریافته اند برای برخی نقشها نمی توانند صرفا سراغ بازیگری بروند كه چهره ای شناخته شده داشته و لازم است بازیگر به معنای حقیقی بازیگر باشد. این بازیگر تئاتر گفت: در این سالها برای حضور در آثار قابل توجه تلاش فراوانی كردم و فیلمنامههای بسیاری را رد كردم كه به این اقدام افتخار می كنم.
خطیبی ادامه داد: همیشه برای بودن در فیلمهای خوب تلاش می كردم اما در دقیقه ۹۰ از این آثار كنار گذاشته شدم.به گفته وی، خیلی با اعتماد به نفس اعلام می كنم در خیلی موارد من را كنار گذاشتند و معتقد بودند اشكان خطیبی گیشه ندارد؛ در برخی موارد نیز دلایل خیلی عجیب بود. به عنوان نمونه به من می گفتند كه چهره ات منفی است و این در حالی بود كه در مرحله پیش تولید یادشان نبود كه من چهره ای منفی دارم.
بازیگر فیلم سینمایی «قاعده تصادف» افزود: همیشه ارتباطات در سینما مهمتر از همه چیز است. خطیبی گفت: هیچوقت اهل این برنامهها نبودم؛ حوصله این مسائل را ندارم؛ معاشرت بیشترین كاری است كه در حرفه ما وجود دارد و بخش بزرگی از زمان بازیگران در فیلمها و سریالها صرف آن می شود، بنابراین حوصله ندارم پس از رسیدن به منزل، باز هم معاشرتی وجود داشته باشد از این رو خیلی از موارد، در این پروسه شركت نكردم و كنار گذاشته شدم. بازیگر فیلم سینمایی «اسب حیوان نجیبی است» تاكید كرد: ترجیح می دهم كه اینگونه زندگی كنم و به علت تواناییهای بازیگری برای ایفای یك نقش نتخاب شوم تا به واسطه معاشرتها و روابطی كه دارم.
خطیبی یادآور شد: خسته شدم از بس دیدم كه آدمها با حضور تحمیلی خود در یك اثر، فرصتها را از افرادی شایسته می گیرند و این موضوع همیشه برای من درد آور بوده است. برای منفعت مالی بازی نكردم؛ وی گفت: سعی كردم سریال بدی كار نكنم و هیچوقت در جهت منفعت مالی، كار تلویزیونی را قبول نكردم. در سینما نیز همواره به این فكر كرده ام كه مخاطب برای دیدن یك اثر هزینه مادی و زمانی پرداخت می كند، از این رو در آثاری كه قابل دفاع هستند بازی كردم و در فیلم هایی كه احساس كردم قابل دفاع نیستند، به ایفای نقش نپرداختم.
خطیبی با بیان اینكه سینما برای هر بازیگر فصل دارد یادآور شد: سینما برای بازیگر فصل دارد و صورت یك هنرپیشه همواره در استمرار حضور وی در سینما نقش داشته و آناتومی چهره باید برای مخاطب خوشایند باشد. وی ادامه داد: جذابیت فقط در زیبایی نیست و گاه یك آدم زشت می تواند جذاب باشد و تعداد این نوع بازیگران كم نیست.
اشكان خطیبی و شام ایرانی
این بازیگر درباره حضور خود در مجموعه ویدیویی «شام ایرانی» گفت: «شام ایرانی» چند ویژگی منحصر به فرد دارد كه هیچكدام از برنامههای تولید شده از روی برنامه اصلی، این ویژگی را نداشتند. خطیبی تاكید كرد: حضور بازیگران مطرح در «شام ایرانی» اتفاقی طبیعی است، زیرا سرمایه تهیه كننده باید بازگشت داشته باشد و این ایراد به سیستم ما بر می گردد.
وی توضیح داد: افراد مطرح در ایران از هرگونه مدیوم تبلیغاتی به دور هستند و همه افرادی كه «شام ایرانی» را دیدند با بخشی از زندگی تعدادی بازیگر آشنا شدند. بازیگر نمایش «خدای كشتار» افزود: واقعا نمی دانستم «شام ایرانی» مخاطب دارد و فقط مطمئن بودم كه از همان روز اول این مجموعه با آثار مشابه مقایسه خواهد شد. وی افزود: برخی اوقات مفاهیم و حرفها در قالب برنامه سازی به مخاطبان بهتر ارائه می شود، زیرا سریال محدودیتهای خود را دارد و بودجه استانداردی می خواهد اما برنامهها بودجه زیادی را طلب نمی كند.
خطیبی ادامه داد: تمام شبكههای مطرح دنیا بیشترین مخاطب را از طریق برنامهسازی جذب می كنند زیرا مردم به سرگرمی نیاز دارند. وی افزود: بیشترین سرگرمی كه مردم دارند تماشای برنامه ۹۰ است. وی درباره برنامههای سینمایی تلویزیونی نیز یادآور شد كه برنامه سازی ما به حدی محدود است كه برای سرگرمی هیچ كار دیگری جز تماشای برنامه ۹۰ نداریم و این اشكال به ما بر می گردد.
ارسال نظر