۵۱۷۷۲۱
۲۰ نظر
۵۰۰۶
۲۰ نظر
۵۰۰۶
پ

برقراری حج منافاتی با آن دو فاجعه ندارد

بعثه مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات خطیب نماز جمعه، اطلاعیه صادر و تاکید کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند.

خبرگزاری ایسنا: بعثه مقام معظم رهبری در واکنش به اظهارات خطیب نماز جمعه، اطلاعیه صادر و تاکید کرد: مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند.

روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری درباره اظهارات آیت‌الله موحدی کرمانی، امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های روز جمعه (۱ اردیبهشت) درباره مذاکرات مقامات ایرانی و سعودی و امضای تفاهمنامه حج برای اعزام زائران ایرانی به حج تمتع ۹۶، اطلاعیه ای منتشر کرد که متن آن به این شرح است:

«در رابطه با اظهارات امام‌جمعه موقت تهران در نماز جمعه مورخ ۱۳۹۶/۰۲/۰۱ در زمینه مسائل مرتبط با حج امسال، ضمن احترام به معظم‌ُله، چند نکته را برای اطلاع عموم ملت شریف ایران متذکر می‌شویم:

۱- همانگونه که بارها گفته‌ایم، مسئله حج را باید از روابط سیاسی دو کشور جدا بدانیم تا در نتیجه مشکلی برای حج‌گزاران کشورمان ایجاد نشود.

۲- آنچه که امسال اتفاق افتاده، اکتفا به وعده شفاهی نبوده، بلکه طرفین پس از چند جلسه کارشناسی و دو دور گفت‌وگوی طولانی در رابطه با مسائل حج ۹۶ به توافق رسیدند و توافق‌نامه به امضای وزیر حج عربستان آقای دکتر بنتن و ریاست سازمان حج و زیارت آقای حمید محمدی رسیده است، بنابراین طبق عرف بین‌المللی تا موارد توافق نقض نگردیده، طرفین نسبت به اجرای مواد آن باید ملتزم باشند.

۳- ملت شریف ایران اطلاع دارند که علاوه بر ایران اسلامی، پیروان مکتب اهل بیت از عراق، پاکستان، هندوستان، لبنان و بسیاری از کشورها در حج سال گذشته و عمره سال جاری حضور داشتند و تهدیدی متوجه آنها نبوده است. ازطرف دیگر، عده ای در پی عدم حضور یا کمرنگ کردن حضور شیعیان در مناسک حج هستند و برخی با اهداف مغرضانه و... با انتشارمطالب کذب نه تنها هدف ضد دینی بلکه اغراض سیاسی وضد ملی را دنبال می کنند، لذا توصیه می کنیم به اخبار دروغی که درشبکه های اجتماعی منتشر می شود اعتماد نشود و تنها به اخباری که از سوی بعثه و سازمان حج و زیارت منتشر می شود اعتماد کنند.

۴- استفتائی که از محضر مراجع معظم تقلید به عمل آمده، همه بیانگر آن است که با آن چه امروز به عنوان خطر احتمالی یاد می‌شود، استطاعت سلب نمی‌شود و آنان که نوبت اعزام‌شان فرا رسیده، حج بر آنها واجب است و بدون عذر موجه شرعی نمی‌توانند آن را به تاخیر بیاندازند.

۵- حضور کارشناسان اعزامی در مکه و مدینه و همکاری‌های خوب وزارت حج عربستان نشانگر آن است که طرفین به آن چه در توافق امضا شده وفادارند و جای نگرانی برای حج امسال نیست.

۶- مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه طرفدار تعطیلی حج نبوده و نیستند و اگر سال گذشته نیز شرایط برای اعزام حجاج از سوی کشور میزبان فراهم می‌شد، حتما حجاج ما به حج اعزام می‌شدند.

۷- از حجِ گذشته تاکنون بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت با تمام توان پیگیر حقوق مسلّم خانواده معظم شهدای مسجدالحرام و منا بوده و بر این باورند که از طریق گفتگوی مستقیم می‌توان به نتیجه رسید، لذا برقراری حج هیچ منافاتی با پیگریهای حقوقی آن دو فاجعه بزرگ ندارد.

۸- ما بر این باوریم که با بهره‌گیری از دیپلماسی حج می‌توان در کاهش تنش میان امت اسلامی گام برداشت، و استفاده از الفاظ دشنام‌گونه مشکلی را حل نمی‌کند و همان گونه که خطیب محترم جمعه ملاحظه فرموده‌اند، قرآن خطاب به پیروان اسلام می‌فرماید: ((لا تسبّوا الذین یدعون من دون الله فیسبوالله عدوا بغیر علم)). بر اساس این آیه شریفه دشنام دهی حتی به مشرکان و کافران هم جایز نیست چرا که این امر موجب می شود آن ها نیز به مقدسات مسلمانان اهانت کنند. لذا مطمئن باشیم با این گونه موضع گیری ها مشکل حل نخواهد شد.

۹- امام جمعه محترم موقت تهران چند ماه قبل این توصیه را داشتند و مسئولان حج نیز در مذاکرات دقت کافی را به عمل آورده‌اند، حال سوال این است، هم اکنون که توافق امضا شده و کارشناسان اعزامی نسبت به اجاره هتل‌ها در مدینه و مکه اقدام کرده‌اند و بسیاری از قراردادها منعقد شده است، آیا امام جمعه محترم موقت تهران می‌توانند بگویند از این راه رفته برگردید؟ این روش با کدام یک از اصول مدیریتی سازگار است؟ خسارات مادی این‌گونه کارها را چه کسی باید پرداخت کند؟ این در حالی است که نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی از سوی مقام معظم رهبری منصوب گردیده و امور مربوطه با هماهنگی ایشان تصمیم‌گیری و انجام میشود.

۱۰- مردم عزیز و فداکار ما همیشه از غربت بقیع گریسته‌اند و هم اینک که راه برای زیارت شش معصوم در مدینه و زیارت بیت‌الله الحرام فراهم شده بسیار خرسندند، مراقب باشیم این خوشحالی به تلخ کامی تبدیل نشود و مردم شهید پرورمان بتوانند از برکات حج که در رکن دین است بهره‌مند گردند.

۱۱- حفظ امنیت در حرمین شریفین فقط بر عهده کشور میزبان نیست. حجاج تمامی کشورها وظیفه دارند حرمت حرمین را پاس بدارند و در حفظ امنیت مکه و مدینه و نیز حجاج بیت الله الحرام کوشا باشند، تا به بیان امام علی ابن ابیطالب (ع) این بیرق اسلام برافراشته بماند.

ما امید داریم با عنایات خداوند تبارک و تعالی امسال حجی مطلوب و در کمال امنیت و آسایش داشته باشیم و حجاج کشورمان با عزت و عظمت در مراسم حج شرکت و با سلامتی و موفقیت هرچه تمامتر به کشور بازگردند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی همه چیز حل شد یا صورت مسئله پاک شد؟
      حق افراد کشته شده و نوجوانان در فرودگاه جده اعاده شد؟
      اینها جوابی می خواهد برای مردم که قانع شوند

      پاسخ ها

      • علی

        جیب سازمان حج پر بشه مابقی مسائل ارزشی نداره حالا برای ناراحت نشدن منو شما هم میگن مجازات شدن و دیه دادن ...

      • بدون نام

        اره بابا اصلا کی جواب داده کی جواب گرفته
        دیه هم مثل مهریه هست کی داده کی گرفته
        مهم این که حتما حج برن حالا توهین هم شد مهم نیست فقط برن سازمان حج خرج دارد بالاخره
        این وسط هم در فرودگاه و خیابان اتفاقی افتاد مهم نیست پیش میاد دیگه

    • ایرانی

      یه کم به عزت ایران فکر کنید حج به قیمت جان و مال و عزت وطن روا نیست مسلمان

      پاسخ ها

      • علی

        عزت ایران واژه غریبیه این روزها

    • ع ش

      ....بابا پولتون میره توجیب وهابیت برا کشتن انسانهای بیگناه.نرید بخدا توجنایت اینا شماهم شریکید حاجی عزیز.فرداقیامت تو هم باید جوابگو باشی

    • ایرانی

      شما که نمیخواین نظر واقعی ملت انتشار بدین این بخش نظرات را حذف کنید اخ که مردیدیم از این دمکراسی

    • مجید

      هر چی دیپلماسی هسته ای جواب داد دیپلماسی حج هم جواب میده .لطفا موازی کاری نکنید

    • بدون نام

      ممکنه بفرمایید که این صنعت حج برای شما آقایان چقدر سود دارد که شما دست از سر این صنعت برنمی دارید و عزت مردم ایران برایتان مهم نیست؟

    • بدون نام

      جناب قاضی عسکربایدروزی یکصدمرتبه فیلم جنایت ال سعودرابازبینی کنند.

    • سالار

      هرعمل واجبی باید درکمال امنیت و آرامش باشه
      انجام هر عمل واجبی که احساس ناامنی کنی ترک کردنش واجبه
      عربستان که با پاکستانی و افغانی و جاهای دیگه مشکل نداره
      مشکلش ایران وایرانی هست

    • عرب ایرانی تبار

      سلام عزیزان میشه بگیداگرمن حج نرم چی میشه باباشماروبه دین شماروبه قرآن شماروبه علی شماروبه کورش شماروبه اهورامزداوجدانن نریدیه مدت بیخیال این چفیه برسرهابشیدببینیدچطوربه زانومیفتن والله العزیزپول داریم میدیم مجهزبشن برعلیه ماوماعربستان رودست کم گرفتیم کاکابیخیال شیدنرین پول اینکاربدبچه یتیم بدفقیربدمدارس خانه سال مندان وهزارجای دیگه حالااگرتونستن نرن وجدانن همه تون حاجی مشیدبه کمک هم نوع ای عربستانی هاوالله وهابی شدن فتواهاشون شنیدیدهرفتوایک سال خندداربندخداهاوجدانن یتیم زیاددارین اطراف خونهاتون اصلابه موچه بریدخوبریدفرداست پادازبرمیگردین

    • بدون نام

      یعنی تاحالاوبااین اتفاقات تاگوار هنوز برایتان محرز نشده که فقط انها چشم دیدن ایرانیان راندارند؟

    • عرب ایران

      والله کاکاموبه شخصه زورم میادهم وطنام برن حج بخداپول فشنگ وتفنگ وهابی جورکنم براچه خوباباول کنیداینای چندسال بیخیالشون بشین میان دس بوسیتون ای عقاب بازهاهم شانس دارن وجدانن اوازنفتشون اینم ازمکه شون که شکربسرشون قدرش نمیدونن والله نمیدونم چاپ میشه نظرم یانه اماموباتونم کی میخی بری حج وجدانن ثواب آزادکردن ی زندانی کم نیس فقط یاعلی واقعی میخادآقاخیلی حرف زدم روزخوش

    • بدون نام

      آقاجان سازمان حج به فكر پر كردن جيب خودشه به عزت و آبروى ايرانى هم كارى نداره،،، آهاى با توهستم بله با تو ايرانى كه پولت رو ميرى گلوله ميكنى به گلوى مردم يمن،، تويى كه پولت رو ميرى ميدى تا آل سعود با پول تو با لامبورگينى و فرارى و ،،،،،، تو خيابونهاى لندن جولان بدن ، بعد تو كشور خودت يه جوون دنبال پول يه پرايد كه بره مسافركشى،،،،،..خودت دست به كار شو خودت عزتت رو حفظ كن

    • محمد

      اینکه حج واجب شرعی است درست.ولی تا جائیکه من میدانم یکی از مناسک حج مراسم برائت از مشرکین میباشد. آیا حجاج ایرانی امکان انجام این مراسم را خواهند داشت؟اگر جواب منفی این مورد رو حضرات چه جوری توجیه میکنند.

    • بدون نام

      لعنت بر هر چی سانسور

    • مهدی

      سلام
      فقط به حج و حاجی که میرسیم همه یاد مردم کشور خودشان می افتند .
      ما حج را ان شاالله می ریم و به یتیم و ندار هم کمک میکنیم اونایی که سال به سال می روند تایلند و گرجستان و ترکیه و یونان و فرانسه و آمریکا و انگلیس ... نباید پول خوشگذرانی های میلیونی را بدهند برای کمک به مردم نیازمند مملکتشون .
      حداقل یکسال در میان کمک کنند . اگر این کار را می کردند ایران گلستان می شد و اینقدر ارز از مملکت خارج نمی شد .

    • بهمن

      نظرم اشکالش چی بود همش سانسر چه تونه

    • بدون نام

      خدا را صد هزار مرتبه شکر بنده حقیر تا بحال موفق شدم دو بار به زیارت خانه خدا از طریق حج عمره شدم اولین بار که رفته بودم خیلی در روحیه و افکارم اثر مثبت گذاشت و خدائی خدائی تر شدم واز اینکه تا بحال به حج نرفته بودم خیلی پشیمان شدم واز زیارت خانه خدا و رسولش و بندگان خالص خدا که در راه خدا جا نشان را از دست داده بودند برگشتم هر چه ثبت نام حج بود ثبت نام کردم و از این طریق در نوبت یک حج عمره و تمتع دیگر نیز هستم .تشکر خالصانه دارم از روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری و خود رهبری که دیدگاه عالمانه نسبت به قضیه حج دارید .خدا را شاهد می گیرم وقتی بیانیه روابط عمومی را مطالعه می کردم می خواستم بلند بلند گریه کنم که چرا پارسال حا جی های عزیز ما موفق به اعمال حج واجب خود نشدند و از حق طبیعی خود محروم شدند واز طرفی خدا را شاکر بودم که خداوند عزیز و گرامی یک فرد واقعا خدایی را مسئول روابط عمومی بعثه مقام معظم رهبری قرار داده است خداوند حفظ کند این مسئول و خانواده گرامی ایشان را و پدر و مادر عزیزش را از تمامی بلایا و قیامت جایگاه همگی انها را در طبقه هفتم بهشت که نزدیکترین طبقه به خداوند باریتعالی است قرار دهد الهی امین.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج