امسال در شرایطی قرار است خودروهای پسابرجامی بهتدریج وارد بازار خودرو کشور شوند که بخشی از آنها از ناحیه واردات و توسط شرکتهای خودروساز داخلی تامین خواهند شد.
روزنامه دنیای اقتصاد: امسال در شرایطی قرار است خودروهای پسابرجامی بهتدریج وارد بازار خودرو کشور شوند که بخشی از آنها از ناحیه واردات و توسط شرکتهای خودروساز داخلی تامین خواهند شد.
پس از توافق هستهای و برجام، خودروسازان داخلی اقدام به عقد قراردادها و تفاهمنامههایی با شرکتهای خارجی کرده و طبق آنها قرار شد محصولات جدیدی از شرکتهای مختلف راهی بازار کشور شوند.هرچند با توجه به الزامات وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیشتر این محصولات در خودروسازی کشور تولید و روانه بازار خواهند شد، با این حال برخی از آنها نیز به دلایلی از جمله عدم توجیه اقتصادی، از مسیر واردات میهمان ایرانیها خواهند شد.
بر این اساس، ایرانخودرو و پژو که در فاز اول همکاری مشترک خود پنج محصول را برای بازار کشور در نظر گرفتهاند، قصد دارند یکی از آنها را به نام پژو ۵۰۸، از طریق واردات در اختیار مشتریان قرار دهند. گفته میشود این خودرو به دلیل قیمت بالا (حدود ۲۰۰ میلیون تومان) توجیه اقتصادی برای تولید در کشور را ندارد و از همین رو از ناحیه واردات تامین میشود.
البته ایرانخودرو مدل 301 را نیز در مرحله اول وارد خواهد کرد، اما در ادامه و پس از بازارسنجی، این محصول را به تولید خواهد رساند. از سوی دیگر اما سیتروئن و سایپا هم با یکدیگر تفاهمنامه همکاری مشترک امضا کرده و اگرچه فعلا مشخص نیست چه محصولاتی از این شرکت فرانسوی در ایران تولید خواهد شد، با این حال ظاهرا مدل C4 از مسیر واردات در اختیار مشتریان ایرانی قرار میگیرد.
اما با توجه به تفاهمنامه مشترک رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع، این احتمال وجود دارد که برخی محصولات این خودروساز فرانسوی نیز ابتدا از طریق واردات روانه بازار کشور شده و در ادامه تولید آنها در ایران آغاز شود.با این شرایط، امسال شاهد افزایش واردات خودرو توسط خودروسازان و سازمان گسترش خواهیم بود، موضوعی که میتواند آمار کلی ورود خودروهای خارجی به کشور را نیز افزایش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان
اپلیکیشن برترین ها
را نصب کنید.
ارسال نظر