سرنوشت تماس صوتی تلگرام چه شد؟
سرانجام تلگرام به انتظارها پایان داد و در روز دهم فروردین، خبر اضافه شدن قابلیت تماس صوتی را در بهروزرسانی ۳.۱۸ خود اعلام کرد.
امروزه کمتر کسی در ایران پیدا میشود که پیام رسان تلگرام را در گوشی هوشمند خود نصب نکرده باشد. پس از آن که نرمافزارهایی مانند ویچت، وایبر و واتس اپ به دلایل مختلف کاربران خود را در کشورمان از دست دادند، تلگرام به دلیل سرعت و امنیت بالا به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد. یکی از قابلیتهایی که جایش در تلگرام خالی به نظر میرسید، قابلیت تماس صوتی بود که این ویژگی نیز در آخرین بهروزرسانی این پیام رسان در اروپا قرار گرفت.
با ارائه سرویس تماس صوتی تلگرام ، حرف و حدیثهایی در مورد متضرر شدن اپراتورها به گوش میرسید و همین موضوع، راه را برای ورود این سرویس به ایران ناهموار کرده و اما و اگرهایی را در مورد راهاندازی آن در کشورمان به وجود آورده است.
سازندگان تلگرام ادعا میکنند که قابلیت تماس صوتی این پیام رسان، بسیار امن خواهد بود و به منظور افزایش کیفیت آن، از هوش مصنوعی ساخت تلگرام بهره گرفته شده است. تمامی مکالمات صوتی Telegram به صورت دو طرفه رمزنگاری شده و بنابراین نه سازندگان این اپلیکیشن و نه هیچ شخص دیگری قادر به شنود مکالمات نیست. علاوه بر آن، کاربران میتوانند دسترسی مخاطبها به برقراری تماس صوتی تلگرام را برای مخاطبان خود محدود یا به کلی غیرفعال کنند.
پیش از این، نرم افزاری برای برقراری تماس صوتی در تلگرام عرضه شده بود اما این برنامه به صورت رسمی به تلگرام تعلق نداشت و یک شرکت نرم افزاری ثالث با ایجاد تغییراتی در تلگرام، قابلیت تماس صوتی را در آن قرار داده و اپلیکیشنی را با نام کالگرام ارائه کرده بود؛ اما اکنون با اضافه شدن رسمی سرویس تماس صوتی تلگرام ، خیال کاربران از امنیت مکالماتشان راحت خواهد شد.
تشکیل یک کمیته برای بررسی اثرات تماس صوتی تلگرام بر روی اپراتورها
با اضافه شدن تماس صوتی به پیام رسان تلگرام در اروپا، محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران از بررسی و امکانسنجی این سرویس برای کاربران ایرانی خبر داد. واعظی در این رابطه اظهار کرد که مسئولان تلگرام، موضوع راهاندازی تماس صوتی رایگان در ایران را با ما در میان گذاشتند و ما هم کمیتهای برای بررسی اثرات رایگان بودن این سرویس بر روی اپراتورهای داخلی تشکیل دادیم و قرار است این کمیته، اثرات راهاندازی تماس صوتی تلگرام بر روی اپراتورهای داخلی را بررسی و تصمیمگیری نهایی را اتخاذ کند.
وزیر ارتباطات ایران در مورد راهاندازی سرویس تماس صوتی تلگرام در ایران گفت: ما همیشه تلاش داشتیم خدماتی که مورد نیاز کاربران است و به کار دیگران لطمهای وارد نمیکند را در کشورمان آزاد بگذاریم. اکنون تعداد کاربران پیام رسان Telegram در ایران با کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست و به همین دلیل، این پیام رسان در حال توسعهی خدماتش در ایران است.
واعظی در ادامه اضافه کرد که چنین خدماتی از طریق شبکههایی که اپراتورها در آن سرمایهگذاری کردهاند ارائه میشود و اگر اپراتورها راضی به ارائه این خدمات نباشند، نمیتوان این سرویسها را راهاندازی کرد. اینک ما و اپراتورها در حال بررسی این موضوع هستیم که سرویس جدید تلگرام چه تاثیری بر وضعیت اقتصادی آنها خواهد گذاشت و در نهایت تصمیمی را اتخاذ میکنیم که هم مردم راضی باشند و هم اپراتورها.
پیش از این نیز شاهد بودیم که با ظهور پیامرسانهای اینترنتی، ارسال پیامک از طریق اپراتورها کمرنگتر شده و پیشبینی میشود که با ورود تماس صوتی تلگرام، سرنوشت مشابهی در انتظار مکالمه از طریق اپراتورها باشد. در واقع تاثیر احتمالی این قابلیت بر وضعیت اقتصادی اپراتورها باعث شده تا اما و اگرهای زیادی درباره ارائه این سرویس در کشورمان مطرح شود. البته هنوز هم به طور قطعی مشخص نیست که مسئولان تلگرام، مطابق نظر اپراتورهای ایرانی و با هماهنگی آنها به گسترش این قابلیت بپردازند و شاید اصلا تماس صوتی تلگرام برای کاربران ایرانی در دسترس قرار نگیرد.
با توجه به آخرین اظهار نظرهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و تاکید وی بر متضرر نشدن اپراتورها، شاید موضوع فیلتر شدن تلگرام در ایران جدیتر از قبل شود. فیلتر کردن قابلیت تماس صوتی این پیام رسان از دیگر احتمالاتی است که البته کارشناسان فناوری اطلاعات، این کار را غیر ممکن میدانند. همچنین وضع هزینههایی برای تماس صوتی تلگرام از دیگر راهکارهایی است که غیر محتمل به نظر نمیرسد اما فعلا باید منتظر تصمیمگیری نهایی مسئولان بمانیم.
نظر کاربران
اگه اینطور باشه اپراتور های کشورای خارجی با این حجم از فناوری مدرن و اپلیکیشن ها باید تا الان به زانو دراومده باشن
بهتره اپراتور ها مشتری مداری رو یاد بگیرن و کمتر به فکر درآمد باشن
نه اینکه از ورود تکنولوژی جدید جلوگیری کنیم و سرعت پیشرفت رو کاهش بدیم
تا حالا کم از توبره این ملت خوردند قطعا مافیای این اپراتورها مانع این کار میشند
چرا باید برای استفاده از امکان تماس صوتی منفعت چندین نفر به چند میلیون نفر اولویت داشته باشد
این سیاست و منفعت طلبی مردم را نسبت به نظام بدبین میکنه
جالبه
چرا وقتی مردم بخاطر تلگرام کلی پول اینترنت میدن همین شرکت مخابرات اومد به مردم بخاطر این همه خرید اینترنت، اینترنت رایگان بده؟
دوما ممکنه مخابرات هزینه پیامکش کمتر شده ولی کلی بخاطر استفاده از همین پیامرسانهای اینترنتی مثل تلگرام سود برده و اصلا هم ضرر نکرده
جرا در این مملکت رفاه مردم اخر هستند اخه
واقعا حای تاسف داره
دوستان عرض کردم قبلا ناامیدم از این خبرها در کشور عزیزم
بهش اعتماد داشتم وای جدیدا حس میکنم امنیتش زیر سواله؟ چطوری کسانی که تو تلگرام گروه دارن رو دستگیر و ردیابی میکنن؟؟؟ مگر اینکه تلگرام با ایران همکاری میکنه
از اب کره میگیرن به اینا چه تلگرام و مزدم دوست دارن
تمام این مشکلات به طریقه نرخ گذاری خدمات مخابرات باز میگردد، در کشورهای پیشرفته، اپراتورها برای ارائه خدمات یک قیمت ثابت ماهیانه دارند، اپراتورهای بزرگی مانند ای تی اند تی، تی موبیل، ورآیزن و خیلیهای دیگه همه و همه تنها به شارژ ماهیانه بسنده کرده اند، برای نمونه، تی موبیل برای 4 خط، هر خط تماس و تکست نا محدود اینترنت تا 2.5 گیگ با سرعت بسیار بالا، بعد از اتمام حجم، اینترنت نا محدود با سرعت قابل قبول، تنها 100 دلار در ماه در ماه دریافت میکند، به نظر من وقت آن رسیده که مسئولین تجدید نظر کلی در نوع سرویس دهی و نحوه قیمت گذاری و نوع آبونمان و اشتراک مشترکین داشته باشن
چرا نظراتو نمیذاری برترینها حقیقت برای شما هم تلخه!!!!!!!!
واقعا که اخه ماهیت کاری شما باید صداقت باشه
دارم جیزهای جدیدی از برترینها دستگیرم میشه