سناریوهای بهاری بازار خودرو
بازار خودرو این روزها به رسم هر ساله در رکود بهاری به سر میبرد؛ رکودی که بهنظر میرسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاستجمهوری و همچنین ماه مبارک رمضان، در نهایت فصلی کمرونق را در این بازار رقم زند.
بازار خودرو ایران در شرایطی این روزها طبق روال معمول هر سال، در رکود بهسر میبرد که بهنظر میرسد با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاستجمهوری و همچنین ماه رمضان، این بازار بهار امسال را با رکودی سنگین پشتسر بگذارد.آن طور که نمایشگاهداران خودرو پایتخت میگویند، در حال حاضر خرید و فروش چندانی در بازار صورت نمیگیرد و اگرچه معمولا هر سال در این مقطع زمانی با رکود مواجه هستیم، با این حال انتخابات ریاستجمهوری، سنگینی آن را بیشتر کرده است.
این انتخابات قرار است اواخر اردیبهشت برگزار شود و از همین رو بسیاری از بازارها از جمله خودرو، متاثر از این اتفاق سیاسی مهم، فعلا جنبوجوش چندانی ندارند. کارشناسان بر این باورند که تا پیش از انتخابات ریاستجمهوری اتفاق خاصی مبنی بر افزایش خرید و فروش و رونق، در بازار خودرو رخ نخواهد داد و رکود همچنان میهمان این بازار میماند. این در حالی است که به فاصله کوتاهی پس از پایان انتخابات ریاستجمهوری، ماه رمضان آغاز میشود و این موضوع نیز به نوبه خود بازار خودرو را به رکود خواهد برد. معمولا مشتریان چندان تمایلی به خرید و فروش خودرو در ماه رمضان ندارند؛ بنابراین با توجه به اینکه طی سالجاری، انتخابات و ماه رمضان هر دو در سه ماه نخست سال روی خواهد داد، پیشبینی میشود بازار خودرو کشور، بهاری راکد را تجربه کند.آن طور که فعالان بازار میگویند، پس از پایان ماه رمضان و با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی و افزایش سفرها، رونق گرفتن نسبی خرید و فروش خودروهای داخلی، دور از ذهن نیست و احتمالا خرید و فروش در بازار خودرو رونق خواهد گرفت.
اما دیگر اتفاق احتمالی و مهم دیگری که شاید در بهار امسال رخ بدهد، افزایش قیمت خودروهای تولید داخل است، هرچند کارشناسان احتمال آن را کم میدانند. شرکتهای خودروساز داخلی معمولا در ماههای ابتدایی سال اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود به شورای رقابت برای اخذ مجوز افزایش قیمت میکنند، با این حال آن طور که رئیس این شورا اعلام کرده، این اتفاق فعلا در سال جدید رخ نداده است. به اعتقاد برخی کارشناسان، این بیتفاوتی خودروسازان به افزایش قیمت محصولات شان در مقطع زمانی فعلی، احتمالا از آن جهت است که شرکتهای خودروساز داخلی نمیخواهند بهواسطه افزایش قیمت، بازار خود را به خطر بیندازند. البته در کنار این موضوع، در پیش بودن انتخابات ریاستجمهوری و همکاری کردن خودروسازان با دولت بهواسطه تثبیت موقت قیمتها نیز موضوع دیگری است که کارشناسان از آن بهعنوان دلیلی بابت عدم درخواست افزایش قیمت شرکتهای خودروساز داخلی یاد میکنند.
اما به بازار برویم و ببینیم اوضاع قیمتها به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، بیشتر قیمتها در هفته جاری ثابت بوده اما در چند مورد نیز با افزایش قیمت مواجه بوده ایم. بر این اساس، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با توجه به افزایش قیمت نیم میلیونی خود، در حال حاضر ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. همچنین مدل صندوقدار این خودرو نیز که ۴۰۰ هزار تومان گران شده، هماکنون قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دارد. به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در حال حاضر پراید مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دارد و مدل ۱۱۱ (پرایدهاچ بک) نیز ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. اما به گفته فعالان بازار، در حال حاضر تیبا در مدل صندوقدار خود قیمتی برابر با ۲۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد و این در حالی است که تیبایهاچ بک گران تر خرید و فروش میشود.
از سوی دیگر از بازار تندر-۹۰های پارس خودرو نیز خبر میرسد که برای خرید تندر E۲ پارس خودرو باید ۴۱ میلیون و ۷۰۰هزار تومان هزینه کرد و پارس تندر نیز قیمتی برابر با ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.همچنین ساندرو نیز که عضوهاچ بک خانواده تندر-۹۰ بهشمار میرود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در مدل اتومات دارد.اما به گفته فعالان بازار، پژو ۴۰۵ هماکنون ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رفت. همچنین سمند EF۷ نیز این هفته را در آرامش سپری کرد؛ بهنحویکه هماکنون ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش میرسد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا به عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران خودرو نیز تاکید میکنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هماکنون ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش میرود. از سوی دیگر، قیمت تندر-۹۰ اتومات نیز طی هفته جاری تکان نخورده و این محصول همچنان ۵۱ میلیون تومان خرید و فروش میشود.
بازار خودروهای وارداتی
ارسال نظر