۵۰۹۹۲۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

رقابت بانک‌ ها با خودروسازان بر سر نرخ سود

در شرایطی خودروسازان براساس طرح‌های فروش و همچنین افزایش سود مشارکت و انصراف طی سال گذشته بخشی از نقدینگی موردنیاز تولید را تامین کردند که هنوز اظهارنظری در مورد تداوم این طرح‌ها در سال جدید از سوی تولیدکنندگان عنوان نشده است؛ با این حال نظام بانکی کشور همچنان یکی از منتقدان خودروسازان در این زمینه شناخته می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: در شرایطی خودروسازان براساس طرح‌های فروش و همچنین افزایش سود مشارکت و انصراف طی سال گذشته بخشی از نقدینگی موردنیاز تولید را تامین کردند که هنوز اظهارنظری در مورد تداوم این طرح‌ها در سال جدید از سوی تولیدکنندگان عنوان نشده است؛ با این حال نظام بانکی کشور همچنان یکی از منتقدان خودروسازان در این زمینه شناخته می‌شود.

بر این اساس دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته با در نظر گرفتن نرخ سود مشارکت و انصراف بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و همچنین ارائه سود به سپرده‌گذاری متقاضیان در قالب برخی از طرح‌های ابداعی توانستند نقدینگی قابل توجهی جذب کنند و این موضوع در شرایطی است که عملکرد تولیدکنندگان با مخالفت جدی نظام بانکی مواجه شد. اما این مخالفت‌ها هم‌اکنون نیز ادامه دار است به‌طوریکه عباس کمره‌ای، مدیرکل نظارت بر بانک‌های بانک مرکزی بار دیگر پرداخت سود از سوی خودروسازان به مشتریان را برهم‌زننده تعادل نظام بانکی خوانده است.

به‌رغم آنکه این مقام مسوول معتقد است که منابع حاصل از پیش‌فروش خودرو نیز نهایتا وارد سیستم بانکی کشور می‌شود، اما تاکید دارد که این موضوع نظام بانکی را دستخوش تغییرات کرده است. حال این سوال مطرح است که چرا این موضوع برهم‌زننده تعادل در نظام بانکی عنوان می‌شود. به اعتقاد کارشناسان یکی از موضوعات قابل توجه این است که در نظر گرفتن نرخ‌های سود بالا در طرح‌های فروش و اعتباری خودروسازان موجب افزایش رقابت میان خودروسازان و شبکه بانکی می‌شود و از آنجا که این موضوع تعادل را در بازار برهم می‌زند، بنابراین بانک‌ها در رقابت با خودروسازان نرخ سود را افزایش می‌دهند که این موضوع نیز مخاطراتی را برای خودروسازان به‌دنبال دارد.
از جمله تبعات این موضوع برای خودروسازان، افزایش هزینه تامین مالی آنها در آینده خواهد بود؛ به‌طوری که اگر خودروسازان تصمیم داشته باشند در سال جدید نیز از طریق این شیوه به جذب نقدینگی از سوی مردم بپردازند چون انتظارات مشتریان را افزایش داده‌اند؛ بنابراین نمی‌توانند با نرخ سود کمتر از انتظار مشتریان، منابع را جذب کنند. از سوی دیگر اگر خودروسازان قصد داشته باشند که منابع موردنیاز خود را از شبکه بانکی تامین کنند چون بانک‌ها در رقابت با آنها نرخ سود را افزایش دادند؛ بنابراین تامین منابع از این بخش نیز برای آنها گران تمام می‌شود، بنابراین بسیاری از کارشناسان معتقدند که تداوم این اقدام خودروسازان در سال‌جاری به‌دلیل ایجاد رقابت در افزایش نرخ سود، نهایتا می‌تواند به ضرر آنها تمام شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با 15 سال گارانتی 10/5 ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج